pultti jumissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Anonymous, 16.5.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    millähän helvetil sais irti perästä ton pultin mikä pitää tot kartaanin jokea paikalla on meinaa harvinaisen tiukassa varsinkin ku toi tasauspyörästö on irti paikaltaan ni ei auta et laittas fillarit maahan nyt niksipirkka ideoita
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    No tuota jos se pultti ei kovin syttymisherkässä paikassa ole, niin kaasupillillä voi lämmittää sen pikkusen punertavaks ja sitten koittaa pyöräyttää se auki. Pitäs kyllä lähteä.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    ei tarvii hehkutella kun käyttää pulttipussyä. Aukeaa varmaan ekalla
    liipaisimen painalluksella.....
     
  4. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Tai sitten ei.
    Sen pulttipyssyn pitää olla riittävän kokoinen muuten ei tapahdu mitään ja se joke pitää saada pysymään paikalla. Hitsaa/rälläköi paksusta raudasta vähän niinkuin kiintoavain joka sopii siihen joken päälle niin saat sillä pidettyä paikalla.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä ne on aina auennut. Itellä on IR:n 1/2" pyssy. Ei tarvii kauaa paukuttaa kun aukeaa....ei sitä pulttia tietenkään piilteeman pulttikoneella auki saa kun normaali räikällä saa kovemman väännön.
     
  6. Jasca

    Jasca 1st gear

    Nythän ne on keksiny, että se lämpö ei välttämättä olekaan ainoa oikea vaihtoehto kiinnijuuttuneen pultin irroittamiseen, vaan kylmä saattaa tehota jopa paremmin. Ainakin CRC (vai olikohan se joku muu..?) on tuonut markkinoille kylmäsprayn, joka on tarkoitettu nimenomaan kiinnijuuttuneiden pulttien yms. irroittamiseen!

    - Jasca -
     
  7. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Ompa noita kylmäaineita ollut ennenkin käytössä suht huonoin tuloksin. Kyllähän jollain R-404:lla kun päästää menemään niin saa lähes -50C mutta sitä lientä pitää olla aika paljon. Tukkurien kilohinta lähenee 80€. Ei millään spray jutulla jäädytetä perämurikkaa. Eivätkä muuten ole mitään asentajaystävällisiä myrkkyjä.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kylmä tai kuuma, samahan se, kun periaate on sama, eli että kun pultti on eri lämpötilassa kuin mutteri, lämpölaajenema on osissa erilainen ja siksi tiukka saattaa löystyä ja kun se kerran on liikkunut, se on lähtenyt irti.

    Kylmässä on kuumaan nähden ainakin se hyvä puoli, ettei esimerksi syty haalarit niin helposti palaan kuin kaasuliekillä. Lisäksi olen kuullut, että nykyään noissa tulitöissä on kaikenlaista muutakin kivaa, pitäisi kai olla kaveri vahtimassa suoritusta eikä työpaikalta saisi lähteä ihan saman tien, kun on pillit sammuttanut.

    Mutta mitä tulee siihen, että jos pultti on tiukassa, on voimaa liian vähän, niin kiusallisen usein käy niin, että voimaa lisätessä pääseekin poraileen katkennutta pulttia. Eli noitten pulttipyssyjen kanssa ei aina onnistu muuta kun järjestään itelleen lisää hommia.
     
  9. Jasca

    Jasca 1st gear

    Juu, eikä niiden haalareiden lisäksi syty se autokaan... Tulityömääräysten tiukentumisen takia ne kait noita kylmäaineita on alkaneet markkinoimaan entistä näkyvämmin.

    - Jasca -
     
  10. AstroUser

    AstroUser Gearhead

    Oli juu tiukassa ja katkesi puolesta välistä sisään. Porattiin pultin päähän porakoneella vähän koloa ja sinne lyötiin sitte meisseli tai vastaava. Paineilmalla, CRC:llä ja kylmäspraylla pidettiin jengoja puhtaana koko ajan. Siitä se pikkuhiljaa tuli pois, mutta vaati sen, että auto nostettiin loppujen lopuksi nosturilla, jotta työskentelyasento oli paras.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pultit irti

    Irrotusöljy on toisinaan hyvä apu, sitäkin saa spraynä ( tai kanistereissa ) tarpeista riippuen, sen öljyn pitää antaa tunkeutua vaikeissa tapauksissa vuorokausia. Siis ei sovi urakkahommin !
    Omat kokemukseni ovat muutaman päivän märkänäpitämisen jälkeen olleet hämmästyttäviä: eihän se kiinni ollutkaan !!!
    Vinkki: Kastele pultti/mutteri kunnolla ja peitä paksulla muovilla ettei öljyt haihdu samantien, kastele uudestaan silloin tällöin, sit se lähtee, tai sitten ei.
    Toinen kikka on hitsata migillä pultin kantaan isolla virralla "kökkö" keskelle kantaa niin että pultti hetkellisesti kuumenee, pultti tekee lämpölaajetessaan tilaa itselleen. Älä tee isoa kökkö tai muuten ei hylsy mahdu enää pultinkantaan, toki voi sen hitsauskökön rälläköidä poiskin.
    Pultin lujuus (karkaisu) "pääsee" hehkuttamisella joten se lämmitetty pultti ei vastaa lujuudeltaan alkuperäistä.
     
  12. rocketman

    rocketman Gearhead

    laita lautaspyörä (murikka) kiinni, sillä saat helpommin pidettyä pinionin paikallaan. Jos ei ole kunnollista pulttikonetta käytössä niin sitten seuraavalla kikalla oon joskus ennen paineilmatyökaluja saanut pinionin auki: pinionin mutteriin hylsy ja kestävä väännin sekä siihen vielä jatko. Hallitunkki vääntiön alle ja hallitunkilla nostaen väännät mutterin auki. Toinen vaihtoehto, jos auto on nosturilla ja/tai tilaa auton alla, ota 1½m putki jatkovarreksi ja käännä naama punaisena. Irrotusöljyllä ei tuossa ole kyllä mitään vaikutusta.
     
  13. tonsku78

    tonsku78 Gearhead

     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    tunkki systeemi toimi ja pultti auki joten kiiitos paljon vinkistä!!!
     

Kerro tästä muillekin!