puristuspaineet?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 20.4.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kukaan koskaan mitannu kasista puristuspaineita? Itte mittasin ja sain tosi oudot lukemat. Pari pyttyä päälle 12 ja 3pyttyä näytti 8. loput siinä 9.5. mitähän noin korkeet lukemat??
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    En olis niin huolestunut korkeista tai matalista lukemista, mutta toi suuri vaihtelu vois olla huolestuttavampaa. Ylipäätään toi puristustesti antaa vaan suuntaa siitä onko kaikki suunnilleen kunnossa, ohivuototesti kertoo sitten enemmän yhdessä ton kanssa.
     
  3. Macho

    Macho Gearhead

    Mitä mittaria käytit? Mittasitko vain kerran vai tarkistitko?
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    mittari oli motonetistä. kerran mittasin ja hiukka väärin ku kylmästä koneesta( lämmin kone palaa näpit). JOTAIN SIELLÄ ON!!!!
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    kato toiseen kertaan ja ota selville mitä niissä kuuluu olla puristus paine. ja kato ohivuoto sitten.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    mites tuo oikeaoppinen mittaus tapahtuu?
    Painetaanko kaasua, vai onko sillä kerkitystä, kun ei oo tullu näplättyä kun 2 pyöräsiä.
     
  7. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Bensakoneissa kaasu pohjaan kun pyörität. Tulpat irti pyörität n. 10 puristustahtia läpi (siis sama lukumäärä kaikille pytyille) ja seuraavaan pyttyyn mittari.
     
  8. Olds-homo

    Olds-homo 1st gear

    Ja käyntilämpösestä koneesta.
     
  9. harzam

    harzam 3rd gear

    Saatan puhua paskaakin, mutta eikös ne paineet jonkun magaziinin mukaan katuvireisessä autossa pyöri jossain 180-200 psi:n paikkeilla? Riipuen tietysti mikä on katuvireinen...
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tosta on olemassa useammanlaista oppisuuntaa. Starttauspuristuspaineisiin vaikuttaa moottorin tiiviys, puristussuhde ja nokka-akseli. Yhden teorian mukaan pumppubensalla pystyis ajamaan suunnilleen tolla yllämainitulla "puristuspaineella" ja nokka & ruttu tulis sitten sovittaa sen mukaan yhteen.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Puristuspaineiden mittauksista ja tulosten diagnostisoinnista:

    Niinkuin muutkin ovat jo kirjoittaneet mittaus tulee tehdä käyntilämpöisestä koneesta ja kaasuläpät auki. Kiinnitä mittari ja pyöritä konetta muutama kierros. Katso lukema ja laita muistiin. Nolla mittari ja toista mittaus samalle pytylle varmistusmielessä. Ja sitten mittari kiinni seuraavaan tulpanreikään.

    Ja tuloksista:

    1)Mikäli kaikki sylinterit näyttää suunnileen samaa ja lukema on sen suuruinen kuin olettaa sopii, niin OK.

    2)Mikäli kaikista pytyistä tulee suunnileen samat lukemat, mutta lukema on alhainen, ovat männärenkaat tai venttiilit, seetit tai venttiiliohjurit kuluneet tai kansipahvi vuotaa ja paineet pääsevät karkuun. Sitten lisädiagnoosi: Ruikkaa hieman moottoriöljyä sylinteriin ja toista mittaus. Mikäli paineet nyt ovat korkeammat, vuoto on renkaiden ohi. Muussa tapauksessa vuoto on kannen kautta.

    3) Jos kahdessa vierekkäisessä sylinterissä on alhainen paine, voi kansipahvissa olla sylintereiden välillä vuotoa ja puristuspaineet karkaa viereiseen sylinteriin.

    4) Mikäli paineet ovat liian korkeat on koneessa hyvin paljon karstaa palotiloissa ja männän päällä.

    Suurin hyöty puristusmittauksista on koneen kunnon seurannan kannalta, kun mittaa paineet kunnossa olevalle koneelle (esim. konerempan ja sisäänajon jälkeen) ja sitten seuraa tilanteen muuttumista.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    otetaanko siis kaikki tulpat kerralla pois vai aina yks pytty kerrallaan? Ja puolan johto irti ettei starttaa kun pyöräyttää?
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    just näin. Kaikki irti että kone pyörii paremmin. Puolan johdonkin voi irroittaa niin ei palovaara ole niin kova.
     
  14. harzam

    harzam 3rd gear

    Näin on. Mutta korkeista/matalista lukemista voi käsittääkseni lukea myös jotain nokan ajoituksesta. Eli ilmeisesti jos paineet on jossain 300 psi:n paikkeilla voi imuventtiili tässä tapauksessa sulkeutua liian aikaisin, ja jos taas paineet on kovin pienet, voi imuventtiili sulkeutua liian myöhään-> paineet karkaa. Menikö ihan metsään? Näin tietysti jos voidaan olettaa, että kone on muuten "timmissä" kunnossa.
     
  15. Temutin

    Temutin 1st gear

    muista pitää akku latauksessa, mieluiten koko testin ajan että on sama virtaska määrä joka pytyllä käytettävissä...
     
  16. ptpt

    ptpt 1st gear

    ja mielellää puolan ensiö puolelta johto irti
     
  17. Justus_24

    Justus_24 1st gear

    1 baarin eroja ei varmaan vielä kannata pelästyä, mutta useempia baareja heittoo niin jotain vuotoo jo varmaan on ..
     
  18. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Mikäs tuossa kaasun pohjaan painamisessa on se taika?

    Nimim. meniköhän mittaus vituiks, kun en painanut kaasua?
     
  19. slant

    slant Gearhead

    Sylinterit täyttyy kunnolla kun kaasuläppä ei sulje ilman tuloa.
     
  20. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    ...öööö....eli jos ei paina kaasua, niin paineet jäävät mahdollisesti hieman pienemmiksi kuin kaasua painettaessa? Vaihäh?

    Eikö pääasia ole kuitenkin, että kaikki pytyt mitataan samalla tavalla?
     

Kerro tästä muillekin!