Puhaltimen releen kytkentä (4-napainen rele)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja reynolds, 1.10.2017.

  1. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Osaan etsiä ne navat, jotka yhdistämällä saa puhaltimen pyörimään, ei siinä mitään....Mutta....Miten saan otettua sulakkeelta virtaa, kun ne sulakkeet on lattasulakkeita, ja painettu siis siihen sulakerasiaan....Ei niissä ole mitään ylimääräistä liittimen paikkaa siinä vieressä.?......Ja sulakerasian toisella puolella (sulakkeiden vastapuolella) ei ole muuta kuin ne autosta tulevat liittimet, jotka ovat painettu omiin paikkoihinsa.
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---...kkeenpidin-ottoliitannoilla-2-kpl-2000035590/

    [​IMG]

    Toi biltemasta tai vastaavasta

    Puuilossa ainakin oli
    Motonet voi olla
    Monessa autotarvike liikeessä voi olla

    Eli toi virranotto sulaketeline johonkin johon tulee virta vain virrat päällä esim. tupakansytyttimen sulakkeeseen ja tosta punaisesta johdosta siihen releen 87 napaan

    Noita on olemassa myös ryöstäjä tyyppisenä, eli liuska joka tulee sulakkeen toisen navan päälle, mutta ite en siitä tykkää kun kuitenkin tuplaa sen sulakkeen metallikynnen paksuuden ja siten saattaa kuoleennuttaa sen sulakerasian jousen

    Seatissa ite asiassa otin lisäpitkille ohjauksen pitkien sulakkeelta ihan vaan laittamalla sellaiseen sulakkeeseen jossa on ura selässä abikoliittimen sen sulakkeen kuoren ja metallin väliin
    Istu napakasti ja toimikin monta vuotta. Taitaa se olla vieläkin paikallaan siellä sulakerasiassa
     
    Karpov tykkää tästä.
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tähän tekis mieli sanoa, että sit taas jää oppimatta yks uus asia, josta vois tulevaisuudessa olla paljonkin hyötyä. Mikä tekee nykyään ihmisen niin laiskaksi, ettei viitti opetella mitään? Kun tiedon saanti on helpompaa, kuin ikuna ennen...
     
    wilburi, kalvetinhet, Karpov ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ja apuakin saa esim. täältä pyytämällä, välillä pyytämättäkin :D
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  5. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Kävin tuollaisen nyt ostamassa.....Mitenkäs ne muut johdot nyt sitten pitää laittaa, kun tuo punainen johto laitetaan siihen releen 87-napaan???
     
  6. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Katselin justiin sitä katkaisijaa.....Ja sille tulee 6kpl johtoja!....Mutta sulakerasian taakse ei tule yhteenkään liittimeen 6:tta johtoa.....Nyt menee erittäin mielenkiintoiseksi tämä hermoja syövä puhallinvika...
     
  7. urho3

    urho3 Gearhead

    Toden näköisesti syystä tai toisesta ei tule katkaisijalta käskyä releelle. Joko se katkaisin on rikki tai siihen ei tuu virtaa tai maita kumpaa nyt ohjaakaan.
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    ^^ kaks piuhaa riittää, esmes releen ohjausmaatto ja nopeusvalitsimen päävirtasyöttö,
    vastus ja mootorihan on jossaan ihan muualla, joten tuskin ne piuhat sulakeboksin kautta kiertää.
     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Katkaisijalle pitäis tulla yhteen johtoon virta kun virrat on päällä.
    Tsekkaa se.

    1 nopeus
    2 nopeus
    3 nopeus
    Jatkuva maa
    Virtalukolta virta
    Releen heräte

    Ne kuusi johtoa on todennäköisesti noi yllämainitut

    Se katkaisija siis kytkee tuon virtalukolta tulevan virran jotta releen kela saa virtaa - jotta se rele toimii.
     
  10. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Tuleekos se katkaisijalle tuleva virta sulakerasian läpi, vai jotain muuta kautta?
     
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Sulakkeen kautta, kuten olen sen jo aiemmin maininnut, sekä on luettavissa sieltä laittamastani linkistä sivulta 89.

    Gauge sulake 7.5A
     
  12. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    volttimittarilla 0-20v dc tsekkaat johdot, jos mihinkään ei tule akkujännitettä virrat kytkettynä.
    Sit voi olla se sulakerasia tai sulake syynä.
     
  13. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Kävin justiinsa kokeilemassa katkaisijalle tulevan liittimen nastat (joita onkin näköjään 7Kpl)....Yhteenkään ei tule virtaa.....Ja sulakkeet on KAIKKI ehjiä.
    Eli taidan edelleen kallistua siihen sulakerasian vaihtamiseen, josta jo eilen puhuin...
    Seuraava ongelma tulee sitten siinä, että mistä löytyisi sulakerasia....Näyttää nimittäin aikasen heikolta niiden saatavuus...
     
  14. DX

    DX Double Gearhead

    oliko rele paikallaan ja virrat päällä kun mittasit?
    oletettavasti on/off ohjausjännite tulee kytkimelle releen kelan läpitte ja käyttökytkimellä sitten maatetaan käämi.

    jos releen käämi on ehjä ja sinne sulakerasiaankaan ei missään tilanteessa tule kuin yhteen nastaan +12,
    niin ehkä se sitten on se vika virtalukon ja releen plus-ohjausnastan välillä, ite varmaan laittaisin hyppärin sen sijaan että alkaisin esmes koko sähkötaulua vaihtamaan.
     
    Muokattu: 3.10.2017
  15. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Rele (UUSI RELE) Oli paikallaan, kun testasin niitä katkaisijalle tulevia liittimen nastoja, ja myös virrat oli päällä koko ajan.

    Hiaceen sähkötaulun vaihtaminen on noin 15min homma, ai mistäkö tiedän.?....No siitä tiedän, kun olen tähän samaiseen Hiaceen jo kerran 10 vuoden aikana vaihtanut koko sähkötaulun, syystä, että alkoi sähkölaitteita tippumaan pois pelistä (sulakerasian sisäisten katkosten takia).....Eli oireet olivat aikoinaan täysin samat,kuin nyt.
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Ei toi punainen tule releen 87 napaan

    Vaan 86 napaan ja toi sulake osa tulee jonkin soveltuvan sulakkeen paikalle johon tulee virta vain
    85 suoraan maihin

    87 siihen reikään sen hiacen relepohjassa johon yhdistämällä puhallin pyörii
    30 napa siihen toiseen reikään hiacen relepohjassa johon yhdistämällä puhallin pyörii


    Jos se hiacen uus tai vanha puhaltimen rele on ihan normaali kytkevä rele silloin käyttää sitä
    Jos se on jotain muuta kuin normaali rele hakee sopivasta kaupasta kytkevän releen


    Pitäiskö se piirtää kuva jos se helpottaisi kytkemistä?
     
  17. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Lähden kokeilemaan näillä ohjeilla....Ilmoitan kohtpuolin, että miten kävi (Pelkäänpä jo etukäteen, että puhallin ei suostu inahtamaankaan), mutta koht se selviää...
     
  18. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Eipä inahtanutkaan taaskaan, vaikka noilla Nikuzain ohjeilla just kävin kokeilemassa...

    Tuossa UUDESSAKAAN Hiacen releessä ei ole minkään valtakunna numerointia, tosin en sillä kyllä kokeillu tuota kytkentää, vaan tein sen yleismallisella releellä, jossa on nuo numeroinnit...


    Kohtalainen Vitutus on päällä.....No minulle se ei tosin ole viimeaikoina ollut mikään uusi olotila...
     
    Muokattu: 3.10.2017
  19. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Tsekkaa se gauge sulake. Onko 7.5a?

    Mitä kun otat sen pois, niin sammuuko jotain muutakin? Tsekkaa auto käydessä.
     
  20. reynolds

    reynolds 3rd gear

    On se 7.5a sulake, ja se on ehjä..tänää viimeksi sen otin irti ja katsoin...auto ei tosin ollut käynnissä silloin.
     

Kerro tästä muillekin!