Quadrajet ja sähköpumppu, koho jumittaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja solar4, 19.8.2015.

  1. solar4

    solar4 2nd gear

    Vanha sanonta "kolmas kerta toden sanoo" ei tepsinyt, joten koitetaanpas jos joku näin intter Webitse osaisi ehdottaa millä saadaan homma pelittämään.

    Eli kaasarina on "oldschool" Quadrajet (69-72 tjsp mallia), meksikolaisen rebuildaamana ja Summitilta joku vuosi sitten ostettuna. Ei koskaan ollut tien päällä, bensaa virrannut läpi vasta joku litra. Ollut alunperin asennettu mekaanisella pumpulla varustettuun moottoriin, missä ko. ongelmaa ei huomatakseni esiintynyt, liekkö sitten pumppujen erilaisesta toiminnasta johtuen..

    Pumppuna on TBI-vanin vakiopumppu, regulaattorina Malloryn säädettävä mikäsenytoli ja paineita koitettu välillä 6-10 PSI (10 oli asetettu ostettaessa).

    Ongelma on seuraava: kun kone on seissyt x päivää ja laittaa virrat päälle, kaaseri tulvii kuin eduskunnan palautepostilaatikko. Bensaa tulee siis joka reiästä mistä sitä voi tulla. Virrat pois, hetken kiroaa kuin merimies ja putsailee imusarjan päältä enimmät pois, virrat taas päälle ja yht' äkkiä koho toimii.

    Koho on vaihdettu uuteen Edelbrockiin, kaasrin ylätiiviste vaihdettu, neulaventtiilin "jousi" ei ole reiässä, koho ei jumita ja kohon pinta säädetty Intter Webin tietojen perusteella noin kuuteen milliin (muistaakseni).

    Jotenkin mulla on sellainen olo että bensan virtaus on aluksi niin runsas ettei koho ehdi nousemaan alhaalta siihen pisteeseen että se alkaisi toimimaan. Paineena on kuiteinkin vain 6psi eli noin 0,5 bar ja väittävätten että tehomoteissa Quadrajetillä paineet nostetaan reilusti yli 10psi päälle.

    Ideoita? Puranko vielä kerran kaasarin ja kasaan sen kynttilänvalossa kuunnellen Black Sabbathia väärinpäin? Koitanko lahjoa jonkun elektromystiikkaan perehtyneen jampan tekemään mulle kytkennän mikä hitaasti nostaa bensapumpun jännitteen ylös? Varaanko lentolipun Meksikoon ja etin kaasarin kasanneen Juanin ja sen tarkastaneen Carloksen ja kysyn että mitä kettua?
     
  2. Substitute

    Substitute Gearhead

    Onko tuossa regulaattorissa paluulinja?
    Jos ei ole, niin silloin se aloituspaine voi olla liian kova kun virtausta ei tapahdu. Tässä tilanteessa voisi ajatella että jos systeemiin laittaisi sellaisen bensansuodattimen regulaattorin jälkeen jossa on paluulinjaliitin ja rakentaisi paluulinjan tankille niin homma toimisi paremmin.
     
  3. solar4

    solar4 2nd gear

    Ah niin, se jäi sanomatta. On paluulinjallinen. Syöttölinja on tehty uutena (10mm kupariputki) ja paluulinjana toimii alkuperäinen syöttölinja (8-9mm rautaputki). Kumpikin on ylimitoitettu virtausmäärälle ja TBI-vanin linjat olivat ohkaisemmat verrattuna näihin uusiin.
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ok. Tuossa on varmaan myös joku erityinen syy käyttää sähköpumppua.
     
  5. solar4

    solar4 2nd gear

    Nojuu, lohko on ko. vanista eikä siinä ole mekaaniselle pumpulle paikkaa.
     
  6. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Kuulostais siltä mitä epäilit että bensa vaan tulee sen verran vauhdilla jotta ei pysy koho pelissä mukana. Patenttiratkaisu olis sovittaa kuristin siihen kaasarille menevään letkuun/putkeen jolla sais virtausta vähän hillittyä. Toki sitä kokoa joutuu vähän hieromaan jotta soppa kuitenkin piisaa lappulattiassa. Toisaalta tuo saattaa olla hyvinkin pienestä kiinni eli jos vähän sais virtausta pienemmälle niin saattais korjaantua.

    Säähän voit kokeilla tuon teorian sillä että laitat vaikka lukkopihdeillä regun ja kaasarin välistä letkua vähän lyttyyn kun laitat pumpun päälle.
     
  7. maddis

    maddis Gearhead

    Tai tekee pumpulle 'pehmeän' käynnistyksen, että käynnistyy hitaasti eikä heti täydellä vauhdilla. ;)
     
  8. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Laittaa sellasen sähköpumpun mikä pumppaa kaasarille sopivalla paineella niin ei tarvi reguja viritellä :)
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Niin, ei olis varmaan ensimmäinen regu joka temppuilee..

    Jos se koho ei takertele mihinkään niin tuskin kaasarin puolella mitään vikaa on. Kunnossa oleva neulaventtiili kyllä sulkeutuu ellei paine ole liian suuri. Sitä "vauhdilla tulevaa bensaa" ei ole olemassakaan ilman liiallista painetta.
     
  10. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Ettei se vika nyt ois kuiteskin tuossa regussa?

    Miulla on vastaavanlainen kombinaatio ja jotenkin kyllä kuulostas että se säädin päästää nyt liikaa painetta sinne kaasarille jostain syystä.
     
  11. solar4

    solar4 2nd gear

    Niinno, jos vika olisi regussa, olisi vikaa varmaankin myös painemittarissa? Painemittari on tällähetkellä kiinnitetty regulaattorin ulostulopiiriin. Ja vastaavasti jos paine olisi liian suuri, voisi jotenkin olettaa että kaasari tekisi tuota jatkuvasti, eikä epäsäännöllisesti kuten nyt..? Pitää kuitenkin koittaa kehittää tuohon kaasarilinjaan toinen painemittari ihan uteliaisuuttaan.

    Viimeisimmän kaasarin kasauksen jälkeen (lauantaina oiskos ollut) kun tuota testasin, toimi homma laakista kuivanakin. Eilen tyrkättiin kone käymään ja ensimmäisellä yrityksellä tulvi, hetken kiroamisen jälkeen uudelleen testatessa ei.

    Pumppua en ala miedompaan vaihtamaan, sillä kaasari ei tule olemaan lopullinen ratkaisu tuossa koneessa.

    Tuossa liikeneruuhkassa nenää kaivaessa tuli mieleen että tämä vois olla sopiva kohta tutustua arduinojen ihmeelliseen maailmaan. Eli niiden kämmenkokoisten "tietokoneiden" joilla on rele yms ohjaukset helppo toteuttaa. Tällähetkellä pumppu on muutenkin kytketty sytkävirtaan mikä ei todellakaan ole se turvallisin vaihtoehto. Tuolla saattaisi saada kaksi kärpästä samalla iskulla..

    Ohjelmanpätkä menis suurinpiirtein näin:
    Jos öljynpaine on 0 ja moottorin lämpötila >30 pumppu ei pyöri
    Jos öljynpaine on 0 ja moottorin lämpötila <30 käytetään pumppua 5sek ajan 0,5 sekunnin sykleissä.
    Jos öljynpaine >0 pumppu kytketään päälle

    Jossa ajatuksena siis se, että tuo puolen sekunnin päälle-pois rytmi pumpussa saisi bensanpinnan nousemaan kohokammiossa hitammin.
     
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Oletko saanut katsottua painemittaria juuri sillä hetkellä kun käännät virrat päälle, hitaasti reagoiva tai takerteleva regu voi laskea aluksi paineet läpi ja kaasari on hetkessä täynnä ja tulvii.

    Vois testata myös säätämällä painetta vielä pienemmäksi.
     
  13. solar4

    solar4 2nd gear

    Mittari on sen verran hankalassa paikassa, että en oo nähny. Tarvii koittaa avaimen sijasta akun kengällä kytkeä, silloin näkis regunkin. Mutta mielestäni kaveri kuikuli taannoin että kaasarin tulviessakin mittarissa olis ollu toi alle 10psi.

    Regu on muuten malliltaan Mallory 4307M, mikä on käytännössä vain säädettävällä kalvolla rakennettu pieni kammio.

    Paineen säädöllä ei tunnu olleen kovin paljoa tuohon vaikutusta, mutta pitää koittaa vielä pienempää. Mitenköhän pienellä paineella tuollainen quadrajet mahtaa tarvittavan määrän soppaa miedosti viritetylle SBC:lle tarjota..? Eipä tuossa mitään mystistä sisällä ole, L05 lohkossa kevyesti poratut 882 kannet, Edelbrockin Performeri imusarjana, XE 256 nokka ja vähän vakiota korkeemmat männät.
     
  14. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mulla on ollu jo pitkään vakio sbc 305 koneessa 2.2 psi sähköpumppu ja oli aluks Quatrajet ja nyt Edelbrock ja hyvin riittää ainakin vakio koneelle soppa noinkin pienellä paineella.
     
  15. Väne

    Väne Gearhead

    Liikaa painetta ja bensapinta ehkä ylhäällä.
    Iso paine voi työntää neulaventtiilin vinoon kohoa vasten silloin kun koho on alhaalla,eli neula kallistuu ja jumittaa, varsinkin vanhan mallin koholla ja korkealla bensapinnalla vois tehdä noin.

    Ja korkealla paineella/tuotolla float level saa olla alempana kun paine/virtaus pitää kohoa vähän syvemmällä.

    Minkä mallinen neulaventtiili sulla on? Ikkunallinen vois toimia tuommoisessa paremmin, kun bensavirtaus ei nostaisi neulaa niin paljon.
     
  16. solar4

    solar4 2nd gear

    Ok, toi kuulostaa varsin realistiselta tilanteelta. Piti ihan googlettaa mitä ikkunallisella tarkoitetaan, mutta ilmeisesti sitä, että neulan vasteessa on reikiä kehällä, hieman tiivistepintaa yläpuolella?
    En kuollaksenikaan muista kumpi omassa on.

    Eilen tuo kaasari taas tulvi vaikka ei lähtökohtaisesti ollutkaan kuiva. Tulvinta ei ollut ihan yhtä vahvaa kuin yleensä, mutta mm. kiihdytyspumpun akselireiästä tuli tavaraa. Hetken odottelun jälkeen taas toimi.

    Tarvii koittaa vaihtaa uus (ikkunallinen) neulasetti ja laskea bensapintaa vähän. Mahtaako noita neulaventtiileitä suomessa kukaan myydä? Partsissa on Edelbrockin ikkunatonta neulasettiä (Edelbrockin osanumero 1980), mutta muuta en keksinyt. Quadrajetparts.comista noita saisi, mutta postikulu on $19 ja osan hinta $8..
     
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kun laitat tuollasen ikkunallisen high flow-neulaventtiilin, saattaa tulos olla vielä runsaammin tulviva kaasari jos vika on paineissa.

    Bensapaineeksi riittää todellakin joku 3 psi:tä, kuten jo aiemminkin kerrottiin.
     
  18. solar4

    solar4 2nd gear

    Ööm, ok. Koitetaan sillä 3PSI:llä ensin.

    Jotenkin vain hämää se, että amerikaanot väittää käyttävänsä yli 10psi paineita ilman ongelmia. Enpä tiedä oonko sitten lukenut amerikan versiota suomi24:stä tai vauvalehden foorumista..
     
  19. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Amerikan foorumeilta voi lukea myös että Quadrajetin pientä kohokammiota ei ole mitään hyötyä yrittää korvata suurentamalla bensapainetta ja että joku asiaa testaillut on päässyt pienemmillä paineilla parempia varttimailiaikoja...eli jokaiselle mieleisiä kommentteja löytyy.

    Voi tuo sinunkin kaasari kestää 10 psi paineet, mutta jos kyse on siitä mitä ne paineet on hetkellisesti ongelmatilanteissa.
    Itse perusteellisesti testaamalla saa varmimmat tulokset.
     

Kerro tästä muillekin!