Prosenttilaskennan muutoksesta uutisia 17.2.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Jukka K, 17.2.2005.

  1. jaketin

    jaketin Gearhead

    juu, kukaan ei lähde sitä mielellään ylittää "rapsujen" pelossa... meinasin,että kyllä tuo raja helposti ylittyisi, jos sen voisi tehdä ilman pelkoa jälkiseuraamuksista...
     
  2. Anssi

    Anssi Gearhead

    Totta. Itsekin olisin ensimmäisten joukossa :)
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    :mad: mikä vitun eu maa tämä muka on kysyn vaan, ku ruottissakaan ei o mitään hiton rosentteja ikinä nähty eikä kuultu vitun tasa-arvoo :mad: prkl.mut kuitenkin paranemaan päin sentään. eikös se oo ni et kerran rosentti laskettu mosa ei tuo toisia rosentteja jos se vaihetaan johonkin toiseen vai hä.eli jos esim korinvaihto on tehty pikkulohkolle ja vaihtaakin tilalle isolohkon ja jos alusta on jo sitä vastaava ni eikö pitäs onnistua :-? T.moppe mies ps.ööli tuo kirovihreitä
     
  4. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Eu -maat on erillaisia (onneksi) ;) Periaatteessa suomen autoverotushan olisi ihan hyvä nyt. Ne maksaa, jotka ostaa uuden, eikä siten, että kaikki maksaa ja ne joilla on vanha maksaa enemmän.

    Koko homman pilaa se, että autoja vähiten ajavat, mutta eniten ruuvaavat ( =harrastajat) on sijoitettu samaan kastiin 15 vuoden takaisten Mersu -jobbareiden ryhmään, jotka teki korin ja tekniikan vaihtoja pelkästään helppo raha mielessä!! Kuka helkkari näillä vanhoilla romuilla nykyään rikastuisi...

    Muistakaa aina, kun näette korinvaihto mersun, että sen tekijä on yksi syyllisistä nykyiseen pelleilyyn.

    Valtiovalta hakee pelkästään maksimaalisia verotuloja, eikä se suvaitse sitä, että joku saa paremman auton kuin joku toinen, siitä vähemmän maksamalla. Onko tämä sitä tasa-arvoa? :soosoo: :soosoo: :soosoo:
     
  5. Temppu

    Temppu 1st gear

    Tämä oli kyllä mielettömän hyvä uutinen; sekä mainittujen teknisten yksityiskohtien valossa, että myös merkkinä paremmasta suunnasta, mihin ollaan menossa. Nyt on selkeästi tunnustettu tämänkinlaisen harrastajaryhmän olemassaolo (muutakin kuin entisöinti) ja todettu, että kunnostus- ja muutostyöt voivat olla tarpeellisiakin.

    Täytyy hattua nostaa niille aktiiveille, jotka ovat pitkäjänteisen työn tuloksena saaneet kehitystä aikaiseksi.
    Kiitos kuuluu lopulta myös ministeriön virkamiehille, jotka ovat kuulleet harrastajia ja ryhtyneet toimenpiteisiin.

    Maltan tuskin odottaa, milloin pääsee näkemään tarkan säädöstekstin Finlexistä.

    Toivottavasti homma etenee samaan suuntaan jatkossakin.

    Temppu
     
  6. xtremer

    xtremer 1st gear

    tää on hieno asia

    mikähän mahtaa olla kriittinenosa ? Ei auto toimi illman moottoria :lol:

    Sama koskee myös kulumisen takia huollossa vaihdettavia osia sekä niin sanottuja kriittisiä osia, joita ilman ajoneuvo ei toimi. Ne voi korjata ilman kanta-ajoneuvon prosenttiosuuden pienenemistä.
     
  7. coupe

    coupe Gearhead

    Vaikka tässä edelleen painiskellaan näiden prosenttien kanssa niin tässähän voi olla kysymys tosi isosta muutoksesta. Riippuu tosin viimekädessä siitä, mikä on uusien pykälien tulkinta. Harrastajan kannalta hyvä/huono tulkinta voi vaikuttaa tosi paljon.

    Lukaisin tuon liikenneministeriön tarinan läpi ja ensinmäiseksi tuli mieleen että vanhasta autosta voisi vaihtaa 49,9% osista ja sen päälle sitten vielä ohjaus ja jarrut nykyaikaisiksi ja turvallisiksi.

    "Vanhojen" prosenttipykälien mukaan täydellinen ohjausjärjestelmä edusti 3%:a. Jarruista on vaikeampi sanoa koska ne oli sisällytetty akseleihin (10+10%). Omana arvauksena voisin veikata että 4xrumpujen vaihtaminen 4xlevyihin voisi edustaa jotain 7%:a (meneekö liian suureksi, korjatkaa kenellä parempaa tietoa).

    Anyway, tällä matikalla voisi äkkiseltään todeta että nyt osia saisi vaihtaa 60% kunhan vaihtoon sisältyy jarrut ja ohjaus.

    No, jatketaan unia eteenpäin, jos näin olisi niin silloinhan prosentit alkaisivat riittää jopa rungon vaihtoon ja se tarkoittaisi sitä että vanhaan 40/50-luvun laitteeseen voisi melkein sellaisenaan heittää alle 90-luvun rungollisen auton rungon koneineen, laatikoineen, akseleineen, jarruineen jne. Loppuisi se tajuton sovitustyö kun istutat vanhaan runkoon kaikenlaisia kiinnikkeitä ja korvakkeita.

    Mutta, ei kai tätä saisi ääneen sanoa, olisi vähän liian hienoa ollakseen totta... Tämähän avaisi ihan uusia mahdollisuuksia rakentaa hyvännäköisiä autoja joilla olisi vielä hyvät ajo-ominaisuudetkin. Kuulostaa ihan liian hauskalta ollakseen totta ;)
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    "Omana arvauksena voisin veikata että 4xrumpujen vaihtaminen 4xlevyihin voisi edustaa jotain 7%:a (meneekö liian suureksi, korjatkaa kenellä parempaa tietoa). "

    Minun kulkineeseen laskivat jarrujen osuudeksi 1%/kulma..
     
  9. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Kannattaa lukea myös harrikkaukkojen foorumilta samasta aiheesta, keskustelussa mukana myös uuden lain toteutusvaiheeseen osallistuneita henkilöitä.

    http://www.hdcf.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=6004&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

    Tämä uusikin laki on vaan valitettavasti aivan liian tulkinnan varainen. Koskahan päättäjät huomaavat että ei kannata räpistellä tällaisen nippelibyrokratian kanssa vaan poistaa brezneviläinen prosenttisysteemi ja vapauttaa rakentelutoiminta.

    Sehän on nimittäin selvää, että tilanteen ratkaisemiseen on ainostaan kaksi vaihtoehtoa jotka eivät jätä tilaa tulkinnoille; joko kielletään kaikki rakentelu ja muuttaminen (ja korjaustoiminta siinä sivussa...) tai vapautetaan harrasteajoneuvojen rakentaminen prosenttisäännöstelystä.
     
  10. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Kävin tuossa menneellä viikolla Ranskassa Retromobilessa ja jututin siellä muutamaa paikallista harrastajaa. Tiesittekös että Ranskassa on erittäin vaikeaa vaihtaa autoon ylipäätäänsä tehokasta moottoria? Sitten jos taas ulkomailta tuo vaikkapa rodin niin se maahantuontimoottori kyllä käy katsastuksessa. Ja sitten jos haluaa ajaa vanhalla autolla (en valitettavasti tiedä ikärajaa) naapurilääniin niin joutuu hakemaan viranomaisilta luvan siihen. Englannissa asuneena käytönnössä ongelmana oli vakuutusten saanti, jos ja jos olisi käynyt jotain ja autoa/moottoripyörää olisi rakennettu ilman lupia JA yhtiöiden sopimuksia niin vakuutus olisi rauennut. Viritellyn auton vakuuttaminen taas on erityisesti nuoremmalle järkyttävän kallista (jos vakuutuksen ylipäänsä siis saa), ei nuo tuning-autot siellä aivan turhaan ole pienillä moottorilla..

    Ei sillä etteikö suomalainen prosenttikulttuuri olisi täysin haitarista mutta on niitä rajoittavia sääntöjä muuallakin. Itseasiassa noin näppituntumalla tuntuisi siltä että yleiseurooppalaiseen autonrakennusystävällisyyspolitiikkaan verrattuna Suomi sijoittuu aika mukavasti Ruotsin ja Englannin jälkeen. Jokatapauksessa tämäkin uudistus on parempaan suuntaan vaikkei riittävän selkeä olekaan, tästä on hyvä jatkaa!
     
  11. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Kyllähän Mustang II:n etuakseliston vaihtaminen parantaa huomattavasti ohjauslaitteiden turvallisuutta.
     
  12. coupe

    coupe Gearhead

    No aivan varmasti parantaa mutta mielenkiintoisinta on nähdä paljonko tuo temppu vähentää tulevaisuudessa prosentteja. Nykyään siitä menisi 10% mutta riittäisikö tulevaisuudessa 5% tai meniskö peräti nollalla?

    Ja siitä olen edellisten kirjoittajien kanssa samaa mieltä että vaikka tämä prosenttisysteemi onkin syvältä ei se ole läheskään pahin muihin maihin verrattuna. On meillä edes jonkinlainen mahdollisuus rakentaa autoja ja vielä ajaakin niillä.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä suomessa saa rakennella autoja tosi vapaasti verrattuna muihin euroopan maihin, mutta se entisöinti täällä on se ongelma. Pelkästä aihiosta ei voi mitään autoa rakentaa vaan aina % paukkuu yli. Tällaisessa pikku kylässä jossa kateus on arkipäivää hallitsee pelon tasapaino. Minä en polta sinua ja sinä et minua. Jos minualta lähtee kilvet lähtee monelta muultakin. Ei mitään järkeä % yli 30 vuotta vanhoille autoille :mad:
     
  14. spinout

    spinout Gearhead

    > mutta se entisöinti täällä on se ongelma

    Mikä ongelma?? Jos mä alan entisöimään autoa alkuperäisen kaltaiseksi, niin ei siinä mitään rosentteja laskeskella. Sitten vasta rosentit rupee paukkumaan, kun aletaan muuttelemaan.
     
  15. janiluo

    janiluo Gearhead

    Juuri näin, entisöidessä voi kerätä osat yhteen vaikka 60 eri autosta ja sitten konttorilla rekisteröitäessa sanoo vain että kaikki on alkuperäistä, mitään ei ole muutettu. Tällöin saadaan 100% automobiili.

    Pitäisikö rakennettujen 50% autojen prosentit nollata aina silloin tällöin entisöimällä ne ns "alkuperäisillä" osilla niin voisi aloittaa aina rakentelun uudestaan 100%:sta??? :rotfl: :rotfl:

    - Jani -
     
  16. coupe

    coupe Gearhead

    Eli vielä tästä prosenttiarvailusta. Tämän keskustelun perusteella vaikuttaisi että uusien pykälien puitteissa saisi "ilmaiseksi/ylimääräisenä" vaihtaa osia 7% edestä. Eli jarruista 4% ja ohjauslaitteista 3%. Ei ihan huono juttu vaikka enemmänkin kelpaisi.

    Onko muita tulkintoja tai arvauksia ?
     
  17. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Noin minäkin oon käsittänyt tuon uudistuksen. Eli esim. kun meilläkin on vaihdettu jarrut ja ohjaus niin että nyt on molemmissa tehostimet, jarrut on kakspiiriset ja etujarrut on vaihtuneet levysellasiks niin nyt sit toivon ja oletan että noista tempuista ei tuu menemään mitään prosentteja jolloin oltais vielä varmemmin rajan paremmalla puolella ja jäis vielä pelivaraakin jos myöhemin keksii vielä jotain muuta uutta :wink:
     
  18. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Mielenkiintoinen on myös asetuksen 1. pykälän 2. kohta

    "Asetus ei koske ajoneuvoja, joiden osista vähemmän kuin 35 prosenttia on peräisin muualta kuin 2 §:ssä tarkoitetusta kanta-ajoneuvosta." (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021258)

    Eli asetus vaurioituneen ajoneuvon kunnostamisesta ja ajoneuvon kokoamisesta osista koskee vain autoja joista on yli 35% vaihdettuja osia, jos ymmärsin oikein. Eikö silloin 8. pykälässä oleva muutettujen osien merkitseminenkin rekisteriotteeseen koske vain yli 35% muutettuja autoja. Näinollen prosentteja ei siis kuuluisi otteeseen merkitä jos niitä ei ole yli 35:n? Kysyin AKE:sta mutta vastausta ei ole vielä kuulunut.
     
  19. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Kyllä. Mikäli autoa ei ole muutettu yli kanta-ajoneuvotarkastusta edellyttävän rajan (35% - myös käytettynä tuoduilla), ei osavaihdoksien prosentteja tule (tarvitse) merkitä otteeseen. Tämän takia ei tuo uuden asetuksen helpotus koske näitä laitteita koska muutoksista ei muutenkaan merkitä prosentteja otteeseen. Sitten kun ajoneuvoa ollaan muuttamassa yli tuon 35% rajan ja se ennen sitä viedään kanta-ajoneuvotarkastukseen, huomioidaan jo muutetut jarrut/ohjauslaitteet tuossa laskelmassa. Jarru/ohjauslaitteet siis lasketaan mukaan prosentteihin kun seurataan 35% ylittymistä mutta niistä ei merkitä pinnoja menetetyksi. Tämä ilmeisesti ollut asetuksen laatijan näkemys.

    Ei kuitenkaan pidä sekottaa prosenttikatsastusta normaaliin muutoskatsastukseen jonka kyseiset muutokset tietenkin edelleen vaativat.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä kai edelleen otteelle merkataan kaikki mikä ylittää 10% esim. moottorin tms. vaihto? Vai onko tähänkin tullut muutos?
     

Kerro tästä muillekin!