Pumppupensa Mestari?????

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja chevy 2, 27.9.2005.

  1. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Jep, hyvä jos ainakin vyöt ja penkki kelpais, tosin semmosia "vanhanmallisia" kuppipenkkejäkin on harkittu vaihdettavaks mut tuleekohan rottosesta sit jo liika race :rotfl: Virallisia ajopukujakin meiltä löytys parikin kappaletta, tosin ne on 5-10 vuotta vanhoja mut hyvä vaan jos semmosta ei tarvita (toinen niist on tosin aika hienokin, täytti ainakin vielä viis vuotta sitten vaatimukset ratapuolella aina Formula-3:siin asti :lol: ). Kypäräjuttu voi sit ollakin kinkkisempi, saattaa ostattaa taas yhden kypärän lisää vaikka niitäkin on kotona jo monta kappaletta, parhaimpana yks Shoein Kenny Roberts jonka ovh oli aikoinaan reilut kolme tonnia (markkaa sentäs, ei euroa :p ). Mut se on siis prätkäpotta joten ei käyne tohon hommaan mut pitänee tutkia mitä leimoja noista kotona olevista yleensäkin löytyy.
    Vaan uskoisinpa että kaikille muillekin ens vuonna ekaa kertaa noihin ympyröihin mukaantuloa suunnitteleville nää kaikki tämmöset pikkujutut olis mukava vaan saada ajoissa selville niin voi sitten rauhassa hankkia talven mittaan mitä puuttuu ja tehdä semmoset jutut mitä autossa pitää vielä muuttaa.
    Ja mikäs tässäkään olis parempi tiedonvälityskanava kuin OD :wink:
     
  2. challenger500

    challenger500 Gearhead

    Ei voi sanoa, ku et tää hommeli taitaa kaatua "omaan mahdottomuuteensa". Alkaa satelemaan kaikensorttista rajoitusta ja säätelyä.
    Eiks tää ny ollu jotenki tarkotettu autoille,
    a)jotka kelepaa herra katsastusinsinöörille suomen eri katsastuskonttoreissa??
    b) jotka kykenee liikkumaan kuskinvoimin eteen ja taakse
    c) renkaat alla
    d) luvanmukaiset ahtimet sun muut "tehonlisääjät"

    Veikkauksen mainoksesta Jortikan sanoin "hei jätkät, ei tää ny voi olla niin vaikeeta"

    jollain on vehkeessä kaaret, jollain ei. joku ajaa BF:llä tai kumhoilla, jotkut mikki tompsoneilla. joillain on perusjouset, jollain monoliiffit ja träksönpaarrssit. Jos se suomalainen katsastuinsinööri on asian leimannu niin vot, ajamaan. Ja jos autossa on 572 kuutioinen motti, vaikka kuin olis 440 lohkoon rakennettu niin mitä H******* vlii sillä on, on siellä niitä 350:stä isommakskin stroukattuja.

    Eiks tässä ny tarkotus oo ajaa lähdöstä maaliin mahdollisimman nopeesti, mitä merkitystä sillä on ketä vastaan sitä ajaa?? Jos mää vetäisin mopemania vastaan ni takuulla tulee pataan niin kadulla kuin stripillä, so what!!! Tai jos ajan 4 vetogalanttia vastaan ni takuulla tulee pataan, so what.

    Ei mää ny oikeen ymmärrä minkälaista sääntöviidakkoa tähänkin on saatava aikaseksi?!?!?!?
     
  3. bbford

    bbford Gearhead


    Totta turiset.

    1:Tärkeimpänä pointtina on varmaan se että kone käy pumppubensalla eikä rakettipolttoaineella?Sehän on kisan nimikin.Ei suomen nopein "todellinen katuauto".
    Jos ahdistaa toisen muutokset otteessa niin osta toinen auto paremmilla papereilla.Tai jotain...
    Mutta tässä kohtaa pitäis sitten olla tarkkana/tiukkana jos joku noin tekee että leiman jälkeen vaihdetaan osia toisiin jotka ei leimalla kelpaa niin se on sit moi moi.Eikö?????

    2:Jos muutokset on otteessa niin sittenhän sillä voi sellaisenaan kadulta ajaa suoraan konttorille ja saada leima?Katukelpoinen auto siis.

    3:DOT renkaat tai vredesteinit,EVVVK.Onko se keneltäkään pois jos paikan päällä sais pudottaa DOT slicksien paineita ja siirymälle lähdettäessä sais nostaa paineita maantieajoa varten järjestäjien paikalle hoitaman kompuran avulla jotta auto ei seilaa maantiellä kahdella kaistalla?Turvallisuus koko kisan aikana (lähdöt/siirtymäajo) on varmaan aika tärkeää?Joku hullu kuitenkin vetäis siellä jollain talvirenkailla 436kmh lasissa rintakarvat pitkällä ja hokis et "kyllä mä tän hanskaan" ja sit pyörii 4 km metsään pillunpäreiksi.Sit ei naurata enää ketään.
    Slicksien kannalla olen itsekin parista syystä,eka on se että omassa autossa renkaat pomppii ihan sairaasti katukumeilla,en halua rikkoa paikkoja(joo,voi sille ongelmalle jotain tehdä mutta ei ole vielä löytynyt apuja siihen) ja toinen on se että jos kisoissa ajan niin haluan jahdata joka kerta omaa ennätystä enkä siis suditella palanmatkaa 2. vaihteellakin.


    4:Ja kelloa vastaan tossa ajetaan eikä vastustajaa,JOS itse lähden mukaan niin ei mulla ole mitään haaveita voittaa,oli alla sitten slicksit tai barumit,mukana olisin vaan hauskan pidon vuoksi.Toi meinaan olis todella HIENO tapahtuma jos toi pidetään,olis jotain uutta välillä.


    Ei muuten herneitä,ei ole kenellekään tarkoitus aukoa päätä . 8)

    Ps.Turhaan tota rengas juttua muuten jauhetaan,oli ne renkaat mitä tahansa niin joku ns. rahamies sen kuitenkin voittaa!!! :rotfl:
     
  4. fennia

    fennia Gearhead

    Noinhan se kyllä valitettavasti menee, niin elämässä, kuin kilparadoillakin. Kai tuollaiset loppuun ajetut DOT:kin jostain löytyis...
    Koneen kokoa on vähän turha lähteä rajoittamaan, kun se on kuitenkin aika vaikeaa valvoa.

    Että tällaisilla linjoilla taas
     
  5. Henski

    Henski 1st gear

    Ihan yleisesti, itseni mukaan lukien!

    Mutta tosissaan siinä mielessä, että ihan nyky luokkiin sopivia autoja on valmiina paljon ja näillä foorumeilla kinnostusta tuntuu olevan niin perkeleesti, mutta kisojen osallistujaluettelot ammottaa tyhjyyttään!

    Välillä vaan tuntuu että toisilla on tarve hämmentää joka soppaa vaikkei esim. kisatouhut kiinosta muutakuin tv:n koosteena, jos sen sattuu muistamaan katsoa. Siinä vaan saattaa piillä semmoinen vaara, että näidenkin höpinöiden perusteella lähdetään muuttamaan sääntöjä suuntaan, jotka karkottavat viimeisetkin mohikaanit radoilta eikä uudistuksista huolimatta tuoreita kisaajia paikalle ilmaannu...mistäs sit jauhetaan kun street luokat kuopataan lopullisesti??
     
  6. lammaspaimen

    lammaspaimen 1st gear

    Menkää ajaa brackettia siellähän sitä on kalustoo ja kiinnostaa yleisöäkin nin perkeleesti :lol:
     
  7. bbford

    bbford Gearhead

    [quote="...karkottavat viimeisetkin mohikaanit radoilta eikä uudistuksista huolimatta tuoreita kisaajia paikalle ilmaannu...mistäs sit jauhetaan kun street luokat kuopataan lopullisesti??[/quote]

    Jauhetaan siitä kun ennenvanhaan oli asiat paremmin,oli edes 10 autoa kisoissa,nyt ei ole yhtään..

    (eikös se nyt ole tota kun silloin joskus vuonna miekka ja kivi kisoissa oli ainakin 23940 autoa...) :)
     
  8. Fastback

    Fastback Gearhead

    Homma toimii kuin junan vessa kun pidetään kiinni muutokset otteessa teoriasta ja mikä sallitua kadulla on sallittua radalla. Mun tekee mieli tulla kokeileen D-ryhmää tai bracketia ihan vaan kokeilun vuoksi, en kullankiilto silmissä. Älkää nyt parjatko jo valmiiksi, on hieno että mielenkiintoa on edes virtuaalisesti lähteä ajamaan, jos edes 20% keskusteluun osallistujista tulee oikeasti ajamaan C tai D-ryhmää niin osallistujamäärät jo viisin kertaistuvat vähintäänkin :wink:

    Jos katuryhmät loppuvat niin kai täällä seuraavaksi aletaan suunnittelmaan topfuel sääntöjä ja kait niitäkin löytyy joka toiselta... mutta miten niillä voi ajaa pumppubensalla tai saada kilpiin. Rengasrajoitus ehdottomasti 13" (halkasija) valkosivuihin.

    C- ja D-ryhmiin rajoitukset ovat ihan paikallaan, mutta jos ajetaan pumppubensa mestaruuksista, niin niissä ei saa rajoja olla muitakuin rekisteriote versus auton tekniikka.
     
  9. lammaspaimen

    lammaspaimen 1st gear

    ...tu mä sille mitään voi, jos ei oo munaa lähtee ajaan muuta ku ykkössijotuksesta.
    Ajatte vaan autot radalle ettekä rutise turhia.
    Vaikka ois kuinka nopee auto, niin jos se on yksin radalla niin ei kiinnosta yleisöä ja kisat kuivuu.
     
  10. ere

    ere Gearhead

    Viritualikuskeja ei paljoa tässä keskustelussa ole näkynyt.
    Monilla osalllistujilla on auto ja ovat kisaa ajaneet, jossain.

    Pitää/ei saa olla -jutut on helppo ratkaista ryhmäjaolla joka pohjautuu
    muutoksiin. ei konekokoon, sen voi sitoa (järki-)painoon.
    Ei kielletä yhtään autoa, kutsutaan radalle lisää/takas.
    Viiime kilpurinkieltotalkoissa kiellettyjä autoja on kuitenkin olemassa.

    Katu-autolla ajetaan kadulla. kisoihinkin voi ajaa mutta jos/kun
    se menee kisoissa rikki,alkaa traileria arvostaan maantieajossa.
    Braketti ei kiinosta enään, siellä sit jos en muuten radalle pääse
     
  11. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Moi. Tää koskee vähän minuakin, joten muutamia ajatuksia näihin vääntöihin.

    Ensinnäkin tollanen pumppubensa / radiaaliryhmä on jo olemassa. Teistä jokainen voi täysin vapaasti osallistua noihin FHRA ja WCSC ryhmiin ihan tavallisellakin autolla, jos vaan kantti riittää. Noi säännöthän kertovat ainoastaan sen mitä saa ja mitä ei saa tehdä, ei ne ole koskaan kieltäneet osallistumasta perus- muskeliautolla kisoihin. Turvallisuusasiat ovat toki pakollisia kaikille, mutta muuten kaikki ovat taatusti tervetulleita mukaan. Tämä palsta on vaan täynnä kaikenmaailman saivartelevia ÄMMIÄ, joilla ei ole kanttia, tai yksinkertaisesti aikomustakaan osallistua kisoihin.

    Toiseksi, näillä rengasasioilla ei pitäisi oikeasti leikkiä, sillä omakohtaisen kokemukseni mukaan radiaalirenkat, siis sellaset tavalliset,joita täällä mangutaan käytettäviksi, ovat oikeasti hengenvaaralliset tehokkaammilla autoilla. Jo hiukankin tehokkaampi (n.500hp) auto sutii liimaamattomalla pinnalla koko varttimailin, ja Alastarossakin pito voi irrota milloin tahansa. Noi katusliksit ja hyvin tehty alusta ovat pomminvarmasti ainoa tapa, jotta onnettomuuksilta vältyttäisiin.

    Kolmanneksi, katsastuspakko ja siirtymä ajo eivät ratkaise näitä street-ryhmien ongelmia. Autojen toki soisi oleven katsastettuja, mutta tällä toimenpiteellä rajattaisiin ainoastaan uusien street-kilpurien rakentamismahdollisuuksia. Käytännössä esimerkiksi tämän vuoden FHRAn finalsien D-ryhmän autot olivat kaikki katsastettuja ja nopeimmat ajoivat 9.5-sekunnin aikoja, voittaja jopa alle. Siirtymäajo toki voisi erotella ns. kilpa-autot katuautoista, mutta uskon, että nykyisistä katukilpureista 95% kykenee tollasen 20-30km lenkin suorittamaan. Kyse tässä touhussa on kai kuitenkin siitä, että halutaan ajaa mahdollisimman hyviä aikoja omaksi iloksi ja yleisön viihtyvyydeksi.

    Tohon Fhran toimiston suuren puuhamiehen Lupen ehdotukseen suhtaudun huvittuneen kielteisesti. Vain noin 2-3 viikkoa sitten ko. herrasmies ihmetteli tällä palstalla tehokkaampien street-autojen osallistumisia lentokenttäkisoihin, arvostellen tällästä toimintaa voimakkaasti kun BAD 55 kaatui Kauhajoella. Nyt kuitenkin street-kuskeja pyritään ajamaan vaarallisen liukkaille lentokentille pois FHRAn kisoista. Tässä kohtaa toivoisin järjen voittavan, ja street-ryhmien annettaisiin jatkaa maan parhailla radoilla ja parhaissa olosuhteissa. Ilmoittakaa ihmeessä oma kantanne FHRAn toimistolle, ja vaatikaa street-ryhmien pitämistä mukana DRAG-kisoissa, Samalla voitte itsekukin ilmoittautua mukaan. Kestääkö kantti?

    Mielestäni sääntömuutokset eivät ole oikea ratkaisu tulevaisuutta varten, sillä nykysääntöjen mukaisia autoja on olemassa ja tekeillä sen verran paljon,että kyllä niitä isoja kaavioita olisi, jos kaikki vaan uskaltautuisivat mukaan. Jos kuitenkin sääntöihim pitäisi jotain muutoksia tehdä, ehdottaisin seuraavaa:
    - Yhdistetään kaikki street-luokat yhdeksi suureksi ryhmäksi nykysääntöjen pohjalta käyttäen olemassaolevaa luokkajakoa paino- ja tilavuusrajoineen. Kuvitelkaa tilannetta jossa C-tai D-ryhmän auto karkaa hyvillä reaktioilla kohti maalia B-ryhmäläisen vielä kerätessä ahtopaineita viivalla singahtaakseen raketin lailla perään, mahtaakohan saada kiinni. Tälläinenhan tilanne olisi oikeasti kadullakin.
    -Hammastanko tulisi sallia, sillä sehän on nykyään katsastettavissakin.


    Muistakaa kuitenkin, että leikkiähän tää vaan on, ja mitään kisaa ei ole voitettu tai hävitty ennenkuin maaliviiva on ylitetty. Tästä osoituksena haluan lähettää erikois onnittelut Kiekulle joka huomattavasti hitaammalla autolla on D-ryhmässä voittanut enemmän kuin allekiejoittanut ikinä.

    Luigi DS 325
     
  12. Henski

    Henski 1st gear

    Täyttä asiaa Luigi ja anteeksi topicin aloittajalle, että kirjoittelu lipsahtanut
    varsinaisesta aiheesta koko streetryhmien ongelmaratkaisu foorumiksi!

    FHRA:n streetryhmien sääntöjä koskevaa keskustelua olisikin ehkä järkevämpää jatkaa täällä, niinkuin monet ovatkin jo tehneet: http://www.hinta.net/sites/fhra/phpBB2/ ... sc&start=0 Saattaapi paremmin tavoittaa ihmiset, jotka ne päätökset loppupeleissä tekee!
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Se mikä mua hämästyttää & kumastuttaa on, että jossain v8gti päivillä tai "kyläkisojen" streetmaneissa on paljon potentiaalista kalustoa joka vois aivan yhtälailla olla ajamassa kisaluokissa. Mä en tiedä, että pitäskö järejestäjien noissa kyläkisoissakin puuttua siihen, sanoa, ettei tällä vehjeksellä ajeta missään streetmanissa? Se kai on kuitenkin enempi sellanen kokeiluluokka.

    Toinen on sitten toi julma maailma; kolme kisaajaa pitäisolla, että saatais kisa aikaseks, ja niistäkin vaan yks voi voittaa. Mitä enemmän kisaajia, sitä huonommaks tilanne muuttuu. Sellasta on pelin henki sekä heads upissa, että bracketissa. Bracketissa vaan kaikki lähtee ikäänkuin samalta viivalta ja touhu on kyllä kuskille todella mielenkiintoista vaikkei sitä välttämättä katsojille oliskaan. Mutta edessä on suomen lyhyt talvi, ja keväällä taas koettaa realiteettien aika. Tarvii varmaan Putten laittaa varikkosuunnitelmat uusiks, miten mahtaa siitä rynnistyksestä selvitä mikä radalle kirmaa?
     
  14. bbford

    bbford Gearhead

    Mun käsittääkseni vaasassa tehdäänkin niin että jos laite on tarpeeksi "härski" niin se siirretään varsinaiseen kisaluokkaan?
    En ole varma mutta sellainen kuva mulla olis.


    Huomio kaikki: Avasin muuten toisen keskustelun näistä sääntöasioista,jutelkaa siellä kaikki asiasta kiinnostuneet lisää.Jookosta kookosta? Henkilökohtaisesti ei kiinnosta vaikka pitäisi putkittaa lohkot vakiokokoon... Ei niillä muutoksilla kuitenkaan sinne enempää porukkaa ajamaan saa.
    Nyt tässä menee aiheet niin ristiin ettei enää pysy mukana.
     
  15. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    ..joopajoo.. Siis essolla tankki täyteen, ajamalla kisapaikalle, takaluukku tyhjäksi ja katsastukseen..

    Renkaille ei tarvis tehä mitään kun alla on samat katukumit millä tullaan ja mennään..

    Putket saa olla kiinni ettei tarvi ruuvaamalla käsiään sotkea..

    Konepelti saa olla kiinni koko kisan ajan ettei hyvät säädöt mene pilalle jos joku eksyy ruuvari kädessä paikalle... :wink:

    Ajetaan jokunen lähtö että saadaan karstat koneesta pois..

    Kisan jälkeen telttatuolit takas takaluukkuun ja nokka kotia päin..
    :odroll:
    Ei kai se tuon vaikeampaa ole..? Ajatus on mun mielestä ihan loistava mutta kyllähän näinkin yksinkertaisesta asiasta voidaan tehdä vaikea jos enemmistö sitä haluaa..!

    Nii ja tietysti auto katsastettu sillä tekniikalla ja niillä muutoksilla mitkä siinä on ja siitä dokumenttia rek otteessa!
     
  16. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    eipä olis voinut rinnewood sitä paremmin kiteyttää....
     
  17. Reagan

    Reagan 1st gear

    Yhdyn (en fyysisesti :) ) Rinnewoodin ja chevy 2:sen ajatukseen. Tälläistä me yleisö haluamme, "oikeita" katuautoja ajamassa "oikeasti" kilpaa toisia ja kelloa vastaan ilman indeksejä/tasoituksia.
     
  18. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    No vaasassahan kaikki laitteet on niin härskejä, että ne meinas mun Löijyn laittaa joitakin vuosia sitten streetmaniin :rotfl:
     
  19. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Eikös toi Löijy ole se Käyttö/ tyämatkaauto jolla sä olet käynyt tammikuun pakkasillakin töissä kun käyttökinneri on hajonnut. Ai niin muttakun se on liian nopea, ei sillä saa osallistua mihinkään katuluokkiin, siinähän on kaaret ja kaikki. :rotfl:
     
  20. challenger500

    challenger500 Gearhead

    noista kaarirajoistahan tässä loppuviimein tulee sanominen... omalla kohdalla ei päästä kaarirajaan kun käytän sopivia kumiseoksia joilla 1:n suditaan läpi ja kakkosella vähän.. ja sitten ollaan nippanappa kaarirajan päällä.
    Mutta kun henk. koht olen sen verta velliperse, et kaaria en tohon dödziin laita... enkä kuitenkaan ole menossa tehoissa kohti 0:llaa.. et tässä kohden noi fyyran säännöstöt on omalta kohdalta siinä ja tässä...

    bräketti periaatteessa toimiis, mutta siitäkin on näemmä helevetillinen kalapaliikki koko ajan.

    Melkeen voin lyödä bisset vetoa,että tästä suunnittelusta ei tuu ku pitkää ja leveetä kun yritetään latoa näitä "sääntöjä" ja rajoituksia.

    kun kyseessä on kadulla liikkuva auto... tota, ei niissä liikennevaloissakaan aleta kattelemaan kuutiotuumia, ahtimia, renkaita sun muita hilavitkuttimia ja availemaan peltejä.. sielhän se on pedaali metallia vasten (kykä ylös niillä kellä on) ja suomen tieliikennelakeja uhmaten eteenpäin.

    noh, näinhän ei tietenkään kukaan tee, mutta JOS tekis niin noinhan se menisi..kö ko kö?????
     

Kerro tästä muillekin!