Pultti poikki, poranterä poikki...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Dataviilaaja, 2.8.2023.

  1. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    M6 pultti katkesi kanteen, kun piti alkaa vaihtamaan vesiputken tiivistettä. Muutama milli tiivistepinnan alapuolelle tietenkin (ja muutenkin kettumaisessa paikassa.) No ei se mitään, vaikka mutterin hitsaaminen päähän ei onnistunutkaan (yritetty, mutta liian pieni kolo, ja hitsaus ei pitänyt), vesiputkea sai hyvin käytettyä ohjaimena. Ensin 6mm poralla keskireikä, sitten 4mm vasenkätisellä poralla poraamaan. Ei lähtenyt, ei myöskään lyömällä päähän torx-pala, se pultti on siellä ihan oikeasti kiinni. No, kierteille saa varmaan sanoa heipat, mutta senhän saa korjattua. 5mm poralla vielä kokeilemaan, josko saisi kuitenkin kierteet säästettyä.

    Se sanoi naps. :poff: Katkesi aikalailla kärjen tuntumasta sinne sisään. Yritetty tuurnalla hajottaa poraa, yritetty saada migillä ja puikolla terään jotain kiinni, mutta taaskin liian pieni reikä, ja tässä vaiheessa ja huolellisemmin paskana, helicoililla ei enää tule kuntoon, vaan pitää olla holkki, alumiini häviää nopeasti jos mig hipaisee. Mutta jotta sen saa sinne, pitää se poran jämä saada ulos. :wc:

    Kipinätyöstöön ei tuota aleta viemään. Joku 5mm multicut pora ehkä? Esim.
    https://www.ikh.fi/fi/porantera-5x99mm-profi-multicut-1-4-al27205001
    Vai kaupasta repullinen pieniä hiomakiviä ja dremelin kanssa viettämään laatuaikaa?
     
  2. Turbiini

    Turbiini Gearhead

  3. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Homma hoidettu sitä myöten, että terä on pois ja reikä odottelee porausta kierreholkille. Ensin tällä tasoiteltiin poran päätä:
    https://www.motonet.fi/fi/tuote/788456/Bosch-timanttiporantera-marka-50-mm
    Työskentelyperiaate selviää tästä:

    Ja tällä sitten porattiin se pois:
    https://www.motonet.fi/fi/tuote/788332/Bosch-multiporantera-50-mm
    Terää oli sisässä vain lyhyt pätkä, niin tuollaiset halpikset riitti. Jälkimmäinen terä hajosi lopuksi, kun teräpalanen nappasi poran kärkeen kiinni, mutta hommansa se hoiti. Loput sai kaivettua ulos ruuvimeisselillä ja piikillä.

    Edelleen olen sitä mieltä, että poranterää ei kannata katkaista pultin reikään.
     
    Kalja imuri, Seevu, puna niska ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. mcmies

    mcmies Gearhead

  5. puna niska

    puna niska Gearhead

  6. virta

    virta Gearhead

    Ite sain viimeksi poraamalla pienen reiän ja lyömällä torx palan sinne,sehän pitikin hyvin.
    Hitsaamalla voisi käyttää myös prikkaa.
     

Kerro tästä muillekin!