puristuspaineet?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 20.4.2004.

  1. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    ...öööö....eli jos ei paina kaasua, niin paineet jäävät mahdollisesti hieman pienemmiksi kuin kaasua painettaessa? Vaihäh?

    Eikö pääasia ole kuitenkin, että kaikki pytyt mitataan samalla tavalla?
     
  2. slant

    slant Gearhead

    On tärkeää että kaikki sylinterit mitataan samalla tavalla. Samalla tavalla myös se että sylintereihin saadaan vapaasti ilmaa mikä voidaan puristaa kasaan eli sylinteripaineeksi.
    En kyllä tiedä saako läpät kiinni millaisia tuloksia mutta yleensä läpät auki aina mitataaan.
     
  3. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Aika tarkkaan 150 psi oli joka pytyssä

    1 ~150 psi.....2 ~147 psi
    3 ~150 psi.....4 ~146 psi
    5 ~147 psi.....6 ~150 psi
    7 ~146 psi.....8 ~150 psi

    Lukemat silmämääräisesti arvioituina, koska mittarin viivat ovat 5 psi:n välein. Ilmeisesti kone on kuitenkin kohtuullisesti kunnossa. Huomasin, että yleensä neljä tups-ääntä riitti saamaan maksimipaineet mittariin, enempi startin pyörittäminen ei lisännyt enää painetta.
     
  4. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Kävin tekemässä uusintamittaukset puristuspaineista lukuunottamatta sitä überhankalaa 6-sylinteriä, kun jäi väkisinkin kaivelemaan mahdolliset virhetekijät edellisessä mittauksessa.

    Tulpat irti, kaasu kiilattuna auki n. 70% (en saanut nopeasti kiilattua sitä täysin auki, mutta ei varmasti ole relevanttia), virranjakajan piuhat irti, suuttimien sähköjohdot irti ja kone lämpimänä.

    Aiemmassa mittauksessa tulokset olivat:
    1 ~150 psi.....2 ~147 psi
    3 ~150 psi.....4 ~146 psi
    5 ~147 psi.....6 ~150 psi
    7 ~146 psi.....8 ~150 psi

    Ja nyt
    1 ~161 psi.....2 ~158 psi
    3 ~165 psi.....4 ~160 psi
    5 ~161 psi.....6 ---
    7 ~160 psi.....8 ~160 psi

    Eli nyt parhaimman ja huonoimman välillä oli jopa vähän yli neljä prosenttia (4 %) heittoa ja lukemat kauttaaltaan n. 10 psi korkeammat.

    Mittasin vielä 3-pytyn kaasu off-asennossa, jolloin tulos oli 160 psi. Edellistä mittausta korkeampi luku selittynee lämpimällä koneella. Mutta aika pieni tuo kaasun on/off-vaikutus on. Toki tuossa mun miinassa on IAC-venttiili, joka normaalistikin päästää läppärungon ohi ilmaa tyhjäkäynnillä, mikä saattaa tasoittaa tilannetta. Tiedä häntä.
     
  5. 69

    69 Gearhead

    Mielenkiinnosta mittailin puristuspaineita 340 koneesta xe274 nokalla. Kylmänä 160-175psi välillä.
     
  6. niclas

    niclas Gearhead

    Mielenkiinnosta mittailin puristuspaineita stroke 408 mopsista alsakansilla, Compin Xe274h nokalla ja sain noin 180psi keskiarvot pyttyihin. Onko tuohon jotain ohjearvoa mitä pitäisi suunnilleen olla?
     
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Puristuspaineethan on suoraan kytköksissä dynaamiseen puristussuhteeseen, ja vähän myös starttauskierroksiin.
    Jos sulla on siinä staattinen puristussuhde luokkaa 10.5 niin tuo 180psi puristuspaine on hyvin linjassa kokonaisuuden kanssa.
    Alukansien kanssa tuo on varmaan oikein hyvä ja saattais sietää joissain tapauksissa jopa hieman enemmänkin, mutta tuskin on tarpeellista.
     
    xarper, JR35 ja chevy 2 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!