Puoli miljoonaa haamuautoa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Kurko, 2.10.2014.

  1. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-128 ... digi-nenos

    Jälleen kerran virkamies syyllistämässä autoharrastajia ja varaosa-autoja hankkineita. Ilmeisesti virkamiehelle mahdotonta käsittää, ettei vakuutusta kukaan järki-ihminen maksele huvikseen jos autoa ei ajeta koko vuoden.

    Haukutaan ihan väärää puuta. Minun mielestä todellisia haamuautoja tuolla liikenteessä ovat Baltian maiden kilvillä varustetut autot, mistä ei ole varmuutta onko kuljettajalla ajo-oikeutta Suomessa autollaan. Eikös esim. Viron-kilpisten autojen vahingot jotenkin välillisesti kustanneta vakuutusmaksuista?

    Oma osansa tietenkin on se, että auton romutuslaki on mahdollistanut duopolin kahdelle toimijalle, eikä autoa voi poistaa enää rekisteristä ja myydä raatoa parhaiten tarjoavalle.
     
  2. saresks

    saresks Gearhead

    Toimittaja kyllä tuossa itse taisi kutsua liikennekäytöstä poistettuja autoja haamuautoiksi ja itse taisi luonnehtia käytöstäpoistoa ongelmaksi.

    Huono artikkeli tai huonosti referoitu Karjalaisen orkkis artikkeli tai sitten toimittaja oli duopolin kavereita tai muuten vaan inhosi "ikuisuusprojekteja" tai muuten vain köyhiä ja saamattomia.

    Paskaa journalismia.
     
  3. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Tuota Karjalaisen alkuperäistä juttua ei voi näemmä ilmaiseksi lukea.

    Mutta yksi juttu vielä tuosta. Tuo "kehitysmaissa loppuun ajaminen", tuolla ilmeisesti viitattiin Afrikan vientiin. Tuokin on jo virheellistä tietoa, eihän niitä Toyotia siellä loppuun ajeta vaan ne fiksataan jossain välipisteessä kuntoon. Ja eihän se ole suomalaisen yksityishenkilön vika, että Afrikkaan lähteneet autot näkyvät "haamuautona". Tietojärjestelmissähän on se vika kun kokonaan puuttuu sellainen prosessi millä katkaistaan suhteet kokonaan siihen maahan, missä auto on ensirekisteröity.
     
  4. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Onneksi ei oo noita "haamuautoja" kuin muutama. Osa on vielä jopa muiden nimissä kun ei voi saada omille nimilleen vaikka on luovarit, kantakortit sun muut paperit :argue: sillä ekana pitää saada autot käyttöönotto katsastettua ja sehän ei onnistu ennenkuin auto on purettu,hitsattu,sähköistetty,verhoiltu jne. Ok tommonen latolöytö ei välttämättä näy enää missään tilastossa mutta on noita iäisyysprojekteja siunaantunut ihan omistaki autoista. Ja niitä ei hävitetä mistään rekisteristä ainakaan mun elo aikana.
     
  5. da-mies

    da-mies 3rd gear

    Kyllä edelleen pystyy poistamaan auton rekisteristä kilvet palauttamalla, eikä maksa mitään. Tämän jälkeen auton saa myydä ihan kenelle tahtoo. Silkaa propagandaa että romutustodistus muka on välttämätön!
     
  6. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Suomen autonkierrätys haluaisi vaan saada kaikki romuautot ilmaiseksi itselleen tai jopa ottaa niitä vastaan ja laskuttaa siitä,sylettäähän se kun kuka tahansa voi kuivata autonsa ja viedä romulaan ja saada siitä vielä käyvän korvauksen :rotfl: niin ja saa romutustodistuksenkin.
    Kovasti tuntuvat eri medioissa lobbaavan asiaansa,hämärät jobbarit kuulemma ostavat autoja ja vievät niitä pimeästi soramontuille lojumaan :lol: sen sijaan että veisivät romuksi ja ottaisivat rahat pois,uskokoon ken tahtoo.Romussa liikkuu mukavasti rahaa ja olisihan se monopoliasema mukava....
     
  7. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Pari haamua täälläkin.
     
  8. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Edelleenkään ei pysty.
    Kilvet voi palauttaa, mutta auto on ainoastaan "liikennekäytöstä poistettu" ja pysyy rekisterissä.
     
  9. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Onkohan kenellekään Trafissa tullut mieleen, että heidän miljoonia maksanut järjestelmä saattaa olla lottokone ? Tilasin Trafista "Omien Tietojen Tarkistus" palvelun, ja nykyisinä autoina on minulla listan mukaan mm. pari Datsunia. No, nämä kyseiset autot on poistettu rekisteristä vuosina -97 ja -98 ja viety samalla metallinkeräykseen. Tuohon aikaan ei ollut kai mitään autokierrätystä, eikä romutustodistuksia tunnettu. Silti Trafin "tietojen" mukaan autot on yhä minulla. Joten tästä päätellen, että on ihme ettei haamuautoja ole tuonkaan enempää.
     
  10. Toope

    Toope 2nd gear

    Niin no,taitaa olla yksi suomen suurimpia autotalon omistajia tuo kyseisen lehden omistaja myös,ja pännii kun ei autot tee kauppaansa... :odroll:
     
  11. Crash_

    Crash_ 3rd gear

    Itel keikkuu kans pari haamua nimissä, yks on viety asianmukaiseen kierrätykseen (tai ainaki luulin nii) ikin en saanu r-todistusta ja kys. firma väittää ettei muka koskaa hakenukkaa mun romua. Kaverin autot kans meni samaa kuormaa ja sil kesti vuos saada se lappu....
     
  12. Damned

    Damned Gearhead

    Venäjälle lähtenyt tonnari on minun ihan ikioma haamuauto. Ulkomaille viedyt autot ei häviä viimeisen kotimaisen omistajan listalta minnekään.

    Toki on nämä kiintiöseisotukset pihassa, nyt kaks kappaletta ja kohta kolme. Haamuja kai ne nekin on tämän "uutisen" mukaan. Lakana päälle ja kahleita kolistelemaan, stna.
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kohta taitaa seatti muuttua haamuksi kun heitän seisontaan ja corollakin ollut jos useemman vuoden porukoitten pihalla seisonnassa
     
  14. TempestSTW

    TempestSTW 2nd gear

    Olettaisin että näihin "haamuautoihin" kuuluu myös autot jotka on myyty ja joista luovari tehty, mutta uusi omistaja ei koskaan oo tehnyt omistajanvaihdosta, ja olet itse joutunut viemään sen luovarin ja tekemään luovutusilmoituksen. Ainakin itsellä kummittelee omissa nimissä pari leimansa loppupuolella ollutta ja tod näk varaosiksi laitettua autoa.6 vuotta sitten myyty lancia ja 3 vuotta sitten myyty ram van. Tarkistan aina about 2 viikon päästä myytyäni auton että onko omistajanvaihdos tehty, jos ei, niin luovari vaan konttorille ja luovutusilmoitus.
    Useammin kuin noiden kahden kohdalla olen joutunut luovutusilmoituksen tekemään ja ne ei ole enää nimissäni, silti nää pari jäänyt kummittelemaan. Joku trafissa/konttoreilla työskentelevä vois hieman selventää. Mitään veroja/vakuutuksia ei ole luovutusilmoitusten jättämisen jälkeen tullut noistakaan. Ja kun itelläni on noita 2 ja jos nämä menee haamuautoihin, niin varmaan aika iso määrä tulee jo näistä.

    Kaiken kaikkiaan eniten tuossa vituttaa ne kaikki puljaajat jotka tuollasta harrastaa, itte jos ostan vaikka j onkun aivan varaosarassin niin teen heti sen omistajanvaihdoksen konttorilla, mua ärsyttää jos joku maksamani tuote on jonkun toisen nimillä.

    Olen ottanut omaksi käytännöksi eräältä mukavalta trans amin (kiitos ouluun K.J)ostajalta sen, että pistän tekstarin kun auto siirretty omiin nimiin.
     
  15. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Neljän viikon päästä tapahtuu ihme, eli ylösnousemus, kun haamu palaa elävien kirjoihin. Pitäisiköhän kutsua lehdistö paikalle.

    Itku se siitäkin tulisi. Ei ole kattia eikä ajohallinnan estoa.
     
  16. TempestSTW

    TempestSTW 2nd gear

    Ja sieltä tais ilmottautuu eknsimmäinen runkkari joka jättää omistajanvaihdoksen roikkumaan viikoiksi, ikään kuin siinä säästäis jotain. vitun pelle :D
     
  17. Nikke_Nakki

    Nikke_Nakki 1st gear

    Eiköhän Dataviilaaja tarkoittanut, että joku pidemmän aikaa liikennekäytöstä poistettu auto tulee taas liikenteeseen.

    Itsekin olen pari pitkään liikennekäytöstä poistettua autoa leimannut ja ottanut takaisin liikenteeseen ja näin palauttanut haamuja elävien kirjoihin.
     
  18. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Vitun pelle on omistanut Lanciansa 10 vuotta ja laittanut sen seisomaan 2009. Edellinen omistaja, eli kalajokelainen jobbari oli kyllä verot jättänyt maksamatta. Hänen yksityiselämästään en tiedä, mutta veikkaisin, että on se varmaan joskus elämässään kädelläkin käynyt. :poff:
     
  19. TempestSTW

    TempestSTW 2nd gear

    heh , dataviilaaja taitaakin olla se jätkä joka haki isänsä kanssa trailerilla i.e:n joskus 2008 mutta ei vaan sit voimat riittänyt tai taidot. Soitas mulle niin tehdään jotkut luovarit vai joko oot myynyt roumuraudaksi :D

    Hauskoja nää nettifoorumit, puhelimeen ei vastata vuoden sisällä koskaan, mut netissä sekunneissa

    sulla toi puh nro ei vastannut enää 8 pv päästä kaupoista ja parin viikon päästä vaikeni iäksi.

    Kyllä mä sen olisin ymmärtänyt että vanhapoika 30+ ja isäpappa(?) haluu yhteiseksi projektiksi italianihmettä mut oisitte nyt kertonut että kumpikaan ei voi laittaa autoja nimiinsä. reppanat :) ja päivitä tietosi lancia on nytkin leimassa rallipassilla :D
     
  20. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Ei, kyllä mä hain ton 2004 ihan ajamalla. Isäukko oli kyllä mukana toisen auton ratissa. Ja rallipassia siinä ei ole ikinä ollutkaan, ja leima meni vanhaksi helmikuussa 2010. 2008 ei tullut ostettua yhtäkään autoa, parina seuraavana vuonna kylläkin. Yksi on poistunut romutustodistuksella, ja pari muuta on ollut koko ajan liikenteessä. Puhelinnumero on ollut sama vuodesta 2000 ja toimii edelleen.

    Haamuautoista päästiin kai sit haamuostajiin, ja ilmeisesti mulla on sit joku autoja osteleva haamupersoonakin jossain.

    Nettifoorumien hauskuudesta en voi olla kuin samaa mieltä.
     

Kerro tästä muillekin!