putkitus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja -TH-, 30.11.2004.

  1. -TH-

    -TH- Gearhead

    onko tietoa missä lohkon putkitusta tehdään ja milnkä hintaista homma on?
    onko aihioputki-luetteloa saatavilla?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tarkoittanet epävirallista korjausmenetelmää, eli nk. kuivaa putkea, eli putkitusta sellaiseen moottoriin, jossa alunperin ei putkia ole? Valmiiksi putkitettuhan on helppo tapaus, mutta henkilöautossa aika harvinainen.

    Lohkoja putkitetaan koneistamossa, joka tekee muutkin koneistustyöt. Samat tyypit tietää myös raaka-aineet ja aihiot ja nyrkkipajat osaa tehdä kaiken itse sopivasta aihiosta, näitä kustannustehokkaita moderneja firmoja ei välttämättä homma kiinnosta tai se on saparoeläimen kallista.

    Vuonna 1991 yhden tämmösen putken hinta oli 600 mk, joka oli noin 10 prossaa kasin alakertarempasta tutunkauppana. Muistaakseni Mopariin meni silloin Fordson Majorin putkesta sorvattu holkki, en ole ihan varma enää... mutta ensin porattiin lohko vähän yli ja sitten runnottiin toi holkki sopivaksi koneisteittuna paikalleen. Jos oikein muistan, niin lämpöjen kanssa kikkaillen, eli lohko lämmin, putki viilee, toi putki jäi lämmettyään paikalleen kuin täi tervaan.

    Tästä tosin ollaan kahta mieltä, itseoppinut koneistaja on sitä mieltä, että tapa on täydellisen ortodoksinen tapa jatkaa lohkon käyttöikää ja paikallinen itseoppinut moottoriguru taas väittää, että putki ei pysy paikallaan vaan nousee männän mukana ylös ja särkee kannentiivisteen, koska moparin lohkoa ei ole suunniteltu putkitettavaksi.

    Sitä en sitten osaakaan sanoa, mikä tässä on lopullinen totuus, mutta vielä 13 vuoteen ei ole tullut putki meikäläistä katseleen... parasta kai koputtaa puuta : o)
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Oikeen laitettuna se putki ei lähde sieltä mihinkään, aivan käypä tapa korjata. Pytty porataan eka putken ulkohalkaisijaan sopivalle krympille, mutta pohjaan jätetään pieni kaulus. Uus putki jäähdytetään hiilidioksidilla ja prässätään lämpimään lohkoon. Sen jälkeen lohkon taso koneistetaan tasaseks ja hoonataan sekä putkitettu pytty lopulliseen kokoonsa, että myös viereiset pytyt.
     
  4. HEMI

    HEMI 1st gear

    Ootko lukenu uuden mopar muscle lehden? siinä on juttu putkituksesta ja hyvältähän toi lopputulos näytti :D
     
  5. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Mulle tarjottin joskus 454 lohkoa joka olisi vaatinut yhden pytyn putkituksen.
    en ottanut lohkoa mutta sen verran silloin otin toimenpiteestä selvää, että homma olisi onnistunut R-Koneistuksessa Keravalla. Hintoja en muista.
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Oon lukenut senkin, mutta kyllä toi "tieto" oli peräisin jo vuosikymmenten takaa. Noita putkitettuja motteja on Suomessakin käytetty jopa yli tuhat heppasissa koneissa. Ja siis reikä sylinterissä ongelman takia putkitettuja.
     
  7. HEMI

    HEMI 1st gear

    :lol: No en mä tota sulle kyllä tarkottanu vaikka toi tulikin taas kirjotettua toille "ootko" muotoon :D Senhän nyt arvaa että sä tiedät jo nää jutut entuudestaan 8) Toi oli tolle topicin alottajalle ja muille asiasta kiinnostuneille suunnattu :odroll:
     
  8. Fireball

    Fireball Gearhead

    Mulla räjähti aika huolella 340 mopsi jossa yks pytty oli putkitettu, sylinteri katos oikeestaan 70% :sesti. Ei siis suinkaan se putkitettu vaan viereinen 8) Oisko ottanu putkee asennettaessa naapuri siipeensä or not mutta putki pysy. Traktorista oli sekin putki kertoili asennuksen aikainen omistaja.
     
  9. Swinger70

    Swinger70 Gearhead

    Mitäs mieltä kokeneemmat ovat koko koneen putkittamisesta?

    Kustannus on kohtuu kova, eli ihan mitä vaan ei kannata senkään vuoksi alkaa teettämään, mutta esim. nimenomaan tuosta 340 joku sanoi kansien tai paremmin kansipulttien mahdollisesti vetävän sylinteriryhmän "poikki" liian huteraksi menevän valun vuoksi.

    Joku toinen taas on vastaavalla täysputkitetulla kuulemma ajellut tyytyväisenä.
     
  10. Jasse

    Jasse 1st gear

    No ei kai se valu siitä kärsi jos sinne rympätään järeempää tavaraa tilalle? Näin loogisesti kun yrittää ajatella, tai sit pitää vetää kyllä jo aika reilut putket että menee kierteille asti :)
     
  11. Swinger70

    Swinger70 Gearhead

    Sain käsityksen ettei kierre korkkaa vaan koko lohko eli sylinterit katkeaa. Putkihan ei tiukasta sovitteesta huolimatta samaa tavaraa valun kanssa eikä periaatteessa pidä kansia alakerrassa kiinni kuin sovitteen piukkuudella. Siinä mielessä järkeenkäypää.
    Vaan onko iso riski, tekeväthän joitain kisakoneitakin kait vasiten putkittamalla.
     
  12. -TH-

    -TH- Gearhead

    kiitoksia vastanneille.....

    tiesin toki suurinpiirtein miten putkitus tehdään, lähinnä hakusessa on homman hinta ja paikka joka hoitaa homman kunnolla, eli työstä tulee hyvä.

    melkein paikalliseen moottori"korjaamoon" en hirviä lohkoa enkä muutakaan viedä.
     
  13. muti

    muti 1st gear

    Älä vie ainakaan kuopion moottori koneistamolle.Kysyin keväällä Joensuun moottori koneistamolta putkitusta voortiin niin hinnaksi olis tullu noin 300€/sylinteri.Jos sylinterin halkaisija menee yli 4" niin hinta nousee kun putken joutuu tekemään raaka aihiosta.Mut esim. valmetin 611 612 615 sarjan putkista on tehty.Yleensä ne vaatii lohkon nähtäväksi ennen kuin rupeavat hintoja sanomaan.
     
  14. f-85

    f-85 Gearhead

    Hiomo kantasella teetin jyväskylässä, olikohan 250€ putki + työt? Konhe ei ou vielä ollu käynnissä, mut lupailivat ettei ainakaan siihen putkeen hajoa.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tarkoittanee sitä, että putken ympärille jäljelle jäävä lohkomateriaali ei ehkä olekaan aina tarpeeksi vahvaa pitämään moottoria kasassa, sillä eihän se putki pidä kiinni mitään muuta kuin itsensä siinä reiässään kannen ja sen alakertaan yleensä sorvatun hampaan välissä, koska putki on kuitenkin erillinen osa ja lohko on suunniteltu kestämään rastiukset yhtenä kappaleena, eikä siinä yleensä kustannus ja painosyistä käytetty kovinkaan paljon liikaa matskua.

    Koneistajan pitää myös osata laskea oikea putkimateriaali ja oikea asennusvälys, ettei putki ajossa lämmetessään rasita lohkoa, eli laajene niin paljon enemmän kuin valu, että menee paikat kieroon, mutta on niin piukka ettei vuoda tai ala liikkua.

    Onhan näistä muutenkin ollut huhujuttuja, että joissankin Moppeleissa on sen verran ohutta valua, ettei pahemmin kestä poraamistakaan. Piti paikkansa tai ei, niin lohkotkin on yksilöitä, niin että onhan se mahdollista, että tulee putkittaneeksi juuri sen yksilön, joka ei sitä sitten kestäkään.

    Sinänsä luulisi, että yksi putki tai kaksikaan putkea ei vielä heikennä lohkoa kovin merkittävästi, ainakaan siihen vikaan verrattuna, jota niillä korjataan, ainakaan jos homma on ammattitaitoisesti tehty. Tietysti jos haluaa aina olla 100 varma, niin silloinhan voi etsiä aina ehjän lohkoaihionkin... niinhän se on, että putki on korvaava korjausmenetelmä eikä alkuperäinen ratkaisu.

    Mutta viankin yhteydessä on usein aika vaikea päätellä, että mikä oli alkuperäinen ongelma, joka moottorin räjäytti, voi olla, että vamma olisi tullut ilman putkiakin. Riippuu täysin juuri siitä yksittäisestä tapauksesta ja joskus siitä tilanteestakin, jossa vaurio tuli.

    Ja mitä tulee siihen, että minne pitäisi lohko viedä, niin sitä on vähän vaikea sanoa, jos koko Suomi on mahdollista aluetta... R-koneistus varmaan pystyy eteläsuomessa tekemään laadukasta työtä tässä yhteydessä. Luotettavimman hinta-arvionkin saa luonnollisesti koneistamosta.

    Pentele, jonkinlainen yhteenveto on varmaan paikallaan. Siispä on hyvin uskottavaa, että jenkkikasin voi putkittamalla luotettavasti korjata ja se tulee kestämään ainakin normaalia rasitusta. Silti joidenkin yksilöiden kanssa voi ilmetä riskejäkin, mutta niitähän on koneiden kanssa aina. Kuitenkin putki on yleensä kokonaisuutena halvempi kuin muut korjaukset.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllähän noita valuputkiaihiota näky kataloogeissa olevan. Suurin näytti olevan 90x120x320-> 4.5" bore, sit on vielä ne moottorikohtaiset putket. Kyllä niiden koneistamoilla pitäs tietää.
     
  17. SlantSix

    SlantSix 1st gear

    Tossa Moppe lehden artikkelissa oli puhetta että vanhat Nascar koneet kesti paremmin putkitettuina+ enemmän tehoa kuin normaalilohko....
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kattelin hinnastosta et ton 90x120x320 putkiaihion hinta olis n 150E, pienemmät koot halvempia.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Meikäläisen LS1 lohko on putkitettu r-koneistuksessa. Oli kyllä muistaakseni yli 300e, mutta siinä jouduttiin vähän hakemaan sopivaa putkea ja tapaa tällätä se sinne. 4tml ja pari vetoa kiikalassa takana. Vielä on pysynyt.
     
  20. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    LS1 on, siis tämä moderni pikkulohko, alunperinkin alumiinilohkoinen ja siten erillisillä sylinteriputkilla. Nooh, hommiahan tullee saman verran kun joudutaan se vanha putki poistamaan. Käytitkö alkukesästä R:llä? Ainakin käydessäni siellä kesällä niin yksi LS1 lohko odotteli siinä oven suussa valmiina noutajaansa.
     

Kerro tästä muillekin!