q-jetin korjaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja oldsmobile_83, 13.10.2010.

  1. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    juu kaasari on uusi
    letkut on katsottu moneen kertaa
    mistä kohtaa kannattais lähtee vikaa ettimään?

    onko haittaa että ruuvi on kiinni?
    kone kyllä heijaa vähän ,vaikka ruuvi on kiinni
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Sorry, liian monta vaihtoehtoa jotka voivat tuon aiheuttaa, vaikea sanoa mitään järkevää ohjetta.
    Karkea lähtökohta voisi olla että sen seossolenoidin (M/C control solenoid, kohokammiossa) säädön pitäisi olla jotain 3,5 - 4 säätöruuvin kierrosta pohjasta ylöspäin. Silloin ensiöneulojen liikeradan pitäisi olla sellaisessa haarukassa että seossäätö toimii tarpeeksi laajalla alueella ja moottori saa polttoainetta riittävästi open loop -tilassa (vikatila) ja täyskaasulla (ensiöneulat täysin ylhäällä). Samoin tuon tyhjäkäynnin seossäätimen säädön pitäisi olla silloin ylempänä kuin pohjassa. Jos se ei näillä karkeilla asetuksilla käy, vika voi olla jotain muuta.
    Esim. TPS-säätö (kaasuasentotunnistin). Mutta TPS säätökin pitäisi tehdä vasta sitten kun muut säädöt on kohdallaan.
     
  3. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    tps on säädetty tehtalla (luultavasti)
    ainakin näyttäs olevan
    kierroksia
    1100rpm tps 0.58v
    onko oikein?
    vuosi sitten vanhalla kaasarilla toimi tyhjäkäynti hyvin ja oli se peltilätkä siinä ruuvin päällä eli luultavasti alkuperäinen
    nyt jos avaa puolikin kierrosta niin heijjaa tosi pahasti?

    jos sais jotain osviittaa että mistä lähtis ettii
    varaosa solenoideja sun muita a.paine juttuja on

    jos sen kuuluu kerran olla noin 5 kierrosta auki
    niin ei oo normaalia
     
  4. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

    Totta tosiaan, tuo tps vaihto ei sitten ota onnistuakseen.
    Tänään laskelmallinen 7 kerta, toisella kaasarin kannella pääsin jopa alottamaan säätöä, ei tosin pitkään, kun kuului tupsahdus ja karmea kumin käry, ja auto sammu myös. tälläkertaa pääsin jo 1.15 lukemaan tyhjäkäynnillä, vaihdoin vanhan kannen takaisin, ja säätöruuvia pyörittämällä ei tapahtunut mitään eroa. Pyöri kyllä tasaisesti. Vikakoodit 21 ja 44 se antaa.

    Mikä sitten aiheutti ton tupsahduksen ja sammuilun, oireili samasti kun seossolenoidi ois jumittanu pohjaan.
    Seuraavaksi taas toi varakansi kiinni ja jos tälläkertaa tekee samaa nii sillon kyllä kiroan tämän jo syvimpään helvettiin. Sillä sentää sai vähän ja säädettyä.

    Aikaisemmat kerrat on tapeltu TPS jumittamisen kanssa.
     
  5. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    edelleenkään kaasari ei okeni toimi niin kun pitäis
    mutta
    ruvin aattelee että mikä se pallo siinä jarrunestesäiliön edessä on ja mihin se kuuluu?
    ilmapumpun kaksi alipaine letkua irrallaan mihin ne kuuluu?
     
  6. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    viittiskö joku kurkata omasta capricestaan :oops:
     
  7. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    kylmänä käy todella huonosti ja kuumanakin vähän pätkii
    jos joku osais jelppiä

    paljonko seos ruuvien kuuluis olla auki?
     
  8. A/C

    A/C 1st gear

    Vastaan vaikken ammattimies näissä hommissa ole.

    Minulla oli täysin samanlaisia oireita kun oman Capricen ostin. Se ei tosin ole tietokoneohjattu mutta silti. Eli kylmäkäynnistys oli tuskallista, kylmällä koneella auto tärisi, pintakaasulla ei tapahtunut mitään ja lämpimällä toimi jotenkuten mutta silti huonosti.

    Vastaako sinun auto miten hyvin pintakaasuun? Eli nyt ensikerran kun käynnistät ja annat koneen lämmetä paina pikkuhiljaa kaasupoljinta alas ja kuuntele koneen ääntä että nouseeko kierrokset vai ei? Tietyssäkohtaa se sitten "herää" kun kaasua lisää. Onko tuollaisia oireita?

    Onko muuten alipainesäätöinen sytytysennakko sinun autossa? Minulla on ja se aiheutti noita em. oireita. Epäilen vahvasti, että jossakin on alip. vuoto sinulla. Tarkista muuten myös alipaineella toimivat laitteet yleensäkkin, minulla oli peräti kaksi paskana ja alipainevuoto aiheutui siitä.
     
  9. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    kaasari on aivan uusi(tehdaskorjattu)
    pintakaasuun vastaa mutta joskus kun lähtee kiihdyttää niin pätkii

    jakaja on tietokoneohjattu

    kulutus on melko iso noin
    30l/100km

    vanhalla kaasarilla pääsi 12l/100km
    niin kyllä uudella pitäis vähintään samaan päästä

    onkohan seokset liian isot vai onko joku alipaine härpäke menny rikki
    vuodot on katsottu useaan otteeseen
     
  10. fisu

    fisu Gearhead

  11. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    kaasarin olen nyt avannut kahteen kertaan ja kaikki näyttäis olevan kunnossa

    ruuvasin sen ison ura ruuvin siitä kaasarin päältä pois ja oli alimmainen o-rengas menny rikki vaihdoin uuden mutta ei väikutusta

    oireet
    kylmänä kun käynnistää niin käy alta minuutin oikein hyvin jonka jälkeen sammuu,ihan kun tukehtuisi

    sitten pitää pumpata kaasua ja sahata starttia ,käynnistyy mutta sammuu taas hetken päästä

    no kun koneen on saannut lämpiämään pitämällä koko ajan kaasua vähän alhaalla

    niin ei enää sammu mutta käy huonosti tyhjäkäyntiä
    kaasuun vastaa hyvin

    mikä voin olla .uusi kaasari, kaikki letkut vaihdettu ,alipaine harpäkkeitä vaihdeltu ,letkut on oikein ja ryyppy toimii normaalisti
    ??

    ja vanhalla kaasarilla toimii oikein hyvin toi tyhjäkäynti :-?
     
  12. ktech

    ktech 3rd gear

    ryyppy säädetty oikein, eli läppä avautuu sen 1/4 verran kun kone käynnistyy ja putoaa n. 5min kuluessa pois päältä? kirjoittelit tuolla aiemmin että kulutus jotain 30l/100km, on todella huima ruokahalu tuollaiselle. täytyy olla joko kohon säätö päin p****..., iso alipainevuoto tai ryyppy päällä, tai jakajan säätö pois pelistä :odroll:

    noi tehdaskorjatut kaasarit saattaa olla ihan mitä vaan, riippuu millä tuulella amerikan (vai meksikon?) joe on ollut kun on laittanu kasaan..
     
  13. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    kohoa vähän epäilin ittekkin, mutta näytti olevan säädöissään

    kun kaasari tuli amerikoista ja laitoin kiinni niin sillon ei ollut ollenkaan tyhjäkäyntiä
    en itsekkään tiedä miten sain sen yleensä käymään tyhjäkäyntiä
    ryyppy toimii normaalisti ,mutta kierrosten kohottaja ei oikein toimi

    kun koneen on saa lämpiämään niin pykälä päällä käynti on todella huonoa

    virranjakaja säädetty
    tyhjäkäynti on säädetty tarpeeksi korkealle(1100)
    ali.p vuotoja ei ole ,oon katonut moneen kertaan
    kaasarin avasin näytti hyvältä

    merkillinen vaiva ??
     
  14. ktech

    ktech 3rd gear

    tämmöstä tuli vielä mieleen:

    -seossolenoidi, toimiiko/kokeiltu toisella?

    -q-jetissa myös yleinen riesa ne kohokammion pohjalla olevat tulpalla suljetut poraukset, jotka saattaa valuttaa kohokammiosta bensat imusarjaan jos huonosti tiivistetty. huomaa siitäkin jos yön yli seisottuaan sahauttaa pitkään, kun kohokammio on tyhjä.
     
  15. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    joo toi seossolenoidi täytyy kokeilla

    solenoidin piuhan kun otti pois niin ei samuunut enää
    täytyy toisesta kaasarista vaihtaa ja kokeila
     
  16. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    solenoidin vaihdoin,ei auttanut uusi kaaasari hyllyssä
    laitoin vanhan(ei alkuperäinen) kaasarin takaisin ja hyvin toimii,vähän pätkii pinta kaasulla (saatta johtua tulpanjohdoista)

    ryypyn kanssa on ongelmia joko on kiinni koko ajan tai auki
    oikeata säätöä ei tunnu löytyvän? vesiletku on kotelossa kiinni(mitähän sähkötoiminen ryyppy maksaisi?)

    niin ja muistaako kukaan paljonko teijän 307n päästöt on?
    (kaikki saaste vehkeet on kiinni ja pitäis toimii)
     
  17. Väne

    Väne Gearhead

    ? Ei kai sulla vesi mene imukoteloon?
     
  18. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    ei
    se on siinä ryyppy kotelossa "kiinni" siis niin kun sen kuuluukin olla
    siis menee ryypyn ohi lämppärille
     
  19. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    ootko mitannu tps anturin vaikka kaasari on uusi.
     
  20. ednaffer

    ednaffer 1st gear

Kerro tästä muillekin!