Pumppupensa Mestari?????

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja chevy 2, 27.9.2005.

  1. Muki

    Muki Gearhead

    Tässä tuli sellainen asia esiin, että pron sijaan voisi siirtyä ns. pitkään kuuseen, koska muutoin eräissä autoissa on turhan paljon etulyöntiasemaa ns. tavallisempiin vatkaimiin nähden ?

    Ellei sitten tulla inertia-wartburgilla kehiin -
     
  2. mjaa

    mjaa 1st gear

    Valkoinen -72
     
  3. mjaa

    mjaa 1st gear

    Onko street luokkia aina ajettu pro kuusella?
    Ite en oo päässy kokeilee vielä tota pro kuusta.
     
  4. luppes

    luppes 1st gear

    Kuusen toiminnasta sen verran että ei pitäis kyllä olla etua millekkään street ryhmien autoille, onko kuusi pro vai pitkä.
    Jos kuusi vaihdettaisiin pitkään niin todennäköisesti punavalojen määrä nousee, nyt pro kuusella ajettaessa auton reaktiot ovat sen verran hitaat
    että punavalo tulee vain kunnon aavistus lähdöllä.
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, kyllähän pro on aika paljon helpompi. Omalla "footbrake" autolla oon pääsyt pro kuusella mataliin 0.1 reaktioihin ja oikeen syvällä stagella ihan aivastuksen alle 0.1:n. Erot pro kuusella reaktioissa on varmasti pienempiä kun sportsmanilla ja niinku Luppe sano, niin jos jotain valon kajoa kuusessa näkee, niin punavaloa tuskin katuvessalla tulee.
     
  6. mjaa

    mjaa 1st gear

    Ja eiköhän suurin osa näistä autoista mitkä olis ens kaudella tulossa D:hen niin oo footbrake autoja, mulle se on sama millä kuusella ajetaan.
    Itellä ei myöskään oo transbrakea. Oma pumppu hakkaa vähän tiuhempaan steitsauksessa... :wink:
     
  7. jukka63

    jukka63 1st gear

     
  8. Chevellecoupe64

    Chevellecoupe64 1st gear

    Mukaan!!!

    Kiva!!Herrat on taas kilvan katuauto sääntöjä kasaamas...Välittömästi ilmottaudun mukaan jos katu/katsastus kunnossa ajetaan,ajolenkki on hyvä.T:pITKÄESSO Chevelle"EX MS luokan kilpuri"
     
  9. NHRA

    NHRA 1st gear

    jukka63 kirjoitti: "ehdottamasti ajo lenkki, jotain 30 km.siinähän ne karsiutuis "katuautot""

    Chevellecoupe64 kirjoitti: "Välittömästi ilmottaudun mukaan jos katu/katsastus kunnossa ajetaan,ajolenkki on hyvä."


    Tervetuloa vaan herrat Seinäjoelle...aika useana kesäisenä lauantaiaamuna meidän kimppatallin letka katuautoja lähtee katu/katsastuskunnossa kohti Vaasaa (~75 km yhteen suuntaan) tai Kauhajokea (~50 km yhteen suuntaan). Perillä ruuvataan ET Streetit alle, päivä kiihdytellään ja lopuksi vaihdetaan katurenkaat takaisin sekä ajellaan kotio. Tämän reissun tekijöistä nopein ajoi menneenä kesänä 11.05 ja "hitain" 12.22 . Omalla autolla (joka ei ole kumpikaan noista) tuli näillä reissuilla ajettua noin 750 km ja kerättyä vajaat 40 aikakorttia kesällä 2005.

    Eli ei tuossa ajolenkissä ja katu/katsastuskunnossa ajamisessa mitään sellaista ole, mitä ei nytkin voisi tehdä.
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, kyllä mekin ollaan ihan katsastuskunnossa tavattu ajaa noilla autoilla kisoissakin, toisinaan kyllä ollaan putkia kokeiltu irrottaa.
     
  11. Fastback

    Fastback Gearhead

    Samaa mieltä, ei mitään "rakettimoottoreita" van jos ajetaan katukisaa ne on katukisaa. Outlaw tai joku muuhun oikeaan krääkreis ryhmään voi mennä ilokaasu yms. muilla vehkeillä missä muutokset eivät ole otteessa.
     
  12. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Taas tää vingunta täällä jatkuu. En mä tuu mukaan jos te ette sääntöjänne muuta, mutta jos teette niinkuin mä sanon olen kyllä mukaan tulossa, kuitenkin sillä varauksella, että rahat riittää.

    Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että toi katsastamattomuus-sääntö palvelee ainoastaan uusien kilpailijoiden tarvetta ja madaltaa mahdollista kynnystä päästä kisatouhuihin mukaan. Vielä kerran haluan korostaa teille hyvät veljet: Katsastuspakko poistettiin Street- ryhmistä ainoastaan siksi, ettei tiettyjä muutoksia saanut tasapuolisesti leimattua rekisterotteeseen eri puolella suomea. Isot pyörät, 4-linkki taka-tuenta ja moottoreiden vaihdot olivat Jossain päin Suomea helppo leimata, toisaalla taas ei. Ei tätä sääntöä ole teidän kiusaksanne tehty, vaan teitä kaikkia uusia varten.
    Katsastuspakon palauttaminen tuskin muuttaisi noiden kaavioden rakennetta kummemmin, sillä kuten aikaisemminkin sanoin, esimerkiksi FHRA finals kisoissa KAIKKI D- ryhmään osallistuneet autot olivat katsastettuja ja kilvissä, vaikkei niitä saanutkaan pitää autoissa kiinni. Nämä samaiset autot ovat jo joitain vuosia osallistuneet tuonne WCSC kisoihin, ja siellähän toi katsastuspakko on voimassa. Miten se siis muuttaisi asetelmia line-upissa jos katsastuspakko palautettaisiin???

    Sitten vielä toi siirtymä. Ei se mikään status ole, että autonsa kisoihin ajaa, se kuulostaa vaan pienten poikien typerältä pullistelulta. Ei näiden kapinoiden tarkoitus ole todistaa mitään maantie ominaisuuksia, vaan ainoastan mitata kiihtyvyyttä varttimailin matkalla.
    Olen muuten itsekin aikoinani ollut samaa mieltä tosta auton kisoihin ajamis statuksesta, ja siitä löytyy myös muutamia mukavia- ja vähemmän mukavia muistoja. Aikoinaan olin mukana ajamassa C- ryhmän Corvettea täältä Stadista tonne Alastaroon, jolloin matkaa kertyy noin 190 km. Ajaminen oli sanoin kuvaamattoman mukavaa ja rintaa röyhisteltiin joka kisan jälkeen paikallisella Ruskeasuon TB:llä kuinka oikeat katu-autot ajetaan kisoihin. Parhaat ajat olivat tuolloin 11.30 kieppeissä katuslikseillä ja 12.00 katurenkailla. Tää leikki sai henkselit paukkumaan ja sitä päätettiin jatkaa aina vaan. Kuitenkin rouva Fortunan astuttua mukaan tähän pullisteluun muutaman kone-, vaihteisto- ja kardaani rikon tapahduttua, tuli tuon liki 200 km köyden perässä istumisesen jälkeen mieleen ajatus trailerin hankkimisesta. Ja kun kerran viet autosi Trailerilla tai bussilla kisoihin huomaat ettei siinä ajamisessa olekaan niin hirveästi järkeä. Sitäpaitsi jo pelkät yleiset kustannukset ova halventuneet bussin oston myötä, kun 35- 40 litraa sadalla syövän auton sijaan kulutus onkin enää noin 20 litraa naftaa. Lisä säästöä ja mukavuutta saadaan kun bussiin voi myös majoittua.

    Seuraavaksi pumppubensa. Mikä siinä on ,että täällä huonojen häviäjien,kateellisten paskahousujen ja vielä huonompien kirjoittajien joukossa vouhotetaan ainoastaan, kuinka katu-auton kriteeri tulisi olla pumppu bensa. Mikä siitä Veijo Esson litkusta tekee niin status keskeisen vaikka näihin katu-autoihin. Onko teillä kenties jonkinlainen sponssi jonkun huoltamon kanssa, jolloin olette luonnollisesti sitä mieltä, ettei muita litkuja saa käyttää. Olisiko kentien jonkinsorttista kateutta niitä kohtaan joilla on vaikkapa oikeasti VARAA ostaa 5 Euroa litra maksavaa hyvälaatuista bensiiniä jonka oktaani-arvoon voi luottaa.
    Ei toi rallibensa ole mikään autuaaksi tekevä juttu. Tiedän nimittäin omasta ja tällekin palstalle paljon kirjoittavan puolesta, että aika on joillakin moottoreilla täsmälleen sama kuin tuolta Essolta ostettavalla litkulla. Aikoinaan itse ajoin -65 OLDS 442 autollan(454+PG) ensin pumppubensalla 10.504, ja kuvittelin että kun nyt ostan oikeata VP-rasing bensaa tulevet ajat luonnollisesti alkamaan ysillä. Tahkottuani koko kesän sitten sillä rallibensalla oli lopputulos kesän vikoissa kisoissa täsmälleen sama 10.504, joten se siitä hyödystä. Ei sillä rallibensalla välttämättä mitään hyötyä saa, kysykää vaikka Stock- miehiltä., vaan ainoastaan tietoisuuden siihen, että bensan ollessa oikeasti tasalaatuista, eli sitä mitä purkin kyljessä lukee, on säädöt helpompi suorittaa, eikä pelkoa mahdollisista nakutuksista ole. Tämä kuuluisa nakutus kun kuitenkin saattaapi olla jonkinlaista myrkkyä koneelle kun koneelle. Toki joissain koneissa saattaa tehdä hiukan rohkeampia säätöjä, kun on tietoinen ettei ainakan bensan takia moottoriaan riko.
    Se että joku on valmis tosta rallilitkusta 5 € litra maksamaan, on ainoastaan hänen lompakkonsa ja mielenrauhansa välinen kiista, johon teidän kenenkään muun ei tulisi puuttua.
    MUTKU, MUTKU, NYYH ei se oikeesti noin mee, mä en ala jne....

    Hyväksykää nyt ihmeessä olemassa olevat säännökset kuin miehet, älkääkö kitiskö tällä palstalla. Jos pitää kitistä, tulkaa ja tehkää se tuolla FHRAn syyskokouksessa, siellä voitte kenties asioihin vaikuttaakin. Ennenkaikkea perustelkaa näkemyksenne. On tympeää lukea keskenkasvuisten teinien itkuraivareita, joskus jopa krapulaisia avautumisia. Kirjoituksenne tälle palstalle useimmiten lähinnä naurattavat, kun näyttäisi siltä, ettei teillä oikeasti ole mitään sanottavaa. Onneksi tännekin kirjoittaa kuitenkin edes muutama, joilla on jotain sanomista, niin jonkinlaista mielenkiintoa tätä palstaa kohtaan vielä löytyy.
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ite en oo tehnyt muita kuin pumppubensamotteja siitä syystä, että se tekee tosta normaaliajelusta huomattavasti käytännöllisempää. Racebensa ei sinänsä oo mikään itseisarvo, mutta sitä käyttämällä voidaan käyttää korkeempaa puristussuhdetta ja isot nokat toimii paremmin. Ei mulla oo mitään sitä vastaan, että jotkut ajaa rallibensalla, se on ihan valintajuttu ja sellasena kaikille vapaa. Kylmä totuus on, että tavallisella katuvessalla ei oo asiaa noiden heads up kilpailujen tuloslistan kärkeen ja se ei siitä mikskään muutu on säännöt millaset hyvänsä. Toi on nähty tuhanteen kertaan, tehdään säännöt, ekalla kerralla kaikilla on ehkä kivaa kunnes joku tai jotkut alkaa niitä sääntöjä lukemaan ja miettimään miten niiden perusteella sais autoonsa nopeemmin kulkevaks. Aika pian ne on jaolostuneet puhtaiks kilpureiks ja lopputulos on edelleen se, ettei sillä ripeähköllä käyttö-harrastepelillä oo kapinoissa mitään jakoa. Tohon ongelmaan on kolme ratkasua. Yks ja varmaan useimmille se oikein on Bracket, siellä oot lähtöviivalla vastustajan kanssa samassa asemassa aivan riippumatta siitä onko toisella mitä bensaa tankissaan. Toinen vaihtoehto on hyväksyä asemansa "also run" listalla, tehdä hommia omien mieltymystensä mukaan ja kattoa mihin se listalla riittää sille sen kummemmin painoa panematta. Kolmas on sitten lähtee siihen nopeuden kilpajuoksuun mukaan, lähtee tavoittelemaan voittoa ja rakentamaan autoaan sitä silmällä pitäen.
     
  14. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Oliskohan pikkuhiljaa yhdellä sun toisella aihetta käydä vaikkapa ihan kertauksen vuoksi lukemassa tämän topikin avauspuheenvuoro ennenku aihe karkaa jonnekkin stratosfääriin..

    Ei ole mitään syytä hätääntyä siitä että oltais mullistamas koko fyyran tai West Coast Cupin sääntöpohjaa!

    Perinteiset luokat jatkukoot ihan samoin säännöin kuin tähänkin asti eli jokaisen katutaunukselle tai traileridragsterille löytyy varmasti oma luokka mihin osallistua tämänkin jälkeen.

    Mitään uusia tapahtumia entisten lisäksi ei näköjään saa suunnitella kun joku siitä kuitenkin vetää vääriä johtopäätöksiä ja sitäkautta heti palkokasvia hajuaistimeen..

    :mad:

    Puheet siitä että asutaan kateellisten ja vainoharhaisten neuvostosuomessa ei taida olla ihan tuulesta temmattu..?! Jospa antais vaan kaikkien kukkien kukkia..!
     
  15. jukka63

    jukka63 1st gear

    se on totta,että kateellisuudessa voidaan jopa hävitä ex soviet unionille. :D käsittääkseni lähtökohtana oli se ,että haetaan suomen nopeinta, normaalilla tankilla käyvää vekotinta.ei mitään 104+ race bensaa käyttävää.ei ainakaan mun lähimaastosta semmosta bensasemaa lyödy. :eek: itellä on tietysti oma lehmä ojassa,kun sallisin kaasut ja katusliksit.silti, ei musta silti tuu mitään suomenmestaria,vaikka onkin kyseiset vermeet katuautossa. :D tulisin kuitenkin kisoihin mukaan omalla härvelillä,vaikka olisin pohjasakkaa.sillä sentään ajetaan todistettavasti kadulla.
     
  16. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, ei mulla ainakaan ole mitään tollasta kisaa vastaan kuten on varmaan jo aiemminkin tullut ilmi. Vähän on aihe rönsyillyt, mutta mitäs siitä. Ei kun järjestämään ja selkeet säännöt julki, sitten vaan odottamaan sitä osallistujien ryntäystä.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    "Rinnewood" sano:
    Oliskohan pikkuhiljaa yhdellä sun toisella aihetta käydä vaikkapa ihan kertauksen vuoksi lukemassa tämän topikin avauspuheenvuoro ennenku aihe karkaa jonnekkin stratosfääriin..
    Ei ole mitään syytä hätääntyä siitä että oltais mullistamas koko fyyran tai West Coast Cupin sääntöpohjaa!

    Luppe, joka mielletään FHRA katuautoista edes vähä kiinostuneeks sedäks, tän keskustelun torpedoi tälle sivuraiteelle. Mullistamaan. WCC sääntöjäkin syksyisin väännetään.

    Tämä on keskustelupalsta, ja suomen PARAS, miks ei keskusteltais?
    asiasta ja varsinkin sen vierestä. krapulas, sienis, syysmasennukses.
    Kaikki tänne kirjoittaa, huonostikin, kun ei viitsi taikka edes pääse kokouksiin,
    toivovat että päättävätkin tätä lukee.

    Nyt ei autoja aina riitä edes luokkia yhdistelemällä kunnon kaavioon .
    Mihin suuntaan sit pitäis mennä lienee auki, tän topicin perusteella:
    Yhet vaatii Matka-autoluokkaa, 100km siirtymää pumppupensalla
    Toiset pysyis nykyisis Hesa-säännöis, leima kehä1 sisältä.
    Kolmas jotain kilvellistä outlawin ja D välimuotoa rekisterikilvin.

    Pian on Tampere Swappi siellä voi keskustella vaik naamakkain.
     
  18. jukka63

    jukka63 1st gear

    ja edelleenkin "tule sellaisena kuin olet".todistettavasti katuliikeentessä näkyvä vekotin.ei mikään tallin koriste,jolla ajetaan max 200km,josta puolet meneen siihen kun ajetaan sitä trailerilta edestakas.saattaa olla liian provoo joillekkin,vittuakos siitä.
     
  19. dart69

    dart69 Gearhead

    Jos fhra:n katusäännöt vaatii autoon jarruvarjon ja wheeliebarsit sekä kuskille korsetin, niin sitten ne perkele laitetaan, no problem! Mutta tämän keskustelun otsikon tajusin näin:

    Lauantai aamuna herätään ja syödään. Sitten varmuuden vuoksi ahtimen pyörät ylivälitykselle ja turvaistuin apukuskin penkille, vaimo kantaa eväät ja varmuuden vuoksi sliksit perälootaan. Ja eikun vaasaa tai mitä lie kohti koko porukalla, tosin ensin Nurmoon essolle tankille että pääsee perille. Vähän siinä selitellään pikkumiehelle siinä vieressä että saatetaan ajella vähä perilläkin sellasta siirtymäjuttua, mutta se on niinku sama asia kun kaupassa käynti mutta paljo hauskempaa! Perillä sitten kuunnellaan että millä renkailla ajetaan ja käydäänkö esim. Kauhajoella pyörähtämässä. Sitten ajetaan kilpaa. Aivan sama, pääasia että kaikilla on HAUSKAA!!!

    Keksikää ne katuryhmien säännöt jossai muualla kun tämän otsikon alla. Joka tapauksessa oman autoni teen niiden mukaan, paitsi jos ne estää normaalin vuosikatsastuksen...
     
  20. pile

    pile Gearhead

    paljon on aiheesta kirjoiteltu ja hyvä niin itsekin voisin tuollaiseen kisaan osallistua
     

Kerro tästä muillekin!