Puhaltimen releen kytkentä (4-napainen rele)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja reynolds, 1.10.2017.

  1. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Taidan kuitenkin viedä Hiacen paikalliseen autosähköliikkeeseen....Koska siellä se selviää.
    Itse jos alan tuota syvemmin purkamaan, ja "selvittelemään"...Niin ei tule kuntoon, ja hermot (tai siis ne hermon rippeet, mitä enää jäljellä on...menee loputkin)...
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eli mieluummin maksat sinne kun kokeilet uutta relettä mitä täällä ehdotettu? Uuden releen hinta on pieni vs autosähköliikkeen veloitus.


    Kannattaa opetella. Täällä on hyviä opettajia.
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    85 on aina maa, uudemmat releet voi palaa jos kytkee väärinpäin, nimim. kerran sytty lisäpitkät


    Kyseessä kun on japanian ihme haicee niin se rele voi myös olla väärässä päässä kytkentää

    Eli katkaisijasta esivastuksen kautta puhaltimelle ja puhaltimelta maadoitus releen kautta runkoon

    Se tekee kytkennästä vähän hassun kun tuntuu ettei releen pohjaan tule kuin 1 virrallinen toiminto

    En siis sano että näin voi olla, mutta ei olisi ihmekkään

    Muistelisin et yhessä hiacessa ei lämppärin puhallin toiminut ollenkaan
    Toiseen napaan tuli virta ja toiseen ei mitään, se "tyhjän" kun maadoitti puhallin toimi normaalisti muttei lakannut pyörimästä

    Muistaakseni laitoin virtalukosta ohjaavan releen katkaisemaan virta puhaltimen katkaisijalta.
    Oli helppo kun koelaudan alla oli sulakkeella ja kolvaamalla tehty huomiovalojen releistys
     
  4. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Just kävin kokeilemassa uudella releellä, jonka noin tunti sitten Motonetistä ostin.....Lopputulos, niinkuin arvasinkin.....Puhallin ei inahdakkaan edelleenkään!!!
     
  5. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Tässä on 4-napaa siinä lämppärin releessä....Ja vain yhteen tulee jatkuva virta,kun sieltä sulakerasian pohjasta koetinkynällä kokeilee...Eli 3-nastaa tuntuvat olevan ilman virtaa...Oli virta sitten päällä tai ei.
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Kytkiksen mukaan sinne tulee yhteen jatkuva 40a sulakkeen kautta, se sulla nyt pelaa.
    Yhteen napaan pitäisi tulla virta kun on virrat päällä, se tulee siltä gauge sulakkeelta.
    Tämä sulta nyt puuttuu.
     
  7. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Joo, yhteen napaan tulee jatkuva virta, ja muut 3 napaa ovat ainakin koetinkynän perusteella ilman virtaa.....Kaikki sulakkeet ovat ehjiä....Ja virran päälle kääntäminenkään ei tuo virtaa niihin muihin napoihin...
    Jos tuo itse sulakerasia on sisältä jotenkin hajonnut, niin ei jää muuta vaihtoehtoa,kuin vaihtaa tilalle ehjä.......Eilen purkasin yhden risan sulakerasian, ja siellä on sisällä kohtalainen määrä metalli liuskoja, jotka eivät ole millään kiinni, eli kun sulakerasian avaa, niin 98% varmuudella ainakin osa metalli liuskoista putoaa/lähtee pois paikoiltaan...Suomeksi sanottuna erittäin Vittumainen rakenne (tosin ei noita ole alunperin purettaviksi tehtykkään).

    Mistä olet Mikkis löytänyt tuon ikäisen Hiacen kytkentäkaavion? Minä en ole löytänyt mistään,vaikka googlea olen apuna käyttänytkin.
     
  8. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Jonkun Toyon kytkiksen löysin, voi olla jonkun muunkin, mutta veikkaisin että se on samanlainen suuressa osassa samanikäisiä.

    Unohda se sulakerasian suolestus, selvitä että onko katkaisin ehjä.

    Yleismittarilla ja johtoja seuraamalla löydät sen vikapaikan.
     
  9. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Eiköhän katkaisija ole ehjä, kun laittaa sen hyppyjohdon sinne releen paikalle, ja sen jälkeen pelaa kaikki nopeudet katkaisijasta, mutta puhallinta ei saa sammumaan edes OFF-Asennossa.
    Näiden vanhojen Toyota Hiace mallien heikko paikka on just tuo itse sulakerasia (tulee katkoksia/huonoa kontaktia ja itse sulakerasia alkaa iän myötä murenemaan)
    Täytyy kysyä, joku tuttu katsomaan yleismittarilla.....Ei muuten, mutta itse en osaa yleismittarilla mitata mitään muuta, kuin auton latausjännitteen (niinkuin jo aiemmin olen sanonut, että sähköpuoli ei ole minun vahvimpia osaamis alueitani...ei ole koskaan ollut)
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Katkaisijalle tulee se virta sulakkeelta, jonka se sitten siirtää releen kelalle jotta se puhallin ylipänsä toimii.

    Eli katkaisijalle pitää tulla virtaa ja sen pitää se virta välittää releelle. Releeltähän puuttuu nyt se virta, joten se vika on todennäköisesti katkaisijassa tai sen syötössä.

    Tarkista ne kaksi ohuempaa piuhaa mitkä tulevat releelle. Toinen niistä menee katkaisijalle. Koetinkynällä voit myös saada ssen tsekattua.
     
  11. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Tota...Ei siinä releen kohdalla näy yhtään johtoa....pitää luultavasti ottaa koko sulakerasia irti autosta,jotta johtoja ylipäänsä tulee näkyviin.

    Silloin,kun laitoin 2-napaa hyppyjohdolla yhteen releen kohdasta, niin katkaisijalla pystyi nopeuksia muuttelemaan (eli ei kaiketi ole katkaisijan ja sulakerasian välinen yhteys poikki)...
     
  12. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Voi se yhteys olla siltikin poikki.

    Se releen ohjausn kun on eri asia kuin se puhaltimen ohjaus. Sama katkaisija hoitaa molemmat.
    Säätöpiiri sekä on/off-piiri löytyy katkaisijasta.
     
  13. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

  14. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Toi tosin ei oo suoraan Hiacen, mutveikkaan et on tuollainen kytkentä. Ainakin se releen ohitus tekeesaman ilmiön tuossa linkin kytkennässä myös.
     
  15. DX

    DX Double Gearhead

    ei toi tarkoita muutaku, että päävirtapiiriin kuuluvat nopeusvalinnat ovat ehjiä, relettä ohjaava on/off piiri voi olla katkaisimestakin mykkä

    edit: jaa mikkis jo tuon sanoikin, ei mua siis täälä(kään) tarvita :rotfl:
     
    Jussi289 ja Mikkis tykkäävät tästä.
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kattoo mihin sulakkeeseen tulee virta kun virrat laittaa päälle, esim. joku tupakan sytytin tai muu ja laittaa siitä irtoreleelle ohjauksen yhdistämään siitä relepohjasta ne 2 napaa joilla puhallin toimii

    Biltemasta saa niitä sulakkeesta ryöstäjiä joilla on helppo ottaa virta


    Voi olla et jos autosähkö firma alkaa asentelemaan tutkitaan pari tuntia ála 80€ siihen rele ja muuta sälää 50-100€ ja sit lopulta soitetaan me laitetaan tää toimimaan, mutta alkuperäisyyttä ei voitu saavuttaa
    Sit kun purat muovit pois siellä on ryöstäjällä irto rele joka tekee saman kuin edellä kerroin :odroll:
     
  17. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Hommaan nyt ihan ekaks ehjän sulakerasian, ja vaihdan sen....jos tämä sama puhaltimen toimimattomuus jatkuu, niin sen jälkeen sitten jatkuu etsinnät.

    PS:Vaikka nyt tekisi tuon Nikuzain antaman ohjeen mukaan, niin anyway joutuisin sen jollakin teettämään...Syystä,että en ole eläissäni yhden ainoata relettä koskaan mihinkään autoon asentanut=tietämys on aikalailla nolla...Olen aina teetättänyt jossain kaikki sähkövikoihin liittyvät murheet.
     
  18. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Tarkista nyt hyvä mies se katkaisija ihan ensimmäisenä ja sille tuleva johto.

    Jos osaat vaihtaa sulaketaulun releineen, niin osaat kyllä tarkistaa releenkin.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  19. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Ei se nyt ole poissuljettu, ettenkö tarkistaisi katkaisijaa ja johtoa......Mutta tälläiseen Hiaceen on oikeasti helppo vaihtaa koko sulakerasia, koska kaikki liittimet on tehty sillai, että ne eivät edes vääriin paikkoihin käy, joten sekaannusta ei pääse edes käymään johdotusten kanssa...Olen tähän samaiseen Hiaceen nimittäin jo yhden kerran vaihtanut koko sulakerasian (vajaa 10 vuotta sitten), kun se edellinen sulakerasia alkoi murenemaan, ja sitten alkoivat tietyt sähkölaitteet tippumaan pois pelistä...
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jos osaat ettiä relepohjasta sen navan johon tulee virta ja sen navan johon virtaa laittamalla puhallin toimii osaat kytkeä releen

    85 piuhalla maihin
    86 piuha sieltä sulakkeelta johon tulee virta vain virrat päällä
    30 piuha siitä mihin tulee virta
    87 siihen piuha mihin virran laittamalla puhallin toimii

    Rele kiinnitys reiästään nipparilla kiinni sopivaan kohtaan


    Ajelee auringon laskuun puhallin toimien

    Sit kun ei katko mitään johtoja tai hukkaa sitä alkuperäistä relettä, voi koko homman alkuperäistää ottamalla sen irto releen pois ja laittamalla oikean releen paikalleen

    Jos sattuu käymään et se puhaltimen katkaisija nostaa kädet pystyyn lopullisesti ja syy oli siinä
     

Kerro tästä muillekin!