prosentti pelleilyä..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tanari, 13.10.2003.

  1. tanari

    tanari 1st gear

    mulla on mk1 eekkeri ja otteessa on 30% prosentteja, ne tulee koneesta apulaitteineen ja jarruista ja PERÄSTÄ, mutta autoon on nyt pistetty alkuperänen perä, eli fordin englantilainen. saanko 10% takasin, mikä on aikasemmin menetetty.

    eli epäselvä selvennys autossa on vakio perä, mutta siitä on otettu joskus 10% nyt on vakio perä, niin saako ne 10% takasin niin että olis vain 20% otteessa?

    vai onko prosentit aina pysyviä?
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Jos olet asentanut autoosi takaisin siinä uutena olleen taka-akselin, niin tottahan sun pitää siitä menneet prosentit takaisin sada.
     
  3. makke

    makke 1st gear

    Niinpä sitä luulisi, vaan käsittääkseni valtio ei tunne mitään prosenttien palautusjuttuja. Niin se vaan taitaa ikävä kyllä olla!

    Esim. Jos konttorilla todetaan autossa olevan yli 50% vaihdettuja osia, niin autovero napsahtaa niin että soi! Ei auta vaikka osat palauttaisikin alkuperäisiin. Tapahtunut mikä tapahtunut. Jää siis kaksi vaihtoehtoa, joko maksat veron tai annat kilvet pois.

    Näin mulle on nämä kuviot konttorilla selvitetty asiaa tiedustellessani.


    _________________
    -Makke-
    autoharrastusta...
    http://www.makkesgarage.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2003-10-13 14:00 ]</font>
     
  4. tanari

    tanari 1st gear

    joo, taitaa olla niin että ei saa enää takas prosentteja :grin:

    tosin jäähän mulle vielä 5% ennenku pitää kanta-autotarkastaa.
     
  5. makke

    makke 1st gear

    Noiden prosenttien kanssa kannattaa olla todella tarkkana ja jättää niitä reilusti jos jotain tapahtuu.
    Ettei käy näin... (lainattu http://www.katsastajat.com sivulta)

    "auto on opel manta vm.78 ja muutoskatsastettu -95 46% ja nyt katsastuksessa ilmeni että menee verot yli koska liikaa osia on vaihdettu? mutta muistelisin että laki sano että kuluvat osat saa vaihtaa vai saako? esim.vaihdelaatikko, perä, takavalo....

    - Vaihdelaatikko, perä ja takavalot eivät ole ko. kuluvia osia.
    2
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Veikkaan kyllä, että saa kun niitä ei vielä ole todettu ylimeneviksi. Toinen juttu sitten on jos ne puuttuu siihen, että onko se tosiaan alkuperäinen taka-akseli vai ainoastaan samanlainen? Ainakin tiedän sellaisia tapauksia, että ennenkuin on leimaa lyöty paperiin on voitu palata prosenteissa takasin päin kekskeyttämällä katsastus.

    Toisaalta, tuohon tulkintaanhan on tullut kyllä tarkennuksia jossain vaiheessa, nimittäin alkuperäisen säännän mukaan sulle oikeestaan kuuluis käydä niin, että prosentit nousis kymmenellä koska siihen autoon on 30%:n jälkeen vaihdettu taka-akseli. Mua huvitti se heti alkuunsa, että kappas; valtio on keksinyt raha-automaatin. Nimittäin renkaat tais olla jotain 4% ja niitä kun veivaa kesiksien ja talviksien välillä edestakasin niin se 50% tulee täyteen kohtuu pian. Siihen tuli sitten tarkennus, että kukin osakokonaisuus vaikuttaa prosentteihin vain kerran. Se mitä ei kauheesti ole noudatettu on toi osien poisto; sen pitäis vaikuttaa prosentteihin yhtä lailla.
     
  7. makke

    makke 1st gear

    Meneekö siis näin, näin on näet puhuttu asioiden kulkevan...

    Eli jos joku ajaa vaikka 45% osia vaihdetun auton perään, niin huono juttu. Jos menee paljon osia vaihtoon vakuutustarkastuksessa, niin verot paukkuu auttamattomasti. Ei siis parane muuta kuin kärsiä tappio itse ja olla menemättä vakuutustarkastajan pakeille jos haluaa pitää autonsa liikenteessä tai ei ole valmis maksamaan veroja.
    Konttorilla merkkaavat nykyään auton tietoihin muutetuista osista, mm. penkeistä on paukuteltu prosentteja pois eräiden kaverieni autojen kanssa.

    _________________
    -Makke-
    autoharrastusta...
    http://www.makkesgarage.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2003-10-13 14:21 ]</font>
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Se mikä unohtu tossa aiemmin sanoa on, että luonnollisesti asia kannattaa varmistaa viranomaisilta, niillä on asiasta tietoa ja tulkinta jota tiukempaa konttorilla ei voi noudattaa.
     
  9. tanari

    tanari 1st gear

    kolarikorjauksissa mun käsittääkseni ei mene prosentteja, mikäli osat, millä autoa korjataan ovat uusia. käytetyistä menee prosentit.
     
  10. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Menee prosentit on vaihdetut osat uusia tai vanhoja. Merkkikorjaamoiden kolarikorjauksissa vaihdettuja osia vaan ei merkitä otteeseen, yksityisten korjaamissa taas merkitään.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eihän jo kertaalleen vaihdetusta osasta toista kertaa mene prosentteja, eli kerran vaihdetun koneen voi vaihtaa vaikka 10kertaa ilman että tulis lisää prossia.
     
  12. makke

    makke 1st gear

    Niinpä... mutta jos on tullut vaikka 45% täyteen tosiaankin vaihdetuilla osilla. Mutta jos tulee vaikka tuo mainitsemani perämälli ja sitten vaihtamattomia osia rikkoutuu, ts. sellaisia joista ei ole prosentteja merkattu. Niitä voivat olla mm. takavalot, takapuskuri, takaluukunkansi, takuakulmat yms. yms. osat joita ei lasketa kulutusosiksi.
     
  13. rod

    rod 1st gear

    Niinpä. Ja ne vakuutusyhtiöt eivät myönnä vapaaehtoisia vakuutuksia jos muutosprossa on riittävän iso. Oisko joku 35% rajana, ainakin Tapiolassa.
     
  14. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Täh? Ja miksi ei?

    Tuohon Maken pohdiskeluun: Jos autoon on vaihdettu osia 49,9 % (kanta-auto tarkistettu) ja esim. takaluukku ja takavalot kuuluu kanta-autoon.
    Peräänajettua ei voi korjata muuten kuin oikomalla se kanta-auton takaluukku ja liimailemalla takavalot (jos sitten enää kelpaavat...), muutenhan 50% ylittyy ja verosysteemi paukahtaa.

    Kyllä se on kivaa olla autoharrastaja Suomessa :grin:
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    On tää uskomaton maa. Hohhoijaa.
     
  16. makke

    makke 1st gear

    Näin on!

    Juttu nyt rönsyilee vähän alkuperäisestä aiheesta, mutta pääpiirteissään samasta asiasta puhutaan nyt kuitenkin.

    Mulla oli aikoinaan yksi Manta jossa oli Ascona kanta-autona, eli siis varmasti tämä yleisin Suomesta löytyvä korinvaihto härdelli Mersujen ohella.
    Kaveri oli rakentanut auton hienoksi ja se varastettiin, vietiin alta vanteet, sisältä stereot, konehuoneesta tuplat, hakattiin lasit sisään yms. Ei ollut kaveri saanut vapaaehtoista vakuutusta autoonsa mistään yhtiöstä, joten kaikki vahinko meni omaan piikkiin.
    Kaveri vxttuuntui autoon niin pahasti, että myi sen sitten pois mulle varaosiksi.
     
  17. JuhaP

    JuhaP Gearhead

    Onko jossain määritelty, että ne osat pitää olla "omalla paikallaan"? Eli jos vaikka pulttaa sen alkuperäisen taka-akselin kiinni takaluukkuun ja pistää toisen akselin auton alle, niin se orkkis osahan on edelleen autossa kiinni... Sama vaikka noihin peltiosiin, vaihtaa vaikka keulan peltiosat, puristaa orkkikset yhteen isoon klimppiin ja hitsaa sen kasan taas jonnekin takaluukun reunaan... orkkis osat on edelleen autossa vaikkeivat alkuperäisessä muodossaan tai paikassaan :smile:.
     
  18. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Oliskohan tässä sitten se poikkeusluvan paikka, kun on hyvä syy ylittää prosentit.
     
  19. makke

    makke 1st gear

    Näin asia on mulle konttorilla kerrottu kyllä!
    Ja kuten tuossa lainauksessa tuolta katsastajat.com sivuiltakin huomaa, niin takavalo ei ole kulutusosa.
    Juuri näistä syistä olisi aina syytä pitää prosentteja riittävästi reservissä, ettei vaan joskus joudu itse kovasti paljon maksamaan kun joku kateellinen tai "vihamies" piruuttaan tai "vahingossa" tuikkaa peräpeilistä sisään. On näet näitäkin tapahtunut... eli aina ei parane laukoa liikaa paljonko prosentteja on jo kulutettu, voi tieto kulkea vääriin korviin kukaties?! :-x
     
  20. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    Heh heh, voi kun on yksinkertaista.

    Mutta pitääkö paikkansa että itse maahantuodulla autolla (esim:jotkut jenkkifarmit) tuo prosentti raja on 25%? Sitä vaan että itellä on otteessa 24.5%merkattu ja auton on tuonut maahan joku yksityinen??
     

Kerro tästä muillekin!