puikkokone ???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Mr. Horsepower, 13.4.2005.

  1. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    niin...

    olen tuossa ajatellut ostaa inverrterin itselleni

    ja toi esabin oricoarc 150 ois aika hyvä mitä olen tesstaillut

    mut entäs kemppi ??

    minarc 150 miten on se tuohon esabiin

    esabissa on aikakin paras vakaus ja sytytys hitsatessa mitä olen näillä hitsannut


    en sitten tiedä mikä ois sitten hyvä

    mut kommeteja saa heitää

    ja tarjoiksia

    valovirta invereristä mulle...
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mulla on ollut 2 vuotta käytössä Fronius-merkkinen invertteri, jolla hitsaan putkisaumoja (luokkavaatimus 4). Olen ollut ollut positiivisesti yllättynyt tähän koneeseen. Tällä voi tehdä kaikki ne maastohitsaukset joihin ennen tarvi käyttää voimavirtakonetta, ja hitsausominaisuudet on paremmat kuin esim. Kempin Hilarcissa(voimavirtakone.) Koneella pystyy hitsaan ainakin 50m:n roikalla ja 3,25 puikko palaa hyvin.
    Vaikka toi Fronius merkkinä kuulostaa oudolta, on se silti suurempi hitsauskonevalmistaja kuin Kemppi tai Esab.
    Ensimmäisen Froniuksen ostettuani en aio enää hankkia yhtäkään Kemppiä tai Esabia yhtiölleni. Tää ei tarkoita että Kemppi tai Esab olisi huono, vaan että Fronius on vaan jonkinverran parempi hitsausominaisuuksiltaan.
     
  3. amis

    amis 1st gear

    Mulla ei ole oikein paljoa kokemusta kuin Hilarcista, mutta kaikki kommentit mitä olen kuullut/lukenut minarcista ovat olleet positiivisia. Erityisesti on kehuttu sitä että saa olla pitkänkin roikan perässä ja silti toimii hyvin.
     
  4. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Mitä aijot hitsat? Puikkokoneet ei sovellu autojen ohuille pelleille. Tarttee migin.
     
  5. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    mitäkö hitsaan ???

    terästä toisiinsa :lol: :lol: :lol:

    1.5 plus materiaali sen alle mag:illa on mulla semmoinenkin mut
    puikoa tarvitsee kun hitsaat ruostumatonta tai hapokasta niin paras on puikko lämpö ominaisuuksien (lämpö vetelyiden) takia muuten vois olla tig mut kun kaikki osat hion hitsauksen jälkeen niin tämän takia on puikko aivan yliveto ja eikä tarvitse hommata toista kaasupulloa koska ruostumaton tarvitsee argonia 95 ja olikos hiiltä loput että valokaari olis vakaa ja hitsi ominaisuuksiltaan hyvä

    ja jos on poltoleikattuja osia niin puiko sallii eniten epäpuhtauksia
    samoikun ruostetta

    plus +++ lisäainetta voi muutta sekunnissa


    ja tigllä vois hitsata kaikkea ja aina on puhas argoni suojakaasuna ja maksaa... xxx euroa???


    ps... autonpeltejä ei hitsata koskaan migillä aina magilla

    Metal Active Gas = MAG Metal Inert Gas =MIG

    eli seoskaasulla aina tai co2 kun hitsaat niin mag

    argon taas inertti kaasu eli mig :p :p :lol: :lol: :eek:

    ym... muut jalokaasut jotka eivät sislällä happea ovat inerttisiä kaasuja
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitä eroa on invertterillä ja 50e:n puikkokoneella? molemmat ovat saman kokoisia mutta hintaeroa on monta sataa.
     
  7. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Yritin olla viisas mutta mettään meni. Ollut luokka levylle Mag:illa ja ittellä on lankakone ja tig.
     
  8. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    mitäkö eroa ???

    noh sanotaako onko mummolla ja potkulaudalla eroa ???


    ehkäpä??...

    50 kone on muuntaja yleesä ja sillä ei pala kaikki puikot ja se tarvitsee niin sanotun korkeeman tyhjäkäynti jänitteen kun inveteri/tasasuuntaja

    ja taas invetterissä on korkea tyhjäkäynti jännite jonka ansiosta puikko syttyy helpommin

    niin voi vaan kuvitella että kumpikos sytty helpommin jos toinen pitää käytää kiinni ja toinen sytytää joh ennenkun kunnonkontaktia tulee työkappalaleseen ja täten invetterissa on syttyvyys paljon parempi

    ja inverteri tekniikalla voidaan muokata sähkön taajuutta nostetaan 50 hertistä 80 ja yli niin saadaan vakaampi valokaari ja kuonan käytös saadaan myöskin paremmin hallintaan

    ja voidaan antaa myöskin virta pulsi sytyttäissä puikkoa inverrteisä

    "hot stick" toiminta

    ja esim minarc voidaan hitsata agrigaatin perässä helpommin kuin muuntajan tai pelkän tasurin

    yksi asia on paino invetteri paina noin 5 kiloa

    tasuri perinteinen 50 kg +
    samoin muuntaja

    että keikka käytössä onko eroa ??

    kun pää asiassa puikot on 2mm- 3,25mm

    niin tuollainen pikku invertteri toimii ihan täysin

    jopa 30 kaapelilla 7kilowatin agrikaatilla täysillä
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Esabista ja minarcista kokemusta työn puolesta ja annan ääneni minarcille. En yksinkertaisesti keksi mitään moitittavaa. Kehitys on kyllä mennyt noissa huimasti eteenpäin kun tota minarcia vertaa vaikka johonkin 20v vanhaan vehkeeseen. Niillä kunnolla sulaminen työn ja tuskan takana. Ja kyllä se painokin jotain meinaa, kevyitä nuo uudet pelit.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pitikin kysyä juuri noista halvoista pikku hitsimuuntajista että toimiiko ne yhtään? pitäis vähän hitsailla ohutta palkkia.. :wink:
     
  12. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    kyllä toimii jos ossaa hitsata :D :D

    mut muista sitten että puikot on ac/dc

    että se on vaihto virtakone muuntaja

    sytys on vaikeempaa kun tasurilla /inverterillä

    sellaist kyllähän sillä tökii mut en suosittele

    toi on mun mielipide
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    muuntajasta invertteriin siirtynyt:ensi kommentti=vaude mähän osaan hitsata(liimata)pakoputkea liimaillaan esabin inentterillä 140A
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä puikollakin pelliä hitsaa,46/1.6 ja kärsivällisyyttä.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kempin Master Stick 1400 invertteri

    ois myynnissä hintaan 270 euroa.Käytetty mutta toimii täydellisesti eikä ole pahan näköinenkään.Mukana kaapelit.
    0400-408728
     

Kerro tästä muillekin!