Puuviilun kiinnitys muihin materiaaleihin...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Buddy, 8.7.2010.

  1. Buddy

    Buddy 1st gear

    Milläs liimalla herrat/ladyt puusepät laittaisivat puuviilun kiinni esim. teräkseen? Kyselin tätä muutamalta puuseppäopettajalta ja hekään eivät osanneet auttaa minua. Mä ajattelin kontaktiliimaa jonka jälkeen kyllästys vesiohenteisella lakalla jonka kuivuttua 2-k akryylilakka... Sit oli mieles et polyesterihartsilla liimais mut meneeks pelleilyks? :-? Erikeepperityyliset PU-liimat ei taida pysyy pellis, vai?... :eek:
     
  2. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Olen monenmoista laittanut 2-k autopakkelilla kiinni.

    Itse en laittaisi ensin vesiohenteista lakkaa vaan eka kerros ohutta
    2-k lakkaa ja sen kuivuttua kevyt hionta ja sitten loput kerrokset välihionnoin.

    Joskus ollut melko kaarevia osia jotka olen hionut takaa todella
    ohuiksi niin taipuu hyvin, jättää vaan reunat paksuiksi.

    Hyvä karhennus, rasvanpoisto ja pakkeli niin hyvää tulee.
     
  3. Jza

    Jza Double Gearhead

    No ei pysy. Tosin erikeepperit ei oo PU:ta, vaan PVAc:ta. Luulis ihan jonkun kaksikomponenttisen, kuten epoksin kyllä kestävän?
     
  4. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Ennen liimausta puhdista pinnat hyvin asetonilla. Liimaukseen käytä epoksia johon on sekoitettu täyteaineeksi mikrokuituja tms piituhkaa sakeutttamiseksi ettei kaikki liemet valu välistä pois. Sellainen majoneesi tyyppinen koostumus on sopiva. Sitten viilu kiinni, tasainen puristus (jos on suora pinta niin puristuskapulana esim tukeva vanerilevy, höylätty lauta tms) ja muovi väliin ettei kapula liimaannu siihen viiluun kiinni.
    Kun viilu on vuorokauden päästä kiinnittynyt niin pinta voidaan kyllästää sakeuttamattomalla, juoksevalla epoksilla. Tämä vaatii kuivuttuaan päälleen vielä 2-K lakkaa joka antaa viimeisen pinnan sekä uv suojan.

    Epoksikyllästyksen jälkeen, ennen lakkausta, pinta täytyy hioa syiden suuntaan tasaiseksi. Jos hionta suoritetaan viikon sisällä niin hengitys kannattaa suojata erityisen hyvin. Epoksi on hiottavissa jo seuraavana päivänä (riippuu hieman kovetteen tyypistä) mutta lopullinen kovuus saavutetaan viikon päästä, noin suunnilleen..
     
  5. Buddy

    Buddy 1st gear

    Kiitos mainioista vastauksista! Taidan käyttää joko Epoxii tai tota polyesterii. Pinnat on lähes suoria kun tota puuautoa viilutan muutamist kohtii mihin laitoin teräspellityksen. Jos tekis pakkelist ja polyesterihartsist mixin ja liimais sillä. Olen käyttäny sellasta sekoitusta jossakin joskus ja kuivuu ainaski sopivan nopeasti. :wink:
     
  6. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Pakkelista ja hartsista? ..ööh, suosittelisin että sekoitat siihen hartsiin mikrokuituja tms täyteainetta niin se toimii itsessään pakkelina. Riippuen ihan miten sakeaa seosta tarvit, niin sen verran sekoitat täytettä.

    Puuautoa? kerro ihmeessä lisää! :D Kuvia?
     
  7. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

  8. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    ai se oli tuo projekti! Jopas on homma edistyny, hienoa! Tämän projektin etenemistä täytyy seurata.. :eek: :wink:
     
  9. Buddy

    Buddy 1st gear

    Joo, on se edistyny viimepäivinä hurjaa vauhtia. Hain eilen moottorin nippelit sinkityksestä ja kokoan sitä pikkuhiljaa. Valitsin keltapassivoinnin väriksi ni tulee antiikkisemman näköinen. Kaikki alumiiniosat harjaan silkinhimmeiksi ja vedän lakan päälle. Yritän hävittää moottorista kaikki nykyaikaisuuteen viittaavat aspektit... :wink:
     
  10. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Nostan hattua! Hieno ja tyylillä toteutettu ennakkoluuloton projekti!! Haluan auttaa parhaani mukaan jos apuja tarvii tähän? Duunissa tehdään parhaillaan komposiittivenettä joka vuorataan silleen 'retrotyylisesti' vanhan näköseksi. Toisinsanoen hiilikuituvene naamioidaan puuviilun alle! Osuu jotenkin lähelle tää homma! http://www.balticyachts.fi/WebRoot/1116 ... id=1124060
    :wink:
     
  11. Buddy

    Buddy 1st gear

    Aikias hieno paatti varmaan tulee. Mä olen hakenu tarkoituksella tohon jonkunnäköistä merihenkisyyttä. Astinlaudatkin ajattelin pinnoittaa tiikillä näyttämään vähän samalta kuin puuveneen kansi. Venetarvikkeita käytän sisustassa paljon mm. ostin just motonetista pari tiikki/messinkikehystettyä sisävaloa hyttiin. Venetarvikkeista löytyy myös paljon siistimpiä nuppeja ja katkaisijoita kojetauluun kuin vastaavat autotarvikkeet olisivat.
     
  12. Pihi

    Pihi 2nd gear

    Kylläpäs on mielenkiintoisen näköinen duunipaikka! Varmaan viihtyy työssään, kun tuollaisia projekteja pääsee tekemään. Taitaa suurin osa duunista olla todellista käsityötä, jossa näkee oman työnsä tuloksen.
     
  13. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    No juu... sitä mielenkiintoisempaa työvaihetta odotellessa!
    nimim. 'viimeisen puoli vuotta painolasti/vesi/polttoainetankeissa maannut laminoiden, hioen ja maalaten..'
    :lol:
    Vuoden päästä pitäis olla valmista jolloin tuosta isosta retropaatista tullaan kuulemaan hiukan enemmän! :wink:
    Toisaalta nyt odotan suuremmalla kiinnostuksella tuota Buddyn auton valmistumista! :D
     
  14. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Hieno ohje.

    Huomattavaa on, että epoksilla puun kyllästäminen liimauksen jälkeen voi värjätä puuaineksen. Varsinkin jos käytetään vaaleita puulajeja, pinta tulee helposti kellertäväksi ennen lakkausta ja näkyykin vasta lakkauksen jälkeen. Pinnasta tulee helposti laikukas.

    Asia on luettavissa tekstistä, mutta selvyyden vuoksi. Epoksiliimat yleensä vaatii, että liimattavaa kappaletta painetaan kiinni pintaan koko liiman kuivumisajan. Näin vältetään ilmakuplien pääsy liimattavien pintojen väliin ja saavutetaan liiman teknisetominaisuudet.
     

Kerro tästä muillekin!