Q-jetin korjaus vai vaihto??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Littlerocker, 5.8.2008.

  1. Selli

    Selli Gearhead

  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Holkitukseen vaan. Toi välys aiheuttaa kaikkea paskaa jollon se kannattaa hoitaa pois.
     
  3. Selli

    Selli Gearhead

    Ei muuten ole juurikaan tarjolla tota holkkisarjaa. Muut kyllä jo löysin. Täytyy huomenna soitella suomen putkat josko olisi tarjolla sopivaa settiä. Jenkkitilauksessa tulee rahtia heti osien verran.
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Minusta ei kumpikaan noista, oikea numero ei näy näissä kuvissa. Rungon keskipalassa, toisiokurkun kohdilla pystyssä meistettynä.
     
  5. Selli

    Selli Gearhead

  6. Selli

    Selli Gearhead

    Mehumaija purettu ja kasattu. Ei se ihme että vähän tulvi ku melkeen kaikki liikkuvat olivat jollakin tapaa jumissa sisällä. Tähän purkuun ei kerinny vielä holkit mutta muuten tuo rebuild kitti tuli vaihettua. Mitäs on raati mieltä onko tuo tyhjäkäyntipiirin kolo liian isolla välyksellä vai ihan normaali?[​IMG]
    Onhan toki tuohonkin ohje mutta pitää tuoreemmilla silmillä lukea tuota ohjetta. Eikös tuohon kuuluisi olla joku suojakilpi/koppa? Ainakin kirjoissa näyttäs olevan joku kurasuoja tuon päällä missä nuoli on.

    Sit toinen on tää toisiopuolen ilmaläpät. Oli vivusto säädetty niin että ihan murto-osan aukesi. Nyt säädin niin että aukeaa topparille asti mutta niin että tuo alipainevekotin on jo tuntumalla.
    [​IMG]

    Ryyppy on tuo jousimallinen joka on imusarjassa kiinni ja on pelannut ainakin irroitettaessa :)
     
  7. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tuossa toisioilmaläpän säädössä on oleellista se, että kun alipainekello on vetäneenä (täysi alipaine ja tanko pohjassa), niin silloin ilmaläpän tulee olla kiinnilukkiutuneena siten että alipainekello vetää lukitsee läpän juuri kiinni kun kellon liikerata loppuu.
    Tuo vivun viimeinen mutka (läpän päässä) näyttää olevan jotenkin oudon loivassa kulmassa, yleensä se on noin 90 asteen kulmassa.
     
  8. GBS

    GBS 3rd gear

    Olen tässä itekkin pohtinut tuon hyllyssä olevan korjaussarjan asentamista cadillacin 472 päällä olevaan. Mutta kun tuota on nyt tässä 46 vuoden aikan varmaan jokunen kerta käytetty niin oliskohan valmiiksi tehdaskorjattu kuitenkin suorilta fixumpi.
    Kaasarihan on 7040230.
    Eikös noissa olisi kaikki vivut yms. Välykset poissa?
     
  9. Selli

    Selli Gearhead

    Nyt kun omani laitoin takasi välimallin korjattuna niin akselivuodot ja tulvimiset loppuivat. Nyt vuotaa enää inputti liitos vaikka paketin tiivareilla sen kasasin. Cruise ajoon tuli kiva rykiminen tyhjäkäynniltä kun liikkeelle lähtee tai kaarteesta poistuu pintakaasulla. Ennen taisi olla myös jotain jumissa koska nyt tasakaasulla mooaa kun 3500 tulee jenkaa. Eikä auta herkistellä jalalla. Mooaa niin että loppuu kakku tai sitte sitä on pirusti liikaa. Ennen taisi olla jumissa paikat niin ettei toisiot aukeillu kunnolla. Taivuttelin ryyppyvivut nyt Paulin ohjeen mukaan. Ryyppy mekanismi pelaa kyllä hienosti ja herkästi. Tehdaskorjattuun luulisi tosiaan olevan noi välykset jo poisteltu. Saas nyt nähä mitä tuolle ite keksii. Nyt kun on kaikki ollut liian vähällä ajolla tossa mun autossa niin tulee näitä "huoltokohteita" vastaan. Kone kun on vakio 350 kärkijakajalla niin ei tietty kovin ihmeitä voi odotellakkaan itse suorituskyvyltä.
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tuo mooaus viittaa siihen että toisiopuolen ilmaläppä aukeaa liina herkästi, onkohan se alipainekello ehjä (kalvon imuvuoto)?
    Cruise ajon rykimiseen voi vaikuttaa se ensiöakseleiden vuoto silleen että tyhjäkäyntiä säädettäessä läppien asento voi olla väärä ja silloin säätö voi jäädä sellaiseen asentoon että se vetää bensaa off-idle porttien kautta ja niissä ei riitä bensaa enää off-idle asennon rikastamiseen, eli silloin kun kaasua avaa kevyesti.
    Jos nyt oikein muistan niin APT-säädöllä (?) voi rikastaa ensiöneulojen ala-kuolokohtaa niin että ne ei mene ihan niin laihalla (alas) kuin tehdas-asetuksissa ja se kompensoi väljiä akseleita. Eli tyhjäkäyntipiiri ja välikaasupiiri rikastuu kun ensiöneulat ei pääse niin alas täydellä alipaineella.
     
  11. Selli

    Selli Gearhead

    Kalvo on uusi ja liikkuu hienosti. Käyn tänään tsekkailee vivustot. Ostin tuon manuaalin tohon malliin josko olisi vähän kesäluettavaa. APT-säädöllä voisi näin aluksi kokeilla ennenkuin saan uudet holkit.
     
  12. Jukka350

    Jukka350 3rd gear

    Mooaus johtuu juurikin siitä että toisiokurkut aukeaa liian aikaisin. Ainakin osassa Q-jettejä on jousi jonka esijännitystä säätämällä saa säädettyä toisioitten avautumista. Säätö on kuusiokoloavaimella tuossa kuvassa missä on sormi, niin sormesta kaasarin runkoon päin, suoraan kaasarin alta ylöspäin akselin juuressa hyvin piilotettuna. Sitä säätämällä mun edellisessä Firebirdissä sai mooauksen pois ja toisiokurkujen avautuminen tuli puhtaasti mukaan. Tuliko korjaussarjassa uudet kohot? Ne kyllä kannattaa vaihtaa ja bensan pinnankorkeus säätää.
    Se väljä akseli vaikuttaa pintakaasulla ajoon, kannattaa holkittaa. Sen holkin tekee itsekin, jos on sorvi käytössä, akseli itse on harvoin kulunut.
     
  13. Selli

    Selli Gearhead

    Sain pitämään liitokset vihdoin ja viimein. Kohon saan vasta huomenna koska ei ole ollut vehettä millä hakea se. Eli tän päivän testi meni vanhalla koholla. Seokset mittarilla niin että alipaineet tuolla 20 korvilla. Säädin toision imuläppien jousta suht tiukalle. Mooaus loppui mutta joku muu siellä nyt jumii koska hyytyy kokonaan veto ku kiekat nousee. Bensaa ei taida toveri saada. Mutta en vielä enempää tohon käestä ennen ku saan sen kohon. Sitte on kuluvat vaihettu sisälle. Toki samalla pesen uudestaan koko laitteen. Videoista näkee että paikallaan vastaa hyvin kaasuun ja toisiot aukea mielestäni ihan riittävästi vakio pikkulohkoon. Ajovideossa on pakkoykkönen ja kaasupohjassa sitte annoin rullata että pysy jotenki käynnissä. Tielle tuo jätti joka kerta kun yritti nostaa kierroksia yli 3000.
    http://sellin.1g.fi/kuvat/Poniakki/Kaasari/WP_20160721_002.mp4
    http://sellin.1g.fi/kuvat/Poniakki/Kaasari/WP_20160721_003.mp4
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Vaihoitko sen filtterin bensan sisääntulohylsyn sisään?
     
  15. Selli

    Selli Gearhead

    Ei siellä ollut ollenkaan hylsyä.Mutta nyt on ja on myös ulkoinen suodin.Se tosin on ties kuinka vanha. Ennen tuota kaasarin purkua kyllä kärsi vetää läpät auki ilman mooauksia/rokelteluja.
     
  16. Achti

    Achti Gearhead

    Olisko kellään kaupan 750cfm kaasaria? ei loppuun runkattua?
     
  17. Selli

    Selli Gearhead

    Kävin palottelee kaasarin ja mittailin noi välykset. n.1mm on välys ensiössä.Toisiossa ei ole käsin tunnistettavaa välystä. Huomenna sorvi laulaa. josko saisi puslat tehtyä.

    Mitäs ootte mieltä. Multa puuttuu kokonaan tästä päästä tuo pusla! Eikä sitä ollut setissä.Muutenkin koko paketti on kuluneen oloinen ja jälkiä on paljon. Neulat mukaan lukien.
    Kyllähän nään kannattas tilata kaikkineen jos hyvää tekis. Näyttää saavan noita nippeleitä kyllä ihan uutenakin vielä.
    [​IMG]
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Miten sä saat sen ees sujuvasti kasaan, kun neulamännästä puuttuu se fiiberiholkki? Mun kokemuksen mukaan läppäakseli ei ole iso ongelma, älä oota ihmeitä sen tiukkaamisesta.
     
  19. Selli

    Selli Gearhead

    Kyllähän se kasaan meni ihan ok. Pysy tuon keskimmäisen holikin varassa hyvin paikoillaan kun asettu uomaansa. On siis halkileikattu tuo keskimmäinen holkki joka puristuu. Tää tosiaan on eka q-jetti jonka puran/kasaan niin tuo manuaali vaan antoi infoa lisää ko. tapista. Ei siinä ollut sitä fiiberiä purkaessakaan ja ihan kunnolla sai vetää että edes pois lähti. Harmillisesti vaan kesken ajokauden tollanen joka pitäs tehä talvella. Nyt pulkka seisoo niinkauan kun saan to tolkkuihin. Mutta harrastus on harrastus:) Laitan tilaukseen noi osat josko jenkkipojat viikossa toimittaisi.
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Juu, totta. Onhan siin toi keskikiristinholkki. Sitä on aika harvassa tullu vastaan. Siihen ei saata alkujaan kuuluakaan sitä fiiberirengasta ylös. Liikkuhan se mäntä kuiten herkästi alueensa ylös-alas, eikä ne neulapitimet vääntyny siinä irrotellessa? Jos kerta oli tiukka poistaa.
     

Kerro tästä muillekin!