Puristuspaineet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Poni -69, 4.10.2013.

  1. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    MIttailin tossa puristuspaineita,kone moparin 440, stroukattu 500:ksi,alukannet ym... Puristussuhde pitäs myyjän mukaan olla jotain 11.5:1
    Öljyä tuppaa syömään ja varsinki ku polkasee kunnolla nii musta pilvi jää taakse..kahden mustan rannun kera.. :)
    Mut ne paineet sylintereittäin,Bar :
    1: 12,2 2: 12,3
    3: 11,9 4: 11,8
    5: 11,5 6: 12,9
    7: 12,5 8: 12,0

    Onks noi teidän mielestä suht ok? 4:en ja 6:n ero 1,1 Bar,onko ok? Jokaisen mittauksen tein kahteen kertaan ja neljästä pytystä vielä kertaalleen sen jälkeen ku ruikkasin hieman ölppää tulpan reiästä,ei vaikuttanu ekana mitattuihin ku ehkä 0,2 Bar ylöspäin...
    Putsari oli irti ja kaasarin läpät lukittu auki..
    Oiskohan jo rengastuksen paikka vaiko eikö..? Tai venttiiliremppa(ko)?
    :eek:
     
  2. 440Mag

    440Mag Gearhead

    No mustaa sen pitää inasen päästääkkin kun antaa sen soida. Mut ei älyttömästi, silloin saa liikaa ainetta.
     
  3. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    mittasitko kylmästä vai käyntilämpöisestä koneesta , hyvät arvot/suht tasaiset, jos kylmästä mitattu , niin ja nokan asteethan vaikuttaa aika paljon tohon tulokseen , jos oikeen raju nokka niin silläkin oma vaikutuksensa tulokseen , ei vaan jaksa muistaa kumpaan suuntaan
     
  4. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    käyntilämpönen,sen verran oli pakko antaa jäähtyy ettei ihan rakoille polttanu käsiä..
     
  5. SauliK

    SauliK Gearhead

    Ihan ok taitaa olla, mulla oli oldsissa hoonauksen ja uusien renkaiden kanssa 12 molemmin puolin.

    nyt kun on stressiporattu jaa uudet männät\renkaat niin kaikki yli 14bar vaikka puristussuhde hieman laskikin. Sama nokka

    millainen nokka sulla on? Overlappi kai vaikuttaa puristuspaineeseen eli staattinen puristusko Se oli
     
  6. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Imunokan sulkeutumisajankohta vaikuttaa puristuspaineisiin / dynaamiseen puristussuhteeseen. Eli rajumpi kärsä -> myöhemmin venttiili kiinni -> vähemmän dynaamistapuristussuhdetta.

    Alkuperäiseen viestiin vois kommentoida sen verran, että ohivuotomittaus kertois enempi, mahdollisesta venavuodosta / moottorin kuluneisuudesta.
     
  7. triniemi

    triniemi Gearhead

    Pistä äkkiä moottorinpurkumittari takasin laatikkoon ennenku avaat ehjän koneen, hyvät ja tasaset paineet.
     
  8. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Samaa mieltä, puristusmittauksella saat selville jotain vain jos yksi tai useampi pytty on huono. Ohivuotomittaus kertoo jo enemmän motorin kunnosta eli paljonko se vuotaa ja minne se vuotaa MUTTA niitäkin tuloksia pitää "lukea harkinnalla"
     
  9. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Palanut öljy tekee sinistä savua, liika bensa mustaa.

    Ja jos tulee mustaa niin silloin ollaan liian rikkaalla.
     
  10. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    Sinistä savua ei tuu olleskaan,mustaa vaan ku antaa kunnolla runtua.. Öljyä vaan saanu lisätä litratolkulla 3kk ajojen aikana,ehkä n. 1500-2000km
    Mites toi ohivuotomittaus tehään?
    Eikä tod oo tarkotus alkaa konetta aukoon turhan päiten.. :)
     
  11. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Tarvii ohivuotomittarin ja paineilmaa.

    Jos se öljy ei pala sylinterissä niin sitten vuotaa jostain tai huohottaa. Paljon sulla on koneessa öljyä? Vakio öljypohja?
     
  12. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    Taitaapi olla normia isompi,mutta ku en mikkään asiantuntija oo nii tuossapa lista motin spekseistä mitä myyjä mulle listas..

    Engine Details:
    Motor 440 HP Bored .30 over and Stroked to 500 Cubic Inches.
    8 Quart Oil Pan with 1/2 inch pickup.
    Eagle Steel Stroker Crank Shaft.
    Eagle Rods.
    Diamond Pistons.
    Edelbrock Aluminum Heads
    11.5:1 Compression Ratio
    Comp Cams PN: 21-249-4 Solid Lifer Cam .555 Lift
    Crane Solid Lifters and Rockers.
    ARP Pushrods.
    Edelbrock TM7 Intake Manifold
    Holley 850 CFM Double Pumper carburetor.
    Carter 110 GPM Manuel Fuel Pump.
    MSD Billet Distributor
    MSD 6A Electronic ignition.
     
  13. Blower 69

    Blower 69 2nd gear

    Mitä öljyä olet käyttäny?
     
  14. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    20W-50
     
  15. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Minkä valmistajan?
    Vois koittaa eri valmistajan öljyä, josko se pysyis sisällä paremmin.
     
  16. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    Valvoline Racing VR1 ..
    Teen vielä ton ohivuotomittauksen jahka löydän jostain jonku sortin mittarin tarkoitukseen.
     
  17. Blower 69

    Blower 69 2nd gear

    Kannatta tosiaanki kokeilla jonkun muun valmistajan öljyä,ennen ku rupee purkuhommiin.

    Mä olen käyttäny gulf zink+ tai kendall liquid titaniumia,molemmat todennu erittäin hyviksi aineiksi ahdetussa sb Moparissa,ei oo tarvinnu lisätä lusikallistakaan koskaan,kerran vuodessa vaan vaihtaa.

    Myöskin mobil delvac on hyvä öljy,on jopa sinkkiä joukossa.
     
  18. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Mulla on stroukkerissa 10w60 valvolinen ölpöt ja pelaa tosi hienosti. Vaikka käyttö aika rankkaakin, ei syönyt yhtään. Hemis on valvolinen 20w50 litkut ja se puree sitä vähän, mut on toki vanha konekkin. Remppaa odotellessa
     
  19. isohali

    isohali 2nd gear

    voisko olla et on niin rikkaalla kaasari tai sit neulaventtiilivika et menee bensaa öljynsekaan,silloin öljystä tulee hyvinkin notkeaa ja kone rupee kuluttaan sitä.
     
  20. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    Rikkaalla taitaa mennä,miettiny sitä ton mustan pukkaamisen kans.. Mut tota eri valmistajan ölppää taitaa kantsii kokeilla..
     

Kerro tästä muillekin!