Puiset klassikkoveneet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 10.7.2019.

  1. Olen samaa mieltä. Jos joku liikkuu Suomen Turussa, niin kannattaa poiketa Forum Marinumissa:

    Moottoritorpedovene Taisto 3

    [​IMG]
    Taisto -luokan torpedoveneitä rakennettiin 6 kpl Turun Veneveistämöllä 1943 ja 2 kpl sodan jälkeen. Vene sai valmistuessaan nimen Tyrsky, mutta vuodesta 1944 alkaen nimenä käytettiin vain veneen numeroa.

    Turun Veneveistämön pääsuunnittelija Jarl Lindblom piirsi veneet italialaisten esikuvien mukaan. Porrastetun pohjarakenteen ja tehokkaiden pääkoneiden ansiosta veneet saavuttivat 50 solmun nopeuden. Aluksen aseistuksena oli kaksi torpedoa, 20 mm:n konetykki sekä syvyyspommit. Veneet saattoivat ottaa torpedojen tilalle myös kaksi miinaa.

    Taisto -luokan veneet toimivat vuosina 1943-1944 Itäisellä Suomenlahdella, jossa ne hyökkäsivät Neuvostoliiton huoltokuljetuksia vastaan. Veneet upottivat muutamia proomuja ja hinaajia. Taisto 3 oli useissa tehtävissä 1. Moottoritorpedovenelaivueen komentajan Jouko Pirhosen komentoveneenä. Kesällä 1944 veneet olivat mukana torjuntataisteluissa Viipurinlahdella. Taisto 3 osallistui myös sotatoimiin Saksaa vastaan syksyllä 1944.

    Sodan jälkeen moottoritorpedoveneet muutettiin rauhansopimuksen mukaisesti moottoritykkiveneiksi. Taisto -luokan veneet olivat käytössä 1960-luvulle asti, jonka jälkeen suurin osa niistä myytiin siviilikäyttöön. Taisto 3 jäi varastoituna odottamaan museointia. Venettä säilytettiin Pansion laivastoasemalla. Vene tuotiin Forum Marinumiin vuonna 2004 ja sen kunnostamiseksi käynnistettiin Forum Marinumin, Merivoimien ja Sotamuseon yhteishanke. Venettä kunnostettiin vuosina 2004-2008. Aluksen omistaa Sotamuseo ja sen ylläpidosta vastaa Forum Marinum –säätiö.

    Koneet:
    Pääkoneet 2 x 1150 hv Isotta Fraschini ASM 183 AD
    Marssikoneet 2 x 65 hv Olympia myöhemmin Ford
    Nopeus n. 48 solmua
    Aseistus sodan aikana:
    2 x 45 cm torpedoa heittimissä tai 2 x herätemiinaa
    1 x 20 Itk/42 ML Madsen konetykki
    4 syvyyspomminpudotinta
    Aseistus sodan jälkeen:
    1 x 40 mm (40 60 ItK 35-39) Bofors konetykki
    1 x 20 mm (20 Itk/42 ML) Madsen konetykki
    2 x 12,7 mm (12,7 BR Lkk) Breda konekivääriä
    2-6 syvyyspomminpudotinta.
     
    kerkko tykkää tästä.
  2. juhi71

    juhi71 3rd gear

    Tämmönen oli näytillä ACS Oulussa 2013. Klassista taitaa toki olla vain muotoilu??

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  3. hantta

    hantta Double Gearhead

    Velipojan appiukolla oli yksi noista, nimeltään Vivi, varustettuna 200hp Volvo Pentalla, kävin tutustumassa laivaan joskus viime vuosituhannella, konehuone oli melko väljä, kun orpo Volvo kökötti naaman korkeudella keskellä isoa konehuonetta.
     
  4. Weijari

    Weijari Gearhead

    Faija on joskus kesäduunissa 60-luvulla tankannu Viivi:in 6000 l Polttoöljyä Maarianhaminan ranta-Essolla. Silloin oli vielä ns. oikeat pääkoneet paikallaan. Piti pyytää pomon lupa ja pyytää tankkiautolla lisää löpöä paikalla että saattin tankit täyteen.

    Faija oli siinä sitten pankissa käytyään ja shekin varmennettuaan, tankkiautoa odotellessa kysyny omistajalta että ei toi oo aika iso summa mikä tohon polttoaineeseen menee? Kaveri oli vastannut että "Voihan se tuntua isolta summalta jos ei oo rahaa tottunut käsittelemään"

    Viivihän on siis Taisto 8 ja edellisen tarinan + laitteen pikkunassena 70-luvulla ajossa nähtyäni en rakennellu legoista pariin vuoten muuta kuin torpedoveneitä :)

    Senkin muistan että silloiset faijan laivastotutut sanoivat että eivät saanu Nuolella kiinni Taistoa vaikka yrittivät.
     
    Muokattu: 12.11.2023
  5. Oliko ne moottorit vaihtunut jossain vaiheessa? Eikös siinä alunperin ollut sama kuin tuossa Taistossa:

    Pääkoneet 2 x 1150 hv Isotta Fraschini ASM 183 AD
    Marssikoneet 2 x 65 hv Olympia myöhemmin Ford


    Täällä on pitkät tarinat:

    The Asso 750 and Asso 1000 engines were used in a variety of aircraft, but most of the aircraft were either prototypes or had a low production count. For the Asso 750, its most famous applications were the single engine Caproni Ca.111 reconnaissance aircraft (over 150 built) and the twin engine Savoia-Marchetti S.55 double-hulled flying boat. Over 200 S.55s were built, but only the S.55X variant was powered by the Asso 750. Twenty-five S.55X aircraft were built, and in 1933, 24 S.55X aircraft made a historic formation flight from Orbetello, Italy to Chicago, Illinois. The Asso 750 powered many aircraft to numerous payload and distance records. Six direct-drive Asso 1000 engines were used to power the Caproni Ca.90 bomber, which was the world’s largest landplane when it first flew in October 1929. The Ca.90 set six payload records on 22 February 1930.

    Although not a complete success in aircraft, the Asso 1000 found its way into marine use as the Isotta Fraschini ASM 180, 181, 183 and 184 engines. ASM was originally written as “As M” and stood for Asso Marini (Ace Marine). The marine engines had water-cooled exhaust pipes and a reversing gearbox coupled to the propeller shaft. The Isotta Fraschini marine engines were used in torpedo boats before, during, and after World War II by Italy, Finland, Sweden, and Britain. Some of the engines and boats remained in service into the mid-1960s.

    The ASM 180 and 181 were developed around 1933, and produced 900 hp (671 kW) at 1,800 rpm. Refinement of the ASM 181 led to the ASM 183, which produced 1,150 hp (858 kW) at 2,000 rpm. Development of the ASM 184 started around 1940; it was a version of the ASM 183 that featured twin centrifugal superchargers mounted to the rear of the engine. The ASM 184 engine produced 1,500 hp (1,119 kW) at 2,000 rpm. Around 1950, production of the ASM 184 was continued by Costruzione Revisione Motori (CRM) as the CRM 184. In the mid-1950s, the engine was modified with fuel injection into the supercharger compressors and became the CRM 185. The CRM 185 produced 1,800 hp (1,342 kW) at 2,200 rpm.


    [​IMG]
    The Isotta Fraschini ASM 184 engine with its large, water-cooled exhaust manifolds and drive gearbox. Note that the center bank only has its rear (left) cylinders feeding into the visible exhaust manifold. One of the two centrifugal superchargers can be seen at the rear of the engine. The engine is on display at the Museo Nicolis in Villafranca di Verona. (Stefano Pasini image)
     
  6. Weijari

    Weijari Gearhead

    Samat koneet pitäisi olla, Taistoja siis molemmat. Meinasin kirjoittaa niinkuin muistin, että kyseessä olis ollu 6000l Petroolia mutta mietin että se ei ole mahdollista enkä sen enempää ajatellu kun käänsin sen polttoöljyksi (joka ei tietenkään tuohon koneeseen käy) Luulen että oikeasti ollaan puhuttu vain polttoaineesta ja juttu on saanut nykyisen muotonsa 8 vuotiaan ymmärryksestä kertomuksesta joka kertoo 60-luvun alusta.
     
  7. juhi71

    juhi71 3rd gear

    Kemin näyttelystä 2014 ja samana vuonna myöhemmin Haaparannalla

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!