Pyöreä reikä peltiin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Chevy ´53, 14.4.2007.

  1. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Onko jossain sellaisia työkaluja joilla saa pyöreän reijän peltiin niin että pellin vastapuolelle laitetaan toinen palikka ja päälle toinen ja sitten kiristetään kunnes menee läpi? Mikähän sen nimi on?
     
  2. coupe devil

    coupe devil Gearhead

    Ainaskin lvi-alan liikkeistä löytyy kyseisiä lävistäjiä.
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ja sähkötarvikeliikkeistä kans.
     
  4. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Kiitokset, käynpä kyselemässä. Onko muuten kokemuksia miten toimii?
     
  5. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Rosteriseen tiskipöytään tuli reikä niin, että heilahti... Jakarilla vähän vaan kiersi ruuvista...
     
  6. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    No sit menee varmaan ihan musta peltikin helposti!
     
  7. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Toimii ihan jees, mutta putkimiehet käyttää esim tiskipöytään
    nykyään sellasta kuusen muotosta kartioporaa.
    Monta kokoa yhdessä terässä.
    Tekee pyöreitä reikiä peltiin paljon helpommalla.
     
  8. Chevy-74

    Chevy-74 1st gear

    Tuo on kyllä tosiaan erittäin kätevä, mutta kannattaa panostaa laadukkaaseen, vaikka aika hinnakkaita ovat.
     
  9. SamiL

    SamiL Gearhead

    Semmoinen isompi, jolla saa paria senttiä suurempiakin reikiä, on TODELLA kallis.
     
  10. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Mä pärjään varmaan tolla lävistimellä... :eek:
     
  11. TTA

    TTA 1st gear

    Lävistäjällä saa siistejä reikiä ja aika tarkasti. Pro mallithan on hydraulisesti toimivia, mutta ruuvattava toimii ihan yhtä hyvin samoja teriä niissä käytetään. Kuusi ei mun mielestä toimi kunnolla kun alumiinille. Tai sitten ei ole ollut vaan tarpeeksi laadukas.
     
  12. TS

    TS 1st gear

    Tossa olis lävistäjästä kuvaa/hintaa http://www.uraltone.com/kauppa/index.php?cPath=85 Löytyypä sieltä se "portaaton"versio kartioporanterästäkin.Tällä tulee ilmeisesti poratusta reijästä myös aavistuksen kartio,ja sillä portaittaisella reijänreuna on suora.
     
  13. janzamar

    janzamar 1st gear

    Milläs sais sitten tuommosta isompaa reikää aikaseksi?
    Jotain 10-20 cm kokoa,ja vielä kotiparvekkeella kerrostalossa
    pitäs saada aikaseksi kun ei oo mitään tiloja muuten :oops:
    Sähkösaha ja peltisakset ei mun käsissä kovin suoria reunoja tee :oops:
    Ei tosin mikään tärkeä homma,vanhaa tietokoneen tornikoteloa oon parantelemassa vaan. Jos ei onnistu niin saahan noita vaikka minkälaisia
    ostaakin ja suht halvallakin,mutta pitäis keksiä 12 cm tuulettimelle siististi reikä takapeltiin. Ja kun tuo on vanha kotelo,niin pellit on yhtä paksut kun jossain 70-luvun Corollassa :rotfl:
     
  14. xjford

    xjford 1st gear

    eikös se kuppiterällä onnaa?
     
  15. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    kuppiterällä tulee että holahtaa.. Kuha on kunnollinen terä, menee teräkseenkin kun juustoon (siis vähän paksumpaankin levyyn)
     
  16. perkele

    perkele Gearhead

    mulla on duunissa ns heittoprässi sekä edelman (ei samuli) epäkeskoprässi millä tehdään reikiä peltiin.....melkein kaikkia reikäkokoja löytyy
     
  17. Meillä on kans duunissa hydraulikäyttöinen lävistäjä, menee 1,5mm rosterista vielä ihan mukisematta mutta paksumpiin levyihin ei oikein tahdo enää purra. Terät on 16mm- 80mm.

    Luultavasti aika kallis laite, ei kannata yhden reiän takia ostaa.
     
  18. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Juu... Siis kysy bi-metalli kuppiterää!
     
  19. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    todella hyvä laite! ite joskus kesätöissä kun tuli keskuksia kasattua niin tuli tehtyä reikiä moisella niin kyllä tulee nättiä reikää :D
     
  20. WSE

    WSE 1st gear

    se ruuvattavan lävistimen ruuvi kannattaa sitten rasvata hyvin ennen hommaa. Olen vääntänyt kaksimilliseen tuommoisella kuivana ja rasvattuna ja ero vääntövoiman tarpeessa on järkyttävän iso.
     

Kerro tästä muillekin!