q-jetin korjaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja oldsmobile_83, 13.10.2010.

  1. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    juu mittasin tps:ässän oli säädetty oikein ja toimi
     
  2. Väne

    Väne Gearhead

    Luin ketjun läpi..
    Onko se imun lämmönvaihdin varmasti auki? myös putki kaasarin kannessa.
    Onko efe läppä pakosarjassa toiminnassa ja toimiva?
    Onko pakokaasukanava imusarjan läpi auki?

    Siinä tehdas"korjatussa" kaasarissa vois olla tyhjäkäyntipiiri likainen tai toinen puoli tukossa tms. ja siksi vaatii että ilmasuutin pitää olla kiinni että saa etes vähän bensaa eikä pelkkää ilmaa..
    Mutta koska bensa tulee raakana(ei ilmaa seassa) kurkkuihin se todennäköisesti putoaa suoraan imusarjan pohjaan ja valuu pyttyihin.. Ja nestemäinen bensahan ei pala.. Eli ei käy tyhjäkäyntipiirin kautta vaan läppien pitää olla auki ja käy pääsuutinpiirin kautta..
    Tyhjäkäyntipiiri on niin yksinkertainen että vian pitäis löytyä..
     
  3. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    putket on auki
    efe ei ole toiminnassa(edellinen omistaja poistanut käytöstä)
    pakokaasukanavan auki oloa en tiedä
    ryypyn otin siitä uudesta kaasarista jossa se toimi
    jos se olis vain säädöistä:-? siinä säätö asteikon aluella ei ainakaan toiminut
    nyt käännettu myötäpäivään eli ryyppy auki jotta pystyy ajelee

    ei vaan startti tykkää kun pitää sahat kylmänä
    miten sen kierrosten-nostajan kuuluisi toimia ja miten se säädetään?
     
  4. fisu

    fisu Gearhead

    jaa ettei nestemäinen bensa pala?? Mietippä uuestaan :poff:
     
  5. Väne

    Väne Gearhead

    :eek: Mitä jos itse miettisit asiaa ennenkuin huutelet :lol:
    Palamisesta löytyy kyllä luettavaa netistä jos on epäselvää..
     
  6. fisu

    fisu Gearhead

    Ei sitä tartte mistään lukea, 92:sta kun kaataa maahan ja zipolla tulta ni jo vain palaa komiasti...
    Toki tiedän et jos palotilaan menee liikaa bensaa ni eihän se syty, varsinkaan kun tuo zippo ei mahu sinne :rotfl:
    Kaikkea ei tartte opiskella netistä, riittää 25v harjoittelu kaikenmoisten päristimien kanssa 8)
     
  7. ktech

    ktech 3rd gear

    nestemäinen bensa ei pala, vaan se kaasuntunut tavara siinä pinnalla. kyllä tulitikunkin saa sammumaan heittämällä sen bensa-astiaan.

    ..oli ihan oikeata asiaakin eli olen tuossa menestyksekkäästi (?) korjaillut pontiacin 400:n päällä olevaa quadrajettia mutta eräs juttu ihmetyttää:

    -ryypyn fast idle camin palautus. onko sen tarkoitus palautua ihan vaan sen päässä olevan painon avulla vai pitäiskö sen palautua sen ryypyn jousen mukana vai kenties jommankumman alipainekellonko sen kuuluis vetää pois päältä? meinaan kierrokset ei tipu ryyppy päällä vaikka mitenkä kaasua polkis, ja sellaisenkin tilanteen sain aikaiseksi että lämpimällä koneella läppä auki, mutta se helv. fast idle cam oli edelleen ylhäällä ja kone huusi kuin syötävä..
     
  8. Väne

    Väne Gearhead

    Kyllä sen pitäis pudota omalla painollaan imuläppä auki, tarkista toisiopuolen lukitusvipu ettei ole jäänyt väliin.
     
  9. ktech

    ktech 3rd gear

    ok, aattelin että puuttuuko tosta jotain. olin kaiketi vaan hölmöyksissäni ruuvannut sitä fast idlea turhan kovalle mistä johtuen se kampi sitten jää siihen hammastukseen nalkkiin? sormella painaen tuli pois.. no, ruuvasin sitä pienemmälle, aamulla taas näkee miten toimii.
     
  10. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    lähes koko päivän tutkiskelin kaasaria

    hantin puoleistesta venttiilikopasta tuleva letku joka tulee kaasrin juureen
    se kaasarissa oleva reikä oli täysin tukossa (näytti ihan kahvi purulta)
    ei varmaan ole hyväjuttu

    tarkisti uudelleen ryyppyyn liittyvät putket
    kaikki oli auki ja pakokanavaan menevä kierukka oli puhdas
    ja säätö ei auta joko ryyppy pysyy kiinni tai auki :mad:
    ryyppy kuitenkin toimi vielä viime vuonna

    mikä tuon ryypyn toiminta perjaate on nouseeko(tai pitäisikö) lämpimän ilman nousta ryyppy koteloon vai onko onko sillä kaasarin yläpäähän tulevalla putkella mikä merkitys?
     
  11. earinane

    earinane 1st gear

  12. ktech

    ktech 3rd gear

    en tiedä onko noita variaatioita useitakin mutta omassa autossa ilmanputsarista lähtee letku lämmönvaihtimelle josta metalliputki ryypyn koteloon. siinä ilmanputsarin puoleisessa letkun päässä tuntuu ihan selkeä imu.
     
  13. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    imu. eikös sen pitäisi työntää ilmaa ryyppykoteloon
    vaikka eikös tuon nimi ole imulämmitteinen ryyppy

    mitästäköhän johtuu kun ei toimi?

    vaihto ehtona olis varmaan sähköryyppy?!
     
  14. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kaasarin välilaipan ja rungon välissä tiivistepinnassa on kanava jota pitkin alipaine eli imu välityy rikastimen bi-metallijousen koteloon. Koteloon välityyn imusarjan lämmönvsihtimelta lämmintä ilmaa imun ansiosta. Lämmönvaihtimelle tulee puhdasta ilmaa kaasarin ylälaidan liitännästä.
    Nämä kanavat täytyy olla auki että lämmintä ilmaa virtaa kotelolle.
     
  15. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    letku tulee kaasarin yläpäähän joka on suoraan ilmanputsarin sisä aluella,eikä mun mielestä lähe alp.kanaavaa(mutta enhän minä tiiä) ,putsarin pidin kiinni ja otin ryyppy kotelon irti ei puhalla eikä ime siitä reijästä yhtään ?
     
  16. Väne

    Väne Gearhead

    Siis..ilma kulkee sieltä kaasarin kannen takapään reiästä putkea pitkin imusarjan pakokaasukanavaan ja sitten imukoteloon koska imukoteloon vaikuttaa imusarjan alipaine. Pakokaasulla lämmitetty ilma lämmittää imukierukkaa. Selviskö?
    Pitäisi tuntua alipaine siinä putkessa joka lähtee kaasarin kannesta.
    Imukotelon tiiviste ja kotelon ja kaasarin välinen muoviputki ei tietenkään saa vuotaa.
     
  17. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    mistä johtuu että alipainetta ei tunnu/ole? ,reikä on auki.
     
  18. saresks

    saresks Gearhead

    Sitkeä heppu kun on paininut quadrasteenin kanssa jo yli puolitoista vuotta eikä mitään valoa ole näkyvissä tunnelin päässä.

    Jos bimetallikierukka on edes jotenkin kartalle säädetty, pitäisi se aukaista hitaasti kylläkin mutta vääjäämättä ryyppyläpän löysähköön auki/semiaukiasentoon kun motti on liki sata-asteinen, lämppärin letku kyljessä kiinni ja ilmanputsarin kotelo kiinni.

    Jos pakosarjan päässä oleva pakokaasuläppä ei ole toiminnassa, hidastaa se vakioon verrattuna tuntuvasti ryypyn putoamista pois päältä.

    Front vakuumibreikin pitää nykäistä ryyppyläppää sen verran auki koneen käynnistyttyä, että about 3mm poranterä mahtuu putoamaan läpän raosta. Älä kuitenkaan nyt mene sitä sinne pudottamaan!

    Ryyppykellon alla oleva tyhjäkäynnin kylmäkorotusruuvin voi säätää aluksi vaikka siten, että nopeimmalla pykälällä kone kiertää lämpimänä 2200-2400rpm.

    Sit sen tyhjäkäyntikorotuksen pudottaa koneen lämmetessä pois ryypyn akselissa oleva painolimppu. Se ei putoa itsekseen sitä tuijottelemalla niinkuin nykyautoissa, vaan tarvii normiajoa tai kevyttä kaasuttelua, että pääsisi hyppimään alemmille portaille.

    Kun löysäät ryyppykellon kannen auki ja kiertelet sitä niinku testaillen että whats happening, liikkuuko ryyppyläppä auki-kiinniväliä takertelematta? entä kun samalla pidät kaasuläpät auki, liikkuuko se painolimppu ylös-alas siellä ryyppyakselilla? Entä putoaako normaalisti alas ryyppykellon kantta löysätessä hiljakseen kun samalla vähä auttaa kaasuläppiä liikuttelemalla? Entä avautuuko tuota tehdessä myös ryyppyläppä?

    Mut ei tuota korjata ehkä itsekseen voi, jos ei tiedä miten tuo systeemi toimii. Eli jos ei ryyppyhommien toimintaperiaatteet ja kaikkien vipstaakien merkitykset ole vielä auenneet, pitää vielä tuijotella vehjettä yksi päivä lisää.

    Näissä nk. "korjaussarjoissa" on ihan kohtuu hyvät säätöohjeet, niidenkin orjallinen noudattaminen tuo toisinaan onnen.

    Kyllä se siitä. Nimimerkillä joku kesä vielä ajossa


    :D
     
  19. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    kyllä tää homma alkaa pikku hiljaa valjeta,mutta vaikka kone kävisi monta tuntia putkeen niin ryyppy ei aukee varsinkaan kun ei pidä lämppäriä päällä jolloin se letku on kylmä ja ryyppy on asteikon mukaisissa säädöissä eikä tunny yhtään liian jäykältä ,kun siihen kaasarisra tulevaan putkeen ei tule mitään ali painetta vaikka putsari on kiinni ,miten se voi olla edes mahdollista? ja kyllä se ryyppy aukee kun hiustenkuivaajalla puhaltaa hetken ryyppykoteloon
     
  20. saresks

    saresks Gearhead

    Jos ryyppy ei aukea tuntikausien käynnistä huolimatta, se on väärin säädetty, varsinkin jos aukeaa kuitenkin föönillä testaamalla.

    Nimittäin sopivalla ryypyn jousen kireydellä ryypynläppä painuu kiinni +25 - +30 asteessa (eli lämpimänä kesäpäivänä kylmästartatessa pitäisi juuri ja juuri painua läppä kiinni), eli kääntäen: lähtee aukeamaan kiinniasennosta kun ryyppykotelo lämpiää yli +30 asteen.

    Takuulla pitäisi tuntikausien käyttelyiden jälkeen tuntua ryyppykotelo hyvinkin lämpimältä käteen, eli siis läpän pitäisi olla jo hyvän matkaa auki.
     

Kerro tästä muillekin!