Pylväsporakone

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja hannux, 24.10.2005.

  1. hannux

    hannux 1st gear

  2. Hervast

    Hervast 1st gear

    Tuommoinen hihnavetoinen kone kannattaa valita järeimmästä päästä jos mielii metallia porata, itellä ainakin kokemusksia että hihna toimii helposti noissa varaventtiilinä ja alkaa luistamaan isommilla porilla porattaessa.

    Itte joskus löysin 800 markalla IMA:n 60 luvulla tehdyn hammaratasvetoisen 1500W pylväsporakoneen, siitä ei ole vielä hönkä tähän mennessä loppunut...
     
  3. Kine

    Kine 3rd gear

    Hervast puhuu asiaa, kannattaa viitata kintaalla noille remmivetoisille jos vähänkin vakavammin tekee reikiä..

    Etsi semmoinen vanha kone ajalta ennen halpatuotantoa, ovatten tehty kestämään. Hinnat saattaa olla äkkiseltään suolaisen tuntuisia (kiinalaiseen verrattuna), mutta arvo ei varmasti enää tipu.

    Itsekin hain juuri harrastajalta vanhan pylväskoneen, nyt on ilo porailla!
     
  4. veekasi

    veekasi Gearhead

    Noita kutsutaan porkkanasorveiksi
    Kyllä ne käsivaralta poraamisen voittaa, mut muussa tapauksessa...kts ed vastaukset!
     
  5. hannux

    hannux 1st gear

    Porakone

    No, mistäs sitä sais semmosen paremman valovirtakoneen?
    Tahtoo rautakaupoissa kaikki olla näitä 'halpatuonteja' ?
     
  6. amis

    amis 1st gear

    Kyllä ite oon ollu tyytyväinen tommoseen kiinanihmeeseen. Ei siitä voi samana päivänä puhua kuin pylväsporakoneista, mutta kyllä se kummasti reikiä kairaa. 450w tais olla motti, ja kyllä melko hyvin 16mm reiän saa aikaseksi... Jos ois budjettia niin ostasin käytetyn ratasvälitteisen porakoneeen jostakin 50-luvulta, mutta kun ei 24/7 oo tarvis reikiä tehä niin saa nykynen riitää... :wink:
     
  7. hannux

    hannux 1st gear

  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Clas ohlsonin pylväsporakoneet ovat vaikuttaneet aika laadukkailta, kun olen niitä myymälässä räplännyt. www.clasohlson.fi/

    OLLI.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hehee! Iskälläpä on tommone laadukas vanha kone, en oo vaan käyttäny kun sitkeenä porannu isommatki reiät käsin. Tarttis varmaan perehtyä! :D
     
  10. laakkius

    laakkius Gearhead

    http://www.bernardo.at/sitex/index.php/ ... tegory.51/

    Mä ostin tollasen linkin mukaisen halpis pylväsporakoneen, ja hyvä on ollu porata esim. 10mm reikiä 10mm RST levyyn. Hyvää tässä koneessa on se että kierrokset saa tarpeeks alas, eli pienin kierrosluku on 100rpm, joka oikeestaan riittää kaikkiin hommiin... Kerran oon törmänny hihnan luistamiseen ja sen oli kun porasin 16mm rosterimutteriin 17.5mm reikää... Voimaa on motissa kuitenkin 1.1kw, eli rutkasti enemmän kuin ihan halvimmissa kikottimissa...
    Ainahan voi laittaa hammashihnan kiilahihnan tilalle jos hihnan luistaminen pelottaa... :wink:
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko kukaan ostanut tuollaista Työkalutukun Quantum-pylväsporakonetta tai Clas Ohlsonin pylväsporakonetta? Etsin laadukasta alle 500€ pylväsporakonetta.
     
  12. Lohkoneuvos

    Lohkoneuvos 1st gear

    Tosiaan, onko kukaan tähän päivään mennessä ehtinyt keräämään kokemuksia näistä laitteista?

    Suurimmat erot näyttäisivät Quantumin ja Optimumin välillä olevan moottorin tehossa, karan koossa sekä tietenkin hinnassa. Muuten koneet näyttävät kovin samoilta mitä kiinanpojan tarjonta. Optimum ehkä asteen laadukkaammalta.
     
  13. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Mulla on Optimumin "iso" voimavirta pylväskone joka on hihna vetoinen. Mä en ymmärrä ainakaan missä suhteessa se hammasvetoinen ois ollut parempi.Hiton tyytyväinen olen ollut. Isoimmat reiät mitä olen poraillut on ollut 32mm reikä 4 mm rosteriin. Nätisti se siihen tuli.Terä oli toisestä päästä kavennettu 13mm istukalle sopivaksi. Kai tuohonkin saisi kartio teriä istukan vaihtamalla.Vielä ei ole ollut tarvetta. Pisin reikä mikä on ollut poratta on ollut 13mm terällä 40 cm pitkään alumiinikankeen josta tuli efi moottorin suutin tukki. Tietenkään ihan heittämällä ei mennyt mutta meni kuitenkin kun aika ajoin putsattiin lastut pois ettei terä leikkaa kiinni.
     
  14. Lohkoneuvos

    Lohkoneuvos 1st gear

    Muistatko vielä mikä malli se noista oli?

    Itse ajattelin penkkimallin B23:seen ratketa. RÖHMin pikaistukka näyttäisi syövän sisäänsä terät 3-16milliin. Tuohon kun hankkii kaveriksi tuon karakiinnitteisen teräsarjan 14.5/16/18/20/22/24/26/28/30 mm niin voisi kuvitella alkuun pärjäävän. 750W kattila saattaa jopa jaksaa pyöritellä noita teriä. Ainoa avoin kysymys tuossa nyt on, että muodostuuko toi lasten MK2 kara joskus ongelmaksi. Kallishan toi on jos vertaa "aitoihin" kiinan vehkeisiin tyyliin savenmaa ym.
     
  15. laakkius

    laakkius Gearhead

  16. Lohkoneuvos

    Lohkoneuvos 1st gear

    Bernardoa trokaa konesentteri / tukkumen. Porukka kirjoitellut aika vaihtelevia kokemuksia liikkeen toiminnasta. 430 Bernardon livenä tarkastanut, ehkä lähempänä Quantumia, mitä Optimumia. Tottakai kysymys on lopulta siitä mitä tarvitsee, ja sehän tässä vaikeinta onkin.
     
  17. kartano

    kartano 1st gear

    Olkaapa varovaisia jos päädytte ratasvetoiseen laitteeseen. Ostin joku aika sitten eräästä koneistamosta hihnavetoisen 50-luvun koneen ja kyselin samalla josko heillä olisi ollut ratasvetoista konetta. Kaksi "työnjohtajaa" sanoivat lähes kuorossa että onneksi ovat päässeet eroon sellaisista. Ko. työssä kun ei voi olla ilman vaatteita joissa on hihat. Heillä oli kaksi työntekijää katkonut paljon luita käsistä ja kyljistä kun oli hiha jäänyt porattavaan kappaleeseen kiinni ja siitä äijä pyörähtänyt akselin ympäri ennenkuin olivat koneen saaneet sammumaan. Hihnavetoisessa hihna antaa myöden siinä vaiheessa kun ratasvetoinen murskaa luita. Oma hihnavetoinen voimavirtakone on tähän asti tehnyt jopa 36mm rei´än teräsvanteeseen ilman minkäälaista ongelmaa...
     
  18. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Niimpä....Tuntuu olevan se "pro factor" enempi perusteena tolle ratasvedolle... :odroll: Ainakaan mulla ei ole harraste turaamisissa mikään kiire tai isoja sarjoja tarve tehdä. Hirveeltä kuullostaa ajatus yksin illalla jäädä poraan kiinni. :-? Ehkä löysään hihnoja varmuuden vuoksi vielä.
     
  19. fordv628

    fordv628 1st gear

    Reiän poraus on taitolaji ja jos siihen ei pysty hihnavetoisella bilteman vehkeellä niin kannattaa varmaan jättää homma sellaisille jotka sen osaa.
     
  20. laakkius

    laakkius Gearhead

    Mulla on toi 500€ malli, ja on toiminut hyvin, samoin mulla on Bernardon vannesaha, josta hajos sellanen muovinen kampi, soitto konesentteriin ja seuraavana päivänä oli uus kampi matkiksessa.
    Toisaalta taas MK2-MK5 muutosholkkia en sieltä saanut vaikka pariin kertaan lupailivatkin sellaista tilaavansa...Samoin puhelimella ei sieltä saa usein kuin keskuksen tädin kiinni, eivätkä vastaa sitten soittopyyntöihin...
     

Kerro tästä muillekin!