Pulverimaalauksen perseestäoleminen...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Buddy, 19.5.2010.

  1. Buddy

    Buddy 1st gear

    En voi ymmärtää pulverimaalausten hehkuttajia! Olen tänäänkin hiekkapuhaltanut yhtä ruohonleikkurin leikkuupöytää josta pulverimaalit rapisee pois kun vesi on päässyt alle. Aivan perseestä koko systeemi. Sellasta perkeleen sitkeetä muovipinnoitetta... ÄLKÄÄ VAIN LAITTAKO SELLASTA MIHINKÄÄN!!!!!!!!!!!!
     
  2. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Anna maalin rapista pois ja puhalla vasta sitten. :wink:






    (Ilman sitä muovia sulla ei olisi mitään puhallettavaa. Se pierunkuori olisi maatunut vuosia sitten.)
     
  3. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jos se oikein tehdään et sitä maalia revi irti millään.itse töissä teen hilaristikko testin lisäksi oman 5 kertaa edestakaisin taivutus pellille,ei maalit karise,jos karisee sitä ei ole uunitettu kunnolla.ps meillä hehkutetaan maalit kunnolla.kokeneiden ammattilaisten arvioita on aina ilo lukea.
     
  4. Cruisemissile

    Cruisemissile 1st gear

    Ei pulveria uutena kukaan irti saakkaan. Tee koe...maalaa auton talvivanteet pulverilla ja tee vertailun vuoksi referenssivanteet vaikkapa maaliyhdistelmällä EPZn(R)EPPUR200/3. Lyön vaikka vetoa, että pulverimaalatut vanteet on keväällä melko huonossa hapessa verrattuna polyuretaaniyhdistelmällä maalattuihin...mukaan lukien sellaiset ominaisuudet kuin kiilto ja värisävy.

    Pulveri on pirun hyvä pinnoite, jos olosuhteet ovat lähestulkoon kesään verrattavia. Kosteus ja suola tekee siitä lopun melko nopeasti. Raepuhallus pohjatyönä auttaa hieman asiaa, mutta kun pintaan tulee rikkopaikka, niin siinä se on.
     
  5. Quest

    Quest Gearhead

    Oliko MTD:n leikkuri? Made in Usa
    Omastani rapisi maalit kämmenen kokoisina paloina melko uutena. Oli pinta vedetty käsittelemättömän ja vielä varastorasvoissa olevan pellin päälle.
     
  6. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    höpö höpö.löytyy pulvereissakin epzn pohjalle,pintaan löytyy EP,PE,PUR eri kiiltoasteilla.pahus kun hakerekka konttivalmistaja ei tiedä että ei voi ajaa kuin talvella,rungot vedetään pulverilla koska lumi ei keräänny liukkaaseen pintaan,scanian rungoissa taitaa olla sama ongelma ja monessa muussa teollisuus jutussa.toistahan se on harrastajan talviautossa.jokainen voi maalata millä haluaa mutta aina on sama juttu.jos et tiedä mitä teet elä tee ollenkaan ja syytä sitten .kun on paskaa kamaa.
     
  7. T-S

    T-S 3rd gear

    mulla on ainaki crossipyörän rungoissa pysyny paremmin ku hyvin. hiekkapuhallettu vaan ensi.
     
  8. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Se varmaankin riippuu työn laadusta? Mulla on ollut T-birdissä pulverimaalatut venttiilikopat ja ilmanputsari nyt 15 vuotta ja on edelleen hyvässä kuosissa.
     
  9. toivaja

    toivaja Gearhead

    Ostin jokuvuosi sitten transporttiin alkuperäiset aluvanteet.
    kolme oli maalattu ja yksi oli pulverimaalattu, edellisen omistajan kokeiluja.
    Maalatut oli aivan h*****in huonossa hapessa, tai no ainakin hapettuneita.
    puoli litraa nitromorssia riitti noihin kolmeen maalattuun, mutta kun rupesin poistelemaan tuota muovitettua niin ei meinannut kaksi purkkia riittää.
    oli hermot mennä, vaimon mielestä varmaan menivätkin.

    Olivat kuulema pintakäsitelty samoihin aikoihin ihan vaan vertailunvuoksi.

    eikös buddy:kin ollut sitämieltä, että missä pinnoitus on onnistunut niin lujassa on ja hyvin suojaa. :poff:
     
  10. Buddy

    Buddy 1st gear

    Juu ei mun mielipiteistäni kannat vetää hernet nokkaan. :wink:
    Tietäjille kysymyksiä... Onko sellasta pulveria olemassa jossa on ruostesuojapartikkeleita seassa ettei lähe ruostumaan jos tulee kolhu? Pysyykö pulveri sinkityssä pinnassa?
     
  11. asperiini

    asperiini Gearhead

    Ilmeisesti aika monella on ollut näitä huonoja kokemuksia.
    Mullakin tuossa Excursionissa on sekä valoteline edessä että vetokoukun kiinnike takana juuri tuommoisia päin v****a pulveroituja, vetokoukun rauta sentään kesti parikin talvea mutta tuo ilmeisesti Kiinan tekeleitä oleva valorauta ruostui muutamassa kuukaudessa. Niistä kiveniskemistä lähti ja pinta irtosi isoina paloina...
    Pulverit pois ja tilalle sinkkipohjamaali ja kiveniskemämassa tuntuu voittavan ainaskin Kiinan pulverimaalit 10 - 0.
    Ennen sanottiin huonoa työtä ryssimiseksi, pitäiskö nyt sanoa kinkkimiseksi?
     
  12. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Kuten moottorilohko kertoi sinne pulveripintamaalin alle voi maalata epoksisinkkiprimerin, ja päälle 2xpintapulverimaalin eli kuivakalvon paksuus lähelle 200 mikrometriä, niin voidaan edes verrata näitä maalauskäsittelyjä toisiinsa.
     
  13. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Pintamaalin alle voi maalata sinkkiprimer eli sinkki rikastetun epoksijauheen, estää korroosiota samaan tapaan kuin märkämaalien pohjamaalit.

    Sinkittyä pintaa maalataan päivittäin, pysyy kiinni.
     
  14. transport01

    transport01 3rd gear

    Täällä yksi, jolla irtoaa jauhemaalaus isoina paloina. Yllätys yllätys kyseessä kiinalainen :wc: puutarhajyrsin Maalausta tukiessani tuntuu että maalista ei ole ollut pulaa. Kerros on todella paksu, mutta lämpö on ollut ilmeisesti kortilla ja muistikohan kukaan putsata siellä kiinassa ennen uunitusta niitä varastorasvojakaan? Sen verran epämääräistä pintaa tulee alta :odroll:

    Mutta on myös hyviä kokemuksia. Suomalaisessa maalaamossa teetätämme säännöllisesti erilaisten ja eri ympäristöihin menevien laitten maalauksia (kaikki jauheella) ja ne kyllä pysyy kiinni. Eli ammattitaidolla, oikein ja oikeilla aineilla tehtynä uskon jauhemaalauksen kestoon. En ole koskaan nähnyt, että laadukas jauhemaalaus olisi irronnut paloina. :rotfl:
     
  15. Buddy

    Buddy 1st gear

    Taitaa olla totta. Jos veis kuitenkin pinnavanteet Piiroiselle ni voivat sinkitä ne ekaks ja sit pulverit pääl niinkuin oli tarkoituskin... :wink: Ei jaks ite ruvet maalaileen... :D
     
  16. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Kanattaa tosiaan ymmärtää että pulvereissa ja ennenkaikkea maalamoissa on paljon eroa.

    Mulla on ainoastaan erittäin positiivisiä kokemuksia pulverin suhteen. Akselilla kokonainen runko - pieni lattaraudan pätkä. Ihan superia tavaraa.
     
  17. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jos kuumasinkitty pohja,pitää ensin kuumentaa jotta kaasut(höyryt)tulee pois,sitten pulverit.vielä kolhun kestävyydestä,kun itse uteliaisuudesta teen koepaloja niin kokeilen vaikka miten pinnan kestävyyttä ja 100 myytäkin saa vasaralla lyödä niin tulee jälki mutta ei siitä kohtaa maalilähde.meillä käytetään bonderite nimistä tartunta-ainetta pesulinjassa joten kestää myös uudessa sileässä/kiiltävässä pellissä.
     
  18. Cruisemissile

    Cruisemissile 1st gear

    Kävin tänään moikkaamassa kaveria Teknoksella ja otin tämän pulverimaali asian puheeksi. Referoituna ko. lounaspalaverin anti on sen suuntainen, että molemmilla pintakäsittelymenetelmillä on puolensa. Upotusrasitukseen märkämaali on parempi, johtuen maalikalvon alle jäävän ilman pienemmästä määrästä johon taasen osmoosi ja muut ikävät asiat pureutuvat. Pulverin kohdalla suurimpia laatupoikkeamia aiheuttavat pohjatyöt(huuhtelut) ja epätäydellinen verkkoutuminen. Sama se on kyllä märkämaaleissakin...kyllä kaikki maalit saa levitettyä mutta kaikki ei saa käsittelyä kestämään. Uudelleenkäsittelyn helppoutta kannattaa kanssa miettiä. Viimeistään sitä miettii silloin, kun maalaus menee vituiksi tai niin on käynyt aikaa myöten. Jokainen saa itse päätellä kumpi pintakäsittely on iisimpi uusia.

    Pulverin ehdoton etu on sen tiiviydessä...100 myyn kalvo pulverilla vastaa 180 myyn kalvoa 3 kiekon epoksijärjestelmässä. Kun ei kerran ole liuottimen aiheuttamia haihtumiskanavia. Adheesiosta ei ollut muuta juttua, kuin että alusruostuminen on nopeampaa pulverilla kuin märkämaalilla. Kaikin puolin mielenkiintoinen debatti. Tuli sellainen fiilis, että tasapeli.
     
  19. LamaAjanElvis

    LamaAjanElvis 1st gear

    Ja pulvereita tietenkin on ulko sekä sisäkäyttöön käypäisiä, mut sen nyt varmaan useimmat täällä jo tiesi.
    Sitten kans jos on joku paskaisella tinnerirätillä putsattu kilke, niin tuskin pysyy maali niin hyvin kun oikean pesurin ja kuivarin läpi tuoreeltaan tullut.
    Mut ihan suorin konsti tuohon laattoina lähtemiseen on reilusti vanhaksi mennyt pulveri. Rapisee siitä vierestä heti ripustuskoukkua irrottaessa, kun testipaloja kopasin. Tuollaiset säkit nakataan kaikkialla toivottavasti menemään. Viimeisessä firmassa kun tarpeeks monta kertaa valitin työnjohtoon siitä kun harvemmin käytetyt värisävyt (yksityisten asiakkaiden valinnat yleensä) oli vanhaksi menneitä, niin sitten saikin nakella roskiin maalia ihan urakalla ja oli kohta harvinaisemmatkin pulverit uutena hyllyssä.
    Ja toki vehkeiden säätö kilkkeiden mukaan ja suuttimen vaihto kulmia varten. Siihen kunnon uunitus, niin on hjyvä.
     
  20. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ja on maaleissakin. Joku vuosi on jo aikaa, kun noiden kanssa on tullut pelattua, mutta silloin ainakin Inverin pulverit hakkasi Teknokset ym. aikalailla kuusnolla.
     

Kerro tästä muillekin!