Puristuspainemittari vai ohivuotomittari ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Imusihti, 22.10.2015.

  1. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Ropailukausi alkaa ajokauden päätyttyä. Ilman mitään järkevää syytä ajattelin tarkastaa myös puristuspaineet moottorista (SBC 350 rautakansilla).

    Tekeekö tämmöisellä halvalla mittarilla mitään vai kannattaako kysellä lainaan jostain korjaamolta ? Onko kokemuksia kyseistä mittarista ?

    https://www.motonet.fi/fi/tuote/493124/ ... tari-suora

    IS
     
  2. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

  3. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Re: Motonetin puristuspainemittari.

    Ei tuollaisella saa mitään mitattua jos on vähänkään ahtaampi konetila. Osta biltemasta puristusmittarisarja jossa on tulpanreikiin kierrettävät päät ja letku. Tuota olen käyttänyt jo monta vuotta.

    Edit: tämä siis kysyjälle.

    http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000022140/
     
  4. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Re: Motonetin puristuspainemittari.

    Tämmöinen malli voisi tulla hyvinkin kyseeseen. Valmis sovite tulpanreikään ja letkullinen mittari olisi käytännössä toimivin ratkaisu. Lisäksi myönteiset käyttäjäkokemukset ovat aina plussaa.

    Pitänee koukata Bilteman kautta, kun on seuraavan kerran liikkellä sillä suunnalla. Paikkakunnalta löytyy Motonet, mutta lähin Biltema on vasta naapurikylällä.

    Kiitoksia vastauksista !

    IS
     
  5. BBC

    BBC Guest

    Re: Motonetin puristuspainemittari.

    Toki puristuspainemittarilla näkee onko puristukset haarukassa, mutta jos on esim. joku oikein huuhteleva nokka-akseli, rase kannet,..niin ei ihan toimi oikein.

    Itse käytän ohivuotomittaria (lue: moottorinpurkausmittari), jolla näkee sitten ohivuodon, ja voi havainnollistaa kuulo ja tuntohavainnolla sitten että puhaltaako kampikammioon, imu vai pako puolelle. Aivan ehdoton ja tärkeä työkalu. Toki on pari vanhaa puristuspainemittaria, mutta eipä niitä paljon tarvi.
     
  6. C '70

    C '70 3rd gear

    Re: Motonetin puristuspainemittari.

    Tämmösellä painettavalla mallilla kerran mittasin paineita ja kaveri väänsi avaimesta samalla. Perskeles ku saikin bensaa samalla niin ruiskas kaikki silmille kun en saanu painettua kunnolla paikalleen. Saatana ku kirveli silmiä ja suuta. Mittari lens kaaressa roskiin ja sen jälkee hommasin ton mikä kierretään suoraan kiinni tulpan reikään. Eikä tartte edes kaveria konetta pyörittämään. Eli onnistuu hyvin yksin homman hoitaa.
     
  7. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Re: Motonetin puristuspainemittari.

    Oikein ei ole koneen sisähiluista tietoa, muuta kuin aiemman omistajan käsinkirjoittamat "speksit" ja nekin ruotsiksi. Männät 10,25 puristeiset, lohko porattu 0.030" kokoon (355) ja 350hk kam :rotfl:

    Päällepäin on nähtävissä Holleyn 650dp kaasutin, valurautaimusarja, peltisatsit sekä powerpack-kannet. Ilmeisesti 58cc palotilat ? ja jos/kun venttiilit on vakiot niin on luokkaa 1,7" / 1,5". Kanavat on kannessa pienet ja jossain vaiheessa kannet vaihtuu alumiinisiin, jahka paljon muuta on ensin ostettu ja asennettu.

    Mitataan nyt ensin puristukset, sitten ohivuodot ja lopuksi puretaan koko moottori :poff:

    Puristukset kiinnostaa juurikin noiden mäntien/kansien suhteen, tosin nokkakin on vaihdettu pykälää kireämpään, joten edes kohtuullisia puristuspaineita odotan saavani mitattua.

    IS
     
  8. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Re: Motonetin puristuspainemittari.


    Tuolla mittarilla et saa noista mitään selville, oikeasti.
    Kuten BBC ylempänä kirjoitti, se rallinokka vähentää sitä mittarin näkemää puristuspainetta.

    Puristuspainemittarilla näet ainoastaan onko jokin pytty hajalla, todellista puristussuhdetta tai muuta et sillä selvitä.
     
  9. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Re: Motonetin puristuspainemittari.

    Puristuspaineiden pitäisi olla suht tasaiset kaikissa pytyissä, sen sillä ainakin näkee. Itsellä oli kerran muissa 12-14 bar paitsi yhdessä 4, ja siitä olikin männänrengas poikki...
     
  10. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Re: Motonetin puristuspainemittari.

    Joo, en haluakkaan tässä vaiheessa saada tietää kuin sen, että puristukset olisivat samaa luokkaa joka pytyssä. Nokka-akselin identiteettiä suunnittelin tutkivani talven mittaan, jahka jakopään koppa tulee avattua.

    IS
     
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Re: Motonetin puristuspainemittari.

    Kirjoitit odottavasi hyviä puristuksia, johtuen nokasta yms.

    Nokan saat mitattua helpoiten paikallaan.
    Ellei sinulla ole sorvia tai jotain muuta missä saat sitä pyöritettyä tasaisesti.
    Voi sellaisen pukin tehdä vaikka latikastakin.
    Mutta ehkä helpointa nokka moottorissa kiinni.
     
  12. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Re: Motonetin puristuspainemittari.

    Ilmaisin itseäni hölmösti :rotfl:

    Olisi pitänyt kirjoittaa odottavani tasaisia puristuksia.

    Moottori toimii kokolailla normaalisti, mitä nyt varsinkin kylmänä käy tyhjäkäyntiä epätasaisesti. Oletan tämän johtuvan joko/tai nokasta + seoksesta. Puristuspainemittauksella halusin vain varmistaa asian olevan näin.

    Minkäänäköistä aivastelua imusarjassa tai kaasuttimessa ei ole esiintynyt koko kesänä. Moottori käynnistyy hyvin, peltisarjojen lähdöt kuumenevat tasaisesti. Moottori ei myöskään tee painetta huohottimen kautta eikä syö öljyä/savuta. Sytytysennakkoa en ole mitannut, mittarin sain tosin jo hankittua. Uuteen pakoputkistoon tulee laajakaistalambda seosmittaria varten ja kaasutin huolletaan talvella.

    Nokka-akseli saa ajallaan väistyä uuden tieltä, jahka aika ja raha löytävät yhteisen polun. Meinasin selvittää nokan ominaisuuksia sen päästä löytyvien (toivottavasti) merkintöjen avulla.

    IS
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Motonetin puristuspainemittari.

    Mulla oli yhteen aikaan ja on vieläkin noita motonetin hiluja. Noi puristusmittarit on kaikki vähän huonoja verrattuna siihen motometerin oikeeseen puristusmittariin mikä piirtää sen viivan.

    Muutenkin olen siirtynyt käyttämään ohivuotomittaria vähän joka paikassa, on se vaan paljon parempi ja tarkempi. Sellasen kunnollisen saa tehtyäkin jollain 30 eurolla uusista osista, joten ei ole kalliskaan. Tietty jos tahtoo siihen snap on logon niin sitten se maksaakin kai yli satasen.
     
  14. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Re: Motonetin puristuspainemittari.

    Ostin aikanaan biltemasta ohivuotosarjan ja siinähän on se ongelma että suulakkeet on vaan kierrettäviä,eli kun pistää sen liittimen irrallaan tulpanreikään ja alkaa pyöritellä letkua siihen kiinni niin ahdasta tulee...ainakin tossa noitten peltisatsien kanssa tais olla nelospytty joka jää mittaamatta jos on sarjat kiinni. Pitäis olla siinä letkun päässä semmonen pyörivä liitin ettei tarvi koko letkua pyöritellä kierteisiin.
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Motonetin puristuspainemittari.

    Yleensä noissa on ihan ylimittaset letkut siis verrattuna siihen paljonko sieltä todellisuudessa täytyy ilmaa kulkea läpi. Sisä halkasijaltaan sellaset alipaineletkun paksuset varmaan jo virtais tarpeeksi ja saisi helposti joka väliin.
     
  16. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Re: Motonetin puristuspainemittari.


    Ei ois pikku vinkkiä taikka ihan suoraa "rakennusohjetta" tuommoseen kunnolliseen itse tehtyyn ohivuotomittariin...
    Tommoselle ois meinaan aina tarvista.

    Millä olet kalibroinut tuon oman ohivuotomittarin?
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Motonetin puristuspainemittari.

    Tarvitaan:

    2 T-haaraa
    2 Painemittaria (helpottaa jos löytää sellaset missä on PSI:t)
    liittimet
    1 paineen säädin
    1 millinen(jos oikein muistan) hitsaussuutin
    1 adapteriholkki jolla saa t-haarat yhteen
    jotain millä juottaa hitsaussuutin tonne holin sisään. Itte vedin rehvakkaasti hopeella sen sinne

    Noi nyt ekana tuli mieleen, kyllä siinä jotain muutakin varmasti oli mitä jäi sanomatta, adaptereja yms. holkkeja mutta ne saa sitten rakennusvaiheessa. Eli:

    .........paineensäätäjä
    Koodi:
    ...............__............mittari......2.mittari
    ilma sisään...|__|.............||..kuristin...||
    ===============||==============||=====--======||===============moottori
    
    
    
    Älkää välittäkö pisteista. Olen avuton enkä muistanut millä koodilla sai välilyöntejä rivin alkuun :(

    Eli kuristimena toimii se hitsaussuutin. Sitten kytketään mittauslaite moottoriin eka mittari säädetään sataan PSI:hin tai 5 baariin tai 10 bariin, mihin sitten ikinä tahtookin mistä on kiva laskea. Toinen mittari näyttää jotain, vaikka 100psi paineella 90psi, 5 bar paineella 4,5bar tai 10 barin paineella 9bar. 100psistä on helppo kattoa ohivuodot, 90psi pitää joten 10psi vuotaa pois jollon 10% ohivuotoa. 5 bariakin on vielä ihan kiva kattottava 0,5 vuotaa joka on 10% vuoto. 10 baristakin on mukava kattoa. 9 bar pysyy jollon kymmenesosa vuotaa, vuoto 10%.

    Laitteen testauksen voi suorittaa siten että antaa vuotaa ulkoilmaan. Sillonhan ohivuoto on 100% ja toisen mittarin tulee näyttää nollaa. Sitten voi tukkia sen moottoriin tulevan pään kokonaan, sillonhan ohivuoto on 0 jollon mittareiden tulisi näyttää samaa. Joskus kun ton tein, oli koulussa Snap-onin vastaava mittari ja sain samoja tuloksia mitä sillä kun katoin ohivuotoja.

    Jos kuitenkin vuotaa liikaa, kannattaa kattoa mihin vuoto menee. Sen vuodon saa kattottua suurinpiirtein sillä että kuuntelee mistä pihisee, koittaa sytkärillä ja epävarmimmissa tapauksissa kannattaa ottaa tupakki, sytyttää se ja kattoa sillä savulla mistä puhaltaa. Itte en ole koskaan polttanut, mutta välillä joutuu uhraamaan terveyttään näissä autohommissa. Välillä on nuppi sekasin kun ei ole tottunut tollasiin nautintoaineisiin ja ei vuoto löydykkään heti ja joutuu tota käryä puhaltelemaan ja hengittelemään :rotfl:

    Voin pistää kuvan tosta omasta jos on tarvis. Siittä ainakin selviää miten olen systeemin tehnyt.
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Re: Motonetin puristuspainemittari.


    Selitys oli hyvä ja havainne kuva kans, mut millanen se laite sit on


    Eli kuvatusta kehiin

    Ja samalla tarjousta paljolla toinen moinen vaihtaa omistajaa
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Motonetin puristuspainemittari.

    Itse laite on ton näkönenhttp://aijaa.com/teTXgr

    Toi mittarillinen paineensäätäjä on vähän perseestä, kuten se koko paineensäätöhäkkyrä. On hiukan liian äkänen säädössään. Tarttis olla vähän hitaampi ja tarkempi malli.

    Kuristin on juotettuna tonne T-haarojen väliin. Näkyy ihan pieni pala siittä tuolla. Se osa saisi olla vähän pitempi niin mahtuisi mittarit suoraan vierekkäin.

    Toi on ihan törkeän yksinkertanen kapistus, ainoa vaikeempi kohta on toi juottaminen. Muu on ihan perus osista kasaamalla tehty.

    Jos joku tollasen multa haluaa ostaa niin mun täytyy kattoa vähän hintaa noille osille.
     
  20. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Re: Motonetin puristuspainemittari.

    Paineenalennin mittarilla, suutin, mittari, letku pyttyyn.

    Ei tartte olla tuon kummempi.

    100psi on sitten 14bar
    Ei sillä ole väliä millä asteikolla ne mittarit mittaa, kysehän on vuodon mittaamisesta, teoreettisella prosenttimäärällä ei ole juurikaan merkitystä.

    Kompurasta 8bar pihalle, alentimella säätö vaikkapa 7bar, "ohivuotomittarina" http://www.ikh.fi/HPM63007AK_PAINEMITTA ... AKIINNITYS
    Tuollainen. Saman mittarin voi laittaa vaikka alentimeen.

    Paineenalentimen säätö niin että kummatkin mittarit on siellä 7 bar kohdalla, karkeasti voi merkata kymmenet prosentit tuosta.

    Eli jos pytty on pullo, kummatkin mittarit näyttävät 7bar, jos 10% ohivuotoa toinen näyttää 7bar ja toinen 6.3bar jne.

    Muuten sama kuin sdfsd:n kuvassa, pl se toinen mittari, se alentimen mittari näyttää samaa painetta kuin se ensimmäinen mittarikin.

    Moisen kapistuksen hinta riippuu liittimien ja mittarin hinnasta. Jossain viidenkympin hujakoilla on osien hinta.
     

Kerro tästä muillekin!