R.I.P. Fiat 127, Tsemppiä Timo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja turbo, 2.9.2007.

  1. turbo

    turbo 3rd gear

    R.I.P. Fiat 127
    Yksi sympaattisimmista kilpureista meni siis finaaleissa lunastuskuntoon. Onneksi Timon vammat jäivät mustelmiin ja henkiselle puolelle.

    Toivotan Timolle tsemppiä taistelussa tuulimllyjä vastaan. Toivottavasti ensi kaudelle ei tule mitään yllättäviä sääntömuutoksia vaan uutta autoa päästään kasaamaan hyvissä ajoin syksyllä. Sellainen projekti ei valmistu keväälla kahdessa viikossa, mikäli jää odottamaan kauden 2008 sääntökirjaa.

    Voidaanko onnettomuuden ja viime kevään indeksisekoilujen välille muodostaa yhteys? Timon indeksiähän kiristettiin 0,2 sekuntia ja Fiatiin jouduttiin vaihtamaan aika paljon suurmepi ahdin kesken kauden. Pakotettiinko Timo ottamaan liian suuria askeleita yhdellä kertaa ja yliitettiinkö Fiatin rajat?


    Rataolosuhteista...
    Mitä yhteistä oli Lindvallilla, Virtalalla, Erikssonilla, Elorannalla ja Lahdella?

    Yksi vastaus olisi 4 sylinteriä ja ahdin... Toinen yhteinen tekijä on huono arpaonni: Kaikki edellämainitut joutuivat lauantaina sateen jälkeen lajittelemaan Alastarolla vasemmalla radalla. Rata oli selkeästi liukas ja kaikilla näillä herrasmiehillä lajittelulähtö epäonnistui pitovaikeuksien vuoksi. Tämä havaittiin myös tornissa, mutta asialle ei tehty mitään ennen kuin Lahti kaatoi Fiatinsa. Rata liimattiin uudestaan vasta onnettomuuden jälkeen. Miksi vasta sitten?

    Yhden vertailukohdan olosuhteisiin tuo Eaglen autot, jotka ajoivat sillä kierroksella vasemmalla radalla ja ajo muistutti lähinnä pujottelua kun taas oikealla radalla ajettiin suoraan.


    Opittiinko tästä jotain?
    Nyt olisi helppo olla jälkiviisas ja hakata puukkoja toisten selkiin, mutta enemmän minua kiinnostaa kuinka tällaiset tapaukset voidaan välttää jatkossa. Opittiinko tästä jotain? Kuinka kilpailijoille voidaan tarjota turvallinen ja tasapuolinen suorituspaikka? Tutkitaanko tällaiset onnettomuudet kuinka tarkkaan ja tehdäänkö niistä virallinen raportti?

    Edit: Eriksson kuuluu myös samaan joukkoon :D
     
  2. hauta

    hauta 1st gear

    Joo.Mälli oli varmasti fyyran ja eaglen salajuoni fiiattia kohtaan.Kari Lehtola vaan paikalle mikäli kiireiltään ehtii.Kuka käskee ajamaan autolla jossa akseliväli on 2metriä tollasia nopeuksia.Odotellaan ensikaudeksi fiat 127 limoa,pitempi akseliväli.Senhän me olemme tienneet jo monta vuotta että rata alastarolla ei tosiaan ole hyvä etenkään sadekuuron jäljiltä mutta sinne ei ole pakko mennä ajamaan jos siltä tuntuu.0.2 sek kovempaa.Rajan yli vissiin mentiin.Joskus se vaan on hilkulla.
     
  3. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joo, tsemppiä Timolle ja tiimille täältäkin. Illalla Timppa oli ihan hyvällä mielellä, turvarakenteet toimi niinku oli suunniteltu eikä henkilvahinkoja tullut. Hämmästyksekseni Timppa kertoi, että toisin kuin äkkisältään näyttäis, ei Fiatin akseliväli ole juuri sen lyhyempi kuin vaikkapa Pro Stockereissa, eli 96 tuumaa, perän ja keulan ylitykset vaan puuttuu.
     
  4. BBC

    BBC Guest

    PITO

    2003 syyskisan jälkeen ei kyllä alastarossa ole ollut pitohommat kohdallaan. Sanoin jo viimetalvena että tilatkaa ne engelsmannit tekemään rata EM kisoihin kuntoon (vaikuttaisi aivan varmasti sen jälkeisiinkin kisoihin kun kaapivat ja tekevät sen kunnolla) mutta ,....paidanmyyntikärry jne on tietenkin tärkeämpiä kuin se että ajetaan "trottlestoppi" päällä täysiä !

    No, jokainen on varmaan lukenut 3 viimeisimmän EM kisan jälkeen kommentteja radasta kansainvälisiltä sivuilta ja ei tuu hirveästi sulkia hattuun radan pidosta, ei tosiaan. Hyvä vertailu on mm. Alastaron ja Mantorpin EM kisojen tulostaso! Vielä Pro Stock ryhmän tehoilla saattaa Alastarolla saada OK lähtöjä EM:ssä mutta sitten siitä tehokkaammat on kusessa tai jotain sinne päin.

    Tähän syksyn kisaan en ota kantaa kun mieluummin köllöttelen takanlämmössä kuin kaivan pilkkihaalareita esille,...


    t. Aulis
     
  5. Mikkoli

    Mikkoli Gearhead

    Tääl kans ihmeteltiin lauantain sateen jälkeistä liukastelua paddocin puoleisel radal...miks heti ei ryhdytty toimiin ku tälläset puusilmätki näki et liukasta oli? Ja Timohan nähdään ens kesänä...entistä nopeampana!? :lol: :lol:
     
  6. SC 285

    SC 285 1st gear

    Niin tuo oli sunnuntainakin kun SC eka pudotusrundi oli alkamassa. Sade tuli välinn ja kun päästiin aloittamaan nii ainakin kaikki ketkä ajoi vasenta sanoi että pito irtosi 300-350 metrin kohdalla. Siis meidän ryhmässä. Itse ihmettelin miksi kone huutaa rajoittajaa vasten yhtäkkiä. Sitten alkoi sladdailu ja tajusin että v***u täähän sutii koko ajan. Onneks ei käyny mitään... Mut kyllä säväytti.
     
  7. Cata

    Cata 1st gear

    En seurannut ratakohtaisia eroja, ja ihan varmasti on ollut sateen jälkeen liukkaampaa. Ja loppumatkasta näytti sutivan välillä vähän kaikki. Mutta mielestäni on kohtuutonta sanoa että rata oli huono, kun useammassa ryhmässä ajettiin kuitenkin uusia Suomen Ennätyksiä.

    Muistaakseni, Kai Selkämaa kellotti sunnuntaina sen 7.65 ajan vasemmalla radalla, ja noissa kakspyöräsissä kun ei tota pitopintaa ole hirveitä (1kpl 8,5" slicksi työntää), niin voisin väittää että hirmuliukas se rata ei ole voinut olla. Muutenkin SPSB-luokan tulostaso oli viikonloppuna niin kova että vaikea uskoa radan olleen mahdottomassa kunnossa. Sama juttu Pro Street Bikessä, jossa ajetaan katumallin pyöreällä renkaalla eli pitopinta on ihan olematon, ja kuuden kärki kellotti kasin puolelle (eka kerta sekin).

    Varmasti aina voi olla parempikin pito, enkä kiistä etteikö sielä olis sladiteltukin, mutta erityisesti kelin huomioiden mielestäni tulostaso kertoo kyllä ettei mitään katastrofikeliä ole ollut?

    -Cata-
     
  8. kn3760

    kn3760 1st gear

    Rata oli 9-. EM-kisoissa jos ajautu hiukan pitoalueelta sivuun siinä 300-350m kohdalla niin sama tilanne kuin menneenä vkonloppuna.
    Ajoihan Lantto 6.37, ei se nyt ihan paska rata voinut olla!?? Aina samat virsi kun jotkut sudittelee!??
     
  9. triniemi

    triniemi Gearhead

    Kyllä mä kuskina ainakin kattelin sitä Compin kierrosta sillä silmällä että jos ei toi tosta parane ja joudun vasemmalle niin vetäsen vaan puoliväliin oman lähdön. Jokasella omalla lähdöllä ei tosin ollut sitten mitään ongelmaa, 100% pito joka lähdöllä ja parempaa aikaa kuin Kalajoella.
     
  10. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Näissä Super-ryhmissä kun joutuu pakostakin säätelemään autoa radan mukaan, huomasimme että loppu mentiin meidänkin Camarolla sutien. Loppunopeudessa oltiin noin kaksi kilometriä hitaampia normaalivetoon. Ja tuntui se sutiminen siellä ratin ja penkin välissäkin, eli ei ollut pelkkää tietokoneen jupinaa...
     
  11. hejo

    hejo 1st gear

    Aina samat virsi kun jotkut sudittelee!??[/quote]Ihan oli kyllä silmin ja korvin havaittavissa lauantaina vasemman radan liukkaus useampia lähtöjä ennen Timpan ympäriajelua...Piirtää,piirtää,kiemurtaa,kiemurtaa...ykkösradalla kun piirteli ja suddaili semmoisetkin autot joiden en koskaan olekkaan nähnyt sutivan useampaa sataametriä.Todella ikävää että onnettumuus piti sattua ennen kuin radan liukkautta tarkastettiin.Voimia vaan sekä Timpalle että koko teamille,talvihan on pitkä ja te olette aikaansaavaa porukkaa.Nämä kommenttini ovat siiis vain ja ainoastaan katsomon havaintoja eikä siis varsinaista perstuntumaa tuohon rataan minulla ole,mutta tuolla meillä asuvalla hopeamitallistilla lienee muutama sana kommentoitavana näihin muiden kommentoijien kommentteihin.. :oops:
     
  12. Mikkoli

    Mikkoli Gearhead

    ...lisään viä aikasempaan jupinaani radan liukkaudesta...eli kommentoin omalta osaltana vaan lauantain sateen jälkeistä tilannetta ykkös radalla joka ei ollut silminnähden kunnossa! Muuten en halua ottaa kantaa suuntaan tai toiseen yleisest kunnost.
     
  13. SC 285

    SC 285 1st gear

    Tiedä häntä mikä pro kuski tämänkin nimimerkin takana on, kun noin tarkkaan tietää... Ensimmäistä kertaa mulla irtosi pito tuolla kohdalla matkaa, millään radalla. Maalipään henkilökunta juoksi laittamaan mun auton alle peltejä kun oli ilmoitettu että kattokaa valuuko autosta jotain. Ymmärtääkseni tuon kiemurtelun ?? takia. Andersson tuli mun perässä ja sanoi että pakko oli nostaa kaasu kun oli lähteä lapasesta.Anderssonin vedon jälkeen nämä samat ratahenkilöt puhuivat että eihän tässä ole mitään järkeä ajaa...

    Että tällaista valitusta tällä kertaa...
     
  14. askut

    askut 1st gear

    nii i
     
  15. askut

    askut 1st gear

    arska sulta puuttuu optimistisuus
     
  16. ERT2

    ERT2 1st gear

    Kyllä siellä loppupäässä jotain kummaa oli kun jopa tehoton PV Volvokin päräytti yllättäen rajoittimeen n.350m kohdalla........
     
  17. SC 285

    SC 285 1st gear

    Nooh... Ei se mitään... Multa puuttuu paljon muutakin... :wink:
     
  18. lojo80

    lojo80 Gearhead

    hmm..

    R.I.P. Fiat 127..?

    tota juu..onks mitään fotoja..?
     
  19. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Tossa alla lainattua tekstiä jonka ekassa lauseessa vastaus jolla homma korjaantuu eli eikun säätämään autoa vaan maalipäätä varten ei sen lähdön vai miten saa näillä vehkeillä hoidettua molemmat säätämällä?

    Jos et saa Alastaron radalla pitoa, et osaa säätää autoasi. Nelosen ajat ja yli 500 loppunopeus eivät ole mahdollisia huonolla radalla, jolla pito irtoaa 200 metrin kohdalla. Jos meillä olosi ajettu Top Fuelin semifinaalit, olisi TF tiimien sanojen mukaan Alastarossa nähty 4.6 sekunnin aikoja, siis paskalla radalla. Miettikää ennen kuin kirjoitatte typeryyksiä.
     
  20. SC 285

    SC 285 1st gear

    Ahaa... No onneksi selvisi tämäkin niin tietää ensi vuonna varautua...
     

Kerro tästä muillekin!