pulveria pohjamaaliksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja coupe, 11.4.2005.

  1. coupe

    coupe Gearhead

    Täällä palstoilla ja lehdissä on ylistetty pulverimaalauksen ylivoimaisuutta rungossa, tukivarsissa, jarrukilvissa jne... Olen samaa mieltä, tulee pirun nättiä jälkeä eikä ihan heti lohkeile tai ruostu.

    Jatketaanpas hieman ajatusleikkiä: Mitäs jos vetäisi sinkkipulverin pohjamaaliksi konepeltiin, lokasuojiin, ehkä vielä korin pohjaankin. Eli näihin osiin jotka talviautossa joutuvat pahiten suola- ja hiekoituspilvien kuluttamiksi. Tällä tavoin saisi kestävän pohjamaalin niin ettei auto alkaisi heti ruostumaan pienimmistä maalin lohkeamisista.

    Jos vielä vetäisi ovet sisältä ja alareunoista pitäisi kaiken järjen mukaan voida unohtaa ruostumismurheet vähäksi aikaa :D :D

    Mutta, löytyyköhän Suomesta maalaria joka:

    a) suostuu maalaamaan pintavärin pulverimaalin päälle
    b) saa pintamaalin tarttumaan siihen

    Mielenkiinnolla kommenttejanne odottelen....
     
  2. jussi

    jussi 1st gear

    Niin tulee vaan mieleen että mistä löytyy sellanen uuni johon mahtuu auton pohjalevy maalauksen jälkeen uunitettavaksi ja vaikka löytyisikin niin mahtaa olla aika hintavaa.
     
  3. Jza

    Jza Double Gearhead

    Löytyy kyllä. Hinnasta en uskalla antaa arviota, mutta ei se ihan ilmaista ole. Jos oikeasti jotakin kiinnostaa, niin kannattaa laittaa privaa, ni hutkitaan asiaa...

    Mitä siihen päällemaalaukseen tulee, niin pulverithan on joko epoksi, tai polyesteripohjaisia maaleja (tai niiden sekoituksia). Elikäs joku tartunta/suojaväri siihen varmaan pitää väliin vetää ettei se pulveri ala kiehumaan alla.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Juu, tuskinpa tuo ihan ilmaista on mutta lähinnä kiinnostaisi että onnistuuko yleensäkään ja mitä ongelmia hommasta voisi tulla.

    Kalleudesta toteaisin vielä sen verran että jos auton on purkanut totaalisen päreiksi ja hionut pellille niin ei sitä ihan heti viitsisi tehdä uudestaan pelkästään sen takia että paikat alkaa ruostumaan. Eli jos tähän löytyisi toimiva lääke kannattaisi siitä hieman sitten kärsiäkin :wink:

    Ei ole oikein koskaan massaukset ja öljyämiset innostaneet. Ja kun ei koko autoa kai oikein voi sinkatakaan niin tuo sinkkipulveri voisi liipata suht läheltä.
     
  5. coupe

    coupe Gearhead

    Edellinen siis alkuperäisen kirjoittelijan. Vaikeeta tää kirjautuminen :odroll:
     
  6. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Olen maalauttanut monta prätkän runkoa pulverilla ja useimmiten olen pulverin huonon kiillon ja appelsiinipinnan takia hionut sen ensin tonnisella tasaiseksi ja vedättänyt siihen normaali autolakan päälle. Hyvin on pysynyt, ikinä ei ole keittänyt ja kiilto on täysin vastaava kuin märkämaalissa.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Miten te saatte siihen appelsiinipinnan aikaiseksi? Ne, mitä on ite vedelty, niin on kyllä olleet ihan märkämaalin tasoista pintaa :eek: Olisko ollut huonosti pesty, tai jotain muuta ongelmaa siinä pohjassa jo alunperin? Tai sitten on käytetty jotain tikkurilan polyesteri-epoksisotkuja, jotka eivät toimi oikein huonostikaan...

    Yhdestä pirssistäni maalattiin muun muassa etulokasuojat pulverilla ja ihan siistit tuli. Ja on sitä pulverilakkaakin muuten olemassa.

    -Jza
     
  8. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Ei pysy kunnolla mikään muu pulverimaalin päällä!!!
     
  9. ruuti

    ruuti 1st gear

    Tää pulverimaali on mulle outo juttu... Kuinka se pulveri saadaan liukeneen/sulamaan siihen pintaan? lämmittämälläkö?
    Joskus näin sellasen aiheen lehdessä, että BMW käyttää pulverimaaleja ja -lakkoja. Pintaan oli ruiskutettu ensin tartunta-aine ja sitten pulveria päälle, sitten uuniin.
    Onko tää ajoneuvoihin käyttämänne pulveri samaa kuin teollisuus käyttää?
     
  10. coupe

    coupe Gearhead

    Tähän nimeenomaan kaipaisin kommentteja ja tietoa.

    Onko tosiaan niin että siinä ei pysy automaalit päällä? Eikö edes silloin jos vetää mattapintaisen sinkkipulverin? Ja tekee hionnat etc ennen pintavärin levitystä.

    Tämä kiinnipysyminen huolestuttaa eniten mutta toisaalta haluaisin uskoa että kyllä siihen nyt joku menetelmä on millä homma onnistuu.
     
  11. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Juu siis pulverihan on jauhepolttomaalia, eli uunissa tapahtuu. Ei tahdo tarttua märkämaali vaikka kuin karhentaa. Kyllähän sen siihen vedettyä saa, mutta ei kulutuskesto ole kummoinen. Ton sinkkipohjan päällä en tiedä, mutta epäilen, koska ei sekään ole märkämaalille tarkoitettu. Eikä muuten tule mattapinta sillä sinkilläkään.
     
  12. Kine

    Kine 3rd gear

    Olis ajankohtaista maalauttaa alumiinivanteet ja meinasin jotta pulverimaalilla. Tarkoitus olisi saada noista kaksiväriset, mitenkä onnistuu?

    Eräästä maalaamosta kysyin ja kertoivat, että ei oikein onnistu. Pitäisi vetää kokonaan yhdellä värillä ja sitten vaikka automaalilla sen päälle.
    Vähän epäilyttää, että mitenkähän tuo kestäisi sen pulverimaalin päällä. Että kannattaako sitten jättää ne puolat kokonaan maalaamatta ja vetää automaalilla..?

    Maalaamon heppu ei puhunut mistään teipistä, semmoistakin kai on kun pultinreikiä suojataan.

    Auttakee!
     
  13. Trash

    Trash 1st gear

    Oon itse ollu montavuottaa pulverimaalarina ja ainakin itse oon maalanut kavereille kaksi värisiä vanteita.
    Ensin toinen väri uunitetaan kiinni sitten vanteen jäähdytys ettei seuraava väri sula heti kiinni ja sitten toinen väri mikä imuroidaan/puhalletaan paineilmalla pois niistä kohdista mihin sitä ei haluta --- > uunitus.
    Nuin olen itse tehnyt ja hyvin on kaks väriset vanteet onnistunut. :)
     
  14. vespa68

    vespa68 Gearhead

    Mulla on yhdet aluvanteet tällä hetkellä käsiteltävänä (hiekkapuhallus ja pulveriväri).
    Halusin nistä kaksiväriset, mutta kyseisen firman kaveri itse sanoi, että tulee edullisemmaksi, kun puhallutetaan ja vedetään yhdellä pulverimaalilla pohjaväri, ja sit pintaan voi vetää sitten märkävärin siihen kohtaan mihin haluaa toista väriä.
    Onko tietoa miten tuo sitten toimii, vai pilaako nuo vanteet jos noin yrittää??
     
  15. Kine

    Kine 3rd gear

    Tee sinä ensin, ja kerro sitten miten kävi ;)

    Kertoiko heppu mikä maali pulverin päällä sitten pysyy? Pitääkö karhentaa maalia tms?
     
  16. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Siis nyt en kyllä ymmärtänyt? :eek: Vai oliko niin, että tuo ensimmäisestä väristä imuroidaan myös pulverit pois niistä kohdin mitä ei ole tarkoitus sillä värillä vetää? Vai?
     
  17. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Ei kun koko osa ensin sillä toisella värillä
     
  18. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ja voihan niitä teippaillakin, kun varovasti tekee.
     
  19. Kine

    Kine 3rd gear

    Kertokaas mistä tuota teippiä löytää joka kestää uunituksen ~200C.

    Voisin vaikka itse koittaa teippailla ja kysellä suostuuko maalaamo tekemään.

    Ehtis vaikka vielä tän sesongin ajoihin.
     
  20. Jza

    Jza Double Gearhead

    Hitsi, pitääkin kysyä se teipin tyyppi. Ei muista ulkoa... Aaltopahvi kestää kans uunin ja sillä saa näppärästi kaikki kierteet ja sen sellaiset suojattua.

    Mutta siis ei sitä ole pakko uunittaakaan. Ensteks yks väri pohjalle ja uunitus. Sitten peitetään / teippaillaan ne ekaan väriin jäävät alueet, ja erivärinen jauhe päälle. Sitten hemmetin varovasti teipit veks ja uuniin... Tää on kyllä kellosepän tarkkaa hommaa ettei tule hupsisseja. Omilla tärisevillä käsillä vähän niin ja näin onnistuminen.
     

Kerro tästä muillekin!