Q-JET mekaaninen, "satunnaisesti" toisiokurkut toimii...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Holley, 11.3.2013.

  1. Holley

    Holley Gearhead

    Mikä lie Q-Jetissä, kun aika satunnaisesti on toisiokurkut mukana. Ehkä niin, että pakkaskelissä ei ainakaan aukea toisiopuoli. Ei imuääniä, ei tehoa - paitsi joskus yht'äkkiä kesken kiihdytyksen aika satunnaisesti kuin olisi joku hiton ilokaasusetti tms. "napilla toimivaa". Onhan siinä ne muutkin omituisuudet edelleen, kun ei ole kerinnyt ihmetellä eli kuukahtaa tosiaan kaasua polkaistessa. Siis Chevrolet 1979 koneen 350 orggis-Rochester on kyseessä ja nyt siis tollaisen 330 hv crate-enginen päällä. Kiltin säyseästi muuten toimii, eli sähkövastuksella toimiva ryyppysysteemi toimii ymmärtääkseni niin kuin pitää ja ehkä hiukan kova tyhjäkäynti voisi olla jonkinlainen oire jostain - en tiedä mistä.

    Pirkanmaalla ketään kaasutin-experttiä?

    Ostetaan edelleen GM-tekniikka Roadmaster/Camaro/Corvette kone+loota - nykyaika on nykyaikaa tekniikassa
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Toimiiko se alipainekello ja letkut ok?


    Nehän jää kiinni jos kello rikki tai vuotoa.
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Jos rikastin on vähänkään päällä, lukkiutuu toisiopuolen alemmat kaasuläpät niin että ne ei aukea. Rikastinmokkulan alla on se lukitusvipu. Mutta rikastimen kuuluu aueta kokonaan, se korkea tyhjäkäynti viittaa vikaan. Sähkövastus noissa usein pimenee, ei ole kallis uutena, muutaman kympin.
     
  4. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    toisiokurkkujen läppien ruuvit löysällä , läppä/läpät "takertaa" ??
     
  5. impala67

    impala67 Double Gearhead

  6. HT

    HT Gearhead

    Lainataanpas aihetta...
    Pystyykö ryypyn kierroslukua säätämään? On ihan liian korkealla, pitäisi muutama sata kierrosta saada alaspäin.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Pystyyhän sen säätämään kuinka paljon kierroksia se potkasee.
     
  8. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Tuosta kuvassa keskellä näkyvästä ruuvista kiertämällä luulisin :D
    http://ww2.justanswer.com/uploads/onlin ... 545_q8.jpg
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tuosta ruuvista tosiaan säädetään rikastinpäällä tyhjäkäynti.
    Kierrosten nostomäärän tarpeeseen vaikuttaa moottorin muuu toiminta (moottorin ja kaasarin säädöt) sekä moottorin ja voimansiirron öljyjen jäykkyys.

    Mutta ekaksi tärkeä asia on tosiaan että moottori ja kaasarin tyhjäkäynti ja välikaasuseokset on säädetty oikein ja että rikastin toimii oikealla tavalla ja kääntyy kokonaan pois päältä.
    Q-jetin rikastinpäällä tyhjäkäynti toimii oikealla tavalla siten, että koneen pitäisi käynnistyä ja jäädä käyntiin muutaman kaasunpumppauksen ja ilman ilman kaasua tehtävän starttauksen jälkeen. Tyhjäkäynnin pitäisi jäädä senverran korkealle että kone jaksaa pysyä käynnissä ilman kaasua.
    Sitten kun ekan kerran painetaan kaasau, pitäisi tyhjäkäynnin pudota väliasentoon. Sitten kun rikastin kääyntyy kokonaa pois, jää tyhjäkäynti normaalikierroksille.
     
  10. HT

    HT Gearhead

    Tarkennuksena vielä, että se on tuo poikittain kuvassa oleva ruuvi, eikä se mistä näkyy vain kanta? :eek:
     
  11. saresks

    saresks Gearhead

    Nii, eli ei siitä ruuvista, mikä on läppäakselin päässä vaan siitä viereisestä mistä näkyy kanta sivulta tossa kuvassa...
     
  12. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Jep jep,samaa ruuvia tarkoitin. :D
     
  13. Holley

    Holley Gearhead

    JM Garage tosiaan tulee tutkimaan tuota, kun en itse kerkiä enkä kyllä osaakaan eikä ole mitään mittalaitteita eikä esim. Rochesterin neulojakaan.
    +Ryyppy on kuitenkin uusi, sen pitäisi toimia. Ses sähköpalikan siis vaihdoin aiemman bimetallin tilalle Carbsonlysta. Lähtee kylmänä käyntiin hyvin
    -toisiopuoli siis ei lämpimällä koneella pakkaspäivänä toimi, voihan se olla jotain vivuston takelteluakin, kun kerran plussakelillä näyttäis toimivan
    -maantiellä ei toimi osakaasulla kunnolla kovalla pakkasella, pitää polkea vähän reilummin tai ajaa ihan pintakaasulla.
    -päästömittaukset hylättynä, liian laihalla kai
    -kulutuskin 17 l/100 voi yllättäen johtua laihasta seoksesta (!). En kiroaisi jos tippuisi litran pari
    -kuukahtaa kiihdyttäessä - edelleen sen huonon siirtymäalueen takia, mistä toisaalla täällä on jo ollut juttua. En ole tehnyt vuoteen asialle mitään.
    Nämä listasin tähän ja katsotaan mitkä asiat saa säätämällä paremmaksi. Jos korjauksessa jotain jää epäselväksi, niin tilannen tehdaskorjatun Rochesterin rokkiautosta ja säädätän sen - ei ainakaan sitten ole väljiä läppäakseleita tms, mutta nyt on yksi kaasutin autossa kiinni ja on pari varaosaaihiota, joista esim. niitä vakuumikelloja saa otettua.
     
  14. HT

    HT Gearhead

    Kiitos vinkistä. Ongelma poistunut. Nyt on ryyppykierrokset kohtuullisella tasolla.
     

Kerro tästä muillekin!