Prosenttilaskennan muutoksesta uutisia 17.2.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Jukka K, 17.2.2005.

  1. Jukka K

    Jukka K 1st gear

  2. Muki

    Muki Gearhead

    "Olennainen muutos entisiin säännöksiin on se, että alkuperäisten ohjaus- ja jarrulaitteiden vaihtamista liikenneturvallisuuden kannalta paremmiksi ei lasketa kanta-ajoneuvon osuuteen. Esimerkiksi rumpujarrujen vaihtaminen levyjarruiksi ei pienennä kanta-ajoneuvon osuutta."

    Kuulostais ihan järjen ääneltä. Hienoa !
     
  3. bbford

    bbford Gearhead

    Vihdoinkin!! Hienoa.
    Tuli kalkkunakin leimattua viime kesänä ja piti olla tarkkana ettei tarvi tehdä 1000e tarkastusta kun se on tuontiauto.25 kun oli raja.(kone ja loota).Ja nyt sais sit vielä leipoa levyt eteen ilman prossia,mahtavaa.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kuka niitä levyjä syynää, onko ne alkuperäiset vai ei. Minun mielestä tässäkin lakimuutoksessa on paljon melua tyhjästä. Tietenkin on hyvä että parempaan suuntaan ollaan menossa. Silti ihmetyttää edelleen tämä prosenttipelleily ja miksei siitä voida luopua kokonaan, tällä hetkellä nimittäin taitaa olla jo marginaaliryhmästä kyse missä näitä muutoksia tehdään. Vittuilua tämä on valtiovallan taholta. Ei muuta. :mad:
     
  5. 4D -38

    4D -38 1st gear

    Edellinen olin siis minä. Prkl ! :mad:
     
  6. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tää muutos toi sentään jotain iloa siitä että meilläkin pikupin leimaus jäi liika innokkaan koeajelun ja sitä seuranneen lootan räjähdyksen myötä viime syksystä tähän kevääseen. Homma olis ollut tiukalla, mut noi molemmat muutokset on pelkkää plussaa eli rajan muuttuminen 35:een ja jarrujen muuttamismahdollisuus levyiks ilman että ne söis noita prosentteja. Hyvä, hyvä :D
    Mitään autoveropelkoahan meidän tapauksessa ei ole kun auto on verovapaa paku mut kai tuon prosentin ylitys toisi taas jotain ongelmia meidänkin tapauksessa (joku auton identiteettijuttu tms.) Näin olen ymmärtänyt että myös noissa toi raja on 35, eikö?
    Tommonen kohta mun luetunymmärtämisellä ei täysin avautunut:
    "Ulkomailta korjattuina tuotujen ajoneuvojen prosenttiosuuksia ryhdytään laskemaan 35 prosentista ylöspäin, kun aikaisemmin luku oli 25 prosenttia. Samalla ulkomaisen, aiemmin rekisteröidyn rakennetun ajoneuvon rekisteröinti Suomeen helpottuu, kun kanta-ajoneuvo voidaan yksilöidä rekisteröintikatsastuksen yhteydessä."
    Eli jos vaikka melkein 20 vuotta sitten tuodun auton muutokset on tehty jo jenkeissä :odroll: ja auto on ollut poissa kilvistä kohta 15 vuotta niin mitä ja mites sitten tulkitaan kun autoa kilvittää vuonna 2005 takas liikenteeseen. Tuolloin 80-luvun lopullahan kaikkea ei suinkaan ollut aina merkitty Suomen otteeseen. Pitänee taas soitella Akeen vaikka ei niidenkään vastauksista tahdo aina tulla hullua hurskaammaks :wink:

    EDIT levyjen syynäämisestä: oletettavasti ne konttorilla huomaa jos johonkin vanhaan autoon jota ei oo koskaan levyjarruilla saanutkaan on vaihdettu tehostetut levyjarrut alkuperäisten aataminaikaisten rumpuhillitsimien tilalle. Eli siitä toi hyöty tulee.
     
  7. HEMI

    HEMI 1st gear

    Joo aina noi kirjottaa nuo muutokset jotenki tyyliin ymmärrä miten tahdot :-? ja puhuvat vaan lakipykälistä eikä ne itsekkään oikeen osaa sanoa esimerkkejä miten homma menis käytänössä (tyhmähän mä päästäni olen että en varmaan aina hokase) :lol:

    Eli siis saako tuontiautoa muutta kanssa 50% jos käyttää sen kantautotarkastuksessa :odroll:

    Toi jarruhomma on helkatin hyvä juttu.....vois vaikka darttiinkin laittaa levyt joka kulmaan jos rahatilanne sallii 8) (sit siihen vielä isolohkon vääntösauvat ja nopee ohjaus, kunnon iskarit ja vakaaja ni vot vot)
     
  8. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Kyllä toi menee uuden säännön mukaan lyhykäisyydessään juuri noin niinkuin HEMI kirjoitti eli jos tuontiautoa muuttaa alle 35% ei tarvita kanta-autotarkastusta mut jos muutos on 35-50% niin tarvitaan. Ja jos muuttaa yli 50% niin saa selkäänsä plus putkaa, linnaa ja vankeutta kauheasta rikoksesta :rotfl:
    Mut sit kun tulee tosta perusasiasta poikkeavia juttuja niin ainakin minä eksyn pykäläviidakkoon eikä muuta oikein saa vastauksekskaan jos konttorilta tai Akelta kyselee. Kai se on vaan kurvattava keväällä konttorille ja ihmeteltävä mitä tapahtuu. Jos vaan kaasujalka pysyy keväällä testatessa tarpeeks keveänä että auto kestäis vihdoin kasassa ainakin konttorilla käyntiin asti :wink:
     
  9. HEMI

    HEMI 1st gear

    Oh jeah olen onnesta soikee ton tuontiautojen prosenttijutun kanssa 8) (ehkä saan joskus rakennettua sen unelmien auton kun ei tartte noita suomiautoja metsästää)
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    EI kai tuossa ole tuontiautojen osalta mikään sen enempää muuttumassa kun Suomi yksilöidenkään, vaan toi kanta-autotarkastus raja nousee.
     
  11. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tarkennetaas vielä pikkusen eli tuo kohta ihmetyttää:
    "Samalla ulkomaisen, aiemmin rekisteröidyn rakennetun ajoneuvon rekisteröinti Suomeen helpottuu, kun kanta-ajoneuvo voidaan yksilöidä rekisteröintikatsastuksen yhteydessä."
    Siis jos auto tai pyörä on jo muutettu maailmalla (tuot vaikka rodin, pro streetin, rakennetun harrikan tms.) niin mikä on sit se tollasessa tapauksessa käytettävä kanta-auto josta alkaen prosentteja aletaan laskea kun alkuperäistä muuttamatonta ei tuolloin oo missään. Se tuotava jo muutettu/rakennettu pelikö :eek:
     
  12. HEMI

    HEMI 1st gear

    Eiks tuontiautoja saanu ennen muuttaa vaan 35% mulla on ollu tällänen käsitys aina :odroll:
     
  13. bbford

    bbford Gearhead

    Sekä suomi että tuontiautoja on saanut muuttaa ainakin viime kesänä molempia 49,9% mutta tuontiautolla kanta-ajoneuvotarkastus tuli vastaan jo kun osia oli vaihdettu 25%.Suomiautolla raja oli taasen 35%.Tässä käsityksessä mä ainakin olen ollut.

    Ja kun kyselin yhdestä toisesta projekti ideasta niin kävi ilmi että jos tuontiautossa on jo jenkeissä vaihdettu toinen tekniikka joka toki mahtuu näihin tilavuus,paino,teho luokituksiin niin silloin siitä EI mene prosentteja.
    Näin mulle kehuttiin,onko kellään tarkempaa tietoa?

    Tosta levyjarrujen vaihdosta vielä,eikö otteessa lue jarrutyyppi? Jotain koodia siellä on,mutta näkeekö siitä suoraan että mitkä jarrut laitteessa pitäis olla?
    Omaan autoon ei tosiaan ole saanutkaan levyjä,tuli vasta vuodeksi ´65.
    Ei tosiaan kovin nätisti stoppaa,2 tonnia painoa ja tehostamattomat 1-piiri rummut... :wink:


    Voishan tehostinkin auttaa kummasti asiaa mutta pistää sit laakista levyt.
     
  14. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei siinä tyyppiä lue, ainoastaan vaikkapa NAP, eli neste alipaine.
     
  15. HEMI

    HEMI 1st gear

    Ja kun kyselin yhdestä toisesta projekti ideasta niin kävi ilmi että jos tuontiautossa on jo jenkeissä vaihdettu toinen tekniikka joka toki mahtuu näihin tilavuus,paino,teho luokituksiin niin silloin siitä EI mene prosentteja.



    Toi on sellanen asia mitä myös olen miettinyt :odroll:
     
  16. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Kanta-ajoneuvona käytetään rekisteriotteen mukaisen identiteetin omaavaa TEHTAAN ALKUPERÄISTÄ ajoneuvoa. Eli jos tuot -32 rodihopan niin prosentteja lasketaan vertaamalla sitä alkuperäiseen -32 Fordiin.

    Tuosta ulkomailla muutetusta ajoneuvosta taitettiin peistä viime kesänä kun rekisteröin wanhan Panheadin Suomeen. Koska ennen ensirekisteröintiä tapahtuneet muutokset ylittivät 25% ei katsastusmies olisi millään suostunut suorittamaan rekisteröintikatsastusta. Onneksi tervettä järkeä käyttäen sain perusteltua että jos Suomessa saa muuttaa ajoneuvoja 49% niin miksi ei tällaista saisikaan tuoda maahan.

    Nythän tuo on saatu oikein lakitekstiin ja ulkomailta tuodun muutetun laitteen voi kanta-ajoneuvotarkastaa "jälkeenpäin" rekisteröintikatsastuksen yhteydessä. Tämä tosin saattaa k-a-tarkastuksen entistä epäilyttävämpään valoon, minkä takia pitää maksaa satoja euroja siitä että määrätyn prosenttirajan kohdalla vaihdetut osat merkitään otteeseen? Mitä niin ihmeellistä tapahtuu 35% kohdalla ettei sen jälkeen pystyttäisi tunnistamaan alkuperäisiä osia?

    Tämä tuleva lakimuutos on suurelta osin aktiivisten harrastajien lobbauksen ansiota - oli suorastaan historiallinen tilaisuus kun herrat Saari ja Kuitunen suostuivat istumaan saman pöydän ääreen keskustelemaan harrasteajoneuvosäädösten kehittämisestä harrastajaystävällisempään suuntaan.

    Täydet pisteet aktiiveille - tästä on hyvä jatkaa kohti parempaa harrasteilmapiiriä. Ehkä tulevaisuudessa näemme jopa Ruotsin mallin mukaisen järjestelmän maassamme!
     
  17. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Toi on tosiaan hieno homma ja aikaansaannos niiltä aktiiveilta jotka tämän uudistuksen on junailleet eli kaikki kunnia ja kiitos heille :D
    Nykyisessä projektissa ei omalla kohdalla pitäis olla ongelmia ainakaan nyt kun aletaan muutoskatsastaa ton 35% säännön mukaan eli muutoksessa ilmoitettavia juttuja ei oo yli tuon, etenkään kun jarrujen ja ohjauksen vaihtoon käytettyjä osia ei lasketa tuohon. Vaan mielenkiintoistahan tuo katsastusprosessi tulee silti varmasti olemaan.
    Ja sit sujuvasti taas vähän ohi aiheen eli mä kuulin että jotain autoja olis nykysin myös rekisteröintikatsastettu käyttötarkoitukseltaan ja ajoneuvotyypiltään kilpa-ajoneuvoiksi. Tietääkö täällä kukaan moisesta ihmeellisyydestä mitä se sitten tarkoittaa ja mitä etuja/haittoja moisesta voi olla :eek:
     
  18. jaketin

    jaketin Gearhead

    "Käytännössä 50 prosentin rajan ylittäminen rakennelluissa tai korjatuissa ajoneuvoissa on harvinaista."

    onko näin ???
     
  19. 440Magnum

    440Magnum 1st gear

    :D Hienoo että on edes jotain tapahtunu tälläkin rintamalla! Nyt vielä kun harrastajat jurnuttavat joitakin vuosia niin aletaan (toivottavasti) olla samanlaisessa järjestelmässä ku ruotti :argue:
     
  20. Anssi

    Anssi Gearhead

    Ihan varmasti on virallisen Suomen näkökulmasta. Rangaistus on sen verran kova, samoin tekniset vaatimukset, ettei kovin moni lähde tuota rajaa virallisesti ylittämään.

    Anyway, hieno homma, että asiassa tapahtuu edes jotain parannusta!
     

Kerro tästä muillekin!