Provosointi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Anonymous, 29.12.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Meillä on perheessä 2 autoa,Uudehko Citroen 1.8 koneella ja sitten vuoden 1994 Caprice Classic 5.7 LT1 koneella.Citikalla ajaessani en muistaisi että minua olisi yritetty esim.liikennevaloissa "haastaa" voimienkoittoon,mutta Chevyllä esimerkiksi perjantai-iltasella ajaessa on melkein enemmän sääntö kuin poikkeus,että joku tyyninki asettuu viereen ulvottamaan sitä nuhapilliään ja viestittämään käsimerkein/jopa ikkunan avaamalla jo kysymällä että otetaanko viivat.Olen miettinyt mistä tämä ilmiö johtuu ja tullut sellaiseen johtopäätökseen että citikka on nin arkinen auto,että se ei herätä provokatiivisia tunteita kanssaautoilijoissa ja toisaalta Chevy kenties mielletään laiskaksi amerikanlahnaksi,toisinsanoen sitä saatetaan luulla "helpoksi päänahaksi". Jokainen joka on tällä moottorilla ruuditettua autoa ajanut,kuitenkin tietää että tosiasiassa tehokkaimmat turbosaabit/v6-eurokinnerit ovat helisemässä jos pitoa vaan on tarjolla.Aluksi lädinkin leikkiin mukaan ja annoin sitten kasin laulaa,ja voitokkaastihan se laulaa(autolle luvataan seiskalla alkava 0-60 mailia tunnissa),mutta jotenkin on alkanut tympiä toi auton rääkkääminen vaan näyttämisen vuoksi ja nykyään en lähde provosointeihin mukaan. Mutta ois kiva tietää että onko teillä muilla samanlaisia kokemuksia,siis että eurokäyttiksellä saa olla aika rauhassa,mutta amerikan auto herättää muissa tällaisia provokatiivisia tuntemuksia?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    tuttu juttu
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    oikein olet havainnut. Mikähän ihmisiä riivaa kun luulevat amerikkalaisia aina rata-autoiksi ja nopeiksi sellaisiksi. Osahan onkin mutta kyllä perus pick-up on perus sellainen. Kait se vaan on että komea ulkonäkö ja suurehko koko herättävät ihmisissä kateutta ja silloin ainoa mahdollisuus on voittaa viivalla vaikka vanha farmari niin voi työpaikalla hehkuttaa voittoa...sellasia suomalaiset vaan on
     
  4. Muki

    Muki Gearhead

    No täähän on ihan totta joka sana. Itse asiassa toi oma suuruudenhullu projekti lähti siitä liikkeelle, että kyllästyin kun jokainen Nissan lähti kumit savuten valoista vierellä.

    Ei pitäisi provosoitua, mutta...
     
  5. Piit

    Piit 1st gear

    Eipä pitäis provosoitua ei mutta mutta... on se joskus niin kivaakin,vanikalla viimekesänä viivalla turbo Vectran kanssa ja tasaisen väännön jälkeen kaveri avas ikkunan ja huusi et : "saatanasti tollanenkin ´laatikko kulkee,mulla on tässä turbo..." kyllä pitää myöntää että kun tollasella "ei voi kulkea" tyylisellä autolla saa toisen ns.pestyä niin kyllä siinä väkisinkin tulee joskus provosoiduksi !!! on se vaan niin kivaa välillä ja sitähän varten noita ns. katuautoja rakennetaankin..kai??? No joo,tietty ei sitä aina jaksa polkee,ja eihän toi Caprice ole mikään katukiihdytin noin virallisesti olekkaan vaan pikemminkin luksus sedan,joten kyllä siinä varmaan moni hemmo yllättyy !!! :smile:
     
  6. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Eijo kukaan haastanu viivalle :grin: :grin:

    Johtusko siitä et jos jollakin olis asiaa joutus nouseen autosta/ roikkuu puoliks ulkona ikkunasta :grin: :grin: :grin:

    ..Blazen konepelti 10cm korkeemmalla kun tuninkien katto..
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Aivan.Tuli tosta "toi laatikko ei vaan voi kulkea kovempaa kun mun turbo!" jutusta mieleen oma kokemus parinvuoden takaa. Motarilla tuli perään kieppumaan sellanen Scorpio joka siinä aikansa kieputeltuaan ohitti sitten aika haipakalla mut.Oli yöaika ja vähän muuta liikenettä, itse ajoin aivan nopeusrajoituksen mukaisesti cruisella lasketellen. No,eipä aikaakaan kun kaveri pudotti vauhtia ja siirtyi takaisin ohituskaistalle mun viereen ja näytti hianusköyttä sivulasista ja lähti tämänjälkeen taas kiihdyttämään.Rauhallinen kaveri olen kyllä,mutta siinä vaiheessa kieltämättä annoin alkukantaisille vaistoille periksi ja mottasin pedaalin pohjaan. Loota heitti ylivaihteelle ja sitten mentiin..Kun olin päässyt pari auton mittaa ohi lopetin kiihdytyksen,mittarissa oli siinä vaiheessa sellainen lukema että parempi jättää mainitsematta.No loppumatka ajeltiin kumpikin kiltisti 120 kmh,minä edellä ja Scorpio takana. Päätin sitten kääntyä kahville hki-hämeenlinnan moottoritiellä siihen Nesteelle Keimolan kohdalle,yllätykseksi Scorpio tuli perässä ja parkkeerasi viereiseen ruutuun.Kaveri tuli ulos autosta jokseenkin nolona ja sanoi sanatarkasti näin "Mulla on tossa Fordissa Cosworthin pajan v6. Mitä hel*ettiä sä oot tehnyt tolle väägönilles?!" Siihen sitte minä: "Niin siis toi on ihan vakioiskussa." Oli kaverin ilme näkemisen arvoinen.Juttu jatku sitten kahvipöydässä ja kun tiedustelin syytä miksi se lähti tollain kokeilemaan,niin kävi ilmi että kaverin mielestä ilmastoinnilla ja automaattilaatikolla varustettu iso farmarijenkki EI VAAN VOI piestä uudenkarheeta Cossu Scorpiota..Siinä sitten mietittiin miten näin nyt sitten kuitenkin kävi ja päädyttiin sitten kutakuinkin yhteistuumin siihen että pääasiallinen syy lienee ollut "lahnan" 450 newtonmetrin vääntö.Oli kaverille uusi juttu,että aina(varsinkaan moottoritienopeuksilla kiihdyteltäessä=kun renkaille löytyy pitoa) ei kannata tuijottaa vain hevosvoimia(joita ei muuten tainnut olla selkeästi painavamman Capricen eduksi kuin 60 enemmän).Matka jatkui muuten nopeusrajoitusten mukaisella vauhdilla asetelmassa lahna edellä ja Cossu takana Helsinkiin asti,jossa tiet sitten erosivat.

    Terveisiä ja uusia vuosia 2004 vaan sinulle jos tunnistat itsesi tästä kertomuksesta,Scorpiomies!
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hypätään hiukan euroautoilun puolelle. Mersu on nimittäin yksi auto, jota ihmiset mieluusti -jos eivät haasta - niin pyrkivät ohittamaan. Itse olen ollut liikenteessä sekä 123-korin 250:lla (bensa) että 124-korisella 300E:llä. Jälkimmäiselle luvataan 0-100 km/h muistaakseni alle kahdeksassa sekunnissa ja kyllä se tuollaista tämän foorumin mittapuulla pientä autoa mukavasti vielä motarinopeudessakin liikuttaa 190 hv/270 Nm. Mainittakoon, että kummassakaan autossa ei ollut tyyppimerkintää takana vaan äkkivilkaisulla molempia on saattanut luulla "vanhaksi taksiksi".

    Yhtä kaikki, esimerkiksi 123:sen kanssa ajoin kerran ykköstietä reilut 130 km/h (eli suhteellisesti melkoista ylinopeutta) taulussa ja samaa vauhtia koko pitkän ylämäen. Oli aivan selvästi havaittavissa tiettyä epäuskoa kanssa-autoilijoiden kasvoilta. Viimeistään siinä mäessä oli ihan pakko päästä mersusta ohi. Luulivatkohan ne, että "kohta se hyytyy" vai mitä. Yllätys oli ilmeisesti melkoinen kun ei hyytynytkään. Jotain merkillistä ilmiötä on havaittavissa siinäkin, että mersun 80 km/h on aina pienempi kuin muiden. Ajapa esim. Corollalla 80 alueella 100 km/h mittarin mukaan, ja kukaan ei pyri väkisellä ohi. Mersulla saa ajaa vieläkin törkeämpää ylinopeutta ja aina on joku jonka on ohi mentävä. Ja sama juttu vaikka ajaisi prikulleen liikenteen mukanakin. Ihan kuin sitä olisi vaikea uskoa että 123/124-korimallin MB liikkuu tasatahtiin sen muun jonon kanssa -- katsokaapa ensi kerralla ennen ohitusta nopeusmittariin mitä vauhtia letka (ja se MB) liikkuu!
     
  9. Rytari

    Rytari Gearhead

    no mutta, jos mersua ohitellaan niin ettei menisi ihan asetelma väärin, osaa ne mersumiehetkin ohittaa, ja usein vielä mitä kummallisemmissa paikoissa... kerran olen pohjanmaalla eräällä suoralla kyllästynyt mersumiehen "ohitusleikkiin" joka kesti oli kestänyt jo useamman kilometrin, ja kun se 220? ei vielä ollut edes lokasuojan mittaa edellä, oikea jalka suoraksi ja lisää soppaa 350 suuttimiin... ei tullut mersukaan ohi enää... :smile:
     
  10. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    Joskus, varmaan 60-luvun lopussa kun jossain jenkissä 350kaakkia oli "normaalia"
    Niin täällä suomessa "normaalissa" autossa (joku pikku fiat) n.35hv

    Ni eiköhän nuo yli 300hevosvoiman lukemat tunnu aika vaikuttavilta tuon 35:n rinnalla?
     
  11. ChevyVan

    ChevyVan 1st gear

    ...lisää tarinaa !

    Imatralla sattu valoissa edessä hauska tapaus eräs kesä, kun Todella TuningTurboGolf paineli kaasua reilumman puoleisesti vieressä olleelle 750 Suzukille. Pärräkaveri näytti -tok tok idiootti- ja valojen vaihduttua hävisikin "valonnopeudella" Golfin vierestä...

    ...Suomeksi sanottuna pyörä on PYÖRÄ !!!
     
  12. HornetRWB

    HornetRWB Gearhead

    Jos ajan käyttiksellä niin ketään ei kiinnosta ottaa kisaa ja hyvä niin (1.6L automaatti). Jos taas oon tolla Hornalla liikenteessä niin ei sellasta viikonpäivää ole ettei joku tulisi viereen kurnuttamaan karinaansa. Kuitenkin sitä on tullut kantapään kautta opittua rauhalliseen ajoon keskustassa ja lähes aina annankin teinien kaahata viivalta miten tykkää lähtien ite paikalta hitaasti lipuen. Fiilis on nimittäin aika humoristinen kun kattoo toisen polkevan ihan tosissaan koslaansa seuraaviin valoihin asti ja taas sama kuvio... :wink:

    Homma on vielä hauskempaa jos poliisit osuvat kohdalle ja sakottavat toista. Njoo, toisaalta sitten taas homma voi mennä myös toisin poliisin ollessa juntti. Olin viime kesänä vierekkäin jonkun scirokon kanssa ja höräytin hiukan kaasua kun huomasin poliisien ryhmittyvän taakseni. Noh tää toinen äijä ei niitä tietenkään nähnyt ja oletti heti mun ottavan kisaa. Se äijä lähtikin kaasu pohjassa seuraaviin valoihin, mutta yllättäen poliisit pysäytti mut, vaikka lähdin valoista todella iisisti. Pitkän 'mikäs tää tällänen' kyselyn jälkeen ne syytti mua provosoinnista ja anto oikein kirjallisen huomautuksen.. heh heh.. :grin: Oikeusvaltio...

    Noin yleisesti sanottuna olen kyllä sitä mieltä, että katukiihdyttelyt on parempi jättää pois ja hoitaa homma radalla...
     
  13. BowTie81

    BowTie81 Gearhead

    Aika huvittavaa on se että päivittäin syntyy kilpailutilanteita kun ajelen mun ihan tavallisella corsicalla, joka on sellanen kauppakassi. Onneks sentään automaatilla pääsee nopeesti alta pois, huomaa aina että eroa syntyy ku vastapuoli arpoo vaihteita. Parhaita "päänahkoja" on pikku lexus ja 93 saab alipaineturbolla, ei uskois:)
     
  14. bbford

    bbford Gearhead

    Ei itelle sattunut mutta näin tuossa monta vuotta sitten kun JUNTTI jollain subarun paskalla yritti saada jostain arabivaltiosta(tummia oli matkustajat ja ihme kilvet,kirjaimet jotain koukeroita.) tulleen Ferrari Testarossan kanssaa kisoihin valoissa.Subaru kuski revitti hulluna vieressä ja kun valot vaihtui niin Ferrari otti ehkä vieläkin varovaisemman lähdön kuin yleensä,
    Ei tainnut olla herralla mitään todistettavaa suorituskyvystä.
     
  15. 67

    67 1st gear

    ehkä noi mun"harraste"autot sitten pitää sen tyylistä ääntä,ettei oo kukaan tullut"haastamaan".tosin en kyllä kattele valoissa sivuille,ja yleensä poistun ekana paikalta,kun on noi tajuttoman painavat kengätkin aina jalassa... :grin: :grin:
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tähän on pakko vastata että ei se Suzuki Gsx-r 750 hirviö ole mikään hirviö,(jos nyt sitä tarkotit) ei pärjännyt motarilla mulle viime kesänä. Syykin selvisi kun tutkiskelin vähän kyseisen pyörän faktoja: huiput 240km/h, Camarossa yli 260km/h ja se ottaa sen kanssa. Metriäkään se prätkä ei karkuun päässyt, vaikka kuinka yritti nykiä ja maata siinä tankin päällä. :smile:
     
  17. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Perk*le kun ei osaa kirjautua.
     
  18. tha022

    tha022 Gearhead

    Pojat tiesi kertoa notta, lähtipä joku turbo mazdalla Malibua haastamaan (ko. malibulla noita pyttyjä kisoista on ihan tarpeeksi). Malibu kuski hetken tilannetta ihmeteltyään painoi hieman kaasua ja heilautti ittensä ohi niin Mazda kuski tästä hiiltymään ja eiku parkkiin ja potkien Mazdan kyljet uusiksi.
    Olisinpa päässy näkemään!! :grin:
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Oliko kyseessä muuten se 80-luvun Malibu josssa SB:ista taiottiin aikanaan se +-450 hv?
     
  20. tha022

    tha022 Gearhead

    Ei ollu, Malibu on vanhempi ja paljo isommat renkaat eiku tehokkaampi.
    Omakin häristin on jo useasti haastettu rivi nelosten toimesta vaikkei oikein päivän valoa ole nähnytkään.
     

Kerro tästä muillekin!