Puristuksien kesto eri Bensalaaduilla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja O-P, 22.2.2013.

  1. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    nyt vasta tajusin pölyttyjän kysymyksen :oops:

    juuri niin että kun AIKAISTAA ennakkoa niin tyhjäkäynti paranee.
     
  2. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Varmaan kannattaa hommata parempi tietäjä katsomaan sitä mitä minä. :lol: Mulla oli vastaava vika pikkulohkossa, vakio jakaja antoi liian vähän tyhjäkäyntiennakkoa. Se kävi huonosti tyhjää ja keitti välillä. Jakajaa muokkaamalla sain sitte tyhmäkäynnille ennakkoa enempi ja sen jälkeen pelas paljon paremmin, eikä ylikuumunut enää.
     
  3. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Tuosta kuumenemisesta hieman, fordgranada...

    Moparissani oli samainen ongelma aikoinaan. Hankala tapaus! Tein kolme toimenpidettä, jolla kuumeneminen tuli hallintaan: 1) tuulitunneli paikoilleen, 2) jäähdytinnesteeksi tislattua vettä ja 3) tislatun veden sekaan WaterWetter® -lisäainetta.
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo, monesti viritetty kone vaatii myös viritetyn jakajan. Monesti kaipaavat tyhjäkäyntiennakoksi n. 15-20astetta, ja täydet ennakot jotain 34-40astetta jotka tulis peliin luokkaa 3000-4000rpm. Alipaineennakkoo antaa sit senverran kun toiminta muuten vaatii, voi olla vaikka 10astettakin lisää matka-ajoon.
    Keskipakosäädintä täytyy siis rajoittaa alusta ja jouset vaihtaa sopiviksi että noi saavutetaan. Alipainesäädintä täytyy todennäköisesti rajoittaa, ja monesti pääsee helpommin haluttuun lopputulokseen kun käytät alipainesäätimen ohjaukseen ns. timed porttia, ja rajoitat sen alipainesäätimen liikettä joko alkupäästä tai loppupäästä...

    Nämä vain esimerkkejä eikä mitään täsmällisiä totuuksia, mutta väitän että noihin arvoihin kun justeeraat jakajan niin jollain seinällä se on säätöjen suhteen.

    Monesti hitaassa ajossa ilmenevät lämpöongelmat johtuvat niille kierroksille liiana pienestä ennakosta, ainakin mielummin kuin liian isosta ennakosta.
     
  5. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    joo
    kauhean hyviä neuvoja
    tuulitunneli on
    nesteenä ruosteen väristä,maistuu makealla

    joo varmaan se lämpenee tuon liian pienen ennakon takia,,,se on niin ärsyttävä ajaa kun meinaa sammua valoissa ja lämmetä...

    hemmetti,miss päin sinä 4d sedan asut?
    jos osaisit justeerata tuota jakajaa,,uskon kanssa että siinä on lääke menoon :D

    mulla ei ole lamppua,kaverilla kyllä on,,mutta tuo jakajan rukkaus tuntuu vaikealta,,,mulle :-?

    miten tuossa kun,,,,kannattaako kokeilla ensin säätää tuota alapainekelloa ? että sitte sais sen letkun kiinni ?

    mun talliin saa tulla säätään,ja koeajaa,,oon rento heppu :D

    olis toi kiva pikkuhiljaa saada toimiin suht kunnolla.,.niin uskaltais varttimailia käydä koettamassa,,,,,eihän tuota maantiell kunnolla pääse koettaa kun lyö kaasun pohjaan, niin heti on jo himmattava kun vauhtia tulee niin äkkkiä,,,toi kone varmaan vaan menis ja menis,,,

    tuntuu ett siinä olis potentiaalia korkeisiin kolmentoista aikoihin,,,tosin noista mitää tiedä ku ikin vartilla käynyt,,on se ny datsun 100 a ta pirteämpi :lol:
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Suomessahan kaikki on lähellä toisiaan, mulla verstas Viialassa Akaassa. Ei sillä, en edes muista miltä näyttää BBM:n jakaja sisältä vaikka joskus sellasta kyllä ropasinkin.
    Jakajan painoja tyypillisesti hitsataan niihin liikkeenrajoittimiin tai sit jakajan akselin reikiä täytetään, ja sillä rajataan sitä keskipakosäätimen antamaa ennakkoo. Jousia myydään erilaisia satseja siihen justeeraukseen, toki näppärä modaa jotain niistä omistakin jousista ja säätää vastapainoja hiomalla ja lisäämällä kamaa hitsaamalla tarpeen mukaan. Jousisatsi ei kuitenkaan ole huono ostos.

    Ja se ajoituslamppu on kyllä pakollinen näissä vehkeissä, vaikka biltemannista saa sellasen kapineen muutamalla kympillä.

    Koitappa saada joku Mopareihin paremmin perehtynyt paikalle että homma käy kun kokemusta on. Jollain saattaa olla ihan peruskikat heti mielessä.
     
  7. 144

    144 3rd gear

    Toi kannattaa ajatella yksinkertaisesti. Katot kierroksilla ennakon millä tuntuu työntävän, ja kirjaat ylös. Sit säädät joutokäyntiennakon siihen miten käy sitä hyvin ja kirjaat senki ylös. Sit jakaja käteen ja rajotat keskipakoennakkoa ja kokeilet koneessa mitä joutokäynti ja kierros ennakko on. Pitäs olla molemmat lähempänä toisiaan, sit kun saat molemmat osumaan ni voi vasta alkaa miettii ramppia, eli jousia. Sit sen jälkeen jos on tarvetta ni alat miettii kuorman mukaan, eli painekelloa. Yks muutos kerrallaan ja kirjoittaa aina ylös mitä tapahtu. Ei ole mitään mustaa magiaa ennakoiden säätö, ottaa vaan vähän aikaa tolleen kokeilemalla. Jos kykenee mittaamaan asteita keskipakosäädöstä ni sit saa nopeemminki kohilleen.
     
  8. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    tollein täytyy toimia ostaa vaan 15 pv tilipäivänä lamppu ja alkaa uskaliaasti ruuvaamaan :)

    eli aloitanko tuon mukaan säädöt alipaineletku kiinni vai irti??
    pitääkö siis miten saada kohtaamaan ?? :rotfl:
     
  9. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Normaaliasennuksessa alipaineletku irti. Mutta "räpätintä" viritettäessä (siis ajettaessa ilman alipaineletkua) tilanne lienee sellainen, josta en tohdi antaa ohjetta: asiasta paremmin tietävät jeesatkoon.
     
  10. 144

    144 3rd gear

    Mä tekisin alipaine irti. Riippuu kuinka räyhä nokka sulla on et kannattaako ees säätää alipainekelloa mukaan. Mut joo, yritän sillain yksinkertaistaa. Sun pitää tietää se ennakko millä kierroksilla vetää kivasti ja ennakko millä käy joutokäyntiä nätisti. Sit jakajasta rajoitetaan keskipakosäädön liikealuetta. Sit säädetään joutokäyntiennakko haluttuun ja katsotaan että kierrosennakko on onnistuttu rajoittamaan siihen millä toimi kivasti. Sen jälkeen limppujen painoa ja/tai jousia vaihtamalla tehdään ennakon nousu kurvi semmoseks miten tuntuu hyvältä. Itte ku oon lähinnä noiden ahdinvehkeiden kanssa temunnu ni niissä sit ahtopuolella on myöhästetty paineen mukaan, mut alipaineauleella oon pitäny pelkän kierros ennakon säädön. Yllättävän yksinkertaista jos ei itse päässä monimutkaista asiaa. Nii joo, joskus oon tehny jakajan niin et toinen jousi on tosi löysä ja toinen jäykkä, mut tulee mukaan vasta muutaman asteen ennakon nousun jälkeen ni silloin on saanu startti ennakon tarpeeksi pieneksi et ei potki vastaan ja kuitenkin joutokäynnillä on ennakko sit riittävä kun jää sen toisen jousen varaan siihen.
     
  11. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    joo ei tuo ny enää kauhean pahalta rastilta tunnu :)
     
  12. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Veikkaisin, että pääsee helpommalla. 95% todennäköisyydellä :) riittää kun irrotat alipaine-ennakon letkun ja säädät maksimiennakon kierroksilla johonkin reiluun 30 asteeseen.
     
  13. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    kyl mä uskon ett jakajan ennakkokäyrää kannattaa rukata lähemmäksi optimia,.,
    ja pakkohan se on saada pienten kierrosten ennakkoa aikaisemmalle,ettei ole liian myöhäisellä ja mahdollisesti aiheuta lämpiämistä

    vaihdan tuohon kesk-tors jäähdytinnesteet ja sitten alan säätämää,,,ei siinä mitään menetäkää,,kuhan ei polje kun tulpatonta mopoa jos kuuluu kilinää :lol:
     
  14. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    vaihdoin nesteet,mut en vielä koeajanut.,.

    huomasin äsken kun laitoin auton käydessä tyhjäkäyntiä alipaineletkun kiinni kelloon niin käynti koveni ja muuttui paremmaksi,,,,ihan kun olis ensin hetken rapissut,mut sekin katos melki heti,,,ja kun antaa kierroksia niin hyvältä kuulostaa,,,,saas nähdä ajaessa :)
     
  15. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Alkaa vaikuttaa hyvältä!
     
  16. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    jooo huomenn käydä lenkki,.,.,.,epäilyttää kyl jo valmiiks ett rasituksessa rapisee,,,noo katsotaan,.,
     
  17. peltsi

    peltsi Gearhead

    olisit ny tuhlannu ne rahas ajotuslamppuun etkä tuollaiseen humpuukiin :poff:
     
  18. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    [​IMG]

    nyt ei ritise :p ,,ei ainakaa kuulu sellaista,,,
    ja ihan ok se käy tuon alipaineen kanssa kun lämpenee kone,.,.
    siis tarkoitan ett alipaine toimii hyvin,muuten vaa vähä huonosti käy,,,

    on siinä jotain sanomista vieläki kun vähä ontuvaa käynti,,mutta parempaan päin,,
    en kyl muuta kun pari kilsan lenkin heittäny,,ja vähä koitin kuin sutii,,,, ja annoin käydä tyhjää ei ainakaan siin vielä lämmennyt
     
  19. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    ei se auttanu kyl tuoho lämpiämisee..
    heti kun alkaa hidas ajo niin lämmöt nousee,,,
    ei auttanu tuulitunneli ,,uudet nesteet + jakajan alipaine ennakko paikoilleen,, :lol:
     
  20. xarper

    xarper Gearhead

    Kunnon sähköflekti vaan sinne hurisemaan?
     

Kerro tästä muillekin!