Pyöränkotelon tekeminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Niepe, 2.4.2019.

  1. Niepe

    Niepe 1st gear

    Tuli tuossa mieleen kun suunnittelen takapyöränkoteloiden tekemistä, että mitenkä onnistuisi toisesta reunasta kantatun pellin mankeloiminen? Ajatuksena saada siihen mankeloituun osaan sivuun pieni reuna johonka saapi sen sivupellin nätisti kiinni. Jäisi se typerä nurkkasauma pois. Toki se reuna menettäisi muotoaan mankeloinnissa varmaan, mutta eikös se kutistajalla oikenisi. Sikkikone kyllä löytyy ja vaadittavat rullat, mutta kun rupesi kiinnostamaan että onnistuisiko suoraan mankelilla. Tiedän että näin on tehty, mutta on tainnut olla vähän paremmat koneet mitä multa löytyy. Tietääkö kukaan?
     
  2. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Tarviiks sitä mankeloida? Viimeeks tein kutistamalla vain sen reunan ja käsin vääntelin loput muotoonsa. Millisestä kun teki, niin jopa minun voimakkaat käsivarteni riitti mankelin töihin.
    Jossain mankeleissa on rullan päässä sen verran tilaa että mahtuu sen kutistetun reunan ohjaamaan sieltä.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  3. Niepe

    Niepe 1st gear

    Kyllähän sen mielellään mankelois kun on tuo mankeli tuossa vartoomassa. Tänään kokeilin tuota hommaa ja ei oikein natsannut. Voipi olla että ura siinä yläsyöttörullassa on liian pieni, tuntui narahtavan kiinni aika herkästi heti kun se kantattu osa alkoi menettää muotoaan. Sen kantatun osan leveys oli 10mm. Pellin vahvuus 0.75mm. Uran leveys rullassa vain 2mm,syvyys 12mm. Auttaisikohan jos sitä uraa rullassa leventäisi ja kantattua osaa kaventaisi joitain millejä? Ei sen tarvii välttämättä olla 10mm,kunhan sen reunapellin saapi siihen sitä vasten. Mutta tulen kokeilemaan eri juttuja ja työtapoja, kyllä sen reunan siihen jotenkin saapi.
     
  4. Niepe

    Niepe 1st gear

    Niin ja ne kotelot jääpi näkyviin, eli mielellään laittaisin ne hitsit sinne kotelon puolelle piiloon. Sen takia en halua sitä nurkkasaumaa, paitsi ehkä jos joku ammomies tigillä sulattelis nätin sauman.
     
  5. valpas

    valpas Gearhead

    Mitähän sä oot tekemässä.......
    Olisko kuvaa laittaa siittä, mihin se tulee, tai aikasemmasta muodosta?
    Semmosta pyöränkoteloo, kuin on moottoripyörän lokasuoja? Vai jotain muuta

    Mankelilla tulee vain semmonen tasanen kaari, niinkuin tynnyrin sivu.

    Englanninpyörällä saa tehtyä semmosen kourumaisen. Hiekkasäkillä voi hakata alkuun, ettei tarvi niin hirveesti hinkata. Tarvittaessa lisäks kutistelee sivuista. Sikkikoneella voi tehdä ne reunakantit sitten viimeks, semmoseen kohtaan, mihin se kuuluu.
     
    xarper tykkää tästä.
  6. Niepe

    Niepe 1st gear

    Juu koitan selvittää mitenkä noita kuvia saa näkyviin tähän viestiketjuun... En ole varsinaisesti ATK ihmisiä..
     
  7. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Olen ymmärtäväni että ollaan tekemässä autoon takarenkaille uusi sisälokasuojia. Uskallan väittää että ei onnistu. Esim. 10mm leveä kantti 0.75mm pellissä 250-350mm säteelle vaatii supistumista niin paljon että ei se pelkästään mankelin urassa kutistu.

    Kanttiin tarvitsee kutistusta, sitä voi antaa monella tavalla mutta helpoin, ehkä yleisin on kutistus/ venytyskone.

    Pelkällä sikkikoneellakaan ei leveää kanttia saa tehtyä.

    Linkistä löytyy kuva Instagram sivultani miten minä teen:

    https://www.instagram.com/ceeceeoy/p/weAKJbvqNH/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=1iyto66hteu43

    Kutistan käännetyn puolipyöreän reunan haluttuun halkaisijaan ja hitsaan muotoillun pysty"seinän" kutistettuun reunaan kiinni. Työtapani on erilainen ja vaatii tarkan sovituksen. Se että tykkääkö lopputuloksesta on tapaus-/ asiakaskohtaista
     
    Rotten, faffeli, Dataviilaaja ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. Niepe

    Niepe 1st gear

    Juu kyllä se haasteellista tuntuu olevan, mutta en vielä luovuta.
    Käsissäni on ollut semmoiset kaaret missä oli se haluamani reuna. Erittäin todennäköisesti ne oli kyllä tehty vähän eri vehkeillä mitä multa löytyy. Mutta on se mahdollista.
    Kokeilut jatkuvat.
     
  9. Niepe

    Niepe 1st gear

    No niin. Kyllä se valmiiksi kantatun pellin mankelointi onnistui. Tosin se kantattu sivu ei voi olla kuin 4-5mm leveä, eli tulppahitsauksen voi unohtaa. Mutta perusperiaate onnistui eli nyt sen sivupellin voi painaa "sisäpuolelta" kantattua sivua vasten ja hitsailla sieltä sisäpuolelta kiinni. Näin ollen "julkisivu" näyttää siistiltä kun hitsitkin on sisäpuolella piilossa.
    Todennäköisesti kukaan ei ole ymmärtäny sen höykäsen pöläystä näistä mun selityksistä, mutta jos saisin niitä kuvia joskus liitettyä niin se selventäisi kummasti asiaa.
     
  10. viijari

    viijari Gearhead

    Miettinyt samaa asiaa ja ainakin ymmärsin mitä kerroit. Monella eri työkalulla päästään kyllä samaan lopputulokseen ja eikös se ole tärkeintä. Itellä vähän sama asia seuraavassa topicissa. Kylki ja osin pyöränkaarta pitäis uusia ja kaikki teen suorasta ehkä millin pellistä.
     
  11. f34

    f34 Double Gearhead

    Tästä löytyy ohjeet kuvien laitosta:
    https://www.overdrive.fi/forum/thre...alle-ym-viritykset.307925/page-2#post-3523143
     
    Muokattu: 6.4.2019
  12. Niepe

    Niepe 1st gear

    Muokattu: 7.4.2019
  13. Minä tekisin kuten Remmivedon kuvissa. Tosi siisti kun on vähän isommalla R:llä kulma. On kaunis silmälle kun pyöreämpi mitä perinteiset "tynnyripuolikkaat"

    AH
     
  14. Niepe

    Niepe 1st gear

    Se on totta että pyöreämpi on kauniimpi, mutta täytyy suhteuttaa tarvittava työnmäärä korin käyttötarkoitukseen.
    Silläpä mä mielelläni teen juuri mankelilla sen kantinkin, tässä tapauksessa.
     
    Muokattu: 7.4.2019
  15. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Aivan. Ei onnistu 10mm kantti. 5mm vaatii paljon vähemmän kutistumista. Sen tekee jo sikkikoneellakin.

    Kauneus on katsojan silmässä, tulossa sisälokari hommaa kun lupasin tehdä kaverin ralliautoprojektiin.

    Instagram-sivulleni laitan sit taas kuvia..
     
  16. valpas

    valpas Gearhead

    Ihan siistin näköstä jälkee.
    Hitsi on vissiin viksumpi tehdä sinne sisäpuolelle.
    Jos tuo kaareva aihio olis vähän ylimittanen, niin se reuna tulis kaarevoituunkin sikkikoneella ura tekemällä, ja leikkais ylimääräiset sitten pois.Lopun vois kääntää vielä sikkikoneella, niin ei jää niitä kutistimen jälkiä. 10mm:n reunaa ei pysty sillai tekemään, pitelee liikaa, ja menee aalloille, mutta 5mm:n reunalla jo onnistuu. Uskoisin, että tyssääntyy riittävästi. Lopullinen muoto peltikaareen tulee sillä päätypalalla, eli se kaarevuus tulee siinä sovitellessa oikeeks, vaikka sabloonalla.
    Noita uria ei oikeestaantuo kaareva osuus tarvi. Siihen suoraan peltiin nekannattanee tehdä.
    Minkäslainen reunus tulee sinne toiseen päähän?
     
  17. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Teet ensin sen pellin kaarevaksi sillä mankelilla ja vasta sen jälkeen ne 90 asteen kantit sinne reunoille.
     
  18. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Mitenkäs ja millä työkalulla ne kantit kääntäisit kaarevan pellin reunaan?
     
  19. f34

    f34 Double Gearhead

    Kovasti ooteltu päivitystä volvoprojektin tilanteesta?
     
  20. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    En päivitä volvoprojektia tänne enää.
    Semmoisen lupauksen tein.
    Mutta moottori on käyntikunnossa ja auto seisoo tallin pihalla...
     

Kerro tästä muillekin!