Pylväsporakone

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja hannux, 24.10.2005.

  1. Kine

    Kine 3rd gear

    On tommoinen elämää nähnyt grönblom-merkkinen ratasvetoinen mk3-kartioinen värkki tallilla. Erinomainen peli ulkonäköönsä nähden, mutta pitää vaan turkasen kovaa meteliä.

    Osaisko joku kertoa, miten värkki purkaantuu, ja ensihätään mitä öljyä kannattaa sisään tunkea? Laitoin jotain 10w-30:a, ei pysynyt. Tuon takia lieneekin aika kuivat rattaat. Onkos siellä joku stefa jossain pinoolin ympärillä? Koneistukset ei pitäis olla ongelma, mutta kun tietäis mistä aloittaa purkamisen.
     
  2. mke77

    mke77 Gearhead

    siel on varmaan avohammas pyörä oljyä..... eli lähes vaseliinia!! kyl kone kauppiailla sitä on!!! ja kodinkonekorjaajilla!!!! mut hinta on ihan toinen kun on elintarvikelaatua!!

    toi on täysin tosi juttu et hihnavetonen toppaa kun hihajää kiinni ja ratasvetonen rikkoo luut!!!!
    ite olin 1kk saikulla aikanaan kun jenkasin 16mm valuukuppeihin vanhalla"adlerilla"(mut siin hommas ei olis hihnvetosel riittäny vääntö) ja hiha ottilastustakiine......ja kokokäsi karaa vasten, hiusmurtumia!!

    mut se oli ihan omakämmi! ei siin pöydäl tarvii makaa sil hetkel kun kammestavääntää :D ........kyl oppentys käyttää jatkoputkee kammes kun jenkaa.....
     
  3. crawler

    crawler 1st gear

    Kerran olen asioinu konesentterissä kasvotusten niin asiallisesti pelas kyllä palvelu.

    Mutta laitteet ei ole ihan ammattilaatua vaikka bernardon jyrsintä olenkin tallille ostamassa.
     
  4. rysty

    rysty 1st gear

    Amatöörien ongelmia. Näin käy kun kaikki konepajat täyttyy puolalaisista maatyöläisistä.

    Koneistaja ei käytä löysiä hihoja eikä rukkasia. Ikinä! Lastut nypitään veks paineilmalla tai lastukoukulla. Hihnavetoset pylväsporat on samaa kastia sähkökäyttöisten moottorisahojen (siis ketjusahojen) kanssa.
     
  5. BRC1

    BRC1 Gearhead

    :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  6. ajomies

    ajomies Gearhead

    Kyllä meillä työpaikalla on ollut jo yli 20 v (1986 >) tollanen kiinan peli ihan ammattikäytössä ja hyvin sillä on reikiä aikaseksi saanut.
     
  7. rysty

    rysty 1st gear

    Porataanko teillä reikiä makarooniin? Se onkin spesiaalihommaa. Oon aina ihmetelly millasella poranterällä ne reiät tehdään.
     
  8. ajomies

    ajomies Gearhead

    No jospa se onkin sitten makaroonia mitä on porailtu? Mä vaan olen luullut ettei sitä käytetä autoissa? Näin se ihminen on erehtyväinen.
     
  9. Lohkoneuvos

    Lohkoneuvos 1st gear

    Tänään kävin vilkaisemassa hongkongin ja motonetin alle 200 euroa maksavat pylväskoneet. Itseäni, vaikka en mikään ammattilainen olekaan, eivät laitteet kyllä vakuuttaneet. Välystä tuntui olevan vähän joka maailman suuntaan laitteessa ja sähkömoottorilla ei ollut minkään näköistä jäähdytysrivastoa. Mitään pikaistukoita ei missään näkynyt.

    Liekö se vaan hinta-laatusuhde kunnossa eikä sen ihmeellisempää.
     
  10. oml

    oml Gearhead

    http://www.tyokalutukku.fi/pdf/poraus_jyrsinta.pdf
    Minulla on tuo Quantumin RB 6T.
    Välystä on reippaanlaisesti ja poranterä heiluu sivusuunnassa noin 15mm

    Kuvia porasta.

    http://farm3.static.flickr.com/2057/226 ... 5a45_b.jpg
    http://farm3.static.flickr.com/2380/228 ... d0ec_b.jpg
     
  11. Kine

    Kine 3rd gear

    mke77:

    >siel on varmaan avohammas pyörä oljyä..... eli lähes vaseliinia!! kyl kone >kauppiailla sitä on!!! ja kodinkonekorjaajilla!!!! mut hinta on ihan toinen kun >on elintarvikelaatua!!


    Ok, se saattais pysyä sisällä. Otin vaihelådan tänään auki ja melkosen kuivahan se oli. Eipä vähällä käytöllä ollu onneks mitään vaurioita käynyt, mielestäni. Pinnat oli nätin kirkkaat kun öljy oli huuhdellut vanhat moskat pois. Laakerit tuntui timmeiltä minun kouraani ja hampaat oli kaikki tallella.

    Vetäisin hätäapuna rataksiin raivaussahan kulmavaihderasvaa, jossa kiellettiin käyttämästä mihinkään muuhun. No ei sitä ollu käytetty edes siihen, joten..

    Pistin värkin taas kasaan, mutta ei toi ollut juurikaan hiljaisempi. Kai sen sitten kuuluukin rohista..? Näinköhän sitä rasvaa tulis olla erinomaisen paljon siellä boksissa? Nyt en oikeestaan muutakun vetäsin rattaille ja laakereille annokset.

    Tarvinnee käydä konekauppiailla.
     
  12. jzl

    jzl 1st gear

    ei nämä välykset paljon vauhtia haittaa jos ei oo mikään sadasosamillikoneistaja. meillä on tallilla keskisen vesan 99e lattialla seisova 450W betax. välystä on niin perkeleesti ja jalustakin niin paska että piti hitsata seinäpylvääseen kiinni kone että pystyssä pysyy. No kyllä tuolla ihan pyöreitä reikiä tulee kun on laadukkaat poranterät niin että lastuaa. kyllä tuo on ainakin ittensä maksanut takaisin on se hinta/laatu -suhteeltaan niin älyttömän hyvä kone ettei toista ookkaan. kyllä tämä käsiporan voittaa 1000-0.
     
  13. laakkius

    laakkius Gearhead

    siinä kohtaa siitä välyksestä on haittaa kun yrität 60mm kuppiterällä porata 60mm alumiiniputken päätä pyöreeks, terä kun karkaa välyksen myötä sivulle ja poraus ei ole suoraa nähnykään...
    Johonkin levyihin perus terillä poraamiseen tuosta ei ole haittaa ollenkaan vaikka välystä oliskin...
     
  14. Lohkoneuvos

    Lohkoneuvos 1st gear

    Tilin ryyppäämisen sijaan tuli investoitua Optimumin Opti B23 Pro koneeseen. Pahvien ja styroksien seasta paljastui ihan hyvän oloinen ja jämerä tuote. Vielä karateräsarja(?) ja koneruuvipuristin niin alkaa maailma täyttymään lastusta. Tallilla näytti olevan jo valmiina odottamassa sementtisäkki tolpan täyttöä varten, jos tuote alkaa nöyrtymään.

    Jos ei mitään miehestä kuulu niin on käsi mennyt terän mukana..
     
  15. ajomies

    ajomies Gearhead

    Tänään tarkistin sen koneen, se onkin laadukas taiwanin kone, eikä mikään halpa kiinalainen.... :D
     
  16. Kine

    Kine 3rd gear

    Avasin ton grönblomin viel uudestaan ku innostuin oikein. Kolvasin moottoriin pidemmät piuhat (hirmu savotta) ku käyttökytkin hajos vanhuuttaan ja siirsin uuden kytkimen vähän toiseen kohtaan.

    Pesin runko-osan kaikista paskoista, ni onpi mukavampi käytellä ja kattella. Konekauppiailta kyselin sopivaa voiteluainetta, mut luovutin sit kuitenkin. Pienin pönttö olis 20 litraa eräällä firmalla..

    Tein sit omat mömmöt, wurthin MoS2-vaseliinia ja 10w-30 sopivasti sotkemalla sain melko jäykkää tavaraa. Vielä en kyl kokeillut.

    Eiköhän tolla taas ajele kotvan ku saan sähöt vedettyä.
     
  17. Lohkoneuvos

    Lohkoneuvos 1st gear

    Ihan ok tuntuu toimivan tuo Opti. Kuppiterien kanssa kyllä hihna luistaa, jos liian voimakkaasti antaa syöttöä, mutta niiden kanssa nyt on muutenkin ongelmana tuo purunpoisto. Voi liittyä osittain siihenkin, että pienillä kierroksilla sähkömoottorin päässä hihnapyörä on pienimmillään -> vähän kitkapintaa -> luistaa.

    Hihnakotelossa on vähän jo purua hihnoista, lievätkö olleet liian kireällä vai hakevatko vain uraansa - en tiedä. Samalla 200rpm nopeudella tuota on tullut koko ajan käytettyä, kun ei sillain kiire ole hommissa. Reikä yössä toimii naistenkin kanssa.

    Sarjan Havannalaisia ja tuon puristimen otin vielä kavereiksi. Puristin olisi voinut olla asteen pienempikin, mutta ahneena ajattelin, että se kävisi seuraavaankin koneeseen kun tuosta joskus vielä luopuu.

    Käyttökytkin vaikutti aluksi järjettömältä, mutta hyvinhän se toimii kun tottuu. Tässä nyt 1. erän tunnelmia. Voihan tuo osoittautua vielä vuoden päästäkin täydeksi sudeksi. Muuta tälläisestä koneesta ei oikein osaa sanoa, kun ei alan koulutustakaan ole.

    Voi olla, että tuokin on sitä kiinanherkkua saksalaisella värityksellä, mutta jotenkin jäi sitten muista malleista turhan vahva kiinanleima ja tuli tuohon päädyttyä.

    [img=http://img444.imageshack.us/img444/3981/poratv5.th.jpg]
     
  18. Kalkkuna

    Kalkkuna Gearhead

    Onkos kellään kokemuksia Titan-merkkisistä koneista?
     
  19. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Hah hah. :lol: Joo munkin oli pakko muuttaa caprise hihnavetoiseksi ihan siltä varalta että jos en ymmärrä päästää kaasulta valoristeykseen tultaessa niin hihnat antaa periksi ennenkuin työnnän koko autoletkan keskelle risteystä. Tosin eihän siitä enää käyttöautoksi ole, mutta ainakin on turvallinen.

    Ei noista hihnavetoisista työkoneiksi ole mutta eipä taida olla järkeä ostaa kallista peliäkään jos poraa reiän silloin ja toisen tällöin. Avartaa sitten vaikka 5 millin välein reikää isommaksi jos ei koneessa riitä puhti. Mutta toinen juttu mikä kannattaa noissa halvoissa huomioida on se kuinka tukeva se on. Koska jos pylväs on ohut ja pöytä hintelä niin se on yksi kuminauha koko kone.
     
  20. Lohkoneuvos

    Lohkoneuvos 1st gear

    Köyhänä kun ostaa osissa, niin on tullut mietittyä modeja tuohon Optimumin koneeseen: jos muuttaisi ketjuvetoiseksi ja asentaisi taajuusmuuntajan nopeuden säätämiseen. Mitäköhän ongelmia tuossa voi tulla vastaan? Onko kukaan tehnyt omaan koneeseen, kokemuksia?
     

Kerro tästä muillekin!