Q-jetin korjaus vai vaihto??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Littlerocker, 5.8.2008.

  1. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Qjetissä voi tyhjäkäynnin outouden selittää Idle Bypass Air-kanavat,jotka tuovat ilmaa kaasuläppien alapuolelle. Tiukemmat moottorit ne pääsääntöisesti kaipaavat,mutta osassa ne on tukittu vaikkakin niiden paikat ovat olemassa. Omassa Qjetissä piti ko.kanavia hieman pienentää jotta tyhjäkäynnin sai paikalleen.Läpät täysin kiinnikin kävi tyhjää 1100 rpm...
    SÄhköQ:t sitten asia erikseen.
     
  2. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Tässä tapauksessa on täysin vakiomoottori kyseessä, eli jos kaikki vaan olis kunnossa niin tonhan täytyisi toimia kuin junan vessa :) Eiköhän nuo ole uutenakin toiminu siten, että hytästä vaan käyntiin, D päälle ja ajamaan, oli ulkolämpötila sitten -20 tai +20 astetta. Ei kaasulla herkuttelua/sammumista, ei korkeita tai vaeltavia tyhjäkäyntejä.
     
  3. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Ryyppyä tutkin niin oli se termostaattikoppa väännetty reilusti ohi asteikon rikkaalle päin, eli lämpimällä koneellakaan ei läpät olleet aivan 100% auki. Samalla kun vaihdoin sen front vacuum breakerin (tää kaasari on yhdellä alipainekellolla) niin säädin termarikopan takaisn peruslukemille ja samalla sen vacuum breakerin säädin siten, että kun ryyppy on päällä ja se alipainekallo kiskotaan ääriasentoon, niin siihen jää ryyppyläppiin muutaman millin rako. Tarkastin vielä tänään kylmällä koneella ennen starttia niin läpät oli oikeaoppisesti kiinni ja lämpimällä koneella ne oli täysin auki, joten sen puolesta ryyppy pitäis olla kunnossa.

    Kone ei kuitenkaan kylmänä tahdo käydä kunnolla vaan sammuu hetken kuluttua jos ei pidä kaasua ja ekat kilometrit saa pumppailla risteyksissä ettei kone simahda, kunnes lämpiää. Sitten toimii mielestäni suhteellisen hyvin, paitsi että se tyhjäkäynti on lämpösenä melko korkea.

    Täytyy vielä tutkia miten tossa toimii tuo fast idle -homma ja miten se on säädetty, ja katsoa että onko tyhjäkäyntipiirin seosruuvit "alueella" (montako kiekkaa auki se on?). Mulla ois kyllä alipainemittarikin tohon säätöhommaan jos oikein lajiin haluaa vihkiytyä. Oletan kuitenkin, että nämä oireet johtuu tuosta väljästä läppäakselista, kai se kiskoo sieltä ilmaa sekaan ja siksi seokset on kylmänä liian laihalla eikä jaksa käydä, ja lämpimänä se saa aikaan sen että tyhjäkäynti lähtee huitelemaan ylöspäin. Tätä ongelmaa tuolla ryypyn säätämisellä on varmasti yritetty taklata. Kaverilta löyty sopivasti rebuild kitti tuohon kaasariin ja holkitussarjan ajattelin tilata.
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tota meinasin ehdotella tutkimuslistalle. Se kiikku alkaa helposti jumimaan. Sehän on sillai painovoimaisesti totetettu, että vasta eka kaasunpainallus kylmästartin jälkeen laskee tyhjäkäynnin, jos siis ryyppytsydeemi on edes lämmennyt. Mun kokemuksen mukaan sitä vipua ei kärsi öljytä, vaikka olis jäykähkö. Se ei vaan toimi öljyttynä. Öljyä voi käyttää putsausvaiheessa kyllä, ja heilutella sen herkäksi, mutta sit lopuksi rasvanpoistajalla öljyt pois. Jotain ihan ohutta ehkä suhaus korroosiosuojaksi...
    Siinähän on niitä fast idle portaita kaks tai kolme ainakin ja altapäin ruuvi sen säätöön. Onpi yksi ruuvi taas sellanen, kun joku idiootti vääntelee kaikkee, niin sit joku ihmettelee myöhemmin, miks läpät jää auki, vaik säätöruuvi(se oikea) on kohta irti, eikä ryyppykään päällä.
     

Kerro tästä muillekin!