Pronssi vs Melonized virranjakajan ratas?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 440 SIX PACK, 31.3.2020.

  1. El 60

    El 60 Gearhead

    En mä muuta selitystä keksi.. nää ongelmathan selätettiin jo monta suvea sitte. On muuten varmaan ainut reikä mitä en mitannu uutena kun jakaja sinne kuitenki tipahti kun terävät olin pyöristelly nurkista. Kone ollu kohta 2v. pukissa uudet hilut sisällä.
     
  2. paja1

    paja1 Double Gearhead

    [​IMG]
    [​IMG]
    Mulle kävi näin bbc:ssä. Nokka lunatin barebones retrorulla ja jakajana mercruiserin vakio. Nokan päittäinen oli säädetty nollaan ilman kopan tiivistettä. Pystyklappia jakajassa oli suunnilleen samanverran kun toisessa koneessa olevassa jakajassa. Mulla siis 2 identtistä konetta paatissa. Tää syöminen tapahtui tyyliin alle puolentunnin ajolla.
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Purkamalla jakaja toi mysteeri selviäis. Siinä akselissa on pakko olla melkoiset hinkkausjäljet jos se on sieltä narahtanu kiinni.
     
  4. El 60

    El 60 Gearhead

    1/2" pinnotettu akseli. on siinä jotain näkyvää jälkee mut ei siis leikannu
    .
     
    Muokattu: 3.4.2020
  5. El 60

    El 60 Gearhead

    Onko joku näkemys miksi söi jakajan rattaan?? Vaikka nokasta puuttuu päittäinen niin miten se jakajaan vaikuttaa? Hammaskosketus kuitenkii näyttää leveältä että kohillaan se lienee ollut?
     
  6. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Ei mulla oikeen mitään näkemystä muuta kun että neekeri veistäny nokan hampaat jotenki kenoon. Joo eikai se päittäinen noin radikaalisti vaikuttas tollaseen tuhoon mutta mainitsin nyt senkin kun joku olis kohta sitä kysyny kuitenki :odwink: voihan se olla et olen itekin sössiny jotain,mut en tiedä vielä mitä :poff:
     
    El 60 tykkää tästä.
  7. fenix

    fenix 3rd gear

    Väärän ratasparin valinnan lisäksi liian iso nokka-akselin päittäisvälys voi kuulemma kuluttaa rattaita.
    En tiedä onko miten yleistä, kun laahurinokathan pyrkii kohti lohkon takapäätä vaikka cam buttonia ei olisikaan.
    Ja rullanokissa monesti edessä cam plate, mutta onhan se mahdollista että taka-proppu jäänyt liian ulos asennetaessa lohkoon.
    Mutta voiko silloinkaan aiheuttaa rattaan "hyppimistä" tms, kun rattaat pyrkii toisiaan vasten?

    Edit. tuossa edellä näköjään tulikin jo päittäisvälys esille.

     
    Muokattu: 4.4.2020
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Takapropun tehtävä ei ole rajoittaa nokan päittäistä liikettä taaksepäin, jakopää tekee sen.
     
  9. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Chevy-moottoreissa vois käyttää painevoitelua lisäämään ratasparin yhteiseloa.
    Jakajan runkoon vaikkapa viilalla sellainen n. millin ura josta tiputtaa sitten lisävoitelua rattaille.Tämmöistä ainakin jotkut käyttää eikä edes pronssiratas ole kauheasti kulahtanut vuosien saatossa.
    Kuningasmoottorissa (Olds) on jo tehtaalta takimmainen sisäöljyproppu lohkossa varustettu suutinreiällä helpottamaan kitkaa.
     

Kerro tästä muillekin!