R.I.P. Fiat 127, Tsemppiä Timo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja turbo, 2.9.2007.

  1. Jaku

    Jaku Gearhead

    Mulla on jonkin verran fotoja kun fiat luisuu katollaan ja pyörii ympäri, mut laitan ne esille vasta kun saan siihen Timolta ( auton kuskilta) luvan.
     
  2. askom

    askom Gearhead

    Kyllä nyt olisi FHRA:n rataryhmän ja etenkin johdon aika ottaa palaute huomioon, vaikka se kuinka hatuttaisikin tai ottaisi joidenkin itsetunnon päälle:

    A) Pito ei parane Alastaron radalla hommaa tällä mallilla tehden. Pito on oikeasti huono vähän joka kohdassa, ja tehoa otettaessa loppupäässä etenkin. Miks aikoihin ei ole nähty PM:ää kovempia vehkeitä testaamassa tai ajamassa kilpaa ilman että ne ei olis rikkonu jotakin epävarman radan vuoksi, tai eivät olisi hyötyneet testistä mitään muita ratoja varten?
    Eikö olisi aika ottaa edes kokeeksi hommiin ammattilaiset, jotka on sitä tarjoutuneet tekemään? Siihen ei varmasti fyyran eikä kisailijoiden talous kaadu!

    B) Ajattaminen ei missään, missä olen urani varrella käynyt ajamassa, suju yhtä hitaasti, vaikka meillä olisi kiire kisoissa ajattaa ja yritetään (kuten sunnuntaina) vetää ripeästi. Miksi ne muualla pystyy ilman kiire-juttuja, siis normaalistikin ajattamaan nopeampaa tahtia? Oli kysessä ryhmä kuin ryhmä! Turvallisuudesta ei ole missään kokemasani ja näkemässäni kisassa silti tingitty tippaakaan!

    C) No, siitä en viitsisi edes mainita, miten prätkät on p...seestä, kun esim. aikataulusyistä päätetään ketkä ajaa: ei ainakaan mopot.

    FHRA ja rataryhmä ansaitsee SUUREN kiitoksen siitä, että meillä on mahdollista kohtuullisissa olosuhteissa ajaa radalla, saada joskus sähköä ja että meillä edes sentään ajetaan näinkin mittavasti kilpaa Drag Racingissa.

    Voisi kai sitä kuitenkin miettiä, miten kehittää hommaa eteenpäin (talous on tietenkin tiukalla)! Talouden tiukkuus ei kuitenkaan ole selitys aina ja kaikkeen.

    But anyway, sanois norjalainen: Kiitos siitä, että meillä voi sentään vielä kisata ja laji on nousussa ylöspäin!
     
  3. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Eikun Arska vaan vähän lisää preloadia linkkeihin ja kykää höllemmälle, niin kyllä se siitä. :rotfl:
    En nyt ite osaa sanoa, missä kunnossa toi rata oli ja mistä sen hyvyys tai huonous johtuu, osalla ilmeisesti oli vähän vaikeuksia, kun taas toiset pääsi aika kivastikin radan päästä toiseen. Meinaan, tolla meikäläisen vähäisellä ajokokemuksella oon huomannut, että kaikki radat ei oo samanlaisia. Ei niiden kanssa oo tähän asti oikeen auttanut muu kuin yrittää elää, yks pointtihan tossa touhussa on se, että sitä voimaa pitäis yrittää pystyy välittämään siihen rataan ja se onnistuu kätevimmin silloin kun se rengas on radan kanssa yhteydessä. Jos ei se sitte onnistu, ni kuinka paljon se on rataryhmän, ja kuinka paljon kaluston ja sen puolen vastaavien vika, ja kuinka paljon ite radan profiilin vika? Meinaan, on sitä ajettu helvetin paljon huonommillakin radoilla, ja niissäkin on lopulta voittaja löytynyt. Kivahan se tietysti olis, kun kaikki olis aina kympin arvosta, mut rajallisilla resursseilla se vaan ei aina oo niin. Ei täällä eikä muuallakaan.
     
  4. nalle71

    nalle71 Gearhead

    no minkä takia esim. mantorpissa sekä santa podissa ajetaan kovempaa lähes kaikissa ryhmissä, miten ne kilpailijat jotka näissä kisoissa käy ajaa yleensä ennätyksensä siellä, miten ne osaa autonsa sitten siellä säätää. ja jos EM;ssä rataan käytetään tupla/tripla määrä liimaa SM;iin verrattuna niin pakkohan sen on näkyä ajoissa, jos niitä ehtii ajamaan radan pitkiltä kunnostus töiltä mää suuresti meinaan ihmettelen sitä kuinka ne tuolla muualla ehtii ajamaan enemmän kuin vajaan kaks lajittelu kierrosta niinkuin esim. tän vuoden EM. kisoissa
     
  5. kn3760

    kn3760 1st gear

    quote="kn3760"]Aina samat virsi kun jotkut sudittelee!??[/quote]

    Tiedä häntä mikä pro kuski tämänkin nimimerkin takana on, kun noin tarkkaan tietää...

    kn3760 >>>>> Kristian Nyström PM 3618
     
  6. Lelu

    Lelu 1st gear

    Kyllähän ton näki sokeekin missä kunnossa vasen puoli oli ennen kun se kumitettiin ja liimattiin fiatin lipan jälkeen uudestaan,mut miks pitää toimia sen jälkeen kun on jo yks auto taas tuhottu.Rataryhmä varmaankin tekee parhaansa mut jotenkin tuntuu et toi ryhmä joka tuolla kisoissa touhuaa on jotenkin pihalla et mitähän tässä pitäs tehdä kun asiat tapahtuu välillä kun hidastetussa elokuvassa.Nytkin meni varmaan 15min.ennen kun kumitustraktori lähti radan päähän ajeleen ton lipan jälkeen.Tulee vaan mieleen et kuka sitä kisojen kulkua johtaa?Kilpailun johtaja,yhdistyksen puheenjohtaja,yhdistyksen toiminnan johtaja vai joku muu ja mun mielestä se on kyllä sen kaverin tehtävä reagoida tollasiin luisteluihin ja tehdä nopeesti ratkasut et mitä tehään,toisin sanoen huolehtia että kaikilla osallistujilla olis tasa-arvoset olosuhteet lukee siinä laitten kyljessä sit Pro tai set tai sb tai mikä tahansa.Niin hienoa kun suomalainen drag racing parhaillaan onkin niin tälläsiä asioita ei tarviis enää tapahtua.Hyvää syksyn jatkoa kaikille säädyille.
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    En tiedä tosta, mutta ite jossain vaiheessa yritin kilpailun johtajaa tavoitella, ja siinä jokunen tovi vierähti. Tuntuis, että tolla toimitisijaporukalla on aika mukavasti tota homman tynkää, eikä varmaan jokunen lisävapaaehtoinen tekis joukkoon tai kisalle lainkaan huonoa. Siihen malliin meinaan toi kilpailun johtajakin sukkuloi ympäriinsä osallistuen suunnilleen vessapaperinavaihdoista lakasun kautta kaikkeen suoraan toimintaan, ettei siinä vättämättä just siihen kilpailun johtamiseen tainnut keretä päätoimisesti keskittymään. En tiedä onko noin, mut siltä toi vähän näytti.
     
  8. mika112

    mika112 1st gear

    Jos nyt en ihan väärin muista niin kumitustraktori oli se jolla Timpan romuttunut Fiat siirrettiin radalta pois. Lähtöalueelta se lähti tulemaan radan päähän vasta kun sitä pyydettiin ja ei se traktorin sinne saamisella ollu mitään kiirettä.....oli sen verran muuta touhua ennen kuin oli mahdollista siirtää mitään autoa. Ja kyllä tollasen pyörimisen jälkeen kestää tovi ennen kuin saadaan palikat paikalleen ja homma jatkuu.

    Koko FHRA Safety Crew:n puolesta Timolle tsemppiä tulviin koitoksiin.
     
  9. SC 285

    SC 285 1st gear

    :rotfl: :rotfl:
    Mutta kuten aiemmin sanoin (kirjoitin), niin omalta kohdaltani oli kyseessä juuri tuo sateen jälkeinen eka pudotuslähtö. Eli siis sunnuntaina.
    Muina päivinä ei ollut mitään ongelmaa ja lähtöalueen pito oli ainakin meillä tosi hyvä. Ihan en tuota laittaisi pitoalueen sivussa ajamisen piikkiin.
    Olisi kummallista jos kolme SC autoa peräkkäisissä lähdöissä ajaisi kaikki samalla kohtaa pitoalueen sivussa.
    Timon onnettomuuteen en ota kantaa kun edes tapausta nähnyt.
    Siksi asiasta kirjoitin koska edes Kalajoella ei ole koskaan vastaavaa tapahtunut maalipäässä. Ja muillakin oli samoja ongelmia. Oliko syynä sitten kostea ja kylmä sää... sitä en tiedä. Jos joku tietää niin hyvä.

    Pro kuskit on varmaan tottunut voimakkailla autoilla ajaessaan, että pito voi irrota missä kohtaa tahansa. Mutta kuten sanoin ettei tällaista ole ennen alteredin kanssa tapahtunut, niin rohkenen väittä että siellä oli liukasta... Voihan tietty olla, että kokemattomuuttani ylireagoin tapahtuneeseen...

    Loppupäivän lähdöistä en tiedä oliko pito mikä kun toisella rundilla tuli noutaja ja hölläsin puolivälissä.
    Oli miten oli, pääasia ettei enempää haavereita tullut kenellekään.

    Ari Pietilä
     
  10. Harri Sassi

    Harri Sassi Gearhead

    Pillerit auttaa myös ylireagointiin
     
  11. hejo

    hejo 1st gear

    Ylireagointi joltain taholta saattaisi olla maailman hienoin juttu jos sillä saataisiin vaikkapa rataan uutta/parempaa pintaa ennen ensi kesän kisoja...Pillereillä tai ilman... :odroll:
     
  12. OL550

    OL550 1st gear

    Jaaahas oiskos Lantto vetäny sitten 6.1 jos rata ois ollu "best"? kertrokaas ny pro ja ei pro kuskit kokemuksia...
     
  13. homer

    homer Double Gearhead

    Asiahan ei minulle edes kuulu mutta pari numeroa takaperin Vauhdin Maailmassa otettiin aika kriittisesti (H. Malinen) kantaa alastaron radan pitoon ja sen puuttuseen.
    Minne on hävinnyt se tietotaito jolla radat vielä 15 vuotta sitten (aika ajanut ohi?) suomessa prepattiin ja muista pohjoismaista tultiin vartavasten suomeen ennätyksiä ajamaan?
     
  14. OL550

    OL550 1st gear

    Ai jaa H.Malinen on siis ajanut 15v sitten ja ajaa nytten myös ja osaa arvioida radan tuolla ikähaarukalla ja autojen kehityksellä?

     
  15. homer

    homer Double Gearhead

    No tuo 15 vuotta perustuu ihan omaan muistikuvaan kun kävin tuolloin enempi kisoja kattelemassa ja kaikki tuntuivat kilvan kehuvan suomalaisia olosuhteita.
    Ehkä sitten tuolloin ei vielä muualla pohjoismaissa osattu sitä vertaa?
     
  16. homer

    homer Double Gearhead

    Tuli mieleen että Poutiaisen vuoden 1991 TF-ennätyksellä (motoparkin kevätkisa) olisi taidettu olla lajittelun nelonen (vai peräti kolmonen) tämän kesän nitrokisoissa...
     
  17. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ehkä noi radat kaipais uutta pintaa, en tiedä, mut kaipais ne paljon muutakin mitä ei oo. Varmaan ton about 100000 eurolla pinnottais, mut ku ei se nyt ihan toivoton oo nytkään, niin kukahan sellasen summan siihen heittää? Onko vapaaehtoisia? Ratayhtiölle kelpaa varmaan. Mun yleislääke kaikkiin ongelmiin on tulla FHRA:n kokouksiin, kuuntelemaan ja keskustelemaan asioista. Ainakin mulla se on avannut silmiä niin, ettei kaikki ehkä aina oo ihan niin yksinkertaista kun miltä äkkisältään vaikuttais, ja pelkästään ihmisten pahasta tahdosta kiinni .
     
  18. elky_^^

    elky_^^ 1st gear

    Tää topicci on kai vähän luisunu asiasta... ?!?
    Mä ainakin oon ihan tyytyväinen siihen että meillä nyt edes VIELÄ on täällä sellanen rata missä saa ajaa räkrääsinkiä ja tyytyväinen siihen että koko lajia ei VIELÄ ole lailla kielletty.
    En nyt mee sanoon mitään ihme asioita radasta mut meillä ainakin viikonloppuna saatiin ekat keulat sillä yhellä ainokaisella lähdöllä lauantaina joten ei se pito nyt ihan paska kyl ollu. Toki en tiedä mitä sateen jälkeen oli kun kuitenkin siihen Streetit tais olla melkolailla unohduksissa koko päivän.
    Ja mitä siihen kilpailun johtajan toimintaan niin täytyy kyllä vaan kiitellä sitä vaikkakin REET REE unohtukin siitä kolmantena olevasta ryhmästä johonki kaaaaauas.
    Nyt taas huomaa sen suomalaisen kiittämättömyyden..mun mielestä oon joskus lukenu sellasta topiccia täällä missä joku on valittanu siitä et kun pidetään "turhia" radan tarkastus taukoja ja sitä radan kyttäilyä.. no nyt sitten kun keli muutonkin oli meitä vastaan ja pyrittiin toimiin vähän nopeemmalla tempolla niin eiköhän nyt taas sitten olla mettässä.. Noh en siitä sen enempää.
    Hiitto nyt pääs unohtuun koko asia mitä mun piti alumperin tänne laittaa.
    No kuitenkin mut ei kai oo pakko vetää sillon täysiä jos kaikki on huomannu et rata on huono eikö sillon voi ottaa järjen käteen ja ottaa vähän "löysemmin" ?!?! (nyt tulee taas melkonen sakin hivutus tosta lauseesta) :rotfl:

    Voimia vaan Timolle ja tiimille.
     
  19. turbo

    turbo 3rd gear

    Tämän threadin tarkoituksena ei ole ollut tyrmätä rataryhmää vaan miettiä kuinka jatkossa vältetään onnettomuudet. Noihin ensimmäisen viestin lopussa esittämiini kysymyksiin en ole vielä nähnyt vastauksia.

    sitten pari kommenttia:
    * Eiks Drag Racing olekaan sitä täysillä ajamista, jossa katsotaan, että katkeaako kardaani vai repeääkö rengas 8)

    * Ja toi lähdössä keuliminen ei todista mitään radan loppupään pidosta... Loppupäässä on ilmanvastus jo aika suuri menoa jarruttava tekijä ja samalla renkaan kosketuspinta asfalttiin nähden on kutistunut hyvin pieneksi. Vielä kun todetaan, että ahtopaine kohoaa lähtölukemia korkeammalle matkan edetessä, niin eiköhän tässä ole jo syitä liimata rata loppuun saakka kunnolla.
     
  20. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Kyllä kuljettajan pitää luottaa että koko latu on kunnossa loppuun asti ennenkuin sinne autoja päästetään tai sit ajetaan 200m
     

Kerro tästä muillekin!