propo/ combination valve ilmaustyökalu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja juhhi, 16.8.2019.

  1. juhhi

    juhhi Gearhead

    Mistäs tommosen nipan saa? Siis suomesta. En oo minkään vauhtiliikkeen sivuilta löytänyt.
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Voihan se olla joskus oikeastikin tarpeen, mutta jostain syystä en ole koskaan sellaista tarvinnut. Sellaisissakaan, jossa manuska sanoo tarvittavan.
     
    Camino'79 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  3. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Sama juttu..
    Ilmaukset on tähän asti ihan ongelmitta onnistunut ilman moista.:eek:
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  4. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    En ole kuullutkaan sellaisesta työkalusta?
    Ainakin 2gen Camaron propovalvessa ainoa tarvittava työkalu on ollut korkeintaan jonkinmoinen puristin jolla venttiilin päädyssä olevan napin saa lukittua ilmauksen ajaksi. Siihen taisin joskus soveltaa jopa ihan nippusidettä
     
  5. stinnes

    stinnes 3rd gear

    Jos oot Seinäjoen lähellä, niin voin lainata.
     
  6. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    vajaa 40 v rassannut enkä ole itsekkän tarvinnut mutta nyt tein 1500 jarruempan täydellisen niin olipahan savotta,aina vaan poljin oli pehmeä.ps laitoin tangon nipan ja korin väliin että pysyi pohjassa.aina oppii uutta jos hengissä kestää.
     
  7. stinnes

    stinnes 3rd gear

    Tuo tuli uuden pääsylinterin mukana ja ei stepparin jarruja ihan mintiksi ilman olisi saanut.
     
    tukkijulli tykkää tästä.
  8. juhhi

    juhhi Gearhead

    No joo, ei kai sitä välttämättä tarvii. Ilmaus olisi vaan paljon helpompaa sen kanssa kuulemma. Täytyy sit vaan rauhallisesti painella poljinta ilmauksen aikana. Kiitos stinnes tarjouksesta. Palataan asiaan jos näyttää ettei onnistu muuten.
     
  9. tukkijulli

    tukkijulli Gearhead

    Suolaset postikulut näkyy oleva moisella kikkareella..Kehnon kauppiaat,ku asuvat nii etäällä.
     
  10. Zamppa V2

    Zamppa V2 3rd gear

    Tarviinko tällaisen työkalun??
    Edessä levyt, takana rummut, CPP jarrupaketilla muutettu -62 Impalaan. Kaikki toimi aiemmin loistavasti.
    [​IMG]
    Nyt laitin eteen uudet levyt ja puristimet. Ilmaus ei onnistu ja tuntuu että menee vaan huonommaksi. Edestä tulee hyvin nestettä ulos, mutta takaa ei tule juuri laisinkaan. Poljin menee pohjaan. CPP:n propo on pääsylinterin alla ja testasin heidän ohjeiden mukaan onko venttiili jumissa. Valokynän leuat kiinni +napaan ja toinen pää propon jarruhäiriövalo-liittimeen, ei syty lamppu joten ei pitäisi olla jumissa toisessa reunassa?
    Saako tämän lukittua jotenkin ilman tuota työkalua?
    Yrittänyt ilmata kompuraan liitettävällä imurilla ja perinteisellä tavalla kun toinen polkee pedaalia, takaa vaan ei tule juuri mitään ulos ja polkimessa ei mitään vastusta.
     
  11. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Kuulostaa kyllä siltä, että propovalve olis lukinnut takapiirin pois pelistä?
    Kun otat venttilistä takapiirille lähtevän putken irti ja painat V-A-R-O-V-A-S-T-I poljinta, niin tuleeko venttiilin lähdöstä nestettä? (Varovasti siksi, että jos polkaiset poljinta kunnolla, se venttiili oksentaa sisuskalut sisälokariin. Ja miistäkö tiedän...?) Jos ei nestettä tule, niin ota joku ohut puikko/tappi/tms., joka mahtuu kyseisen lähdön keskireiästä ja painat pikkuisen sisäänpäin. Eli siellä on vastassa se luisti.
    Jos naksahtaa, niin luisti palautuu takaisin keskiasentoonsa. Sen jälkeen pitäisi nestettä taas virrata takapiirille.
    Silloin kun itse ilmailin poljintaktiikalla, niin lukitsin tuon propovalven päässä olevan napin tuohon perusasentoonsa. Joskus taisi olla käytössä joku pieni puristin, jolla se pysyy hyvin. Näppärämmät ovat tehneet pellistä siihen lukitustyökalun. Tapoja on monia, kunhan namiska pysyy liikkumati.

    Nykyisin minulla on käytössä itsevalmistettu ilmauskansi, eli paksusta metallilevystä tehty kansi, joka kiristyy kanneksi pääsylinterin rungon alta menevällä pulttikiristeisellä ketjulla. Tiivisteenä kumimattoa. Kannessa on renkaan venttiili, johon voi tuupata vaikka varovasti paineilmapistoolilla painetta. Tällöin neste virtaa yhtenäisenä patsaana työsylinterille. Itselläni on tuossa kannessa vielä täyttöventtiili, josta voi lisätä kätsysti lientä. Tällä menetelmällä jarrut saavutetaan aina helposti.
     
    Muokattu: 4.9.2019
    rotax ja Zamppa V2 tykkäävät tästä.
  12. Zamppa V2

    Zamppa V2 3rd gear

    Kiitos vinkeistä, illalla talliin!
    Onko lukitusnappi tuo joka laitteen etupäässä? Lukitusasento nappi sisällä ilmeisesti?
    Pitää varmaan tuollainen kansi värkätä. Aiemmin vanhojen Volkkareiden kanssa touhutessa tuli säiliöön tehtyä korkki jossa ventiili, toimii.
     
  13. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Jep, se on siellä päädyssä oleva napin tapainen. Tässä vielä räjäytyskuva niin tiedät mitä se on syönyt:

    - Valve stem, on se nappi
    - Keskellä venttiiliä näkyy tuo O-renkailla tiivistetty luisti. Mikäli se on kuvasta katsoen oikeassa laidassaan, se sulkee takapiirin kokonaan jolloin se luisti painuu tuon outlet to rear brakes lähdön sisältämän osan sisään. Sen keskellä on siis se pieni reikä, josta luistin voi palauttaa takaisin keskelle kuten kuvassa.
    - Epäpuhtaudet, yms saattavat aiheuttaa ongelmia, etenkin alkuperäisissä venttiileissä. Sulla ei ehkä ole sitä pelkoa


    [​IMG]

    No sulla on sitten tismalleen samat lähtökohdat kuin minulla aikanaan, eli vanhat volsut :)
    Kirjasin silloin blogiin omat tunarointini jarrujärjestelmän parissa. Mukana myös propovalven ihmettelyä: http://bensakrematorio.suntuubi.com/?cat=11
     
  14. Selli

    Selli Gearhead

    Omassa kitissä tuli tuo lukitusnapikka mukana. Se laitettiin tuon warning switchin tilalle ilmauksen ajaksi. Niin,että se kukitsee tuon liikkeen. Voi sorvata itsekkin ja siihen nollarengas juureen. Nimimerkillä samaa taistelua opeteltu Jakulepin kanssa ihan ajan kanssa :D :D
    Oma nippani katosi jonnekkin ,mut pitänee jokukerta sorvailla uusi.
     
  15. Zamppa V2

    Zamppa V2 3rd gear

    Otin taakse menevät putken irti. Varovasti painaen tulee vähän nestettä, mutta ei mitenkään ruiskaise. Piikillä kun yrittää painaa luistia eteenpäin, ei liiku kyllä mihinkään, vaikka kokeilin ottaa varoitusvalon kytkimenkin irti. Olisiko kuitenkin etuasennossa, vai onko se sitten jumissa? Piikki jolla painoin, meni varmaan 4-5cm sisään putkeen.
    Valve stem nappi ei ole juurikaan ulompana tuota mutterin kantaa, onko se mahd. liian sisällä?
     
  16. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Äkkiseltään kuulostaisi, että luisti on sitten toisessa reunassaan. En oikein muuta osaa keksiä.

    Kun irroitat varoitusvalon kytkimen, pystytkö jollain vaikka pienellä ruuvarilla, piikillä, tai muulla työkalulla liikuttelemaan sitä luistia siitä raosta? Toisaalta taasen, jos etupiirillä on nesteet ok, niin polkimen aggressiivinen painallus saattaisi "ampua" luistin paineen vaikutuksesta oikeaan laitaan. Itsellä meni hermo siinä määrin, että otin koko venttiilin irti, purin sen ja tutkin mitä se oli syönyt - se tuskin lienee ainakaan vielä tarpeellista sinun tapauksessasi. Omani, alkuperäinen sellainen, oli silloin aika rujossa kunnossa ja puhdistus oli tarpeen.

    Lisäksi itse muistan silloin joskus, että kun propovalven luisti naksahti väärään päähän, sen tunsi myös polkimessa hentona naksahduksena - yleensä poljinliikkeen ääripäässä.

    Btw, mikäli edustat PK-seudulla, niin minä voin kyllä lainata omaa ilmauskanttani, mikäli homma menee ihan epätoivoiseksi. Itselläni se oli pelastus.
     

Kerro tästä muillekin!