Q-jetin korjaus vai vaihto??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Littlerocker, 5.8.2008.

  1. Selli

    Selli Gearhead

    Oli hapettumaa yms sontaa siellä varressa/neuloissa. Kyllä se lähti nätisti kun lillutteli vaan pesuaineessa riittävästi.
    Puslat sorvattu ja kaikki kasattu uudella koholla ja kirjan ohjearvoon koho säädetty.
    Kaikki pelaa asiallisesti.Ei puputa,ei mooa,Eikä yhtään off-idle rokeltelua ole.Kiertää miettimättä tuonne 5000rpm minne uskalsin vanhusta ajossa vinguttaa. Mutta tyhjäkäynti ei laske alle 1100 sitte millään. Vaikka kädellä jänkää ensiöakselia kiinnipäin niin ei tipu. Jossain siis vuoto tai joku säätö nyt vielä ahistaa. Täytyy lukea taas manuskaa olisiko siellä joku perus säätö ollut johonka on joskus koskettu ennen mua.
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Pääseehän ryypyn fast idle cam putoomaan vapaasti alas sen puntin voimasta? Se vois jättää läpät auki, niin ettei läppien säätöruuvi vaikuta.
     
  3. Selli

    Selli Gearhead

    Purin tänään kaikki ryypyn osat,toision vivuston ja lähin hieromaan tuota. Läpät ei kyllä mekaanisesti enää voi kääntyä enempää. Sylissä ja paikoillaan pyöritelty. Koeajoa ajelin parituntia seka ajoa. Pelaa kyllä hienosti ajossa. Sellanen tuli mieleen että näin lämpösenä tuntu nakuttavan eli tuo korkea kierros voi johtua sieltäkin että on ennakkoa liikaa. Huomenna tsekkaan sen. vaihepäällä tyhjät oli tänään 950rpm et napsu on liikaa .
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ennakko on hyvä seuraava kohde. Kaasarin säädöt ja ennakko on kuiten tukevasti naimisissa.
     
  5. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Eiks näissä oo seosruuvia.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Iso sytkäennakko nostaa tyhjäkäyntiä. Voi auttaa jos suorasta vakuumista panee siihen timed vakuumiin sen alipaine ennakon letkun.

    Seosruuvista säädetään seokset, ei tyhjäkäynti kierroksia.
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä niillä on kierroksiinkin vaikutuksensa, kun ovat just tyhjäkäynnin (ja vähän yli) seosruuvit, mutta ei niitä kannata pieleen säätää kierrostensäätötarkoituksessa. Ihan kuten sanoit. Jos läpät on täysin kurkun tukkeena, eikä ilmavuotoja ole, niin ennakosta on paras lähtee purkamaan.
     
  8. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Juu ei niitä kantsi kyllä ihan pieleen säätää kun kerran 300rpm pitäs saada kiekoista pois...
     
  9. GBS

    GBS 2nd gear

    Oiskos hajua että mistä löytyisi ihan kunnostettu 7040230 kaasari?
     
  10. cdv70

    cdv70 Double Gearhead

    http://www.ebay.com/itm/ROCHESTER-Q...dillac-DeVille-ElDorado-472-500-/301856558992

    Ja lisäks yv:tä pistetty....
     
  11. Selli

    Selli Gearhead

    Meni tuossa pariviikkoa etten koskenukkaan autoon ku työt haittas. Tänään kävin kattelee sitä sytkää. Noh,Jakajan kansi oli kahdessa osassa kun joku oli yrittänyt liimata sen kasaan :D Mulla oli vaihtokansi kyllä ettei haitannu. Alipainekello on täysin ruostunu umpeen eikä pihdeilläkään liikkunut,limput oli jossain vuosikertarasvassa. Kunnon putsaus ja herkistely. Sytty oli 10 astetta ja nyt kun alipaine ei edes vaikuta niin säädin perusennakon 6 asteeseen. Nyt kiekat on 650 digitaalilla ja omalla mittarilla 800. siltikään ite säätöruuvi ei kosketakkaan vielä siihen laippaan :D Mutta pelaa sen mitä vakiolta voi odottaa. Käy tosinätisti. Pientä arpomista on täyskaasussa mutta tuo sytty pitää laittaa ekaks kuntoon ennen ku mitään teen. Vähän himottas ostaa perus HEI jakaja mutta tiedän että kärkkärillä pärjää hienosti kun vaan pelaa. Tuo jakaja saattaa olla jostain 80-81 korvilta koska sillon on tuo kone laitettu paikalleen.
    Taidan hommata tuon alipainekellon ekaks ja kunnon pesu jakajalle.
     
  12. Selli

    Selli Gearhead

    Sytty hoideltu kuntoon ja moottorista heräsi sellainen kiva herkkyys ja vaivattomuus käyntiin. Pakoäänetkin muuttui huomattavasti tasaisemmaksi. Kaikki muut säädöt sain hyvin jo kuntoon mutta siinä kun toisiot rupee aukeamaan on jonkunmoista ontumista havaittavissa.Vähän niinku rokeltaa. Kaiketi vivustoja vääntelemällä saa tuon kuntoon? Se rokeltaa sekä tasaisella puristavalla kiihdytyksellä ja läpät auki heti toiminnolla. Vetää kyllä sitten hyvin ku ekaks vähän tuumailee :) Tuo kirja ei ehdottele mitään oireita vain vakiot säätöasetukset siitä löytyy.
     
  13. Väne

    Väne Gearhead

    Tuossa pyöreässä alumiinikilvessä on sarjanumero vanhemmissa qjeteissä.

    Oiskohan holkituksessa akselin reiät siirtyneet tai läpät huonosti sovitettu, miten kohdistit reiät? Vasen läppäkin on joskus niin kulunut ettei tiivisty enää holkituksen ja akselin oikaisun jälkeen.
    Tai sitten toisio kaasuläpän välissä on roskaa, kokeile avata ilmaläppää tyhjäkäynnillä, jos reagoi niin vuotaa.
    Olihan tiivisteet varmasti passelit.
    Rykiminen voi tulla myös siitä että ensiöneulat ei nouse ennenkuin toisiot aukeaa. Tutki alipainemittarilla.

    En ole nähnyt sellaista tehdaskorjattua jossa ei jotain ongelmaa olisi, yleensä ne on väljiä ja mutkaisia, ja jos on holkitettu niin reiät on missä sattuu, yleismallin osilla liukuhihnalla kasattuja, nättejähän ne yleensä on:)
    Vanhan voi kunnostaa.
    Talvella vois rakentaa kaasarin tai pari..
     
  14. Selli

    Selli Gearhead

    Kaikki on mahdollista kun minä teen :) Laippa oli tukevassa pylväskoneessa kiinni.Poskesta kellotin suoraan.Rungon ulkopinnasta.Reijät olivat liian soikiot mihinkään kellotteluun. Pitkällä Kalvaimilla suurensin portaittain reijät 0.08mm välykseen. Yhtään en tuota vinoutta epäile kuitenkaan.
    Täytyy testailla tuota toision toimintaa iltasella. Onneks se kuitenkin 90%pelaa mainiosti!

    Alipaine testaus kaiketi rasituksessa? Tosta sais kyllä hyvin letkulla kapiiniin mittarin.
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mahdollisia kohteita: Toision virtausläppien tanko/kello, läppien jousi. Onko toisioneulojen hangeri sen kaasarin oma? Voisi kokeilla vähän korkeampaa.
     
  16. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

  17. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Välystä on, mutta vaikuttaako miten käyntiin?
     
  18. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    No ei kone ainakaan aivan täysin toimi, mutta mikä sitten on mahdollisesti tuon välyksen aiheuttamaa niin se kiinnostaisi tietää. Auto on siis '85 Caprice 305:lla ja koneen käynti sekä kaasuun vastaavuus lämpimänä kyllä jo parani kun uusin alipaineletkuja ja ylipäätään vedin ne oikein. Koneesta oli mm. EGR blokattu ja jakajalle tuli jatkuva alipaine, vaikka se nuissa alkujaan on ported vacuumista ja vielä jonkun sellaisen "delay valven" kautta.

    Oireet:
    - Kylmänä saa vähän pidellä kaasulla käynnissä ja risteyksistä lähtiessä sammuu helposti tai ainakin miettii pitkään.
    - Lämpimänä huomattavan korkea tyhjäkäynti, joka laskee jos käy pannuhuoneen puolella käsin palauttamassa kaasuvivuston. Sen jälkeen käy matalemmilla kierroksilla, mutta vähän hassusti; kone ei käy tasaisesti vaan kone "nuupahtaa" tasaisin väliajoin eli kierrokset käy hetkellisesti alhaalla, hetken käy normaalimmin ja sitten taas.

    Tehty/tulossa:
    - Alipainekellon (front vacuum breaker) tilasin muiden osien kylkiäisenä Rockautosta vaikka vaikuttaa, ettei tuosta kalvo ainakaan kovin selvästi vuoda, mutta se kellon letkulähtö oli jo aika hapokas joten vaihdan sen joka tapauksessa
    - Loputkin alipaineletkut täytyy uusia/tutkia etteivät vuoda mistään
    - Sytkän ajotus täytyy katsoa ja toivoa että dampperista löytyy vielä ajoitusmerkit
    - EGR:n vois käyttää irti ja tutkia ettei siellä ole kanavat tukossa tms. Kalvo ainakin liikkuu kun painelee käsin. Miksihän lie aikanaan poistettu käytöstä?
    - Yhteenkään säätöön en ole kaasarissa vielä koskenut, ne on aiempien omistajien jäljiltä
    - Sytkävehkeet aika tuoreet kauttaaltaan, edellisen omistajan vaihtamia
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tuosta läppäakselin väljyydestä on ainakin perinnemallin kaasarissa ollut yllättävän vähän mitään harmia. Mutta sit kun mennään tietskaohjattuun, saattaa asia muuttua paljonkin.

    Tuota "nuupahtamista" tapahtuu uudemmissa ruiskuvehkeissäkin, ei nekään selviä vanhoina ja kuluneina ihan joka tilanteesta ilman jotain näkyvää pikkukivaa. Onhan siinä jotain mekaanistakin ongelmaa, jos vivustoa pitää palautella kyökin puolelta.
     
  20. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Kaasarin "pieneen" läppäakseliin kohdistuu tyhjäkäynnillä yllättävän suuria voimia. Pesässään lonksuva akseli jää joskus imun vaikutuksesta "väärään" kohtaan ja tyhjäkäynti vaihtelee. Muuta harmia ei väljyydestä juurikaan ole. Jäykempi kaasun palautinjousi ei välttämättä korjaa tilannetta.
    Holkitus vaiko korvaava kaasutin... hyvä kysymys.
    Itte kerran kunnostelin SU kaasarin läppäakselin välyksiä. Muuten onnistui kohtuullisesti, mutta jostain jäi ahdistamaaan. En saanu tyhjäkäyntiä tarpeeksi alas, vaikka pyöritti säätöruuvin irti. No sytkää myöhäisemmälle ja sitäkautta tyhjäkäyntiä pienemmälle. :confused:
    Jonkun aikaa ajeltuani alkoi läpätkin sulkeutua normaalisti ja sain sytkän kohdalleen ja kaikki japanin hevoset taas pellin alle.:)
     

Kerro tästä muillekin!