Purettavan auton rekisteristäpoisto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Holley, 22.12.2015.

  1. Holley

    Holley Gearhead

    Ajatus on ollut purkaa yksi farmari. Haluan pistää talteen liki kaiken siitä. Kävipä vaan mielessä, että missä se auton identiteetti menee? Jos annan romumiehelle esim. korikehikon, onko se "auto" siinä, vai onko se kuitenkin siinä etuaisassa oleva kohta, jossa runkonumero on? Että jos polttoleikkaan autosta irti sen runkonumeron, niin saan sitten romutustodistuksen?
    Koska kilvet palauttamalla konttorille ja vaatimalla rekisteristäpoistoa, nehän alkaa multa kysymään, että onko tämä nyt lopullinen poisto ja mihinkäs korpikuusen kannon alle se auto nyt jäi ympäristöä pilaamaan?
    Ajatus on ollut sulloa pihavajaan lähes joka helkkarin osa, jossa on jotain nestettä sisällä; moottori, laatikko, jarrunestesäiliö jne. ja tietty isot peltiosat, kuten luukut ja vaikkapa puskurit myös ovat kaikki itselläni tallella, mutta ei ihan yhdessä auton näköisessä paketissa.
    Jos ne jatkaa tuota helkkarin ympäristöromutus-bonus-systeemiä, niin voin laittaa Hesariin tai vastaavaan ilmoituksen, että myydään auto, 500 EUR ja voin lähettää kirjeessä mihin vaan city-asuntoon. Se ostajahan saa siis 1500 EUR alennuksella itse 1000 EUR ja minä 500 EUR näin toimien.
     
  2. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Pitkäkatto osiksi ja osat ja paperit talteen. Sitten joskus kun päätätkin kasata sen uudelleen niin osat nippuun ja leimalle.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Toi romutuspalkkiotodistusbisnes kaatuu ihmisten ahneuteen. Miksi 500€? Toki on niitä jotka ei viitti hommata jotain peltorotiskoa mutta 500€ tyhjästä... Ohan näitä torissa jo ollut.
     
  4. Holley

    Holley Gearhead

    Minusta se romutussysteemi kaadetaan autotehtaiden taskuun ja sitä ei tämä typerä kansa ymmärrä. Vähäpäästöinen auto yleensäkin on halvempi riippumatta mistään. Vertaa jotain Porsche Cayennen ja Toyota Aygon päästöjä ja hintaa.
    Miksi 500 on just' se helppous: ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin yksi luovari. Eli ei tarvitse hävittää mitään autoa erikseen, eihän sille city-ihmisille, joka haluaa uuden Priuksen, ole mitään merkitystä, mistä autosta se sen romutuspalkkion saa. Eikä sillä paperilla mulle muuten ole väliä, mutta jos en saa asiaa selväksi ja minulla kohta oikeasti on tilanne, että lattialla on rekisterikilvet ja nurkat täynnä autonosia ja ne määrää jonkun vuotuisen 100 EUR "perusosan" joka ikisestä rekisteristä olevasta autosta, niin miten minä sitten enää mitään saan poistettua?

    Jos nurkat haluttaisiin oikeasti tyhjentää romuautoista, toimittaisiin juuri kuten kirjoitan: joka ikisestä autosta 100 EUR vuosimaksu, niin johan lähtevät kilvet valtiolle niistä. Autontuojat ry:n toimintaa sellainen ei kuitenkaan piristäisi eikä sen takia vielä varman tuota ole kukaan ehdottanut.

    Mutta kukaan ei vielä ole vastannut itse kysymykseeni.
     
  5. niklas_ve

    niklas_ve 3rd gear

    Ei sitä pitäisi saada pois rekisteristä muulla kuin romutustodistuksella. Kilvet palauttamalla kyllä katkeaa kaikki velvollisuudet mutta jää kuitenkin sun nimiin "roikkumaan". Sitä kuinka paljon autosta pitää olla jäljellä että saat romutustodistuksen en osaa sanoa.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kai ne tietäs kuusakoskella/muualla isommassa firmassa joka näitä tekee.
     
  7. valpas

    valpas Gearhead

    Minulla on auto, jossa korikehikko on vaihdettu.
    Ei kuulemma kelpaa museoautoksi, kun ei ole identiteettiä. (Siittä on mustaa valkosella jossain SAHK:in lehdessä.)
    Vois tulkita, että korikehikko ainakin riittää identiteetiksi. :poff:
    Jos olisin vaihtanut uuteen korikehikkoon sen vanhan rungonnumeron kohdan, niin identiteetti olisi kunnossa :mad: (eli pellin pala, jossa rungon numero on, riittäisi identiteetiksi siinä tapauksessa? :oops: ). Laitontahan se olisi ollut, mutta laillisella toimintamallilla, alkuperäiseksi korjaamalla, menetin joidenkin tulkinnalla museoimiskelpoisuuden :argue: .
    No, Trafi:han sen oikeesti päättää, mikä kelpaa, ja mikä ei. :D
    En ole sitä sinne asti vielä vienyt, enkä tiedä vielä vienkökään, kun on tämä liikennekäytöstäpoisto.
    Jos autoon on vaihdettu korista vain peräosa, tai semmonen osuus, jossa ei ole runkonumeroa, niin identiteetti ilmeisesti säilyisi?
     
  8. Toope

    Toope 2nd gear

    Tää on pelkkä arvaus kysymykseen,mut pykälien mukaan täytyis riittää kilvet ja pala autoa (runkonumeron kohta),kun voi kilvet ja sen palan romuttamalla saada pois kuleksimasta kaikenmaailman rekistereistä.Näin päättelisin senkin takia,että missään ei käsittääkseni ole määritetty minkä tasoinen osiltaan romun täytyy olla,ja identiteettihän autossa kulkee runkonumerolla,ja sitä kun ei ole,ei ole autoakaan.

    Muoks: Entä jos sputnik tipahtaa taivaalta mun auton päälle,ja siitä ei todellakaan jää muuta jäljelle kun 1/2 unf mutteri,omistanko sen sillon ikuisesti,vai saakohan siitä romutodistuksen jostain jotenkin? :lol:
     
  9. signet

    signet Gearhead

    Se täytyy olla tunnistettavissa,papereiden mukaiseksi autoksi.Vastaanottopisteestä on kiinni käytännön toiminta,meille ainakin riittää tyhjä korikehikko,runkonumeroineen.Ilmaista noutoa kovin kaukaa tuskin kukaan tällä romun hinnalla suostuu tekemään,mutta jos itse kuskaa vastaanottopisteeseen,niin eiköhän siitä laput saa.Pelkällä runkonumerolla ei voi papereita tehdä.
    Vastaanottopisteen on periaatteessa pakko ottaa kokonaan tai puoliksi purettu auto vastaan,mutta sillä on oikeus veloittaa luovuttajalta puuttuvien osien arvo.Näin menee laki,mutten tiedä kenenkään veloittaneen/maksaneen mitään ko.tapauksissa.Yleensä homma varmaan menee niin että jos toinen ei halua puoliksi purettua(esim.purkaamo jonka pääpaino ei ole romubisnekseesä vaan osien myynnissä)ja kertoo että vie se XXX-romukauppaan jossa se huolitaan muodosta riippumatta.
     
  10. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Eikös se ollut niin että jotta saat sen 1500€ romutuspalkkion se romutettava auto pitää olla sen henkilön nimissä joka sitä 1500€ palkkiota myös hakee. Ei onnistu sillein että sitä romutat ja myyt todistuksen eri henkilölle ellei siinä todistuksessa ole hänen nimi.
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ite tekisin kuten mietmi rungosta metrinen pätkä ja loppu auto paloiksi

    Millaiset paprut siinä pitkäkatossa on?


    Liian monta pehmee penkkistä pakua on paaliin mennyt
     
  12. Holley

    Holley Gearhead

    kiitoksia teille vastanneille tähän asti, nyt ollaan oltu jo aiheessa!
    Autoni on siis pakettiauto. Tarkoitus on tosiaan hyödyntää kaikki mahdollinen itselle; peurakolarin ja ties minkä varalta peltiosat, eli hyvin vähän aion heittää lopulta pois. Mutta ei naapuritkaan tykkää ehkä mistään tyhjistä valkoisista hylsyistä nurkissa pyörimässä.
    Korikehikko, ehkä luukut (paitsi takaluukku, jonka aion käyttää nykyiseen parempaan autooni) ja siis runko noin tulipellistä taaksepäin (ilman taka-akselia) on se, jota en tule tarvitsemaan.

    No nyt on aineksia ja kyselen noista täsmäkohteista lisätietoja. Pidän teitä muita tilanteen tasalla.
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Millä tekniikalla ja moni henkinen, sitä lähinnä kysyin,

    et onko se 10 tusinassa vai joku harvinaisempi 3+3 pehmeillä penkeillä
     
  14. Holley

    Holley Gearhead

    Suomessa yleinen, maailmalla harvinainen, Buick Electra stw '87. 5901 kpl tuon vuoden valmistusmäärä, mutta tietty 1977-1990 -välillä tehtiin suht' samannäköisenä autoa. Mutta harvinainen mihin vaan '65 SS Impalaan tai '65 GT Mustangiin verrattuna silti. Normaalilla 307+TH200 4R -tekniikalla, jonka aion hyödyntää toiseen vastaavaan (jossa siinäkin melko ok tekniikka ja en tiedä, mitä sillä sitten aion tehdä) ja takapenkkisysteemi on menossa jo (varauksin) eteenpäin; ihmeellistä, että autossa ollut koko ajan orggis-paksuinen selkänoja, kyllähän sen paku-penkin piti olla myös selkänojan osalta ohuempi. Tässä siis on vaan se istuinosan toppaus ohut ja siitä tuo paku-status. Mutta jos olisi oikeinkin pehmeäpenkkinen, eihän tämä mikään 3+3h olisi, vaan toki 6h tai 8h henkilöauto... no joo, on ollut alun perin siis 3 penkkirivin auto kai, koska on se kippaava takasysteemi siellä peremmällä. Mutta ei mitään selvää "penkkiä" kolmannella rivillä.
    Takatukivarsien sivulla on sellaiset leveät kohdat rungossa ja niitä pitäisi hitsata, pohjassa on siellä täällä muutama ruostereikä ja yleinen arvostus Suomessa näille on 0.
     
  15. piiparinen

    piiparinen Gearhead

    Mulla on farkku-capricen -89 kilvet ja paperit 20€.
     
  16. signet

    signet Gearhead

    Juuri näin,ja se valtion romutusraha loppui jo ajat sitten, ja se kamppanja ei muutenkaan ollut kuin määräaikainen vuoden loppuun kestävä.Ja älkää luulko että se romutuspalkkio tappaa harrastekalustoa pois markkinoilta paaliin,kyllä ne romut mitkä nyt on tulleet,olis paalattu joka tapauksessa,ei ole ollut juurikaan mitään mielenkiintoista.Romutuspalkkio on vaan kannustanut viemään autot virallisiin vastaanottopisteisiin,ilman romutustodistusta ei romutuspalkkiota tipu.Automyyjillehän se on kätevää kun ei tarvii niitä mummojen ja pappojen helmiä(joka puolelta vähän kolhittu ja kytkimet loppuun luistatettu) vaihdossa.
     
  17. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Laitoin yhden auton paaliin alkuviikosta, aika karuja tarinoita oli noutajalla kerrottavanaan, mm. autoliikkeen pihasta nostetaan vasta katsastettuja 2000-luvun vehkeitä kouralla kyytiin kun asiakas halusi ostaa uuden Taatsia Tötterön :odroll:

    En halua edes tietää mitä kaikkea paaliin on mennyt tuon hienon kampanja avulla, turhaan...
     
  18. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Kyllä romiksilla näkee välillä parempia autoja, jotka ovat saaneet romutustodistuksen, kuin millä itse ajanut sillä hetkellä...
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Paikallisella oli ruosteeton c-kadetti kasassa kun isäntä oli tahtonut romutustodistuksen niin eihän siinä mitään voi, jossei kirjoita niin stena hakee sitten

    Parhaimmat on sellaisia jotka tulee ajamalla pihaan toiset renkaat kontissa, kun ei niitä kukaan osta käypäsellä hinnalla, niin sit jäävät sillä 50e;llä siihen romarille ja tää romutus mies ajelee sen 3kk leimaa loppuun jossei ole romutustodistusta kirjoitettu



    Ainoo millä voi lohduttautua on se, ettei niitä paaliin menneitä olisi saanut ostettua millään älyllisellä hinnalla ne kun tahtoo olla joko yli2000e tai koura kattoon, mitään puoli väliä ei ole esim. annan sulle sen satasen ja haen kotoa
    Enemmän siitä saa kun ajelee kahdella autolla 40km päähän stenalle ja siellä sen 50e :odroll:
     
  20. signet

    signet Gearhead

    Jossain rikkaammissa suurkaupungeissa ehkä, muttei meillä täällä köyhässä kouvolassa...
     

Kerro tästä muillekin!