Pulttien ja pikkuosien pesu ja putsaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Vehje, 15.2.2016.

  1. Vehje

    Vehje Gearhead

    Loppuviikosta kannan projektiauton tukivarret, jarrukilvet, konehuoneen sisäpellit ym. hiekkapuhallettavaksi ja maalattavaksi mutta sitten olisi ämpärillinen sekalaisia pikkuosia jotka ovat ruosteessa, rasvassa, öljyssä, maalissa ja oravanpaskassa. Mihinkäs liemeen tollasia upottaisi ettei tarttis käsin nyhräillä puhtaaksi?
     
  2. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Itte upotin lipeään. Vanha kattila ja lipeää (viemärinaukaisuainetta) sopivasti ja vähän keittelee niin kyllä lähtee paskat. Eikä välttämättä tartte edes keittää. Ruosteeseen tehoaa sitten tarvittaessa sitruuna tai fosforihappo. Suojalaseja kannattaa sitten käyttää.
     
  3. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Yks millä saa ne rasvaset/öljyset osat ja pultit puhtaaksi (Jos siis on kotitallissa mahdollisuus)...Niin vanha astianpesukone,jolla pystyy pesemään öljyiset/rasvaiset 8) ...Ruosteisiin osiin ei tosin astianpesukone tehoa :wink:
     
  4. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Lastasin kaksi peltipurkkia täyteen pultteja, muttereita, yms. sälää ja vein sinkattavaksi.
    Ei tarvinnut putsata öljy/maali/ruostetahraisia osia vaan kaikki kuului palveluun - joka oli hyvää ja jälki priimaa.
    Hintakin oli todella harrastajaystävällinen.

    Käyttämäni yritys oli Amoila Oy, Espoon Juvanmalmilla
    http://www.amoila.fi

    Edit: Ennen sinkkaamoon vientiä oli tosin vähän pikku duunia lajitella ja kuvata minigripeihin säilötyt osat, mutta homma oli pakko tehdä että saattoi sinkkauksen jälkeen pussittaa oikeat nippelit oikeisiin pussukoihin.
    [​IMG]

    Sinkkauksen jälkeen olikin vähän erinäköistä tavaraa purkeissa
    [​IMG]
     
  5. Bat ass

    Bat ass Gearhead

    Kannatta sitten muistaa että sinkkaus myös haurastuttaa terästä, varsinkin jousiprikat, ym vastaavat joustoa vaativat osat kannattaa pitää uunissa tms. kuumassa, jotta ns. vetyhauraus poistuu, itse yleensä pitänyt uunissa jonkun 4h ja lämpöä 200-250C, ei tosin tarvitse jos osia ei heti käytä, vetyhauraus poistuu ajan myötä itsekseen.
     
  6. Toope

    Toope 2nd gear

    Tossa jakulepin kuvassa pistää silmään noi klipsut ja ainakin yks kova pultti,jotka on niitä riskiosia sinkata. Vittumainen yllätys kun napsahtaa joku kriittinen pultti poikki vauhdissa,aina ei se lämpökäsittelykään auta on jo murtumat altaasta nostettaessa valmiina.
     
  7. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Pultit ovat pääasiassa koripultteja kiinnittämään peltiosia, mutta on myös öljy- ja jakopään koppien, sekä jarrulinjojen kiinnityspultteja. Pääasiassa kohteista, joissa on useampia pultteja kiinnittämässä osaa, jolloin yhdelle pultille ei koidu suurta voimaa/rasitusta..
    Otan mahdollisen heikentymisen huomioon kasausvaiheessa, mutta en jaksa oikein tässä yhteydessä uskoa, että sinkkauksella olisi oleellista merkitystä kyseisten pulttien/muttereiden kestävyyteen käyttökohteessaan.
     
  8. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Kiinnitystarvikkeissa vetyhaurastumista ei yleensä pidetä ongelmana 8-kovuuksisilla pulteilla, kovemmilla se jo kannattaa ottaa huomioon. Entisaikaan käyttivät kuparointia noissa, on kait ystävällisempää. Muistaakseni 180°C 3-4h pitäisi olla riittävä käsittely, liian kuumassakaan ei saisi käsitellä.

    Itse olen noita sinkkipinnoituksia tehnyt, kun lähellä ei ole tekijääkään. Melkoista nysväämistä laitella lankoihin joka pultti erikseen kiinni...
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tekeekö kukaan mustausta/sinistystä nauloilleen? Asesepäthän sitä käyttää, mutta olisko se käsittely ihan harrastajan ite kokkailtavissa?
     
  10. Toope

    Toope 2nd gear


    Joo,no tuskin ne pellit sun muut ropisee tienvarteen. :lol: Kattoin vaan kuvan vasemmassa reunassa olevaa grade 8 pultinkantaa,ja arvelin jotta noita harvemmin käytetään muussa,kun osissa mitkä pitää pysyä kiinni,esmes tukivarsien kiinnitys tms.
     
  11. Toope

    Toope 2nd gear

    Kyllä sen voipi ittekkin kokata.Lipeää ja natriumnitraattia vaatii se homma.Seoksia on joitakin variaatioita,ja googlettamalla löytyy perustieto. Sinistys sit taas tehdään lämmölla uunissa minkä lämpö on säädetty erittäin tarkasti vaikka 270 asteeseen (halutusta sävystä riippuu).Ei niin kestävä kun keittomustaus,mutta hienompi väri.Sit on vielä kylmäsinistys aineita,mutta ne on kaikki paskoja,ja nimestään huolimatta tekee mustan ja pahalle haisevan pinnan mikä ei kestä kummoisia kulutuksia.Lähinnä paikkailuun tarkotettuja on ne.
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Täytynee sit vaan ite koittaa kun sopiva hetki ja aiotut pultit on kaikki saatavilla. Jotain ruuveja jo teettelinkin mutta ajatuksena oli sitä itse koittaa, guuglettamalla noihin smaoihin aineisiin jo törmasinkin.

    [​IMG]

    Tuossa mustattuja moottorin nauloja jota joskus teetin(ja vissiin täältäkin kyselin hommasta?), hommassa vaan oli muutama välikäsi niin ei päässyt kyselemään tarkemmin että miten homma käytännössä toteutuu...
     
  13. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Aikoinaan tuli tehtyä sellanen kaasulämmitteinen rosteriallas ja Algolilta ostin 25kg säkin sinistysainetta on sillä monet kiväärin piiput ja muita osia mustattu hieno pinta kyllä tulee mutta tuli alkuun muutama susikin tehtyä :-?

    Isä oli saanu jostain litran pullon sellasta sinivihreää nestettä jolla voi ihan kylmiltäänkin mustata tunnin liotuksella saa jo hyvän värin liotuksen jälkeen kuumavesipesu jä oljykylpy
     
  14. Martin460

    Martin460 Gearhead

    [​IMG]

    Paikallisessa sinkkipajassa tehdään musta oksidointi, harmaa ja keltaista sinkkausta. Sillä mustalla pinnoiteella on monta menetelmää kuulemma...täällä tehdään sitä noin 150 asteessa ja aina ovat osat öljyiset kun noudan.En tiedä tarkemmin. Kuvassa mun Roadrunnerin etuvalojen kiinnitys/säätöruuvit
     
  15. Martin460

    Martin460 Gearhead

    [​IMG]

    Paikallisessa sinkkipajassa tehdään musta oksidointi, harmaa ja keltaista sinkkausta. Sillä mustalla pinnoiteella on monta menetelmää kuulemma...täällä tehdään sitä noin 150 asteessa ja aina ovat osat öljyiset kun noudan.En tiedä tarkemmin. Kuvassa mun Roadrunnerin etuvalojen kiinnitys/säätöruuvit
     
  16. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    http://www.timohapponen.net/mustaus/
    Tuolla on hyvää juttua mm. anodisoinnista ja myös siitä mustauksesta jotain.

    Just kaveri mustas jyrsimen kiinnikkeitä.Olikohan 200-300astetta lämpöö ja sit uppeluksiin öljyyn,ei sen kummenpi homma välttämättä.Tais olla käytössä jotain tarkoitukseen sopivaa öljyä mutta käy siihen tavallinenkin jos ei jaksa sitä hankkia.
     
  17. raaseriruiseri

    raaseriruiseri 2nd gear

    Uteliaisuuttaan tyhmä kyselee: Vaikuttaako toi kuumennus pultin / mutterin kestävyyteen / lujuusluokkaaan? Ei kai vielä 300°C:kaan vielä liikaa siinä mielessä ole?
     
  18. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Ei noin matalas lämpötilas pitäisi tapahtua ainakaan karkenemista kovat pultit saattaa jonkinverran pehmentyä
     
  19. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    [/quote]Uteliaisuuttaan tyhmä kyselee: Vaikuttaako toi kuumennus pultin / mutterin kestävyyteen / lujuusluokkaaan? Ei kai vielä 300°C:kaan vielä liikaa siinä mielessä ole?[/quote]

    Vaikuttaa, eli 300 on liikaa jos vaikutusta ei saa olla. 300 astetta on ihan reilu päästölämpötila. Kannattaa pysyä alle 200 asteen lukemissa.
     
  20. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Muutenkin mustaus on enemmänkin ulkonäköjuttu tarjoaa aika heikon suojan ruostetta vastaan. Ainakin noi tehtaalla mustatut pultit vetää pintaruosteeseen aika nopeesti
     

Kerro tästä muillekin!