Quadrajet suutinkoko POE:n kanssa/ilman?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Hyytiäinen, 14.7.2008.

  1. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Sain sitten vihdoin avattua Quadrajetin ja tarkistettua millä suutimoilla peli on varustettu. 468BBC kun on selkeästi primääripuolelta näyttänyt laihan seoksen merkkejä. Nyt mietityttää, mistä pitäisi lähteä oikeaa suutinkokoa metsästämään. Netistä löysin seuraavat suutin/rodi -kombinaatiot 70-luvun 454:lle:

    '73 454 all Auto suutin: 77 rodi: 50
    '75 454 AT Chevelle/Monte suutin: 76 rodi: 43

    Mun kone on lähes vakio '75 Chevelle/Monte Carlo/Passenger -moottori. Ainoat muutokset on hieman kireämpi nokka ja tuplaputkisto vähällä vaimennuksella. Järki sanoisi siis että pitäisi lähteä kokeilemaan esimerkiksi tuosta 76/43 -kombinaatiosta.

    Ongelma on vain se, että kaasuttimesta löytyi nyt 66 suutin ja 47C rodi. 76/43 lisäisi kakkua oikein kunnolla koneeseen, koska suutin on 10 kokoa suurempi ja rodi neljä kokoa pienempi. Toisaalta meinaako tuo "C" rodissa jotain eri versiota, jolloin nämä numerot eivät olisi vertailtavissa suoraa?

    Kone on noillakin suuttimilla toiminut kohtuullisesti, eli kakoilua ei ole esiintynyt kiihdytettäessä ja tulpat on olleet suhteellisen oikean väriset. Lämmöt on kuitenkin olleet korkeella ja tyhjäkäyntiruuveihin ei kone reagoi. Tyhjäkäynnillä kun laittaa käden ensiökurkkujen päälle, nousee ja paranee tyhjäkäynti selkeästi, josta päättelin ensiöpiirin olevan laihalla.

    Luettuani Q-jet manuaalia oivalsin, että "joissain" Q-jeteissä on käytössä tämä pull-over enrichment systeemi (POE). Suunnilleen ryyppyläpän kohdalta siis annetaan kurkkuihin lisää ruokaa kiihdytyksissä ja kovemmilla kierroksilla. Omassa kaasarissani on tämä systeemi, mutta ei ole mitään tietoa siitä, onko noissa edellä mainituissa 454:n suutin/rodi-kombinaatioissa otettu POE:n antamaa lisäkakkua huomioon. Huomasin nimittäin myös, että Pontiacin ja Oldsin 455:n Q-jeteissä on käytetty huomattavasti pienempiä suutimoita kuin Chevyn 454:ssä. Oldsissa esim '72 jopa 69/50 ja Pontiacissa yleisesti 71/43 tai 71/45. Aika paljon vähemmän tavaraa siis virtaisi ensiösuuttimista näissä koneissa kuin saman kokoisissa Chevyissä.

    Joten kysymys kaasutineksperteille: Onkohan noissa Chevyn padoissa käytetty kaasuttimia ilman POE:tä ja Pontiacissa ja Oldsissa yleensä POE:n kanssa? Luulisin, että jos isken koneeseeni nyt alkuperäisn seiskavitosen 76/43-yhdistelmän, mennään rikkaalle ja reilusti. Tämä muutos lisäisi osakaasun vapaata suutinpinta-alaa yli 80 %. Pitäisikö ennemmin lähteä hiljalleen lisäämään suutinalaa vaihtamalla esimerkiksi 68 suuttimet ja pitämällä 47 rodit (pinta-alan lisäys n. 10 %), ja siitä taas tarpeen mukaan 10 % lisää jos on tarpeen?

    Ja juu, tiedän että dynoon menemällä saisi just oikeat säädöt paikoilleen, mutta koetan nyt eka löytää sellaset säädöt, että kone ei kävis kuumana ja sais tyhjäkäynnin terveemmäksi.

    Ja juu, tiedän että pitää ostaa Holley.
    :argue:
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Suosittelen HP Booksin Dough Roen Quadrajet -kirjaa, saa myös Alfamerilta jos on kiire.

    Neulat tosiaan on erilaisia eri kombinaatioissa ja niiden mallikin muuttuu muistaakseni 70-luvun puolivälissä vai olikohan se 70-luvun alussa.
    Neulat on porrastettu kolmessa eri tasossa ja ne vaikuttavat erilailla eri vaiheissa rikastaen seosta Power enrichment jousien kanssa. Jousia taas on saatavissa karkeasti kolmea eri jäykkyyttä ainakin Hansenilta. Power jousen toiminta-alueen voi kokeilla laittamalla kevyen pillin "mitaksi" (alapää muotoiltava) siitä kannen reiästä läpi ja väännättämällä konetta kaasulla ja jarrulla vaihde päällä. Ensiösuuttimien kuuluu painua alas kevyellä kaasulla ja polkaistessa nousta ylös.

    Onhan sulla se Front vacuum break kunnossa? Jos se vuotaa, voi toisiolilmaläpät auteta ja ensiöseos mennä laihalle.

    Oma kirja on tallilla, enempää en nyt ulkoa muista varmana.

    Mulla on sellainen muistikuva että tuo POE vaikuttaa vaan rikastimen kanssa, en kyllä ole tästä ihan varma.

    Onhan sulla tuttua, että Quadrajettejä on kahdella eri ensiökurkkukoolla? Isompi on 800cfm. Ainoa käytännönero ensiökurkuissa on venturialueen seinämän "patti". Samoin toisiokaasuläppien (alemmat) aukeamista voi säätää suuremmalle jos ne eivät käänny ihan pystyyn tehtaan jäljiltä.

    Oldsikerhon sivuilla on perusjuttu Quadrajetin toiminnasta. Siinä on muutama puute, se on kirjoitettu ensimmäisen mallin mukaan (mm. neulaventtiilin toimita) Keskustelun info-osisossa on vacuum breakeista säätöhjetta.

    http://www.oldsmobile.fi/

    PS. Mullakin on muutama toimiva ja ajosta jätetty Holley, yksi varaosa-auton peräkontissa, toinen kaasuttimien romulaatikossa. :poff:
     
  3. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Jep, pienellä lisägooglettamisella löysin tiedon, että "C"-rodit on kolmella eri halkaisijalla olevia (triple tapered) rodeja, kun taas "B"-rodit kahdella halkaisijalla olevia (näiden eri halkaisijoiden lisäksi siis se itse rodin halkaisija). Joku lähde väitti, että C-mallia on käytetty vain Oldsin koneissa vuonna 1970, mutta tiedä häntä sitten. Silmämääräisesti ja mauserilla mitattuna (oon hukannu mun mikrometrin %&@) ne kaksi paksuinta halkaisijaa ei paljoa eroa toisistaa, eli melkein samaa tavaraa kuin B-rodit.

    Pover Valven toimintaa en ole tarkistanut, kun kaasutin on kokonaan irti. Kiitos ohjeista sen testaamiseen. Kuten aikaisemmissa viesteissa on ollu juttua, on kaasari alun perin venekoneesta, joten syy laihuuteen voi olla myös automoottorin kovempi alipaine, eli liian löysä jousi Pover Valvessa.

    Front vacuum breakin tarkastin, ei ainakaan vuoda. Tuntu kyllä tosi jäykältä kun sitä letkua imasin. Ja toisioläpät alkaa aueta kun ensiöpuoli on hieman yli puolet auki. Ja täyskaasulla kaikki neljä luukkua näytti olevan kokonaan auki.

    Ne ensiöpuolen rodit muuttui Lars Grimsrudin mukaan 1975, kun tuli nuo M-sarjan Q-jetit. Vanhat neulat on 2.40" ja uudet 2.47" pitkät. (http://www.digitalcorvettes.com/forums/ ... hp?t=88376)

    Ainakin vuoden 73 Q-jet service manualin mukaan POE antaa kakkua voimaa tarvittaessa: "Some Quadrajet carburetors have a fuel pull-over enrichment system to provide added enrichment and improved fuel control during higher engine speeds and carburetor air flows". Ja omassa kaasottimessani sen kyllä näkee ihan auton ollessa paikallaan kun vääntää kaasuvivusta: soppaa lähtee näistä rei'istä kurkkuihin. Ja tämä soppahan tulee suoraan kohokammiosta, eli ei primäärisuutimoiden kautta. Siksi ajattelin että POE:n kanssa voi käyttää huolella pienempää suutinpinta-alaa kuin ilman. Tämä asia oli siis lähinnä suurin ihmetyksen aihe.

    PS: toi kirja on postissa.. pitäis huomenna hakea. Sitten huomaan taas lisää olevani vajaatietoinen tässäkin asiassa . :poff: Tieto on tuskaa...
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kiitos, hyvä tietää tuo POE-juttu. Joissain niitä tosiaan näkyy olevan, ei kaikissa. Loppujen lopuksi tuo on ihan hemmetin hyvä kaasutin ja yksikertainen toiminnoiltaan.
     
  5. vanha herra

    vanha herra 1st gear

    Näppituntumalla vertaamalle alkuperäisiin tehtaan suutin & neula kokoihin, voidaan tulla vähän pienemmälle suuttimelle mutta pidetään neulan koko samana. Testailin eri vaihtoehtoja kevyesti tuunatulle 350:lle (L82 nokka, 10.3:1 puristus, isovenaiset mikkikannet) jossa jatkeena Munchie ja 3,55 perä.
    Orkkis vaihtoehto oli juuri 76/43 mutta se meni rikkaalle. 74/43 osoittautui oikein hyväksi, ehkä käy aavistuksen rikkaalla mutta olkoon.
    Power piston springin vaihto nokan mukaan on erittäin tärkeä asia. Edebrockin sarjassa on muistaakseni 4-5 jousta (??) Kevyelle virinokalle "oranssi-jousi" on ollut paras arvaus aloittaa testaaminen ja lopulta se olikin oikein oikea vastaus mun koneessa. Muistelen (PauliP korjatkoon) että jousen summittainen mitoitus menee about seuraavasti: Mitataan mosan tuottama alipaine kaasuläppien alapuolelta ja siitä lukuarvosta vähennetään 3 => saadaan eka arvaus jousen jäykkyydeksi....PauliP ??

    Olen antanut itseni ymmärtää POE:sta juuri kuten yllä kuvattiin. Aikaisempi toteutus samalle asialle ( lisää kakkua full throttle kiihdytyksiin) oli käyttää vain reilusti "jyrkempiä" toisio sauvoja. Kun saat tuon tilaamasi kirjan, katso sen viimeisiltä sivuilta sauvojen profiilit. POE:n kanssa et varmaan tarvitse ihan kaikkein jyrkimpiä vaihtoehtoja. Mulla on DR:t ja sen kieltämättä tuntee erona vakioihin :)

    Turusta osat saa helpoiten US-Power shopin kautta joka on Hansenin jälleenmyyjä. Taisi kestää 3pv ja mulla oli kaikki tarvittava sälä testejä varten...

    Ei, Holley ei ole vaihtoehto....
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Rehellisyyden nimissä en ole alipaineella Power-jousia mitannut (laiskuutta). Tuo pillin kanssa tarkastaminen ei varmasti ole kovin tarkkaa, mutta kyllä silläkin huomaa jos jollain jousella suuttimet makaa pohjassa tai nousevat ylös jo kevyellä ei-vetopäällä -kaasulla.

    Toisiopuolen aukeamiseen vaikuttava front vacuum break -nopeus kannattaa myös tutkia. Herkempiä on saatavana esim. Corveten tai LS6:n kaasutinnumerolla. Toisioläppin vastajousen säätö on siinä kirjassa kerrottuna myös. Näillä on merkitystä kiihdytyksessä.
     
  7. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Noniin, tuli se kirja haettua postista ja suurinpiirtein luettua läpi. Tarkennuksena sanottakoon, että kyseessä ei ollutkaan Roen Q-jet-kirja, vaan uudempi Cliff Rugglesin "How to rebuild and modify Rochester Quadrajet Carburetors". Jos joku on tutustunut molempiin kirjoihin, voisi kertoa kokemuksia siitä, kannattaako tän kirjan rinnalle hommata vielä se Roen vanhempi opus, vai meneekö lähinnä päällekkäin nuo sisällöt?

    Ensiöpuolen POE:stä Ruggles tietää kertoa juurikin sen, että sitä on käytetty joissain kaasuttimissa. Mitään kommenttia ei anneta siitä, vaikuttaako se suutin/neulakokoihin. Sen verran kirjassa kommentoidaan, että ensiö-POE:lla ei ole mitään vaikutusta kaasutiimen suorituskykyyn. Turha vehje siis...

    Sen verran ymmärsin kirjasta kuitenkin, että (taas) "joissain" Chevyn kaasuttimissa on isot 0.125" Main Air Bleedit (mitä nää kaikki kaasarin osat on suomeks???). Normaalimmat koot on melkein puolet pienmpiä. Näissä suurien Main Air Bleedien kaasareissa tulisi käyttää isoja suuttimia, juurkin 76 tai 77-kokoa. Joka tapauksessa suositellaan käytettäväksi suutinta n. 30 numeroa pienempiä rodeja, kuten kaikissa muissakin Q-jeteissä riippumatta muiden kanavien koosta. Rugglesin ohje on siis että kanavien (main ja idle air bleedit, tyhjäkäyntikanavat yms.) koot määrittelevät koneen speksien kanssa suutinkoon ja suutinkoon perusteella sitten lähtökohtaisesti noin 30 numeroa pienemmät neulat. Jos tuota peukalosääntöä noudattaisi, voisin siis hankkia 47-rodien pariksi 77 suutimot, eli mennä 11 numeroa suuremmaksi .

    No, kaasutinta pääsen mittailemaan ja räpläämään vasta lähempänä loppuviikkoa, että katotaan sitten minkä kokoiset ne kanavat ja muut kepit siellä on.

    Mut kannattaisko vielä hankkia se Roen kirja? Eipä se paljoa saksan amazonilla maksais. Taidan tilata. :odroll:
     
  8. vanha herra

    vanha herra 1st gear

Kerro tästä muillekin!