Puolan kondensaattori

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Kahvipoika95, 5.8.2017.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä keltasetkin toimii, sit pitää vaan vaihtaa tulpat sellaseen, missä on R.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Rikotte vielä elektroniset sytkänne noilla kuparijohdoilla.
     
    KajS tykkää tästä.
  3. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Terve!
    Ihan mielenkiinnosta kysyn että mikä rikkoo elektronisen sytytyjärjestelmän jos käyttää kuparipiuhoja? Mikä pettää ensin ja miksi?
    Mitä eri malleja noistakin tulpanjohdoista löytyy?

    Nopeesti kun googlailin niin on ne kuparipiuhat (solid core) sitten hiilipiuhat (carbon conductor) ja nämä vissiin niitä yleisimpiä ja sitten ''low resictance'' spiral wires jotka käytössä nyky kieseissä? kö ja tämä ''low resictance'' on joku myyntikikka jos oikein käsitin.
    Ja sitten on
    "CAPACITOR" EFFECT WIRES with grounded metal braiding over jacket

    Eli yleisimmät on nuo 3 eri mallia?

    https://www.magnecor.com/magnecor1/truth.htm
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Häviöttömillä johdoilla tulee suuritaajuisia ja -jännitteisiä piikkejä enemmän ja se polttaa elektronisesta sytkästä katkojana toimivan komponentin (transistori jotakin tyyppiä).
     
  5. KajS

    KajS Gearhead

    Esimerkiksi kun asennettiin Datsuniin (?!?) MSD sytkäboxia, luettiin ohjeet tarkkaan: Do not use copper wires.

    Yhteen BMWhen oli sitten laitettu MSD ja kuparijohdot. Se MSD kesti Turusta Tampereelle ja Tampereelta Auraan.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Onko mutua vai tietoa?

    Oon aika pihalla noista kärjettömistä, vaihtanut vaan osia kun ovat hajoilleet, mutta mistä se korkeajännite puolen häiriöt menee sinne matalajänöpuolelle?
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Puola on muuntaja ja mitä sen jommalla kummalla puolella tapahtuu näkyy liki samanmuotoisena jännitemuutoksena toisellakin puolella. Toki muuntosuhteessa ensiössä pn pienempi. Vastusjohdoilla kipinäjännitteen nousu on maltillisempaa ja virta jää pienemmäksi ja vastukseen jää jonkin verran tehoa. Saman hillinnän tekevät ne johdot joissa on eristeen päälle kierrettyä johdinta joka muodostaa induktanssia. Tuon hidastumisen kuulee myös kun on käytössä radiovastaanotin. Ilman häiriösuojausta, vastusjohdoilla, radio toimii paremmin ja kuparijohdoilla saa AM ja jopa FM vastaanottoon kuuluvan häiriön aikaiseksi.

    On tullut myös mittailtua. Viimeksi muutama vuosi sitten kun piti kaivaa sytkäboxin ja puolan väliltä varma moottorin pyörintänopeustieto. Vähävastuksisin johdoin, esim slantin jakajan yläpuolella 3 ja 4 sylinterin lyhyet pätkät, esiintyy joskus tuplakipinöitä kun lyhyeen vähävastuksiseen johtoon hukkaantuu vähemmän tehoa kuin pidempiin. Ne sitten filtrasin pois ja nyt saan varmasti tietoon kohdan jossa moottori on pyörähtänyt 1 2/3 kierrosta edellisestä tarkastelukohdasta. Liittyy polttoaineen annosteluun.
     

Kerro tästä muillekin!