propaani mylly

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tuurna, 17.8.2004.

  1. tuurna

    tuurna 1st gear

    onko kellään tietoa propaanilla toimivista koneista? Propaani kun on halpaa ja ei kulu kovinkaan nopeasti niin olis suunnitteilla tollanen pic-up johon pistäis viritetyn bensa koneen toimimaan propaanilla. Ongelmaksi tulee tiedon saaminen kyseiseen viritelmään. Venäjällä ja Amerikassa tämä on propaanin käyttöon yleisempää kuin suomessa(yllätys). Amerikkalaisessa off-road lehdessä oli propaanilla varustettu triisseli..Olis mukava tietää kyseisestä polttoaineesta ja moottoreista enemmän, muutakin kuin etbensa moottoria lämmitellään bensalla ennen ku laitetaan kaasuhana auki.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kysyppäs veronallelta miksi nuo eivät ole Suomessa suosiossa. Taitaa napsahtaa moninkertainen dieselvero niskaan, jos poliisi tai katsastusmies huomaa autosi toimivan kaasulla. (Tosin nyt taitaa Bio-kaasulle ja maakaasulle tulla joitain myönnytyksiä siihen x kertaiseen rangaistusdieselveroon).. :-?

    Eli ylläty ihan vaapaasti kuinka "edulliseksi" tuleekaan ajella Suomessa halvalla propaanilla veroteknisistäsyistä. :odroll:
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eikö trukit käy usein nestekaasulla. Mun käsittääkseni niissä on normaalit bensakoneet ja mahdollisuus ajaa kummalla polttoaineella tahansa. Kaasu taitaa olla vain sisäkäytössä siistimpi.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Meinasit siis Pakua sisäkäyttöön :lol:

    Ja kyllä se oman systeemin suuttimineen, joilla kaasu sotketaan ilman kanssa seokseksi vaatii kaasulle . Kaasuläppä voi kyllä olla yhteinen.

    Sinne niiden kaasusuuttimien lomaan voi j'ättää bensan ruiskutuksen suuttimet ja heebelit tai sitten kaasuttimen kysessä ollessä koko kaasuttimen toimimaan "kaasuläppänä" kaasulla ajettaessa ja normaalisti bensa-ajossa..

    Ongelmana vain Suomessa on tuo moninkertainen rangaistusdieselvero..

    Eli jos teet homman virallisesti halvalla propaanilla ajaminen veronmaksulappujen tippuessa postissa muuttuu töykeän kalliiksi.
    Tai sitten jos ajelet ilmoittamatta salaa, niin tukkasi lähtee päästä , jos kärähdät syystä tai toisesta.. Kas olethan tehnyt veropetoksen.

    Helpompaa on tankata tankkiin polrttoöljyä vahingossa , ilmoittaa verottajalle, maksaa verot ja sitten vahingossa tankata uudestaa..
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    ahaa taas kerran suomen verotukset ym.ovatesteenä voi p.....e kun suomes on mukava asua :(
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest


    Tuota kävin vilkaisemassa Aken sivuilla, kun tossa mainitsin noista tulevista veromuutoksista.. Tässä tuoretta tietoa.


    "Polttoainemaksusta ovat vapaita nestekaasua, maakaasua tai muuta näihin rinnastettavaa kaasumaista polttoainetta käyttävät kuorma- ja linja-autot, joiden hiukkasten tai typenoksidien päästötaso vastaa vähintään EURO-4 tasoa sekä metaanista koostuvaa polttoainetta käyttävät henkilö- ja pakettiautot, joiden päästötaso vastaa vähintään EURO-4 tasoa. Lisäksi polttoainemaksusta on vapautettu ajoneuvot, joita käytetään asianomaisen järjestön kilpailukalenteriin merkityssä kilpailutapahtumassa tai siihen valmistauduttaessa, moottorireet sekä traktorit, joita käytetään turvetyömaalla.
    "


    Eli kuorkiksi rekisteröity pikkari voisi olla muutettavissa propaanibiiliksi verotta. Pitäisivain pystyä näyttämään biilin täyttävän Euro 4 -vaateet..

    Eli jos joku olisi euroopassa tyypityttänyt esim. Dodge Ramin tai Letukan C-3500 :sen propaanille.. ?? Mutta Euro 4? taitaa olla kovin tuore normi 2002??


    Toinen vaihtoehto on tehdä pakustasi "kilpuri" , eli joko varttimailille tai sitten Offroadiin ?? Ja ajaa kisoja ja "harjoitella" :odroll:


    Viimeinen sauma on sitten tehdä pakustasi "maantietraktori" rajoittamalla nopeus 50-kymppiin pistää persukseen traktorin nostimet ja ostaa turvesuo :rotfl:
     
  7. Bob

    Bob 1st gear

    Töissä ajelen usein trukilla joka toimii nestekaasullatai sitten vaihtoehtoisesti bensalla. Siinä on jonkinlainen lämmitin tai höyrystin nestekaasulle. Sisällä hörähtää käyntiin suoraan kaasulla, mutta ulkona kylmällä ilmalla saattaa hyytyä jos ei ajeta ensin lämpimäksi.
     
  8. slant

    slant Gearhead

    propaani

    Aro-yhtymä muutti -80 joitakin Aspeneita toimimaan nestekaasulla. Siitä on TM:ssä ollut lyhyt juttu ko vuonna. Itsellä oli joskus tuommoinen auto josta oli nuo propaanivehkeet riisuttu pois, katkaisin oli vielä kojetaulussa jäljellä ja joku rele konehuoneessa. Oliskohan niillä Arolla tietoa tallessa?
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Re: propaani

    Joo tuota itsekin muistelen. Taisi vaan into loppua tuohon moninkertaiseen dieselveroon, mikä mätkäistiin kekkosslovakiassa kaikille muille polttoaineille kuin verotetulle bensalle ja löpölle. Jopa puukaasuautot joutuivat verolle..

    Japanissa kuulemma iso-osa takseista toimiin/ toimi kaasulla. Siis silloiset Cressidat ja Cedricit . Oliskos Aro soveltanut Datsun Cedricin systeemiä Aspeniin? Nehän toi molempia merkkejä ja Cedricissä oli kutonen keulalla, jota tehdas möi taksisuhareille Jaappanissa... Oliskos osat olleet datsunin varaosaluettelosta?


    Ilo loppui kuitenkin lyhyeen kiitos ssädetyn sikaverotuksen..
     

Kerro tästä muillekin!