Puhdas happi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jarona, 3.9.2016.

  1. jarona

    jarona Gearhead

    Miksi paineistettua happea ei käytetä tehon nostoon?
    Onko sen kaasumaisuuden vuoksi hankalaa seostaa sitä polttoaineeseen
    oikeassa suhteessa?
    Vai tuleeko imusarja silmille mahdollisessa takapotkussa?
    Kun normaalisti hapen määrä ilmassa on noin 21% ,
    niin sen korottaminen noin 42%:n tarkoittaisi polttoaineen
    kaksinkertaistamista jolloin tehokin lisääntyis , kuten tiedätte.
    Missä siis ongelma ettei sitä harrasteta edes lyhytaikaisissa tehotavoitteissa?
    Jep, kaljaa juon...
     
  2. Bukero

    Bukero Gearhead

    eikös tuo homma hoidu turvallisemmin naurukaasulla
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Koska se kai nostaa palolämpötilan liian korkeelle ja mikään ei kestä.
     
  4. Snigu

    Snigu 1st gear

    Puhdas happi reagoi epäpuhtauksien kanssa yleensä räjähtävällä tavalla.
     
  5. peltsi

    peltsi Gearhead

    jep, puhtaan hapen hallitseminen hankalaa ja sehän on räjähdysherkkää jos esim pullo vuotaa.
     
  6. micco

    micco 3rd gear

    "Öljy ja rasva ovat hapen kanssa kosketuksissa ollessaan erityisen vaarallisia aineita, sillä ne voivat syttyä itsestään ja palaa räjähdysmäisesti. Niillä ei saa koskaan voidella hapen tai happirikastuneen ilman kanssa käytettäviä laitteita."
     
  7. Weijari

    Weijari Gearhead

    Käyttäähän ne Puhdasta happea tai jopa sellaisia epävaikaita paineessa synnytettäviä yhdisteitä kuin O4 esim rakettipolttoaineissa. Mäntämoottoriin tai mihinkään muuhunkaan voideltavaan moottorin tuo ei sovi Miccon mainitsemasta syystä.
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    Minä olen kekarana kokeillut hitsuupillillä tarjota puhdasta happea ja propaania PV suzukin ilmanputsariin ilman kaveriksi,
    kiersi muuten kone aivan perkeleesti, en jaksanut alkaa kaasariin suutinta vaihtamaan, mutta ryyppy päällä vetojakin tuli lisää ja lähes vakio PV kulki kolmosella viiskymppiä niin että heilahti,
    sitten lopetin leikit ennenku käy ns. täystuho.

    Ei voi suositella, häiriötilanteessa puhdas happi ja hiilivedyt ovat hengenvaarallinen koktaili
     
  9. peltsi

    peltsi Gearhead

    Luulitko oikeasti että tässä on kyse rakettimoottorista?
    Minkähän takia rakettimoottori tarvitsee happisäiliön?
     
  10. mxu

    mxu 3rd gear

    Täs nyt ei puhdasta happea ole mut mielenkiintoinen homma kuiteskin, pullosta voimaa



     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Toikin nousee aina välillä pinnalle...

    Joskus mopon aattelin tollasta, siis paineilmapullo josta painetta toiseen kaasariin ja toinen kaasari toimimaan ilman painetta. Koko homma romahti sen turhuuteen koska sen kokonen paineilmapytty mitä olis mopo tarvinnut esim kilsan aikana olisi painanut niin törkeesti ettei siittä oliskaan ollut mitään hyötyä.

    No joo, noi nykyään on varmaan ratkottu komposiittipulloilla mutta miksei vaan voi käyttää ilokaasua? Siinä mielessä ihan turha keksintö.
     
  12. Bukero

    Bukero Gearhead

    varsinainen kemiallisen ahtamisen pioneeri.:D
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ite oon kanssa miettiny tota happi hommaa ja kukaan ei ole osannut antaa kunnollista vastausta miksi ei toimisi
    Eli se räjähtää öljysotkusta imarissa, mutta mites jos sitä suihkuttaa vaikka ilmanputsarin sisään menoon, niin että seostuis ilmanpuhdistus elementissä? kuten dx on tehnyt.

    Happimittarilla hakee vedot makeimmilleen ja sähkö solkulla sit annostelu täyskaasulla?


    Turbojen kanssa värkkääminen on pitkän tien homma katsastuksineen ja kaikkineen
    Ja tuskin kukaan päivittäisessä ajossa ilokaasulla valoista lähtee.

    Kumpi muuten on kuutiosta halvempaa happi vai ilokaasu, eikös ilokaasussa ole happea nimeksi enemmän ilmaan verraten eli puhdasta happea tartteis syöttää vaan hajuksi?


    Hapella saatavuus ois helpompaa
    Ilokaasua saa jostain ja happea saa paikallisesta puuilosta
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Itte en ole kuullut muuta perustetta kun sen että palolämpötila nousee liian korkeeksi.
     
  15. DX

    DX Double Gearhead

    Joskus muinoin maapallon ilmakehän paineen on arveltu olevan kolminkertainen ja happipitoisuudenkin olleen jopa yli 30%, sentapainen ilmakehä antaisi osaltaan osviittaa siihen, miten esim. hirmuliskot yleensäkään kykenivät lentämään,
    aikakauden arvellaan olleen metsäpalojen riivaama.
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Happi saattaa ja todennäköisesti reagoi kun se tulee kosketuksiin bensan kanssa, BOOM. Pikkunenkin vuoto tai muu imuvenasta imariin päin BOOM. Ei kestä lämpöä tai puristusta yhtään puhumattakaan kun on vielä polttoaine sylinterissä, ei syttyy jo 70-80 astetta ennen yläkuolokohtaa BOOM. Muutenkin puhtaan hapen kanssa kikkailu on vain tyhmää.
    Saattaa ehkä toimia hetken aikaa 2tahti koneissa, mutta 4 tahtiin en menisi yrittämään.
    Ja saman saa aikaseksi ilokaasulla, joka vapauttaa hapen vasta tietyssä paineessa ja lämpötilassa.

    Ja jos budjetti on siitä kiinni, että ei ole vara maksaa 80-100€ ilokaasupullon täytöstä, niin kannattaa unohtaa.
     
  17. DX

    DX Double Gearhead

    Nikuzai tuossa "PV-prototyypin" pohjalta oivalsikin, että happi tulisikin ensin seostaa kylmän ja puhtaan ilman kera jo ennen moottoriin syöttämistä.

    en näe mitään fysikaalista estettä sille etteikö se näin voisi toimia, mutta kuten sanottua,
    puhtaan hapen kanssa pelaaminen on erittäin vaarallista räjähdysmäisen palovaaran vuoksi, eikä sitä näin ollen voi suositella kenellekään, päinvastoin, kehottaa luopumaan ajatuksesta tai kokeilla sitä johonkin "ruohonleikkuriin" jossa eläväksi ihmissoihduksi sisätiloissa joutumisen riski on pienempi,
    itselläkin oli tietoisuus riskistä ja siksi syötin hapen putsarin imuaukon suulla enkä suoraan sisälle kun ajaessa sen määrän hallinnankin kanssa oli vähän niinjanäin,
    joten aivan varmasti oli hieman tuuriakin mukana etten ahtamiskokeilun päätteeksi löytänyt putsarikotelon kantta perseestäni.
     
    Muokattu: 4.9.2016
  18. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Oon puhaltanut hitsipillillä happea öljyyn sekä bensaan, ei tullut BOOM, nesteet vaan roiskuivat ympäriinsä. Mutta jos joku aine jo valmiiksi on tulessa, niin happi tehostaa palamisen räjähdysmäiseksi.
     
  19. Bukero

    Bukero Gearhead

    kaikki nuo ongelmat on ratkaistu. ns. pyörä on jo keksitty
     
  20. DX

    DX Double Gearhead

    Jeps, väittävät että hetki sitten painehapella putsatut haalarit roihuavat aika ilosesti siinä vaiheessa kun alkaa viritellä sätkää suupieleen.
     

Kerro tästä muillekin!