Quadrajetin säätökysymyksiä(täysmekaaninen versio)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja TVS, 19.2.2012.

  1. TVS

    TVS 2nd gear

    Jepulis, yks quattro stagioni aiheuttaa ongelmia, eli tyhjäkäyntiä ei käy. Lähdetäänpäs alusta, kaasari on purettu täysin alkutekijöihinsä, pesty ultaäänipesurissa ja läjätty uusilla tiivisteillä jne perussettiä, paitsi että power pistonista puuttuu se lukitusrengas, eli kaasari on meleko jännä kasata. Kaasari on tosiaan täysin mekaaninen versio, ainoa sähköosa on ryypyn lämmitys. Sitten kysymyksiä:
    -power pistonin vieressä olevan(ja siten ensiöneulojen painumista rajoittava) säätöruuvin perussäätö, mihinkä se abouttia pitäis säätää?
    -bensanpinta kaasarissa, kohon korkeus reunaan verraten käsketään mittaamaan johonkin, mutta kun sitä yrität säätää sopivalle tasolle niin koko jää todella vinoon, jotenka mittaus on lievästi sanottuna epämääräinen
    -vaikuttaako ensiöneulat tai muut tyhjäkäyntiseokseen, vai pelkästään tyhjäkäyntiruuvit?

    Kerrottakoon ongelman nimi, eli kaasari on kasattu samoilla suuttimilla ja neuloilla kun mitä se on ollut ennen, en tosin osaa sanoa kuinka hyvin se ennen remonttia on toiminut, mutta ajettu sillä ainakin on nuilla osilla. Nyt remontin jälkeen kone lähtee tosi nätisti tulille ja käy heti tosi komeesti, mutta muutaman minuutin kuluttua, vaikka ryyppy kääntyy pois päältä, alkaa käynti huononemaan ja huononemaan, kunnes laite lakkaa tyystin käymästä tyhjää ja puhaltaa mustaa putkesta kun sitä pitää kaasulla käynnissä mahdollisimman vähillä kierroksilla.

    Vähänkin kaasua antamalla käy hienosti, ja vastaa kaasuun varsin äkäsen tuntusesti. Ja ei, en ole testannut ajossa, enkä pysty testaamaankaan. Jos tähän seoksen äärisakealle menemiseen on hyviä ajatuksia, kuuntelen mielenkiinnolla, ne vakiot kaasarin pohjan vuotopaikat on jo korjattu, ja uskoakseni kaasari on siltä osin tiivis. Tyhjäkäyntiseosruuvien säätö 1 kierros auki aiheuttaa vielä tukehtumisilmiön, sitten loppui aika säädellä enempi. Tulviiko se kaasari siis vieläkin, vai mikä tässä nyt ahdistaa?
     
  2. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Pakko ottaa seurantaan ku miun Blazerissa on täysin sama vika! Miulla omasta mielestäni tulvii, mut katotaan jos tähän tulee hyviä vastauksia.. :wink:
     
  3. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Quadrajet

    -Onko bensapumppu vaihtunut sen jälkeen kun vielä toimi?
    -Onko kohoventtiilin halkaisija sama kuin ennen?
    -Onko kohoneulan kuminen neulankärki kuivunut kovaksi?
    -Onko koho "vettynyt"? Itsellä kävi niin että koho upposi, jäi epäselväksi mikä bensan lisäaine sen aiheutti, oli juuri lyijyttömät bensat tulleet myyntiin silloin (kauan sitten).

    Quadrajetin vakio kohoneulaventtiili ei kestä yhtään alkuperäistä kovempaa bensanpainetta, jos pumppu on vaihtunut niin paine voi olla juuri sen kriittisen maksimin yläpuolella ja siksi tulvii pienillä virtauksilla =lämpimänä tyhjäkäynnillä.
    Suosittelen tarkistamaan/uusimaan kohoventtiilin. Niitä on saatavilla erikokoisilla aukoilla eri bensanpaineille. Isompi reikä pienille paineille, pienemmät korkeammille paineille.

    BTW: Jos päädyt käyttämään sähköistä bensapumppua+regulaattoria, suosittelen rakentamaan paluulinjan regulaattorilta tankkiin.
    Näin vältyt kesähelteillä bensan kiehumisongelmilta. Näin ainakin omalla kohdalla todettua.
     
  4. fennia

    fennia Gearhead

    Itse asiassa en jaksanut lukea edes koko kysymystä loppuun, mutta Oldsmobile kerhon sivuilta löytyy melko kattava ohje ks. kaasuttimeen.
     
  5. TVS

    TVS 2nd gear

    -Bensapumppu on vanha, näkyy olevan vuosimeleimakin 04 siinä.
    -Enpäs muuten olekaan tuota mitannut, vanha on kyllä olemassa, täytyy siis tsekata. Silmällä vertailin kyllä uutta ja vanhaa, että neulat näytti samalta, mutta en tullut kyllä katsoneeksi oliko poraus samanhalkasijanen.
    -Ei, uusi osa.
    -Koho kelluu innokkaasti kun kaasarin purin vielä lämpösen koneen päällä.

    Eniten kysymyksistä kiinnostaisi siis pinnankorkeus, mikä se oikeasti pitäisi olla, ja sitten tuo ensiöneulojen toppariruuvin säätö, tai mihinkä se edes vaikuttaa?
     
  6. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    En enää muista tarkalleen kohon korkeutta, oliskohan se ollut jotain 10mm tai puoli tuumaa yläreunasta? Pinnan korkeus on mallikohtainen.
    Aikalailla vaakatasossa koho oli muistaakseni.

    Tuosta linkistä viides kuva näyttäis suuntaa...
    http://vetteprojects.com/kstyer/quadrajet_4.htm
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Noin minäkin muistelen. Aikas lähellä varmaan. Niitä kohoja on reilusti eri muotoisia,
    siitä varmaan osittain mallikohtaisia eroja.
    Ei ensiöneulat eikä suuttimet vaikuta tyhjäkäyntiin. Bensapinta, seosruuvit ja
    kannen tiiviste vaikuttaa. Ja kanavat on varmasti puhtaat? Alipainevuodot?
     
  8. sauli

    sauli 1st gear

    caprice edelbrockin kaasarilla teki samaa. päättelin että vikominen johtui jäätämisestä koska viat katosivat aina ilmojen lämmettyä(en ajellut talvella paljoa)

    paitti että se ei koskaan paikallaan käyttäessä oireillut, pelkästään silloin jos koitit lähtiä ajamaan, parikymmentä metriä ja auto tukehtui sammuksiin eikä varmasti käyntiin ennen ku anto jäähtyä kokonaan kylmäksi.

    imuilman lämmitystä ei ollut ollenkaan, oisko tässä yksi mahd. syy sinun autossa? joku -5c se kesti pakkasta juuri ja juuri
     
  9. TVS

    TVS 2nd gear

    Kanavat on puhtaat, tai ainakin kaikista meni ilma läpite kivuttomasti kun letkulla puhaltelemalla kokeilin. Bensanpintaa epäillään siis yhä oireen aiheuttajaksi, täytynee seuraavalla operointikerralla kokeilla vaihtaa vanha neula+runko-kombo takasin josko sillä muuttuis joku, ja mitata tuo kohon mittaus tuolta ääripäästä. Itse mittasin sen noin puolivälistä kohoa, joten teoriassa pinta on liian alhaalla.

    Tuskin ongelma on pakkasesta johtuva kun tallissa on noin +13 :poff:

    Voiko kiihdytyspumppu vuotaa läpi?

    Muoks: pinnankorkeudella tarkoitin siis bensanpintaa kaasarissa, kohon asentohan vähän sotkee tuota kohosta mittaamalla tehtävää säätöä, sillä mua kiinnostais mihinkä se pinta pitäis oikeasti jäädä. Tuo on kyllä hämmentävää, miten noin yksinkertainen kapine voi olla noin hankala saada toimimaan, uhkailukaan ei tehoa kun megaruutta ja kasa osia on jo vieressä eikä tuo silti pelitä :rotfl:
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sen pinnan säätöohje ei taida useinkaan kertoa toteutunutta pinnankorkeutta.
    Muistaakseni painetaan kevyesti neulan päältä sormella ja mitataan kohon
    takapäästä korkeus kansitasoon. Mulla on sellanen kaasarin levynen alumiiniprofiilin
    pätkä, jonka paksuuden (20mm) voi helposti lisätä tavoitearvoon ja pääsee
    just kohon pään kohdalle. Siitä vaan tönärin tapilla.
     
  11. TVS

    TVS 2nd gear

    Joo, saahan sen mitattua kohon päästä helpostikin, mutta kun koho jää mulla ainakin niin vinoon, että mitta on ääripäästä noin 14mm ja läheltä niveltä alle 9mm, helpompi olisi mitata todellinen nestepinnan korkeus jos tietäisi mitä se kuuluisi olla.
     
  12. sauli

    sauli 1st gear

    niijoo niitä on autotallejaki tosiaan olemassa
     
  13. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kohon korkeussäätötieto ja säätöohje on korjaussarjan mukana tulevassa ohjeessa. Hyvä nyrkkisääntö on että isommissa moottoreissa se on jotain 4-7mm, pienemmissä 7-10mm. Mitataan kohon ulkopäästä välirungon yläpinnan, eli tiivistepinnan tasoon. Mittakin tulee korjaussarjan mukana.
    Ja säädettäessä neulaventiilin pesästä painetaan kevyesti alaspäin niin että kohon ripustustappi pysyy hahlossaan.

    Ongelma kyllä viittaa johonkin kasausvirheeseen tai bensapumpun liian kovaan paineeseen. Jos esimerkiksi on bensapumpun paluulinja tukittu, niin ongelmia on tiedossa, ellei heti niin ehkä ajoittain.
     
  14. TVS

    TVS 2nd gear

    Bensanpinnan korkeuteen tämä ongelma sopisi hyvin liittymään, vallankin kun hetken pumppailee kaasua niin laite käy pienen hetken tyhjää kunnes tukehtuu taas, ja neulan hilut tosiaan tuli vaihdettua, tässä uudessa neulassa sopis hyvin olemaan isompi paineaukko ja sitämyöten kaasari tulvis.

    Bensapumppuun en ole koskenut, mutta en kyllä toisaalta ole myöskään varmistanut paluulinjan avoimuutta. Ei kai tuota kapinetta oikein voi väärin kasatakaan, muuten kun ruuvaamalla kaikki säädöt pieleen... Täytynee vaihtaa se neula kokeeksi ja säädellä tuommonen joku 9-10mm siitä kohon päästä.
     
  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ohjeessa muistaakseni mainitaan myös se neulan ripustusjousen oikea asento, sitä jousen koukkua ei saa laittaa kohon varressa olevaan reikään, se pitää laittaa silleen että tulee siihen varren pellin päälle sisäsivusta.
    Ja pääseehän se ensiöpiirin power piston liikkumaan? Jos se jäisi tiivisteen kanssa jumiin yläsentoon, niin tyhjäkäyntiseokset jää silloin rikkaalle.
     
  16. TVS

    TVS 2nd gear

    Neula on sitten aavistuksen verran väärin asennettu, eli se on ulkosivulta siihen laitettu roikkumaan, mutta toisaalta niin se oli purettaessakin.

    Testasin kyllä kasatessa että se power piston liikkuu, tuosta pääsee ohkosella ruuvarilla tönimään sitä kyljessä olevaa ohjaritappia. Mutta mitenkä se säätö sille power pistonin alasliikettä rajoittavalle ruuville, sen käytin irti ja hukkasin lapun johonka niitten säätöarvot merkkasin eli se ruuvi on kasattu takasin ihan fiilispohjalta.
     
  17. Substitute

    Substitute Gearhead

    Se koukku tosiaan kuuluu niin että nulaventtilin kara roikkuu siellä kohon raudan sisäkolosta.
     
  18. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    kun kansi pois,paina varovasti neulan luota kohoa.sitten kittisarjan mukana tulleen mitan (ja paperin jossa kaasarikohtainen arvo,ohje)laitat kaasarin pohjaan kohon toisen reunan vierelle,jos ei kohdallaan ,säädä
     
  19. rakkari

    rakkari 3rd gear

    mul semmonen vika quatrassa.. kirroksiltakun päästää niin käy noin 5sekundia tosi nätisti tyhjäkäyntiä kunnes huononee ja käy jotenkin raskaasti ja ontuen, taas kun polkasee kaasua niin sen jälkeen käy nätisti tyhjää hetken... ja mun mielestä turhan rikkaallakin on.. mikäs tämmöstä vois teetättää?? :-? sori näin ohi topikin
     
  20. fennia

    fennia Gearhead

    Joku paska kanavassa, tai löystynyt akseli/visusto. Veikkaan paskaa. Jos akselit jämyt, niin Ota auki, putsaa ja laita uudet tilkkeet sisään. Jos kulunut vanha paska, niin tilaa uusi cartteri tilalle Voihan ton tehä liian rikas tyhjäkäyntiseoskin, jos se tekee tota ihan joka kerta. Tai väärin säädetty ryyppy (en tarkoita kuskin alkoholitottumuksia) .
     

Kerro tästä muillekin!