Puukaasu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Toope, 17.4.2015.

  1. Tässäpä vastaus:

    Veromääräyksiä

    Dieselvero eli käyttövoimavero Ajoneuvoverolain 1281/2003 pykälä12 ja momentti 11. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20031281

    Dieselvero on 1.1.2004 alkaen nimeltään käyttövoimavero ja se peritään vuosittain ajoneuvoveron perusveron kylkiäisenä. Käytän tässä kuitenkin vanhaa termiä dieselvero, koska siitä vielä nyt yleensä puhutaan tässä yhteydessä.

    Dieselverosta kysellään usein puukaasuharrastajalta, sillä suuri yleisö luulee, että sitä yhä peritään puukaasuautoista. Tilanne on se, että ennen sotia tällainen vero oli olemassa, mutta se poistettiin sodan ajaksi. Vero määrättiin heti sodan jälkeen uudelleen ja se poistui vasta 1980-luvun taitteessa. Ainakin vuoden 1981 tieliikennelaissa on jo suoraan lakiin perustuvana vapautettu "puu-tai turveperustaista polttoainetta käyttävät ajoneuvot" dieselverosta. Pääsääntönä tuolloinkin oli, että kaikesta muusta kuin bensiinistä menee dieselvero. Yli 10 tonnin kokonaispainoisista kuorma-autoista olisi kuitenkin ollut maksettava dieselvero 31.12.2003 asti. Nyt nämäkin ajoneuvot ovat puukaasukäyttöisenä vapaita dieselverosta. Dieselverovapauden ehtona dieselmoottoriajoneuvoissa on kuitenkin se, että pääosa käyttövoimasta tulee todellakin puukaasusta. Tämän toteen näyttäminen ja väärinkäytösten mahdollisuus on suuri, eikä diesel-puukaasuautoja tiettävästi olekaan yritetty muutoskatsastaa. Ottomoottorilla varustettu puukaasuauto on siis 1.1.2004 lakienkin nojalla vapaa käyttövoimaverosta.
     
  2. Joskus netistä löytyy kaikkea kummallista. Satuin vahingossa löytämään Vakolan vuoden 1980 tehdyn raportin:

    Polttomoottoreiden varustaminen kotimaisten polttoaineiden käyttöön soveltutavaksi

    Vähemmän yllättäen raportissa on paljon juttua puukaasusta. Mielenkiintoista on juttu dieselmoottorin muuntamisesta puukaasulle. Lisäksi jutusta löytyy piirrustuksia ja mitoitusta kaasuttimeen jne. Tässä mainio kuva raportista, jossa on ruotsalainen Volvo BM traktori:

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!