Puikko vai TIG

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Heko, 21.12.2009.

  1. Simo

    Simo 1st gear

    Mitään muita säätöjä, kuin virta, ei ole. Tuon edellisen elektrodi-linkin mainitsemat virta-arvot tuntuvat mahdottoman suurilta. Ko. koneelle tarkoitetussa Tig-poltin sarjassa mukana tuleva elektrodi taitaa olla 2,4 mm ja sille virta-arvoiksi mainitaan 150-240A, kun laitteen maksimi on tuo 150A, joku mättää.
    Minkälainen argon virtaus pitäisi olla? mittari taitaa näyttää L / min

    Kiitoksia tähän astisille kommentoijille, jos vaikka vielä joskus oppisi laitetta käyttämään.
     
  2. Kine

    Kine 3rd gear

    Heko:

    Minarc 260 ja Ps2800 on molemmat tasavirtapelejä, lienee tasasuuntaajia. Minarc saattaa olla invertteripeli kun se pitää semmosta ininää, en kyllä ole todellakaan varma tästä. PS2800 on ainakin invertteritekniikkaa.

    Joka tapauksessa niillä onnistuu tig-hitsaus teräspelleille mutta ei alumiinille. Käsittääkseni esim. PSS5000 tuottaa myös vaihtovirtaa. Siinä on siis kaksi S-kirjainta.

    En tiedä miten noissa on toteutettu valokaaren sytytys Tig-käytössä, ilmeisesti on jatkuva virta ja raapaisulla. Siihen LHF3-lisälaite, niin saa kipinäsytytyksen ja valokaaren aloitus-ja lopetussäädöt sekä kaasunvirtauksen säädöt. Ei enää tämän päivän tekniikkaa, mutta harrastelija sepittää ihan täysiä. Vielähän nuo maksavat kuitenkin sievoisia summia. Kemppi säilyttää arvonsa.

    Ohuille autonpelleille 1,6 punainen elektrodi ja vähän paksummille 2,4. Noilla pitäis pärjätä aika hyvin. Tapauskohtaista tietty. Puolen millin pellille tietysti vaikka se 1,0 tikku on varmaan paras, mutta harvoin semmoista tarvista kai kellään.

    Simo: Kaasunvirtaus noin 10 litraa/min pitäisi riittää, mittaus olisi parasta suorittaa kolvin suulta semmoisella irtomittarilla, se kertoo todellisen virtauksen. Ei varmasti montaa euroa maksa. Se on vain kartiomainen putki, jossa kuula sisällä, niinkuin rotametri. Kysy hitsaustarvikeliikkeestä.

    Jos jossain on vuotoa, alipaine vetää ilmaa mukaansa ja huokosina tai huonona hitsautuvuutena. 1,6 elektrodi voisi olla parempi sinun koneellesi. Minkälaisella virralla olet sillä 2,4 tikulla sulatellut. Voi olla että kone menee kyykkyyn jos se on täysillä pitempää saumaa vetäessä. Mutta että pari senttiä... Todennäköisesti olet tökännyt joko lisäainelangalla elektrodiin tai elektrodilla kappaleeseen. Tarkista myös ne kaasuvuodot.
     
  3. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Samaa mieltä olen että on aika iso tuo 2,4 elektrodi.
    Pienempi elektrodi viimosenpäälle terävänä, ja pienemmät virratkin. Voipi myös polttaa elektrodin jos pitää liian kaukana hitsattaessa.
     
  4. Simo

    Simo 1st gear

    Mahdollisista vuodoista en osaa sanoa, laiteet ovat kuitenkin uusia. Kaasuvirtaus on ollut pullon mittarin mukaan n. 10 L/min.

    Virtoja olen kokeillut välillä 60 - 100 A ja joku 80 A , tai alle, vaikuttaisi sopivimmalta. Suuri ristiriita linkissä annettuun arvoon nähden! Tosin en ole täysillä tehoilla kokeillutkaan.
     
  5. JP GT-R

    JP GT-R 1st gear

    Siitä hitsaamisesta ei tule siks mitään, että sulla on johdot väärin päin koneessa kii. Sen takia se elektrodi palaa palloksi :)

    Edit: joku olikin tuolla jo kirjoittanut että maakapeli +napaan ja kolvi miinukseen.
     
  6. koneasentaja59

    koneasentaja59 1st gear

    Miggigö olis

    Oletko kokeillut rosterilankaa tahi alumiinilankaa MIG:ssäsi, miten meni?
    8) :odroll:
     
  7. walderama

    walderama Gearhead

    Juu, johdot väärinpäin tai väärää kaasua.
    Kyllä tuolla 2,4mm elektrodilla hitsaa pienemmilläkin virroilla mitä nuo suositukset sanoo.
    Kaasunvirtauksen voi koittaa ilman mittaria vaikka ihoa vasten, kun tuntuu selkeesti puhaltavan iholle, niin ollaan aika tontilla.
     
  8. JP GT-R

    JP GT-R 1st gear

    Re: Miggigö olis

    Rst lanka menee migillä 25% / 18% seoskaasulla ihan ok perus tallikäytössä, alumiinin hitsaus migillä on helvettiä omalla kokemuksella. Hitsailen tigillä sen.
     
  9. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Muistelisin työn puolesta hitsanneeni magilla rosteria mison-25 kaasulla, ja tietty rst langalla. Pikkasen tahtoi tulla roiskeita, mut se kait kuuluu asiaan. :)
     
  10. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Itse painiskelin ton koneen hommaamis ongelman kanssa kolme vuotta sitten, katselin houkuttelevia (lue halpoja) kiinan koneita mut sit tulin siihen johtopäätökseen et köyhän ei ole vara ostaa halpaa ja kun sit lähdin ostamaan konetta huomasin et paremmissa (lue kalliimmissa) koneissa on ominaisuuksia joita ei halvemmissa ollut.

    Ostin Kempin MasterTig 2300 AC/DC ja vielä parhaalla panelilla ja tilasin paremmalla kaks nivel 30mm ulostulo kaukosäädin polttimella. Makso kyllä paljon. Mutta kannatti maksaa.
    En ole katunut päivääkään.

    Kyllä on hyvä kone, aivan loistava, on kaikenmaailman systeemejä ja ominaisuuksia, 20 muistipaikkaa, kulutusosia saa kylän kaupasta hyllystä senkun hakee. Piikkeinä käytän 1.6 ja 2.4mm punainen, harmaa ja vihreä

    Alumiinin hitsaamisesta sanon aina "et itse en osaa hitsata, mut toi konee kyl osaa." Kyl se niin helppoa on kun on säädöt kohdallaan. Säätöjä on niin paljon et varmasti saa konee sekaisin jos kaikkia rupee naputtelemaan. Pitää kokeilla aina yhtä säätöä kerrallaaan.

    Onpa kiinankoneen ostaneet kaverit käyneet hitsuuttaa pulsilla aluimusarjoja ja veneepotkureita kun ei kiinan koneessa riitä ominaisuudet/ampperit.

    Ja elektrodin kun teroitetaan niin se hiomajälkihän pitää olla elektrodin suuntaisesti. Jos tarkkoja ollaan. :lol:
     
  11. laakkius

    laakkius Gearhead

    Juu, ite oon kaikki hitsaukset vetäny 2.4mm elektrodilla, 20A lähtien, eikä mitään ongelmia, toimii 20A-160A ihan loistavasti, tietty jos isolla virralla enempi tarttee hitsata niin vaihtaa suosiolla 3.2:een... 1.6mm elektrodia en ole ikinä tarvinnu mihinkään, tosin ei ole tarvinnu kaljatölkkejä yhteen hitsatakaan....
    Alumiinin kanssa alkaa 2.4mm elektrodi sulamaan yli 180A virroilla.
    Mulla on koneena vesijäähdytetty Fronius...

    Ja mitä elektrodin terotukseen tulee, niin en ole koskaan huomannut mitään eroa vaikka mitenpäin sen terottais, aina tulee priimaa... :rotfl:
     
  12. Piru

    Piru 1st gear

  13. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Aika outo toi ohje noilla sivuilla elektrodin terottamisesta, ettei vedettäs teräväks vaan pää tasaseks. Täälä ainakin kaikki hitsarit vetää teräväks jos pitää nättiä kapeeta saumaa saada tehtyä.

    Mutta kaippa totakin vois joskus ite koittaa että mitä tekee jos pyyhkäsee pään tasaseks.
     
  14. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Ohje neuvoo terottamaan elektrodin suuntaisesti, ei poikittaiin, niin kun oli jo täällä vähän puhetta. Toki melkein aina tulee teräväks vedettyä. Mut tuo on uutta et pitäs terottaa 2.5 kertaa elektoridin halkaisia matkan.
     
  15. Piru

    Piru 1st gear

  16. BlackBird90SC

    BlackBird90SC Gearhead

    Mitä loivemmassa kulmassa elektrodin teroittaa,sitä kapeampi on tunkeuma,ja mitä kapeampi tunkeuma sitä syvemmälle se tunkee sulaan.

    Itse teroitan aina n 8-10mm matkalta,kapealla tunkeumalla varmistetaan hitsin korkea laatu,tosin silloin pitää liikehtiä huolellisemmin sen kolvin kanssa...:soosoo:

    Meillä on töissä sellainen hieno (lue:HELVETIN kallis) elektrodinteroituslaite
    jossa on timanttilaikka,mutta itse käytän aina nauhahiomakonetta,ja vielä "poikittain",väittäisin että se teroituksen suunta on turhaa hifistelyä.
     
  17. laakkius

    laakkius Gearhead


    täysin samaa mieltä...
     
  18. laakkius

    laakkius Gearhead

    Tänään tuli asiaan muutos, kun hitsasin 1mm alumiiniä päittäin kiinni, 1.6mm elektrodiin oli turvauduttava... :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!