Putkien virtauksista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja B.B.Chevy, 6.2.2006.

  1. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Mitäpä on raati mieltä voisiko tässä tapauksessa putkiin tehtyjen tumppien päässä olevat laipat kiinniollessaan sotkea virtausta. Tossa kuva josta näkee mitä tarkoitan: http://kotisivu.mtv3.fi/bbcruiser/putket.jpg
    Olisko mahdollista että tossa tulis sellanen takaspäin virtaus ja ikäänkuin liikaakin vastusta silloin kun laipat on kiinni vai kuin? Noiden putkienhan ei sinänsä pitäis kovinkaan paljon yleensäkään "vastustaa" ja hyvinhän se sinänsä hönkii noinkin mutta perstuntuma oli viime syksynä että olis mennyt selkeästi paremmin putket eli noi läpät auki kuin silleen että läpät oli kiinni joten voisko olla niin että noiden tumppien takia virtaukset menee silloin vähän hölmösti.
    Ens kesäks olis joka tapauksessa tarkoitus vielä vähän parantaa tota putkistoa (ehkä muutetaan samalla H- tai X- putkistoks) ja samalla vois tuonkin asian ottaa vielä uudelleen huomioon :wink:
     
  2. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Noilla keinoinhan ne mopotkin nykyään kuristetaan. :wink:
    Tietysti sillon on putket vähän eri mittakaavassa, mut luulen kyl et sotkee tuossakin tapauksessa virtauksia..
     
  3. rocker79

    rocker79 Gearhead

    Onko noi putket mahdollisesti sun pikupista? Siis siitä mustasta.
     
  4. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Tuntuu vaan menevän paremmin kun on paremmat pörinät läpät auki :lol:
     
  5. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Siitä pikupistahan noi on. Ja arvaapa rocker79 olisko tehnyt mieli ostaa eräs viime vuonna myynnissä ollut Paneli :wink: tolle veturiks. Olis ollut aika komea yhdistelmä kisareissuilla mut eipä ollut sillä hetkellä varaa siihen :(
    Vaan kovasti asiaa puntaroiden on tosiaan jotenkin tultu siihen tulokseen että kyse ei olis ainoastaan parempien jytinöiden tuomasta tunteesta vaan että siinä olis jotain muutakin ja mieleen tuli sit toi että voisko läppien ollessa kiinni noi pienet sivuhaarat kuitenkin sotkea sen verran virtauksia että sillä olis vaikutusta. Eli kun pakokaasu menee tietty melkosella voimalla sinnekin eikä pääsekään ulos vaan puskee takaspäin niin siitä vois olla jotain pientä negatiivista vaikutusta hommaan. Tiedä sit häntä :-? Nehän vois lyhentääkin ja laittaa laipat niin lähelle kuin mahdollista siihen haarautuman juureen mut sit joutuu ryömimän auton alle kun irrottaa niitä, nyt ne saa näppärästi siitä helman alta.
     
  6. tht

    tht 1st gear

    hitsaa siihen irtolaipan taakse semmonen putkenmallinen tulppa ja pyöristä se varsinaisen pakoputkenpuoleinen pää sisäosan malliseks jos sen virtausominaisuukia epäilet ,kyllähän toi pitempi putkisto ahdistaa enempi ku se ilmanlaippaaversio ,vai minkä takia sen laipan siihen oot laittanu?
     
  7. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Toi tht:n ideahan oliskin hyvä kokeilla. Ahistaahan se tietty aina vähän kun on putket kiinni mut noi on muutenkin niin avarat ettei silloinkaan pitäs ahistaa paljon ja siihen nähden eroa tuntus olevan ehkäpä liikaa.
     
  8. rocker79

    rocker79 Gearhead

    Ku sillä vaan kyselin että oiskohan noissa samanlainen runko? Ku kattelin tuota sun putkistoo niin miten oot vetäny ne ali? Vai ootko reippaasti työntäny läpi että saa ennen pyörää pihalle?
     
  9. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Mulla kans vähä vastaavanlainen systeemi, laippoja vaan en oo vielä saanu tehtyä: http://public.fotki.com/Rinnewood/garag ... 00022.html
    Mutta tuohon alkuperäiseen kysymykseen että sotkeeko virtauksia nii totta puhuakseni en ole edes ajatellut asiaa! Silloin kun on tumppi tukossa nii ei mitään väliä jos ei nyt sitten ihan merkittävästi sotke tuota käyntiä..jääpi nähtäväksi! Ja sitten kun tarvitaan hieman avarampaa huutoa nii läpät auki vaan!
     
  10. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Noi pikupin putket tulee niin että ne lähtee suoraan sarjoista taaksepäin ja sit siitä heti pöntön jälkeen sopivassa kulmassa sivullepäin kääntyen. Eli rungon alta vaan. Aika alhaallahan ne on eli siihen jää maavaraa alimmalla kohdalla melkein se minimimitta (tarkkaan mitattuna 75 mm :odroll: )
    Tossa se näkyy jotenkin kuin ne siellä "roikkuu" http://kotisivu.mtv3.fi/bbcruiser/pikup_v4.jpg

    Tottahan toi on mitä Rinnewood kertoi että laipat aukihan sitä voi ajaa kunnolla rallitellessa mut toi juttu tuli vaan mieleen jos noita putkia tulee vielä muutenkin paranneltua :wink:
     
  11. rocker79

    rocker79 Gearhead

    Jepulis...

    Kyllä se varmaan samantyyppinen ratkasu täytyy tuohon penaaliin tehä.

    Kun nyt laitoin ne heti sarjoista kääntymään helman viereen ja siitä sitte suorana akselin alta taakse asti... :odroll:

    Vähän turhan alhaalla ne mullakin on mutta eiköhän siihe jonkinlainen ratkasu löydy 8)
     
  12. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    mites katsastusmies suhtautuu tollaisiin avattaviin laippoihin? sähköisesti auton sisältä avattavat ei vissiin ainakaan saa olla vai olenko saanut ihan väärän kuvan?

    sellaiset olis kyllä mukavat et nappia painamalla putket avoimiks.. :D
     
  13. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Jos laipat on ihan ruuveilla kiinni niin silloin ne on mielestäni rinnastettavissa muuhunkin putkistoon jonka saa ruuvaamalla purettua.

    Kabiinin sisältä niiden aukaisu ei saa onnistua sähköisesti, mekaanisesti tai muutenkaan. Siis niin että vois pikaisesti jossain torin kulmalla luukuttaa.. :wink: Ainakin jos leimaäijä tai polliisisetä huomaa tällaisen niin täytyy systeemi poistaa!

    Itellä on toi juttu vähä vaiheessa kun oon tässä vähä suunnitellu ja funtsinu jos sen toteuttais jollain salpalukituksella tms mutta en oo ihan varma mitä konttorilla moisesta pika-aukaisusysteemistä ajatellaan..
    Ehkä pitäis vaan tehä sillai perinteisesti ruuvattavilla laipoilla myös tuo oma ränni?!
     
  14. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Noi meidän putket oli autossa tommosenaan leimalla (auton rekisteröinti- ja muutoskatsastus) ja ne on silleen että laipat on kiinni siipimuttereilla jolloin ne saa nopeasti irti ilman työkalujakin. Toi on ollut ainakin sen puoleen ihan toimiva systeemi. Jos niistä tekee sisältä avattavat niin sit ne pitää laittaa jollain vähän piilossa olevalla napilla tai vivulla ja poistaa se systeemi aina katsastukseen mentäessä. Mut eihän me nyt sellasia laittomuuksia... :wink:
     
  15. Stefa2

    Stefa2 1st gear

    Ne saa olla napilla tai vivullakin avattavat, mutta se nappi ei saa olla kabiinissa tai muuten ajon aikana käytettävissä. Sama homma turboruuveilla, kuorma-autojen vaihtolavalaitteiden kanssa, jne. Jälkimmäisissä noita nappeja on esim. hytin takaseinässä jolloin siihen ylttyy oven avaamalla siten ettei tarvitse kopista kiivetä alas.

    Eli salpalukitus käy kyllä myöskin.

    Alkuperäiseen kysymykseen: nuo tumpit ovat niin lyhyet että en usko tuollaista resonanssia syntyvän joka hengitystä haittaisi. Eri asia olisi jos nuo olisivat useita kymmeniä senttejä pitkät. Dynossahan tuosta saisi selvyyden, tekee vaan ne sisäholkit mitä tuossa edellä ehdotettiin.
     
  16. plymouth 71

    plymouth 71 1st gear

    .

    aikani kuluksi tätä aihetta seurasin ja tuli sellainenkin ehkä hieman työläämpi toteutettava vaihtoehto mieleen. ja yritämpä nyt jotenkin kuvailla ajatukseni tähän. eli siis jos ottaisi tuosta putkesta pätkän pois(mukaanlukien tuo sivuhaara) ja tekisi tilalle esim90 tai 45 asteisesta mutkasta palan joka koukkaisi ulospäin tuon sivuhaaran verran ja sen mutkan ulkokurviin leikkaisi aukon johon tekisi pultattavan laipan jolloin laipan ollessa kiinni kaasut kulkisivat aivan kuten jos putkistossasi olisi yksi ylimääräinen mutka (tietysti minimaalisen pientä häiriötä toisi laippa kohdan saumat) ja taas laippa auki kaasut pääsisivät mutkasta suoraan ulos. ottakaa nyt sit tästä jotain selvää =)
     
  17. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Tuollaista pakoputkesta sivulle töröttävää haaraa käytetään ainakin moposcoottereiden tehojen kuristamiseen.
    Tutun scootterissa putki oli n. 15cm pitkä ja päästä prässätty littanaks.
    se rälläköi törön pois, hitsas reijän umpeen ja hitsasi vielä törönkin takasi silmän lumeeks :rotfl:
    kulku koheni kummasti.
    En tiiä sitten, onko vaikutus "hieman" isommissa myllyissä enää sama..
     
  18. tht

    tht 1st gear

    no jos tossa pickupissa on kakstahti kone ni saattais olla :eek:
     

Kerro tästä muillekin!