Puolan etuvastus, onko tarpeellinen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja linc-77, 1.1.2004.

  1. linc-77

    linc-77 Gearhead

    Tarvitaanko puolassa etuvastusta jos sitä ohjataan säädettävällä ohjausjärjestelmällä (esim. haltech), jolla voi puolan latausajan määrittää?
    Mulla on tuossa menossa paikoilleen MSD:n Blaster II. Puolan asennusohjeessa sanotaan tuon olevan sopiva Msd:n omalle sytkäboxille ilman etuvastusta ja vakio systeemit taas vaatisivat ehdottomasti etuvastuksen ?
     
  2. WSE

    WSE 1st gear

    Etuvastushan on sen takia jotta käynnistettäessä saadaan tulpille korkeampi jännite. Eli tyypillisesti etuvastuksellinen puola ei olekaan kuin jotain ehkä ~10V jännitteelle tarkoitettu, ja virtalukon ollessa ajoasennossa vastus toimii jännitteen alentimena jottei puola ylikuumene. Virtalukon starttiasentoon kääntäminen ohittaa etuvastuksen ja näin kompensoidaan käynnistysmoottorin viemän suuren virran aiheuttama jännitteen alennus jolloin tulpille saadaan samanlainen tai jopa parempi kipinä kuin ajossa normaalistikin.
     

Kerro tästä muillekin!