pulveria pohjamaaliksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja coupe, 11.4.2005.

  1. passerby

    passerby Gearhead

    No jaa, en osaa tuohon sanoa mitään mutta ei siltikään pulveroitua peltiä autoon :D Kai sekin vaikuttaa miten paksusti sitä maalia on. Mitä paksummin, sitä enemmän lohkeaa taivutettaessa koska ei veny niinkuin pelti.
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Miksei noita tollai maalattuja sitten näy missään? Kun se kerran on ylivertainen.
     
  3. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    pulverimaalauksesta ei suomessa oikeasti muut tiedä paljon mitään paitsi ne jotka sen kanssa pelailee,kuten tästäkin ketjusta näkee, katsoppa vaikka jakokaappeja,katu led valoja, tms teiden varsissa,jatkuvassa suola ym paskan roiskeessa.hyvin näyttävät kestävän.vetäkää vaan vasaralakkaa joka paikkaan ,ei se mua haittaa.tästä asiasta en viitsi tietämättömien kanssa väitellä,se ei lopu koskaan.ps nykyään tehdään tahallaan skeidaa jotta kierto pelaa,liian hyvä tekele ei toimi tänä päivänä koska ei joudu vuoden päästä ostamaan uutta.
     
    RAL9005 tykkää tästä.
  4. aircool

    aircool 3rd gear

    Ammattikoulussa yli 30vuotta sitten testailtiin eri maaliyhdistelmiä hiekkapuhalletulle pellille. Suolasumukaapissa lojuivat viikkokausia. Ympäriinsä pulverimaalattu pelti säilyi virheettömänä.Vasaralakatut hävisi kokonaan. Vedettiin sitten puukolla viilto maalipintaan, niin siitä haavan vierestä muutaman millin tuli ruostekukkaa. Tälläkin hetkellä mulla työnalla aluvanteet, jotka Lasi kuulalla puhalsin. Sieltä mistä ei pulverimaalit lähde niin ne saa jäädä. Normi automaalit päälle ja hyvin on ennenkin pystyny.
     
  5. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Tässä on kyllä malliesimerkki siitä kun ihmiset haluaa väkisin ymmärtää asiat väärin eikä suostuta omasta käsityksestä luopumaan koska omat kokemukset on huonoja.
     
    Rautamäki tykkää tästä.
  6. ToniC

    ToniC Gearhead

    Kyllä mä olin oikeasti ajatusta vastaan, mutta kun noita tossa sattu olemaan, niin tuli mieleen, että josko toimis.. kokemusta ei ole.. Kun hitsaukset tehty, niin saahan nuo puhallettua kokonaan pois ja vetää mitä tahansa pohjalle, jos se vaan peltinä on kelvollista.

    Hyllylevyistä sain pöydän alapintaan hyvät työkalu laatikot, kun käänsin nurinpäin Ne meni jo hyötykäyttöön Taustalevyjä on jäljellä.

    Muistan kyllä itsekkin noita kaikkia pulverilla jne "maalattuja" pintoja.. Ja niistä osa oli varmaan muovipinnattuja. . esim vetokoukut... Yhtäkkiä irtoaa pirunmoinen lastu.


    Mitä noihin hyllyihin tulee, niin maali tuntuu kiinne tuntuu pysyvän, kun tauti. Ei lähde murtuilemaan lastuina vaikka paskalla pullmaxin kanttiterällä ajelee. lamellilla hiomalla ei lohkea, ei sula. Kuluu vaan. mekaaninen vaurio maaliin kyllä tulee tietysti esim pullmaxin terästä. mutta sellaiset kohdathan tietenkin pitää putsata ennen maalausta. Raavin hyllyjä oikein kunnolla piikillä, eikä meinaa edes mennä maalista läpi. Ulkona on yks hylly, missä on pinta saatu rikki. paljas kohta ruostuu, muttei sekään lohkeile. Ajan kanssa se siellä pintojen välissä muhii... ihan kuten epoksilla jne... Happopohjamaali on oikeastaan tehokkain estämään maalin alla möyrivää ruostetta etenemästä. sitähän ei pellin pinnassa ole, kun ohuthaju, joka ei lohkea, kun pintamaali saa kiveniskun ja lähtee irti. Happoväri jää sinne ehjäksi. oikein hyvä esim konepellin etureunaan.


    Eli tähän sellainen päätös omalta osalta, että jos pulveri sietää kemiallisesti pintamaalia ja risat kohdat putsaa ja pohjustaa ihan kuten muillakin maaleilla maalaillessa, niin uskon, että ei ole sen huonompi, jos ei parempikaan pohja sille oikealle pohjaan ruiskutettavalle pintamaalille. Eiköhän syy ole siinä, ettei noita pulverilla tehdä, että auton vetäviä uuneja ei paljoa ole... Itselle ei tulis edes mieleen mikään pulveri, jos ensin hitsaisin levyt autoon. ja sen jälkeen ne pinnoittelisi. Nyt oli kyseessä vaan 1 tapa hukata peltiä, mille ei keksi käyttöä, kun niitä ei kukaan viitsi maalta hakea myymäläkalusteeksi.
     
  7. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Happomaalit parantaa pohjamaalin tartuntaa peltiin ja se suojaa korroosiolta. Jos vetää pelkän happomaalin niin voi ruostua jo vuorokaudessa kun saa kosteutta (kaverille kävi niin.. ), sitä kun on niin ohut kerros. Eli jos hapon päältä irtoaa maali niin ruostuu se, mutta todennäköisesti maali irtoaa helpommin jos happoa ei ole.
     
  8. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    hakerekan runkoja vedetty pulverilla,ei lumi tartu ,jää paljon kiloja pois eli painetta säästyy,pulveri maaleissa on samalla tavalla eli laatuja kuin nestemäisenä,(PU,EP,jne))nehän on nestemäisiä kunnes sotketaan ja.ainoastaan kovetus jätetään kesken ja jauhetaan.
     
  9. f34

    f34 Double Gearhead

    Onhan pulvereita eri muovilaaduista ja laatuisia, niinkuin moottirilohko kommentoikin, vähän niinkuin märkämaaleissakin. Sisäkäyttöön ja ulkokäyttöön eri aineet.
    Vinkkinä muuten, jotkut laadut liukenee asetooniin pulverimuodossa. Saa paikkailtua pieniä kolhuja tarvittaessa. Ainakin Teknoksen, Jotunin ja AkzoNobelin polyesterijauheet mitä mulla on. Epoksista, polyakryylista, polyuretaanista, epoksipolyesteriseoksista en tiedä liukeneeko.
     

Kerro tästä muillekin!