Pulttien ja pikkuosien pesu ja putsaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Vehje, 15.2.2016.

  1. palontie

    palontie Double Gearhead

    Ja aseiden osat myös.
     
  2. hodis

    hodis 3rd gear

    Heitin pultit, mutterit ja muut nippelit metalliseen verkkokoriin jossa hiekkapuhalsin ne. Puhalluksen jälkeen uitin ne oikein ohuessa maalissa, jottei ruostu. Sitruunahapossakin olen liotellut ruosteet, mutta huuhtomisen jälkeen on heti ruoste pinnassa.
     
  3. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Tulipa tästä ongelmasta mieleeni idea - jota en ole tosin itse kokeillut, koska keksin sen vasta nyt;

    Mitäpä jos sitruunahapotetut nippelit huuhtelisi vesiastiassa jossa kuumaa vettä ja pinnalla kerros öljyä. Öljyhän kelluu ja ylös nostetaessa osiin jäisi pieni öljykerros suojaamaan ruostumiselta. Kuuman veden lämpötila taasen haihduttaisi veden.
    Sitten maalauksen hetkellä vetää öljyt vaikka jarrukliinerillä pois ja väri pintaan.
     
  4. El C

    El C 3rd gear

    Onks kukaan kokeillut lamppuöljyä?
    Jostain vanhojen herrojen keskustelupalstalta muistelen lukeneeniu, että se olis ihan toimiva aine.
    Jättää kevyen rasvaisuuden, joka siis estää ruostumista jatko varastoinnin ajan.

    Taidanpa itse kokeilla tänään, näkyy tuossa pullollinen ovevan...
     
  5. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Ei mulla ainakaan sitruunahapotetut osat ole mitenkään vauhdilla väriä ottaneet. Huuhtelee hyvin vedellä ja kuivaa niin ei ole ottanut ruostetta.
     
  6. 300

    300 2nd gear

    Mitens tumblerit? Sellasilla esim ampujat puhdistaa messinki hylsyjä.
    https://www.youtube.com/watch?v=qTGMXfvWH3k
    Tosin ihan pieniin reikiin tolla ei pääse.
    EDIT Emäntä huikkas takavasemmalta, toihan on kuin raepesukone, mitä käyttävät keittiöissä todella likasten tai pohjaan palaneiden kattiloiden yms pesuun...
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllähän toi totta on, ei se mustaus mikään sinkin veroinen suoja ruostumista vastaan ole. Toisaalta, jos ajattelee vaikka ARP:n pultteja/muttereita niin ihan riittävän suojan harrastekalustossa ruostumista vastaan tarjoavat, ei ne mulla ainakaan ole ruostetta ottaneet. Ja niissä oletan että on käytetty juurikin mustausta....?

    Puhdistuksena olen käyttänyt ensin lipeässä uittamista, ja sitten lasilla puhaltanut ne. Mitään 12.9 tai muuten tähdelliseen paikkaan meneviä nauloja en ole lipeässä uittanut, just haurastumista peläten.
    Maalin alle haudattavat pultit olen vaan lipeässä uittanut, ja teräsharjalaikalla peukalot ruvella hangannut jos jäi huonoksi jälki.
     
  8. ponu81

    ponu81 2nd gear

    mä pesinultraäänipesurilla ja sitruunahappoa. ja hyvä tuli
     
  9. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Miksi ensin lipeäkylpy, eikö lasikuula puhdista kuitenkin kaiken maalin ja ruosteen?
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Vähemmän täytyy lasilla puhkua kun ensin antaa lipeän syödä maalit, rasvat, massat ym. tökötit. Lipeän jäljiltähän on vielä ruoste putsattavana.
    Jos olis kunnon lasikuulavehkeet niin tuskin tulisi noin tehtyä, saati sitten mitään nyljettyä teräsharjalaikalla.
     
  11. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    No juu, onhan se noinkin. Varsinkin alustamassaan ja paksumpaan rasvaan ei lasikuula tahdo tehota... Mitä meinaat kunnon vehkeillä?
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jos olis vaikka kaappi missä puhallella niin olishan ihan toista kun tollasella säkistä imevällä pistoolilla puhkua, vaikka jo ihan siivouksenkin takia. Täytyy aina miettiä että koska tekee noita sotkusia hommia, ettei ole esmes ruiskustuspumppua osina pöydällä samaan aikaan :)

    Tollasta tehotonta noi mun puuhastelut, mutta ei harrastajalla vaan voi olla kaikkia huippukamoja, toi tyyli nyt on toiminut jollain tapaa.
     
  13. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Aa, sulla ei ole kaappia, automaattisesti oletin että puhaltelet työmaalla lasikuulakaapissa. Mulla kävi tuuri ja saan ostaa duunista lasikuulakaapin tosi sopivasti, helpottaa taas montaa hommaa.
     
  14. f34

    f34 Double Gearhead

    Näin täällä jossain topicissa täristin astian, missä oli riisiä? Riisin seassa kun mutterit ja pultit täristeli, niin niistä tuli tosi puhtaita. Vai oliko se maissia?
     
  15. Toope

    Toope 2nd gear

    Kätevä konsti on myös pultata joku ämpäri tuulilasin pyyhkijän moottoriin kiinni akselille,ja pistää hienoa hiekkaa ja pultit sinne pyörimään päiväks tai pariks,tietysti kallelleen se pottu,jotta hankautuvat.
     
  16. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Etikka on kanssa hyvä pesuaine, ja halapa. sitä voi terästää vielä ruokasuolalla
    1 ruokalusikka/litra

    Muistakaa sitten vaan neutraloida hyvin astianpesuaineliuoksessa
     
  17. f34

    f34 Double Gearhead

    Hiton hyvä idea. Pitää testata.
     
  18. Hai

    Hai Double Gearhead

    Tai jos sattuu omistamaan betonimyllyn.
    Sinne hiekat + osat sisään. Ei tarvitse rakentaa mitään.
     
  19. valpas

    valpas Gearhead

    Tommonen täristin pitäs joskus rakennella. Suunnitelmat on ollu jo kauan mielessä.
    Noilla kellosepillähän tommosia pikkusia on ollut. Kannattas ensin vilkasta, minkälaisia nuo on, ja miten hyvin ne toimii. Paras toimintataajuus, jne.
    Vois vaikka koko korin laittaa semmoseen, kun tekis riittävän ison?
     
  20. Martin460

    Martin460 Gearhead

Kerro tästä muillekin!